Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ook ons seizoen gaat beginnen, 8 okt en 16okt

Moderator: moderatorteam

Hutch
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever en Friese Stabij
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ook ons seizoen gaat beginnen, 8 okt en 16okt

Ongelezen bericht door Hutch »

De laatste weken lees ik elke keer de mooie verhalen over de verschillende proeven die gelopen worden, zowel de KNJV als clubdiplomadagen.
Voor ons het eerste jaar dat we geen proeven gaan lopen op de workingtest bij de Tollers na.
Het is toch wel even wennen om geen proeven te lopen terwijl alle andere er wel mee bezig zijn.

Maar volgende week gaat ons (Hutch en mijn) seizoen toch ook beginnen! We gaan dan weer lekker mee op een eendenjacht.
Voor de rest van het jaar staan er nog een paar andere jachtdagen gepland. Ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat, hopelijk al weer wat stiller (van Hutch) dan vorig jaar.

Zijn er hier nog mee mensen die ook mee gaan jagen?
Laatst gewijzigd door Hutch op 16 okt 2010 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Ook ons seizoen gaat beginnen

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik hoop dat binnenkort te mogen meemaken en vervolgens hoop ik dat het vaker zal voorkomen :wink:
Wat mij betreft mag je er graag over vertellen :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ook ik ben benieuwd naar je verhalen. Hoop met Rowan ook eens mee te gaan met een echte jacht. Eerst maar goed trainen zodat hij een beetje houdbaar is en weet wat er van hem verwacht wordt.

Heel veel plezier samen :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal wel even bijhouden hoe hij het gaat doen.
Zou wel erg leuk zijn als jullie ook eens mee kunnen op een jacht.
Met Hutch ben ik eigenlijk per toeval in Friesland terecht gekomen om mee te gaan jagen, was ook meteen mijn eerste kennismaking met de jacht (en erg goed bevallen ;) )
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Krijg net trouwens ook nog een uitnodiging om mee te gaan op de duiven over 2 weken. Wordt de Toller toch nog iets bekender in het jachtveld :engel:
ranetje
Zeer actief

Mooi zo :ok:
Dat zijn dus al twee verslagen die we tegemoet kunnen zien :8):
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Hutch schreef:De laatste weken lees ik elke keer de mooie verhalen over de verschillende proeven die gelopen worden, zowel de KNJV als clubdiplomadagen.
Voor ons het eerste jaar dat we geen proeven gaan lopen op de workingtest bij de Tollers na.
Het is toch wel even wennen om geen proeven te lopen terwijl alle andere er wel mee bezig zijn.

Maar volgende week gaat ons (Hutch en mijn) seizoen toch ook beginnen! We gaan dan weer lekker mee op een eendenjacht.
Voor de rest van het jaar staan er nog een paar andere jachtdagen gepland. Ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat, hopelijk al weer wat stiller (van Hutch) dan vorig jaar.

Zijn er hier nog mee mensen die ook mee gaan jagen?
Ruwweg 15 jaar.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Gisteren nog even geoefend met een gans. Foto's staan hier http://www.hondenforum.nl/plaza/fotohoe ... 97511.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag de eerste jachtdag van het seizoen gehad en hij was geslaagd!
De dag begon al vroeg, 7 uur werden we verwacht in Friesland, toch al gauw 1,5 uur rijden. Dus de wekker ging lekker vroeg vanochtend.
Daar aangekomen had Hutch meteen door waar hij was en na een snelle plas in de tuin wist hij de weg naar de jager snel te vinden, daar even een heerlijke knuffel gehaald. Normaal is hij niet zo van het knuffelen, dus was goed om te zien.
Na een bak koffie naar het veld gegaan om te beginnen met ganzen. Het was echter nog erg vroeg voor de ganzen (eerste waren deze week pas overgekomen). Nu kwamen er ook wel een aantal ganzen over, maar niet binnen schot helaas.
Dit was voor Hutch wel moeilijk trouwens, want nu moest hij zich ruim een uur stil houden en op zijn plek blijven in het riet. Maar hij was al stukken stiller dan vorig jaar gelukkig.
Bij de eerste stap in het veld schoten er trouwens 2 hazen weg voor onze neus, dus Hutch was meteen gespitst.
Tijdens het wachten kwamen er nog 2 eenden in de sloot liggen, nog geprobeerd die aan te lopen, maar ze hadden ons al lang door natuurlijk.

Daarna maar besloten om wat sloten aan te lopen om te kijken of er wat eenden zouden zitten. De eerste sloot was niets, dus naar een ander veld gegaan. Daar kwamen we hoop eenden tegen, er zaten trouwens helemaal een hoop eenden in het veld.
De eerste sloot lag een mooie groep eenden, hierbij een mooie woerd geschoten. Was een leuk apport voor Hutch, hij had het schot gehoord, maar niet zien vallen dus werd een verloren zoek op een weiland. Mooi te zien hoe hij met zijn neus bezig was om het veld uit te kammen. De woerd bleek aangeschoten maar kwam zonder twijfel binnen.

Daarna verschillende sloten uit gelopen, maar doordat er gemaaid werd in een stuk of 4 velden waar wij wilde lopen waren veel eenden toch uit de sloten vertrokken.
Bij 1 aanloop een mooie groep, was echter te snel weg. In onze ooghoeken zagen we iets proberen weg te vliegen, zou er een aangeschoten of gewonden eend liggen. Was moeilijk te zien. Naar toe gegaan om te kijken wat er aan de hand was, bleek dat er een eend zat met een grote schade aan zijn vleugel, was geen schotwond trouwens. Eend geschoten en weer een mooi apport voor Hutch die zonder problemen binnen kwam. Bleek uiteindelijk dat het inderdaad een gewonde eend was die een deel van de vleugel miste, had nooit met de andere eenden mee kunnen komen.

Verder geen wild binnengehaald, maar het was een heerlijke ochtend. Erg veel wild gezien in alle soorten en maten, veel geleerd en voor Hutch een hele mooie dag met werk. Wanneer de mogelijkheid er weer is, mogen we weer mee op de ganzen dit najaar

Ik ben vooral blij dat hij zo'n stuk stiller en geconcentreerder is geworden, vorig jaar was hij toch wel een ongeleid projectiel op sommige momenten.
Ohja, hij vond het trouwens niet echt meer nodig om bij mij te komen toen hij het laatste apport binnen had gebracht maar besloot gezellig bij de jager mee te lopen, want je weet maar nooit of er nog wat gebeurd bij hem.

Aan het einde van de ochtend tijdens de koffie was Hutch helemaal om en heeft zich heerlijk laten knuffelen en aanhalen door de jager, die heeft er een vriend bij
ranetje
Zeer actief

Re: Ook ons seizoen gaat beginnen, 8 okt

Heerlijk als je ziet dat hij volwassener wordt in het jachtveld :ok:

Eigenlijk maar gelukkig dat jullie de gewonde eend hebben gevonden.
Misschien tegen een hoogspanningsdraad aangekomen?

De kop is er weer af.
Hopelijk nog een flink aantal fijne dagen voor de boeg :wink:
Knap dat Hutch de hazen liet gaan.
Daar zou Ita toch wel wat moeite mee hebben vrees ik. :?
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Heerlijk als je ziet dat hij volwassener wordt in het jachtveld :ok:

Eigenlijk maar gelukkig dat jullie de gewonde eend hebben gevonden.
Misschien tegen een hoogspanningsdraad aangekomen?

De kop is er weer af.
Hopelijk nog een flink aantal fijne dagen voor de boeg :wink:
Knap dat Hutch de hazen liet gaan.
Daar zou Ita toch wel wat moeite mee hebben vrees ik. :?
Ja, weet niet precies wat er met de eend aan de hand was, maar ben aan die kant wel blij dat we hem gevonden hadden.
Die hazen laten gaan ben ik wel erg blij mee hoor, heeft de training vorig jaar toch nog wat geholpen. Hij liep wel aan de lijn trouwens hoor :engel:

Volgende week op de duiven mee, dat zal wel weer even wat anders zijn. Hele ochtend op post en waarschijnlijk wat meer actie voor hem
ranetje
Zeer actief

Wat heb je voor training gedaan dat hij de hazen nu gemakkelijker kan laten gaan?
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Wat heb je voor training gedaan dat hij de hazen nu gemakkelijker kan laten gaan?
Heb er vorig jaar wel eens wat over op het forum gezet, maar kan het even niet vinden.
Vorig jaar is hij mee geweest op een hazendrijfjacht en dat was natuurlijk gillen en trekken naar de hazen (of te wel alles wat niet mocht).
Daarna ben ik regelmatig hazen op gaan zoeken in bepaalde velden waarvan ik wist dat er een aantal zaten. Elke keer wanneer we een haas zagen Hutch heel rustig laten zitten en laten kijken, was hij stil en rustig kreeg hij een grote beloning. Dit heeft wel even geduurt, maar na een flink aantal keren kon hij gewoon rustig zitten kijken los van de lijn.
Nu is het in de jacht natuurlijk heel anders met een hoop meer spanning, maar blijkbaar heeft hij het goed onthouden want hij was een stuk rustiger, stiller en trok veel minder aan de lijn. Gisteren natuurlijk weer uitgebreid beloond :ok:
ranetje
Zeer actief

:ok:
Dank je.
En nu je het zegt ...................
Ik geloof dat ik het toen al heb gelezen :oeps:
Dat was ik nu dus even vergeten. :wink:
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Nou, vanochtend was de eerste keer dat we mee mochten op de duiven.
Was weer een hele andere ervaring, de keren dat ik tot nu toe mee was gegaan waren druifjachten of voor de voet. Nu was het op post zitten en de wachten op de duiven.
Het wachten op de duiven was niet echt nodig. Vroeg in de ochtend waren ze al begonnen met het mais te rooien, dus de duiven wisten wat er te halen viel. Nu begreep ik dat er altijd al veel duiven zitten, maar heb toch hele grote groepen over zien komen.
Hutch had de eerste 3 apporten even nodig om zijn ergste enthousiasme kwijt te raken, luisterde echt niet en was gewoon aan het crossen. Daarna had hij door dat het toch wel handig was om te luisteren als hij het niet zag vallen, want dan was hij er wat sneller. Hij heeft verschillende apporten gehad: markeren, verloren zoek in bosrand, rechte lijnen over weilanden en verloren op geploegde akkers. In totaal mocht hij 13 duiven binnenhalen.
Wat ook mooi te zien was, was dat hij op een gegeven moment toch goed naar de lucht ging kijken. In het begin had hij natuurlijk weer hazen gezien en was hij eigenlijk alleen het weiland aan het afspeuren, na een paar apporten begon hij steeds meer naar de lucht te kijken. Aan het einde volgede hij de verschillende duiven echt door de lucht, hij zag ze ineens letterlijk vliegen :engel:
Nu ligt hij trouwens heerlijk te dromen met af en toe een blafje tussendoor :ok:
ranetje
Zeer actief

Re: Ook ons seizoen gaat beginnen, 8 okt en 16okt

Mooi :ok:
Hoe was hij op post?
Tollers heb ik nogal eens gehoord op training :N: :mrgreen:
Kon hij zich rustig houden? :wink:
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Mooi :ok:
Hoe was hij op post?
Tollers heb ik nogal eens gehoord op training :N: :mrgreen:
Kon hij zich rustig houden? :wink:
In het begin was hij idd nogal te horen :N:
Na een 20 minuten ofzo was hij goed stil, ook als er geschoten werd.
Alleen op het einde kwam er een haasje langs die Hutch even wilde plagen, kwam echt heel rustig aanlopen en ging op een metertje of 15 voor ons zitten, heel uitgebreidt kijken en zich wassen. Dat was toch iets te veel voor Hutch waardoor hij weer begon te piepen, maar hij heeft zich voor zijn doen erg goed gedragen.
ranetje
Zeer actief

Ervaring kan kennelijk wonderen doen :ok:
Zo'n pestende haas is natuurlijk wel heel erg.
Maar ook dat zal wel beter worden denk ik?
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Heb nog een paar foto's. Niet van de jacht zelf, toen had ik echt geen tijd om foto's te maken, was veel te druk met Hutch ;)
Maar heb thuis nog even foto's gemaakt van Hutch met zijn "buit"
En de foto van de eend is van de jacht in Friesland

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Mooi tableau :ok: :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ziet er goed uit, hier al genoeg op de duiven&eenden weggeweest, maar begin volgende maand ook met de terriërs op pad voor de vos...
Veenmug
Zeer actief

Vanmorgen een ochtendje “Grunnin’gn” Halfzes op. Lieg als ik spontaan uit bed spring maar beloofd is beloofd. Aangekomen even bijpraten en 8 uur 1e drift. Spaniel weet 2 fazantenhanen los te peuteren (hennen zijn niet vrij moeten voor het nageslacht zorgen). 1 binnen ander mag voor de hennen zorgen. Volgende drift 1 hennetje, natuurlijk door de geweren gerespecteerd. Driften op fazanten echt dichte dekking.
Nog even peuteren op eenden waarbij “tig” opkomende hazen gerespecteerd worden..
Resultaat voor mij als voorjager 2 eenden en straks een smakelijk eten met vrienden.
Dus voor degenen met het idee ze schieten op alles en het zijn oude lullen met hangsnorren : echt niet. Loop eens mee.

Mvg Veenmug
ranetje
Zeer actief

Je hebt een prettige dag gehad Veenmug :ok:

Heb jij ook geen hangsnor? :engel:

Die opkomende hazen allemaal respecteren ................... door de geweren.
Ook door de honden?
Ik vraag me af of honden toch niet nadat nummer 20 op gaat even de kop kwijt kunnen raken? :wink:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

ranetje schreef:Je hebt een prettige dag gehad Veenmug :ok:
Is toch gewoon schitterend wanneer je hond dat kan laten zien waar hij voor bestemd is en je de complimenten ontvangt van de overige aanwezigen. In dit geval 3 geweren, ik en 2 honden: een al bejaarde maar door ervaring heel slimme Golden en mijn 5-jarige onbesuisde Engelse Springer.

Heb jij ook geen hangsnor? :engel:

Een uit het flowerpowertijdperk stammende woeste rode baard is nu veranderd in een keurig kort gehouden ringbaardje. 1x verwijderd maar op dringend advies van echtgenote en zoon onmiddellijke hergroei

Die opkomende hazen allemaal respecteren ................... door de geweren.
Ook door de honden?
Ik vraag me af of honden toch niet nadat nummer 20 op gaat even de kop kwijt kunnen raken? :wink:
Gaf al aan om welke aantallen en soort honden het ging. Golden is te slim en spaniel had mocht ze vergeten wat het fluitcommando “zit” of “hier” betekent de e-collar om die ik gelukkig niet heb hoeven gebruiken. In de vlakke Groningse weilanden zie je hazen ook al vaak liggen zodat je je alvast kunt instellen op de reactie van je hond.
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb de verschillende berichten even gemist de laatste tijd geloof ik.
Jullie hebben ook mooie dagen gehad volgens mij
A.s. zaterdag gaan we mee op eenden/ganzen en volgende week mogen we nog een keer mee op de hazen.
Hutch gaat het nog druk krijgen (en ik ook) alhoewel ik niet geloof dat hij dat nu zo erg vindt.
ranetje
Zeer actief

Hutch schreef: A.s. zaterdag gaan we mee op eenden/ganzen en volgende week mogen we nog een keer mee op de hazen.
Hutch gaat het nog druk krijgen (en ik ook) alhoewel ik niet geloof dat hij dat nu zo erg vindt.
Ik heb maar zo het idee dat jij het ook niet erg vindt :D
Afbeelding
Hutch
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Hutch schreef: A.s. zaterdag gaan we mee op eenden/ganzen en volgende week mogen we nog een keer mee op de hazen.
Ik heb maar zo het idee dat jij het ook niet erg vindt :D
Ik geloof het ook niet nee :engel:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”