Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

adresgegevens catalogus show, mag dat?

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

adresgegevens catalogus show, mag dat?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hoi,

Een vraagje...

Als je inschrijft als exposant, worden je gegevens (naam en adres) in de catalogus vermeld.

Maar, mag dat eigenlijk wel? Op de inschrijfformulieren staat niet dat dat gebeurd, je tekent ook niet voor toestemming daarvoor....

Nou vind ik het op zich niet zo'n drama, maar een vriendin kreeg dus (ongevraagde) post van iets hond-gerelateerd, waar men aangaf het adres uit zo'n catalogus te hebben gehaald. Dat leverde bij mij dus de vraag op... mag het eigenlijk wel?
Kan ik bij het aanmelden ook aangeven dat ik beslist niet wil dat mijn gegevens worden vermeld? Moet men daar dan gehoor aan geven?

Let wel: de vraag is vooralsnog theoretisch, maar ik vroeg het me toch af...

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 11 nov 2010 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: adresgegevens catalogus show

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat mag volgens de regels inderdaad.
De regels die je dus geacht wordt te kennen en waarvan je aangeeft ze te kennen als je tekent, die regels dus ;)

Dat iemand dat uit een catalogus zich over te pennen is iets anders. Geen idee of dat mag, ik neem aan van wel.
je mag ook het telefoonboek overschrijven tenslotte :19:
Maar hele bestanden mogen niet door de organisatie worden afgegeven uit zo'n catalogus.
Wat weer wel mag is NAW-gegevens die gebruikt worden door een RV in het kader van gezondheidsonderzoeken en daaraan gerelateerde zaken. Maar die komen dus niet uit een catalogus.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
~Suzanne~
Zeer actief

Re: adresgegevens catalogus show, mag dat?

Okay, dan staat het dus in de regels van de RvB... maar WAAR? Ik bedoel.. welk artikel ;-)
Want ik vind het niet ;-(

(en nu wil ik het weten ook)

Als het eenmaal in een catalogus staat, is het openbaar, dus dan mag willekeurig wie zo'n catalogus heeft gekocht alle namen / adressen gaan aanschrijven, dat is dan niet verboden, maar dat noem ik dan weer spam ;-(( (DAar kan de show-organisatie niets aan doen!!!).. maar dat bracht mij op de vraag..

Suzanne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

in het kynologisch reglement :

Artikel IV.26
De catalogus van een Expositie houdt in ieder geval in:
a. de namen van de leden van het bestuur van de Organisator en van de eventuele
gedelegeerde van de Raad van Beheer;
b. de namen van de honden met hun Nederlands of buitenlands registratiekenmerk,
hun titels als bedoeld in artikel III.34, hun geboortedatum, de naam van de
Fokker, de namen van de beide ouderdieren en de naam van de Eigenaar;
c. een alfabetische lijst van de namen en volledige adressen van de Exposanten,
met vermelding van de nummers waaronder hun honden voor de Expositie zijn
ingeschreven;

d. de namen van de Keurmeesters.
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

volgens mij was er ook laatst iets dergelijks bij de rijdende rechter geweest, dat ging alleen over een site die was op gezet voor goudsmeden en daar had de beste man alle goudsmeden die ergens lid van waren (weet niet meer wat) op gezet,

en een iemand wilde dit dus niet. ik heb hem alleen niet helemaal afgekeken maar volgens mij staat hij nog wel op uitzending gemist. heet geloof ik wie zwijgt is goud waard of iets in die trant.
aragoleon
Actief
Mijn ras(sen): Mastines en dashonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door aragoleon »

Op elk inschrijfformulier staan voorwaarden:
"inschrijver verklaart door het inzenden van het formulier dat hij zich onderwerpt aan de statuten en de reglementen van de Raad van Beheer en van de organisatie"
of iets dergelijks met meer of minder grammaticale taalfouten.
er wordt dus toestemming gegeven om de adresgegevens te openbaren in de catalogus.
dus iedereen die anoniem wil blijven moet maar niet gaan showen of ..
~Suzanne~
Zeer actief

Dank jullie wel, ik heb het artikel idd gevonden..

Goed, duidelijk, maar het voorbeeld van Nanna zit mij ook dwars..... ik denk dat ik een volgende keer toch 's ga aangeven dat ik mijn gegevens ivm privacy niet in een catalogis wil zien; kijken wat ze dan doen....

Ik denk dat als iemand daar ooit "een zaak" van maakt, het gewonnen kan worden...... maar zover zou ik het niet laten komen... mensen die om zwaarwegende reden daar wel aan hangen... kan ik het me voorstellen!

Suzanne
aragoleon
Actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Dank jullie wel, ik heb het artikel idd gevonden..
Goed, duidelijk, maar het voorbeeld van Nanna zit mij ook dwars..... ik denk dat ik een volgende keer toch 's ga aangeven dat ik mijn gegevens ivm privacy niet in een catalogis wil zien; kijken wat ze dan doen....
Ik denk dat als iemand daar ooit "een zaak" van maakt, het gewonnen kan worden...... maar zover zou ik het niet laten komen... mensen die om zwaarwegende reden daar wel aan hangen... kan ik het me voorstellen!Suzanne
dan heb je mijn bericht waarschijnlijk over het hoofd gezien.
aragoleon
Actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ze veranderen het maar. :pffff:
Ik heb nog een paar dozijn suggesties over wat daar eerst zou moeten veranderen :mep:
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Marc viel daar laatst ook al over.
Stel, je bent een heel vies mannetje, je ziet een leuk vrouwtje een hond showen (oke, dat hoeft niet de eigenaar te zijn). Nummertje opzoeken en je weet waar ze woont... Best vreemd eigenlijk.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

nathalie schreef:Marc viel daar laatst ook al over.
Stel, je bent een heel vies mannetje, je ziet een leuk vrouwtje een hond showen (oke, dat hoeft niet de eigenaar te zijn). Nummertje opzoeken en je weet waar ze woont... Best vreemd eigenlijk.
Andersom kan het ook, je ziet een leuke hond waar je een pup van wilt en zo kom je bij een fokker uit. Of je ziet een prachtige reu voor je teef lopen en je wilt naderhand meer gegevens van die hond, kan je contact opnemen met die mensen.
Perry en Noah

Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Als het anders moet zullen de regels van KR moeten worden veranderd.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Inge O schreef:
Nanna schreef:
aragoleon schreef:Op elk inschrijfformulier staan voorwaarden:
"inschrijver verklaart door het inzenden van het formulier dat hij zich onderwerpt aan de statuten en de reglementen van de Raad van Beheer en van de organisatie"
of iets dergelijks met meer of minder grammaticale taalfouten.
er wordt dus toestemming gegeven om de adresgegevens te openbaren in de catalogus.
dus iedereen die anoniem wil blijven moet maar niet gaan showen of ..
Dus omdat nu eenmaal iets zo is, moet dat dan vanzelfsprekend maar zo blijven? Ik vind NAW gegevens open en bloot zetten op een plek die er totáál niet toe doet, niet kunnen.
Ze veranderen het maar. :pffff:
ik vind dat er wel toe doen - het gebeurt me wel eens dat ik de eigenaren van een leuke hond wil contacteren maar dat gaat een beetje moeilijk zonder contactgegevens.
Volgens mij is dat ook de idee achter de publicatie van die NAW gegevens.
Van oudsher is een hondenshow toch gewoon een groot 'bal' om een geschikte partner voor je hond te vinden?
En voor mensen die de aanschaf van een hond overwegen zijn de NAW gegevens ook heel handig.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

duitse herder schreef:Andersom kan het ook, je ziet een leuke hond waar je een pup van wilt en zo kom je bij een fokker uit. Of je ziet een prachtige reu voor je teef lopen en je wilt naderhand meer gegevens van die hond, kan je contact opnemen met die mensen.
Nou, inderdaad. Om die reden staan alle gegevens ook in de catalogus, volgens mij? De meeste mensen die showen doen dat toch om hun hond te laten zien aan het publiek (voor dekkingen of aan potentiele pupkopers of andere fokkers, enz.) en dan is het toch wel handig als mensen kunnen achterhalen van wie die mooie hond is die ze op de show hebben gezien...
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

duitse herder schreef:
nathalie schreef:Marc viel daar laatst ook al over.
Andersom kan het ook, je ziet een leuke hond waar je een pup van wilt en zo kom je bij een fokker uit. Of je ziet een prachtige reu voor je teef lopen en je wilt naderhand meer gegevens van die hond, kan je contact opnemen met die mensen.
Joh! Dat snap ik!
Ik zei het omdat Marc er vorige week over viel. Hij vond het "raar". Mij maakt het geen zak uit.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik ben ook met Alano regelmatig opgebeld na een show door mensen die mijn gegevens uit de catologus hadden.
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

In Engeland kun je vaak aangeven op het inschrijfformulier of je je gegevens geplaatst wil hebben. Zo niet, staat alleen de naam van de eigenaar erbij.
Maggie
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:
Scooby schreef: Nou, inderdaad. Om die reden staan alle gegevens ook in de catalogus, volgens mij? De meeste mensen die showen doen dat toch om hun hond te laten zien aan het publiek (voor dekkingen of aan potentiele pupkopers of andere fokkers, enz.) en dan is het toch wel handig als mensen kunnen achterhalen van wie die mooie hond is die ze op de show hebben gezien...
O, dat moet achteraf thuis opgesnord worden....dat kun je niet op de show zelf vragen, waar je die mooie hond ziet :denken:
Nee, vaak kan dat niet inderdaad.
Dat weet jij ook best.

Mij maakt het niet uit.
Een show is precies dat: showen wat je hebt voor keurmeesters en publiek. En dan mag dat publiek best weten wie ik ben. Ik heb daar geen problemen mee.
Maar schop jij er gerust een rel over ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

De vraag is natuurlijk of je dan sowieso deel moet nemen aan dit soort publieke activiteiten.
Als iemand je zoekt, komt hij eerst op de show kijken, want anders komt hij niet aan de catalogus normaal gesproken.
Dus je neemt dan toch een bepaald risico door ergens heen te gaan waar je makkelijk gevonden kunt worden.
Mij maakt het verder niet uit, ik sta gewoon in de boeken op shows ;)
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Scooby schreef: Nou, inderdaad. Om die reden staan alle gegevens ook in de catalogus, volgens mij? De meeste mensen die showen doen dat toch om hun hond te laten zien aan het publiek (voor dekkingen of aan potentiele pupkopers of andere fokkers, enz.) en dan is het toch wel handig als mensen kunnen achterhalen van wie die mooie hond is die ze op de show hebben gezien...
O, dat moet achteraf thuis opgesnord worden....dat kun je niet op de show zelf vragen, waar je die mooie hond ziet :denken:
Ja, alles kan, he? Maar ik denk dat dat gewoonweg de reden is dat die gegevens in de catalogus staan.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:Ik ben ook met Alano regelmatig opgebeld na een show door mensen die mijn gegevens uit de catologus hadden.
Op die manier ben ik destijds ook aan Levi gekomen...
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Enige modernisatie zou alles oplossen volgens mij.
Geen woonadressen meer maar gewoon het emailadres, dat moet je toch al invullen.
Is ook makkelijker contact opnemen. Anders moet je of langs gaan of een brief sturen.
Mailen en/of bellen is toch makkelijker lijkt mij,
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

kleine2758 schreef:Enige modernisatie zou alles oplossen volgens mij.
Geen woonadressen meer maar gewoon het emailadres, dat moet je toch al invullen.
Is ook makkelijker contact opnemen. Anders moet je of langs gaan of een brief sturen.
Mailen en/of bellen is toch makkelijker lijkt mij,
idd of website. Ook ik vind het wel belangrijk dat je de fokker of eigenaar van een hond zou kunnen contacteren. Op show gaat het vaak niet mensen zijn te druk.
Afbeelding
gevni havanezers
cmarjee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kleine witte keeshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door cmarjee »

Toen ik in de organisatie van shows begon, werd mij op het hart gedrukt dat het op de eerste plaats een tentoonstelling is.
De bedoeling is dat bezoekers honden komen bekijken en met eigenaars/fokkers in overleg kunnen treden.
Daar komen de regels over de details in de catalogus vandaan en de plicht tot (tenminste) 15.00 uur te blijven en aanvankelijk ook de verplichte benching, zodat je een hond kon vinden.
De keuring is/was aan dat uitgangspunt ondergeschikt.

'Tegenwoordig' liggen de accenten veel meer op de keuring en veel minder op de tentoonstelling, maar met name de regels rondom details in de catalogus en blijven in de haal zijn (nog) gebleven.
Er is op dit gebied het een en ander in discussie in het overleg tussen de raad van beheer en tentoonstellende verenigingen, maar voorlopig zal het nog wel niet veranderen.

Dat er geen gebruik wordt gemaakt van email adressen in de catalogus heeft een aantal oorzaken.
Onder andere dat niet iedereen een email adres heeft (gemiddeld 10% van de inschrijvingen) en wet- en regelgeving die uitwisseling van emailadressen in welke vorm ook verbied (nog los van het feit dat een aantal mensen domweg geen toestemming geeft om het adres voor iets anders dan communicatie tussen inschrijver en organisatie te gebruiken).

Cor Marjee
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik heb het een aantal malen uitgeprobeerd.

- inschrijving met al mijn gegevens. Gewoon geaccepteerd
- inschrijving met alleen mijn website adres. Gewoon geaccepteerd*
- inschrijving met alleen mijn e-mailadres. Gewoon geaccepteerd*

-inschrijving met mijn normale telefoonnummer. Gewoon geaccepteerd
-inschrijving met mijn mobiele nummer. Gewoon geaccepteerd
-inschrijving zonder normale of mobiele telefoonnummer. Gewoon geaccepteerd.

*Ik heb contact opgenomen met de organisatie en aangegeven dat ik het niet prettig vond dat ik met al mijn prive-gegevens in het boekje kwam te staan. Toen werd het gewoon aangepast door bv alleen een website vermelding met eventueel een telefoonnummer, dit hoefde niet per se.

Een keer is het niet gelukt en dat was een inschrijving waarbij je via internet kon inschrijven en als je èèn vakje niet invulde dan kon ik de inschrijving niet verzenden.

Mij maakt het niets uit. Toch wilde ook ik weten of er een mogelijkheid was dat ik sommige privegegevens, prive kon houden. Die is er, maar je moet het wel zelf melden.

Nu sta ik dus in verschillende boekjes en als je goed zoekt vind je meer infomatie dan als je gewoon het formulier invult. :smile:
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Kwaadwillige personen kunnen zo ook op grond van de tentoonstelling agenda proberen of mensen die vaak showen niet thuis zijn om in te breken. Neem een catalogus, en je hebt een lijst van adressen met welke rassen ze hebben en je kan in schatten of ze op de datum van een volgende show niet thuis zijn. Natuurlijk gaat niet iedereen naar elke show, maar de kans dat er niemand thuis is, is toch groter.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Elvira schreef:Kwaadwillige personen kunnen zo ook op grond van de tentoonstelling agenda proberen of mensen die vaak showen niet thuis zijn om in te breken. Neem een catalogus, en je hebt een lijst van adressen met welke rassen ze hebben en je kan in schatten of ze op de datum van een volgende show niet thuis zijn. Natuurlijk gaat niet iedereen naar elke show, maar de kans dat er niemand thuis is, is toch groter.
Sorry, maar dit vind ik wel héél ver gezocht.
Plaats reactie

Terug naar “Show”