Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie van reuen en teven en de voor- en nadelen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb eindelijk de code die de tekst verminkte weten te verwijderen!
Dus nu staat in de oorspronkelijke posting de complete tekst!

Dat wil dus zeggen: de positieve en negatieve kanten van de teef zijn nu volledig, ze waren incompleet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heb hier ook 2 castraten die ik gewoon een pond vers vlees per dag kan voeren en s'morgens een kleinigheidje. Ze zijn qua gewicht zoals ze moeten zijn en hebben zeker geen honger. Het enige jammere vind ik dat Rock z'n hoge buiklijntje wat gezakt is maar dan ligt niet aan zijn gewicht :19:
Afbeelding
Marja1969
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marja1969 »

Wat jammer dat ik zoveel over teven lees en bijna niks over reuen.
We laten Elmo binnenkort castreren omdat hij helemaal gek word van de vrouwtjes. Hij weet echt met zichzelf geen raad dat vind ik sneu. Hij is nu 16 maand en eet nu al vrij weinig en is slank. Dus is het ook per hond en aanleg
verschillend hoe het uitpakt? Ik denk zelf van wel.
Na 4 hamsters nu een Boerenfox; Elmo.
Groetjes Marja
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marja1969 schreef:Wat jammer dat ik zoveel over teven lees en bijna niks over reuen.
Het onderzoek heeft reuen even uitgebreid onderzocht als teven ;)

In elk geval kun je daar de gunstigste leeftijd uit destilleren.

Afbeelding

Marja1969
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marja1969 »

Marjoleine schreef:
Marja1969 schreef:Wat jammer dat ik zoveel over teven lees en bijna niks over reuen.
Het onderzoek heeft reuen even uitgebreid onderzocht als teven ;)

In elk geval kun je daar de gunstigste leeftijd uit destilleren.
Wat ik bedoelde waren de reacties op het onderzoek :wink:
Na 4 hamsters nu een Boerenfox; Elmo.
Groetjes Marja
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

ranetje schreef:
Mickie schreef:
Rosita Compagner schreef:-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
bovenstaande zou ik gewoon op nul stellen;-) Niet vrijwel.
Rarely, spayed female dogs can
develop “stump pyometra” related to incomplete removal of the uterus.

Toch 'vrijwel' dus ;)
Het kan aan mijn Engels liggen.
Maar staat daar dat een baarmoeder niet volledig is verwijderd?

Hoe zou het zijn als die gewoon zou zijn blijven zitten, zoals tegenwoordig vaak wordt gedaan?
Bij alleen de eierstokken weghalen krimpt de baarmoeder vanzelf.
Als je er niet aanzit (incompleet weghalen) kan er toch geen probleem zijn?
Volgens de Faculteit diergeneeskunde van de UU kan een hond teef waarvan de eierstokken verwijderd zijn, geen pyometra meer ontwikkelen. Dat is niet helemaal correct. Het komt een heel enkele keer voor dat het achtergebleven stompje of de hele baarmoeder toch nog gaat ontsteken. Omdat pyometra en hormonaal probleem is en het hormoonpijl een stuk verlaagd wordt bij de sterilisatie is het wel heel ongebruikelijk: mijn vriendin is dit in al die jaren precies 1 keer tegengekomen. In NL is het sinds begin jaren tachtig als ik het goed begrijp al gebruikelijk om de baarmoeder te laten zitten, als het vaak voor zou komen zou dat dus allang bekend geworden zijn.

Kees
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Casey schreef:
ranetje schreef:
Mickie schreef:
Rosita Compagner schreef:-Het risico op baarmoederontsteking wordt vrijwel nul.
bovenstaande zou ik gewoon op nul stellen;-) Niet vrijwel.
Rarely, spayed female dogs can
develop “stump pyometra” related to incomplete removal of the uterus.

Toch 'vrijwel' dus ;)
Het kan aan mijn Engels liggen.

Hoe zou het zijn als die gewoon zou zijn blijven zitten, zoals tegenwoordig vaak wordt gedaan?
Bij alleen de eierstokken weghalen krimpt de baarmoeder vanzelf.
Als je er niet aanzit (incompleet weghalen) kan er toch geen probleem zijn?
Volgens de Faculteit diergeneeskunde van de UU kan een hond teef waarvan de eierstokken verwijderd zijn, geen pyometra meer ontwikkelen. Dat is niet helemaal correct. Het komt een heel enkele keer voor dat het achtergebleven stompje of de hele baarmoeder toch nog gaat ontsteken. Omdat pyometra en hormonaal probleem is en het hormoonpijl een stuk verlaagd wordt bij de sterilisatie is het wel heel ongebruikelijk: mijn vriendin is dit in al die jaren precies 1 keer tegengekomen. In NL is het sinds begin jaren tachtig als ik het goed begrijp al gebruikelijk om de baarmoeder te laten zitten, als het vaak voor zou komen zou dat dus allang bekend geworden zijn.

Kees
Dank je Kees :ok:
Misschien bij heel jonge DA's en natuurlijk in de jaren 90 bij de kliniek waar laparascopie werd gedaan.
Maar overigens waren dierenartsen zeker tot 2001 nog erg voor een complete operatie.
Dat is in ieder geval wel mijn indruk.
Ik heb moeten praten als brugman om alleen de eierstokken er uit te laten halen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
CKS
Zeer actief

ranetje schreef: Ik heb moeten praten als brugman om alleen de eierstokken er uit te laten halen :wink:
Dan meteen mijn vraag: waarom wilde je zo graag dat de baarmoeder zou blijven zitten? Uit pure interesse hoor, omdat ik zoals je weet een beetje aan het experimenteren ben van wat nu echt het beste is ;)

Kees
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Het kan aan mijn Engels liggen.
Ja, ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt eigenlijk.
Bedoelen ze dat ze een deel standaard laten zitten (dit is een Amerikaans onderzoek), of bedoelen ze dat dat soms het geval is?

Ik zal kijken of ik dat uit kan vissen.
Het ligt in elk geval niet aan je Engels ;)

Afbeelding

CKS
Zeer actief

Marjoleine schreef: Ja, ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt eigenlijk.
Bedoelen ze dat ze een deel standaard laten zitten (dit is een Amerikaans onderzoek), of bedoelen ze dat dat soms het geval is?
Nee, een klein stompje blijft altijd zitten. De hechtingen worden in de cervix geplaatst (zeg maar het stukje tussen de baarmoeder en de vagina) maar er blijft wel altijd een heel klein stukje (paar milimeter) baarmoeder zitten. Het is wel hele domme pech als dat gaat onsteken trouwens, dat komt maar weinig voor.

Kees
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
Nee, een klein stompje blijft altijd zitten. De hechtingen worden in de cervix geplaatst (zeg maar het stukje tussen de baarmoeder en de vagina) maar er blijft wel altijd een heel klein stukje (paar milimeter) baarmoeder zitten. Het is wel hele domme pech als dat gaat onsteken trouwens, dat komt maar weinig voor.
Ja, ik vind het wat vaag.
Maar ik kijk wel of ik erachter kan komen wat hiermee bedoeld wordt ;)

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Casey schreef:
ranetje schreef: Ik heb moeten praten als brugman om alleen de eierstokken er uit te laten halen :wink:
Dan meteen mijn vraag: waarom wilde je zo graag dat de baarmoeder zou blijven zitten? Uit pure interesse hoor, omdat ik zoals je weet een beetje aan het experimenteren ben van wat nu echt het beste is ;)

Kees
Daar had ik twee redenen voor :wink:
1. Gewoon realistisch, denk ik. De inwendige wond is een stuk kleiner en op grond daarvan verwacht ik dat een hond gemakkelijker herstelt dan wanneer je de baarmoeder ook verwijdert.
2. Gevoelsmatig (en voor een deel tegen te spreken :wink: ).
Hoe minder je uit de buikholte weg haalt en zit te frutten, hoe beter alle organen op hun plaats blijven zonder dat er aan wordt geschoven.
Dat geldt ook voor de blaas, die vlak bij de baarmoeder ligt.
En ook al weet ik dat incontinentie op latere leeftijd bij gecastreerde teven grotendeels een hormoonkwestie is, ik had het idee op deze manier bij te dragen aan een verminderd risico op incontinentie.

Als jij onderzoek gaat doen, lijkt het me interessant om dat onderdeeltje er bij te betrekken als je de honden lang genoeg kan volgen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het verslag zou vollediger zijn als er percentages bij zouden staan om te kunnen vergelijken.

Maar goed, hier wordt ook gecastreerd en Tirsa is pas dikker gaan worden toen ze 2 jaar geleden op prednison kwam te staan. Voordien is ze altijd een schrale eter geweest, waar ik al blij was als op z'n minst 1 keer in de week de bak leeg ging, maar eigenlijk was dat maar zelden.

Een bitch was het al.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Het verslag zou vollediger zijn als er percentages bij zouden staan om te kunnen vergelijken.
Hoe bedoel je precies?
Er wordt toch vergeleken?

Afbeelding

Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

MARC_S schreef:
Moos schreef:
Belle schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens hoor. Belle is gecastreerd en haar krijg ik dus niet meer echt slank. We zijn behoorlijk actief en ze krijgt nauwelijks eten. Haar portie is bijna de helft van wat Catootje krijgt (ze zijn bijna even groot) en maar nauwelijks meer dan Chiva (klein hondje van nog geen 20 kilo) krijgt. Ze heeft bijna altijd honger. Ik heb haar weleens nog minder gevoerd en dan is ze wel slank, is ze tijdens de wandelingen alleen maar bezig met zoeken naar iets eetbaars.
Catootje is niet gecastreerd en haar kan ik voeren wat ik wil, ze blijft slank. Hetzelfde geldt voor Chiva, die met haar 18 jaar nog steeds slank is.
Hier idem met (gecastreerde) Saar. Ze is niet dik omdat ik enorm op haar eten let, maar dat betekent dat Saar van 5-6 kilo per dag maar 50 gram Rodi mag. Van Energique en smuldier komt ze op 50 gram zelfs nog aan.
Nu mag zo'n klein hondje natuurlijk sowieso al niet veel, maar 100-150 gram zeker toch wel meestal. 50 gram kvv is een volle eetlepel per dag...
En ze is op die 50 gram ook niet zo slank als ik haar zou willen hebben, maar minder geven kan ik gewoon niet maken.
Ze beweegt zo'n 2.5 uur op een dag buiten, en speelt vaak ook nog binnen met Vera.
Die ervaring heb ik dus ook en ik vind dat persoonlijk toch wel een probleem. De hormonen worden verwijderd, de stofwisseling vertraagd enorm en dus kan de hond niet meer functioneren op een normale voeding. Dat wordt redelijk gebagatelliseerd door bv de dierenarts die zegt gewoon lekker bewegen en niet teveel voeren. Bij mij en schijnbaar ook bij jullie werd dat veel bewegen en bijna niks meer kunnen voeren en een hond die werkelijk verging van de honger de hele dag. Ik had dan ook nog eens een hond met artrose die dus nog extra slank moest blijven ook. Mijn idee is dus dat dat best wel ernstig en ook best wel zielig is. Voor mij een reden om Eva sowieso niet te castreren. Moet er niet aan denken om haar eten tot 1/3 te moeten verminderen om een figuur in de hond te houden. Nu eet ze lekker een bak smuldier of Rodi en daarbij kippennekken en smorgens een bak yoghurt met ei of iets anders. Zij heeft nooit honger. Koekjes zijn ok, eten is smakelijk maar zoals Wuilus was is zij absoluut niet. Wuilus deed een moord voor een stukje brood en liep zo de weg op om een zakje brood met plastic en al op te vreten :N:
Onze Cwazi eet ook nog maar 500 a 600 gram carnibest op een dag, en ik vind haar eigenlijk constant wat te dik. Daico krijgt ruim een kilo op een dag en blijft mooi slank. Ze bewegen evenveel.

Ik denk dat als je nog minder gaat geven zo'n dier naast dat ze constant honger hebben (niet gewoon de lekkere trek die de meeste honden de hele dag wel hebben) ze ook het risico lopen te weinig voedingstoffen binnen krijgen, die zogenaamde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat kan in de long run ook niet gezond zijn lijkt me :19:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Re:

Ongelezen bericht door vosse »

Rosita Compagner schreef:

En, ik heb natuurlijk geen cijfers maar ik denk zomaar dat er meer dan 1 procent van de teven bijna het loodje legt aan baarmoederontsteking. En die gedachte baseer ik ook op de forumervaringen die ik lees. Daarnaast hoor ik in de trimsalon natuurlijk nog wel eens wat. Veel te vaak hoor/lees ik over een narrow escape en een spoedoperatie.

Mij teveel risico hoor, mijn teven worden castraat als ze zo rond de 8 jaar zijn.
Misschien ook omdat ik alle 'slechte' honden zie in de praktijk. Maar je wilt niet weten hoeveel pyo's daar binnen komen. En aardig wat daarvan gaan met spoed op de tafel ja.

Ook hier gaat alles er bij een teef uit mochten er geen fok plannen zijn.
Manga (DH) is ook steriel. Was van 27-28 kg naar 34 kg gegaan. Gelukkig is ze momenteel weer 28 kg. Kon van de sterilisatie zijn of van de situatie op dat moment.
Ze krijg nu (even snel wegen) 's ochtends 200 gram en 's avonds 100 gram voer per dag.

Rico(schrale DH 45 kg niet gec.) (ook even snel wegen) krijgt zo'n 400 tot 500 gram brok per dag.
Bons schreef:
Onze Cwazi eet ook nog maar 500 a 600 gram carnibest op een dag, en ik vind haar eigenlijk constant wat te dik. Daico krijgt ruim een kilo op een dag en blijft mooi slank. Ze bewegen evenveel.

Ik denk dat als je nog minder gaat geven zo'n dier naast dat ze constant honger hebben (niet gewoon de lekkere trek die de meeste honden de hele dag wel hebben) ze ook het risico lopen te weinig voedingstoffen binnen krijgen, die zogenaamde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat kan in de long run ook niet gezond zijn lijkt me :19:
Maar was dit voor de sterilisatie ook al zo dat Daico gewoon meer nodig is dan Cwazi? Per individu zit ook nogal wat verschil natuurlijk. Of is dit puur van de sterilisatie denk je?
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Re: Castratie van reuen en teven en de voor- en nadelen

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik heb ook een probleem met het gewicht van Buck, hij heeft licht overgewicht. Hij krijgt altijd maar het minimale aan voeding en beweegt 2 uur per dag, trainingsnoepjes zijn zijn normale brokken die dan van de maaltijd wordt afgetrokken. Om hem slanker te krijgen moet ik het voedsel halveren, dat houd in s'morgen een héél klein handje brokken en sávonds een halve schijf rodi :roll: Het beest heeft dan echt zichtbaar honger, is hierdoor gespannen en enorm obserssief met eten bezig, helemaal niet leuk :ugh:
Zit er nu over te denken om het avondeten aan te vullen met boontjes uit blik, puur voor de vulling. Heeft iemand hier ervaing mee?

Dolly is ook gecastreerd ( sinds 2 jaar) bij haar spelen deze problemen helemaal niet, ze kan normaal portie eten en is ook niet aangekomen na de operatie, ze is ook niet abnormaal bezig met eten.
Dolly heeft wel een echte castratenvacht gekregen, enorm veel onderwol die we nu regelmatig laten verwijderen anders is ze zowat rond.
Buck heeft wel goede vacht, soms wat pluis aan de poten maar geen duidelijk castratenvacht.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Hier ook dikker hoor na de castratie ondanks 30% voer vermindering.
Beweging krijgen ze zat, lopen elke dag zo'n 2 uur los. :19:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

dit is een topic van 2 jaar oud ;). maar hier ook geen gewichtstoename bij lijf, ik had haar uit voorzorg op minder gezet maar al snel zat ze weer op normale hoeveelheid. ze is wel feller geworden en haar vacht geeft soms problemen.
Afbeelding
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Re:

Ongelezen bericht door Wenda »

Casey schreef:

Kees
Bij mijn teef gebeurde dat, de da noemde het een baarmoederstompontsteking inderdaad.

Zeer interessant stuk trouwens!

Ik heb twee gecastreerde teven en twee ongecastreerde teven en een ongecastreerde reu.
Ik hoop dat zo te kunnen houden.
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Nanna schreef:Tis al wel een oud stuk ;-)
Geplaatst: do nov 13, 2008
Daarom niet minder actueel :engel:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nanna schreef:Tis al wel een oud stuk ;-)
Geplaatst: do nov 13, 2008
hallo :lees:
Hutsje schreef:dit is een topic van 2 jaar oud ;).
Afbeelding
Wenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Wenda »

Zolang de inzichten niet zijn veranderd blijft het een interessant stuk :F:
Groetjes van Wenda, Coop en Ziva
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Wenda schreef:Zolang de inzichten niet zijn veranderd blijft het een interessant stuk :F:
:scratch:

Onderzoeksresultaten zijn onderzoeksresultaten toch?
En dat is waar dit over gaat. :19:

Afbeelding

jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

net een afspraak gemaakt om mijn teefje van 7 maanden te laten helpen lees je dit weer.

wij hebben nu 3 teven gehad en allemaal moesten ze op latere leeftijd geholpen worden wegens medische redenen.
steeds blaasontstekingen bij loopsheid , steeds schijnzwanger en baarmoederontsteking.
onze hond was 2 maanden uit haar doen met de loopsheid, zeer sloom door schijnzwangerschap dat is ook niet leuk voor een hond.

ik heb er nu voor gekozen meteen te laten helpen omdat je een grote kans hebt dat het toch moet gebeuren.
de dierenarts zegt ook er komen heel veel oudere teven binnen met een baarmoederontsteking daar kan je op wachtten.

onze honden waren goed op gewicht te houden en kregen gewoon 1/4 minder voer.
bij de 2 newfoundlanders zie ik duidelijk een andere vacht dikker en pluiziger.
bij de berner niet en die is ook makkelijker op gewicht te houden.

newfounder is bijna 14 geworden.
berner bijna 11 kreeg een tumor aan haar lever
andere newfoundlander is nu bijna 10

ik schrik wel dat de kans zo vergroot op botkanker en hartkwalen. dit maakt een beslissing wel lastiger.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

jessica74 schreef:net een afspraak gemaakt om mijn teefje van 7 maanden te laten helpen lees je dit weer.

wij hebben nu 3 teven gehad en allemaal moesten ze op latere leeftijd geholpen worden wegens medische redenen.
steeds blaasontstekingen bij loopsheid , steeds schijnzwanger en baarmoederontsteking.
onze hond was 2 maanden uit haar doen met de loopsheid, zeer sloom door schijnzwangerschap dat is ook niet leuk voor een hond.

ik heb er nu voor gekozen meteen te laten helpen omdat je een grote kans hebt dat het toch moet gebeuren.
de dierenarts zegt ook er komen heel veel oudere teven binnen met een baarmoederontsteking daar kan je op wachtten.

onze honden waren goed op gewicht te houden en kregen gewoon 1/4 minder voer.
bij de 2 newfoundlanders zie ik duidelijk een andere vacht dikker en pluiziger.
bij de berner niet en die is ook makkelijker op gewicht te houden.

newfounder is bijna 14 geworden.
berner bijna 11 kreeg een tumor aan haar lever
andere newfoundlander is nu bijna 10

ik schrik wel dat de kans zo vergroot op botkanker en hartkwalen. dit maakt een beslissing wel lastiger.
Persoonlijk zou ik minstens één loopsheid afwachten. Je hebt nu minder goede ervaringen met de loopsheid, schijnzwangerschap, blaasontsteking ed, maar dat wil niet zeggen dat dat bij dit teefje ook zo zal verlopen. Zelf zou ik dat toch eerst willen aanzien, snijden kan altijd nog, maar dan is ze iig al wat verder in haar ontwikkeling. Hormonen zijn er niet voor niets :wink: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, inderdaad.
Ik heb in 25 jaar pas eenmaal een teefje laten castreren, vanwege suikerziekte op latere leeftijd.
Ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met de loopsheid.
Schijndracht vind ik niet erg, dat is in feite natuurlijk (en ze hebben dat bovendien echt niet allemaal), en bm ontsteking of andere problemen heb ik nooit gehad.
Op iets van 15 teefjes in de loop der jaren vind ik dat toch eigenlijk wel meevallen. :19:

Hormonen zijn er niet voor niets inderdaad.

Afbeelding

jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn teef is gecastreerd met net een jaar oud, ik wilde wel eerder maar haar loopsheid kwam ertussen dus toen hebben we vanaf de eerste dag van de loopsheid 100 dagen later laten doen.
Zij is laproscopisch gecastreert.
Geen last van gewichtstoename oid...
ze was bij de eerste loopsheid al ziek van de schijnzwangerschap, slecht eten etc dus al zat het al niet in d eplanning dan had ik het toch gedaan.
Ik heb haar laproscopisch laten doen omdat ik dat de minst belastende manier vind, 3 kleine sneetjes en de dag erna kunnen ze al weer gewoon mee, geen lastige grote wond, geen kap op...
Ik wil sowieso geen intacte honden... vond het de enige keer al lastig genoeg om haar uittelaten en te wandelen met al die stomme reu eigenaren hoer die hun honden maar los laten lopen en op jouw hond af laten donderen... ik werd er helemaal agressief van.
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Re:

Ongelezen bericht door Gittje »

Bons schreef:Ik denk dat als je nog minder gaat geven zo'n dier naast dat ze constant honger hebben (niet gewoon de lekkere trek die de meeste honden de hele dag wel hebben) ze ook het risico lopen te weinig voedingstoffen binnen krijgen, die zogenaamde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat kan in de long run ook niet gezond zijn lijkt me.
Vrees ik ook. Daarom geef ik m'n gecastreerde reu bijkomende voedselsupplementen.
jessica74
Zeer actief
Mijn ras(sen): newfoundlander
berner senner

Ongelezen bericht door jessica74 »

jacq1970 schreef:Mijn teef is gecastreerd met net een jaar oud, ik wilde wel eerder maar haar loopsheid kwam ertussen dus toen hebben we vanaf de eerste dag van de loopsheid 100 dagen later laten doen.
Zij is laproscopisch gecastreert.
Geen last van gewichtstoename oid...
ze was bij de eerste loopsheid al ziek van de schijnzwangerschap, slecht eten etc dus al zat het al niet in d eplanning dan had ik het toch gedaan.
Ik heb haar laproscopisch laten doen omdat ik dat de minst belastende manier vind, 3 kleine sneetjes en de dag erna kunnen ze al weer gewoon mee, geen lastige grote wond, geen kap op...
Ik wil sowieso geen intacte honden... vond het de enige keer al lastig genoeg om haar uittelaten en te wandelen met al die stomme reu eigenaren hoer die hun honden maar los laten lopen en op jouw hond af laten donderen... ik werd er helemaal agressief van.
dat ken ik inderaad. er lopen zoveel honden los en de eigenaren laten ze maar gaan en jij maar roepen ze is loops, voor je het weet zitten ze er bovenop.
bij onze eerste teef moesten we ze erook regelmatig afsleuren en dan heb je nog kans gebeten te worden ook, onze teef wilde er ook steeds vandoor en janken ik heb daar geen zin in.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”