Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leeftijdsverschil binnen klasse

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Leeftijdsverschil binnen klasse

Ongelezen bericht door Irisz »

Wat is jullie ervaring wat betreft het rekening houden van de keurmeester met de leeftijd in een klasse waarin dat veel uitmaakt?
Veel mensen zeggen dat de keurmeester 100% rekening houdt met de leeftijd en bijvoorbeeld een jeugdhond van 9 maanden even veel kans heeft om zijn/haar klasse te winnen als een van 18 maanden. Is dat zo?
Ik heb zelf alleen ervaring in de baby- en puppyklasse nog en daarin werd er weinig/geen rekening gehouden met leeftijd. De 'meest ontwikkelde' hond kreeg bijna standaard de 1e plaats. Werkt dat meestal zo (ook al hoort het eigenlijk niet)?
Wat is jullie eigen ervaring hiermee?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Leeftijdsverschil binnen klasse

Ongelezen bericht door Maeve »

In mijn ervaring valt dat vies tegen. Nilo heeft lang de tijd genomen om uit te zwaren en in de jeugdklasse kregen we dat altijd te horen. Dan denk ik, waarom is er dan een jeugdklasse? Dan had ik hem net zo goed in de openklasse kunnen zetten. Pas rond de 18 maand (dus nog net jeugdklasse) heeft hij een Utje gehaald. Toen hij net 2 was heb ik ook even geen shows gelopen omdat hij in de openklasse moest. Met 2,5 jaar pas weer, toen was hij ineens enorm uitgezwaard en jawel, meneer valt in de prijzen. Hij blijft smaller dan de meeste Toller reuen dus ik denk dat hij zn Nederlands kampioenschap bijvoorbeeld nooit zal halen, maar we scoren nu wel Utjes met mooie keurverslagen.

Naar mijn mening mag een keurmeester daar dus wel wat meer rekening mee houden. Hij is altijd evenwichtig geweest qua bouw, dat is niet verandert maar dat uitzwaren was wel heel belangrijk :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:ik heb zelfs (niet met eigen hond) al het tegenovergestelde meegemaakt : dat een hond achteruit werd geplaatst omdat hij al te volwassen oogde voor zijn leeftijd - alsof de competitie gaat om het beste je leeftijdscategorie te matchen :piew: . overcompenseren heet zoiets.
Nee, dat ben ik niet met je eens.
Een km denkt dan: Als die hond nu al zover is, hoe veel té ver zal hij straks dan niet zijn?
Dat is de achterliggende gedachte erachter.

Wat ik wel met je eens ben is dat zo'n overweging niet op een show hoort.
Op een nakomelingendag dan weer wel. Omdat je dan dus juist wel naar zulke dingen kijkt.
Maeve schreef:Nilo heeft lang de tijd genomen om uit te zwaren en in de jeugdklasse kregen we dat altijd te horen.
Maar wie zegt dat dat negatief is?

De beste hond krijgt de beste plaats. maar als een hond nog jeugdig is, kun je dat als km toch gewoon zeggen?
Ik bedoel: als er in de jk twee honden staan en de ene is verder dan de andere, wint degene die het verst is over het algemeen.
Dat vind ik ook niet raar trouwens.
En als de andere ook een goede hond is maar nog tijd nodig heeft, dan zeg je dat in het keurrapport.
Omdat dat mede de reden is dat hij achter de andere is geplaatst :19:

Mensen doen daar zo raar over, net als bv los in gangen.
Als je dat zegt, roepen mensen: D'uh, natuurlijk is hij dat, hij is jong!
Dan denk ik altijd: Ja, en? Hij is jong, maar daarom is hij nog wel los in gangen! Dat is niet per se een slechte eigenschap, het is gewoon een gegeven.
Een keurrapport geeft weer wat de km ziet.
Meer niet. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: dus ben je het er ook mee eens dat een keurmeester die zegt een hond achteruit te plaatsen omwille van te 'af' iets raars doet, toch :wink: ?
Op een show: absoluut.
Je keurt wat je ziet.

Als je een hond achteruit zet omdat hij op dat moment en op die dag beroerd loopt, terwijl ie een week ervoor de sterren van de hemel liep, vind ik dat begrijpelijk.
Maar die redenatie moet dan worden doorgetrokken en dus mag je een overweging als "te jong ver in ontwikkeling" niet meenemen.
Want je keurt wat je daar ziet.
Niet wat er misschien volgend jaar staat.

En op een nakomelingendag mag je die overweging wel melden. Maar dan kwalificeer je dus niet, en dat is daardoor totaal anders.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dat ze aangeven dat hij nog jeugdig is vind ik niet erg, dat is nou eenmaal zo. Maar dat het bijna altijd het verschil heeft gemaakt tussen een U en ZG vind ik apart. Een Toller hoort niet extreem breed te zijn dus ik vind het niet enorm onrastypisch als een jeugdreu nog slungelig is. Ja, dan wint de hond die meer volwassen is maar dan kan nr 2 nog wel een U krijgen als hij qua bouw wel goed is. Wat ik bijvoorbeeld ook vaak merk is dat honden met veel vacht een voorsprong hebben omdat dat er al imposanter uit ziet. Tuurlijk neem je dat mee, het staat heel showy maar het mag wat mij betreft wel minder belangrijk worden.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het inderdaad begrijpelijk dat wanneer een hond wat los is in zijn gangen (door jeugdigheid) dit wel invloed kan hebben op zijn plaatsing, als zijn concurrent al veel vastere gangen heeft.
Je keurt inderdaad wat je ziet en je ziet hier bij de ene hond beter gangwerk dan bij de andere. Logisch.
Maar ik heb al twee keer meegemaakt dat de km zei "ik vind jouw hond mooier en het gangwerk is super, maar de ander is al verder in ontwikkeling en daarvan valt meer te keuren, dus die zet ik op 1".
Ik was alsnog hartstikke trots natuurlijk, maar wel verbaasd. Het heet niet voor niks 'puppy' en 'baby' klasse en uiteraard zijn ze dan nog niet helemaal ontwikkeld. Maar als Xavi beter gebouwd en is beter gangwerk heeft op dat moment dan zijn verder ontwikkelde concurrent, zou hij toch 1e moeten worden?
JUIST, vind ik, want zelfs met zijn jongeren leeftijd, is zijn bouw en gangwerk al beter.
Dit soort dingen heb ik dus nooit goed begrepen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Ik bedoel: als er in de jk twee honden staan en de ene is verder dan de andere, wint degene die het verst is over het algemeen.
Dat vind ik ook niet raar trouwens.
Dat vind ik wèl een beetje typisch. Alsof degene die verder ontwikkeld is dús ook meteen de betere bouw zou hebben.
Dan kun je de prijzen wel aan de hand van geboortedata gaan vergeven :19:
Het hoort ook niet zo, maar onbewust gebeurt het volgens mij wel vaak zo. In ieder geval wel in mijn ervaringen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Maeve schreef:Dat ze aangeven dat hij nog jeugdig is vind ik niet erg, dat is nou eenmaal zo. Maar dat het bijna altijd het verschil heeft gemaakt tussen een U en ZG vind ik apart. Een Toller hoort niet extreem breed te zijn dus ik vind het niet enorm onrastypisch als een jeugdreu nog slungelig is. Ja, dan wint de hond die meer volwassen is maar dan kan nr 2 nog wel een U krijgen als hij qua bouw wel goed is. Wat ik bijvoorbeeld ook vaak merk is dat honden met veel vacht een voorsprong hebben omdat dat er al imposanter uit ziet. Tuurlijk neem je dat mee, het staat heel showy maar het mag wat mij betreft wel minder belangrijk worden.
Er zijn ook keurmeesters die in de Jeugdklasse bijna nooit een U-tje uitdelen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Maeve schreef:Dat ze aangeven dat hij nog jeugdig is vind ik niet erg, dat is nou eenmaal zo. Maar dat het bijna altijd het verschil heeft gemaakt tussen een U en ZG vind ik apart. Een Toller hoort niet extreem breed te zijn dus ik vind het niet enorm onrastypisch als een jeugdreu nog slungelig is. Ja, dan wint de hond die meer volwassen is maar dan kan nr 2 nog wel een U krijgen als hij qua bouw wel goed is. Wat ik bijvoorbeeld ook vaak merk is dat honden met veel vacht een voorsprong hebben omdat dat er al imposanter uit ziet. Tuurlijk neem je dat mee, het staat heel showy maar het mag wat mij betreft wel minder belangrijk worden.
Er zijn ook keurmeesters die in de Jeugdklasse bijna nooit een U-tje uitdelen.
Dat vind ik ook niet verkeerd, vaak veranderen honden dan nog heel veel. Maar wel een Utje vanwege meer vacht of meer massa, dat steekt me een beetje.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef: Maar ik heb al twee keer meegemaakt dat de km zei "ik vind jouw hond mooier en het gangwerk is super, maar de ander is al verder in ontwikkeling en daarvan valt meer te keuren, dus die zet ik op 1".
Tja.
Dat is persoonlijke keuze.
En dat mag dus ;)

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Het gebeurt ook gezien vanuit de oudere hond. Ik heb het gisteren gezien op de Kampioenschapsclubmatch van de Engelse Bulldoggen. De hond uit de Veteranenklas verdiende absoluut het reserve CAC (ze was tien jaar!), maar je kon aan haar (nog heel erg goede) gangwerk wel zien dat ze tien jaar was. Ze kon gewoon niet meer zo snel als haar jongeren concurrenten. Ik kan me voorstellen dat de keurmeester haar om die reden het reserve CAC niet gaf, want je moet tenslotten kijken naar de hond met het beste gangwerk en dat had zij niet, ook al was haar leeftijd daar debet aan.
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Sommige hondjes lopen de ring binnen in welke klasse ook en winnen...
Het is zo verschillend, Kane kreeg ook altijd dat hij nog moest groeien op zijn rapp,
maarja nogal normaal als die in de jeugd loopt denk ik dan...
( zou hem nu nog wel eens willen showen, maarja kan nie zonder ballies :mrgreen: )
Ik vind een RR die veeeeeeeeeeeeel tijd nodig heeft vaak veel mooier worden dan 1 die met 9 maanden
al zowat af is.

Denk dat je je niet druk moet maken maar over je heen moet laten komen, de ene KM
is de andere niet, Saba heeft wel zulke verschillende rapp gehad, van een Goed met dat ze niet op
een RR lijkt, tot 1 JCAC, 2e op winner met schijnzwanger tietjes, 4e op de WDS.

Denk dat het niet mega druk zal zijn in de jeugd nu toch??
Lekker je ding doen, niet te zenuwachtig zijn!!!
Aan de ring zitten kijken, ook naar hoe mensen hun hond voorbrengen enz

Het gaat helemaal goed komen met mooie Xavi!!
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Dankjewel voor de opbeurende woorden Evalien! :wink: Stiekem ben ik best nerveus.
Xavi is best een mooi hondje, maar inderdaad nog lang niet af en ik weet al een aantal honden die bij ons in de ring staan (wel een stuk ouder), die dus echt al een behoorlijke reuenuitstraling hebben.
Xavi heeft een puppy-uitstraling. :wink: Maargoed, je kunt er toch niks over zeggen, want de ene km is inderdaad de andere niet.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Irisz schreef: Stiekem ben ik best nerveus.
waarom? zeg nou eens eerlijk : wat is er nou zo belangrijk aan het krijgen van een U-tje?
Helemaal niks. Sterker nog, het showen is voor mij echt alleen iets voor erbij en een gezellig dagje weg en hondjes kijken.
Ik ben alleen een type met enorme plankenkoorts. :wink: Geen geintje, haha.
Ik kan niks eten totdat ik de ring uit ben en er niet meer in hoef. Alleen al het idee dat ik in het middelpunt sta waar iedereen naar kijkt..brrrrrrrrr....... :mrgreen:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Ohhh als het om de zenuwen gaat....
Moet je mij eens zien als we bijna op de show zijn, god dan zeg ik altijd,
ojee het gebeurd weer :mrgreen: , er is nog geen show geweest waar ik niet zenuwachtig was :wink:

Showen ging mij ook nooit om de U's maar de hele belevenis en de mensen, honden enz.
(als ik alleen U's wou halen had ik geen donkere Saba moeten kopen :mrgreen: )
Sommige mensen lopen mooier dan de honden :smile:

Ik hoop Xavi snel een keer weer te zien op de show, als wij in de baby/puppy klasse staan :mrgreen:
Nu nog wat shows uitzoeken!
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Irisz schreef: Helemaal niks. Sterker nog, het showen is voor mij echt alleen iets voor erbij en een gezellig dagje weg en hondjes kijken.
Ik ben alleen een type met enorme plankenkoorts. :wink: Geen geintje, haha.
Ik kan niks eten totdat ik de ring uit ben en er niet meer in hoef. Alleen al het idee dat ik in het middelpunt sta waar iedereen naar kijkt..brrrrrrrrr....... :mrgreen:
Dan kan ik je de hand schudden, ik ben de avond van te voren al zenuwachtig :ugh:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: oehh, dan zou ik lekker thuisblijven als ik jou was :oeps: :mrgreen: .
Haha, ik heb al getwijfeld om Xavi thuis te laten en gewoon lekker te gaan shoppen.
Maar Xavi zijn fokker komt ook (met Xavi's zusje) en die zou het toch wel leuk vinden als ik Xavi mee neem. :mrgreen:
En ook een beetje zonde van 70 euro inschrijfgeld.... :ugh:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ah joh, komt wel goed!
Ik vind inderdaad sommige honden die op jonge leeftijd al heel volwassen zijn, te ver doorgroeien als ze eenmaal een jaar of 3 zijn :ugh: Dus lekker zn gang laten gaan, je hebt ook niet veel keus :mrgreen:
En op shows niet zo druk maken joh. Lekker je ding doen, zeuren doen mensen toch wel!
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Haha, veel keuze heb ik inderdaad niet, maar ik wil hem sowieso niet veranderen hoor. :wink: Hij is 8 maanden, dus hij mag nog pupperig zijn en het is het meest geweldige hondje dat je je kan wensen.
Dat mensen zeuren of het resultaat, kan me ook al niks schelen (uiteraard is het leuk als hij goed scoort!), maar alleen het showmoment vind ik vreeeeeeselijk. ;-)
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Show”