Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Coton de Tulear

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Eolise
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Yorkshire Terriërs
Aantal honden: 3

Coton de Tulear

Ongelezen bericht door Eolise »

Oh oh oh, wat zag ik nu.... De Coton de Tulear lijkt net op een minibobtail... ik ben er helemaal verliefd op geworden. Zijn er mensen op dit forum die dit ras hebben? Zou graag wat foto's en info willen ontvangen, persoonlijk, dus géén wikipedia o.i.d. noemen. Waar moeten we aan denken als we dit ras aanschaffen?
Afbeelding
Ayurveda
Zeer actief

Re: Coton de Tulear

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Je hebt PB ;)

en tsja waar moet je op letten
een goede fokker, dat geld voor alle hondjes
en dat je wel van kammen moet houden als je dat lange haar leuk vind, maar het is heel goed te doen hoor! 1x per week heel uitgebreid en de rest van de week een beetje bijhouden en dan gaat het prima!

Ik vind het een geweldig ras!!!
Afbeelding
Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Joepie »

Mijn tante had er 1.
Superlief sociaal beestje hij is vorig jaar overleden op 18 :80: jarige leeftijd.
Ze liet hem trouwens kort trimmen :mrgreen:
Afbeelding
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Wij hebben ook een Coton de tulear. Ze is altijd vrolijk kan zich zelf goed amuseren maar doet ook graag dingen met haar baasje. Wij hebben haar ook kort geknipt omdat we toch niet meer naar een show gaan met haar. En tijdens de behendigheid is een sportief kapsel ook erg handig. Ze vind het heerlijk om geknuffeld te worden en wij houden wel van knuffelen. Een coton houd van dingen doen en ze zijn uitermate slim. Je hebt heel wat hond aan dit klein ras.

Afbeelding
Hier is ze foto model geweest.

Afbeelding
Ze had een speen gevonden en vond dat wel een foto waard

Afbeelding
In actie op de A-schutting

Afbeelding
Op haar achterpoten staan is een lievelings standje van haar. Tja, wat wil je als je klein bent
Laatst gewijzigd door cuatro op 25 nov 2010 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes monique
Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Supernova »

Ayurveda schreef:Je hebt PB ;)

en tsja waar moet je op letten
een goede fokker, dat geld voor alle hondjes
en dat je wel van kammen moet houden als je dat lange haar leuk vind, maar het is heel goed te doen hoor! 1x per week heel uitgebreid en de rest van de week een beetje bijhouden en dan gaat het prima!

Maar jouw Max is toch gewoon een kruising? :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Die van Blacky zijn Cotons.
Zij heeft er twee, erg leuke hondjes. Ze reageert vast wel hier ;)

Ze zijn verwant aan de Havanezers, en daar heb ik er een van.

Informeer bij de rasvereniging als je een Coton wilt, of vraag het aan mensen hier die een rasechte hebben. Die weten wel goede fokkers.
Dit type hondjes is heel erg leuk in elk geval!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Denise. schreef:

Ze moet een andere hond dan Max bedoelen:
Ayurveda schreef:... en max (kruising malthezer) heeft idd ook maar weinig ondervacht.

Afbeelding

Supernova
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Denise. schreef:

Ayurveda schreef:... en max (kruising malthezer) heeft idd ook maar weinig ondervacht.
Ah dat zal het zijn :mrgreen: Ik begreep er al niks van.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marjoleine schreef:
Denise. schreef:

tja , elders noemt ze hem wel degelijk een coton : :19:
Ayurveda schreef:Tsja lastig
en je kan ze niet allemaal met elkaar vergelijken natuurlijk, je hebt ook nog de individuele karakters

Ik zou zeggen wat betreft de dingen die je met de hond wil doen en dat het ook weer geen keffer moet zijn de Coton de Tulear!
(Max in mijn onderschrift)

Het is de goedheid zelve, weegt rond de 9 kilo, keft niet (alleen wel is bij begroeten) is lief tegen iedereen (ook al onze huisdieren)
Kan goed lange wandelingen maken en past zich zowiezo heel goed aan!
Ook dat vinnige heeft die niet in zich, een perfecte hond dus eigenlijk haha ookal zal dat voor iedereen anders zijn

suc6 met je keuze!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: tja , elders noemt ze hem wel degelijk een coton : :19:
Ja, dat is later.
Toen ze hier net was, was hij gewoon een kruising maltezer en dat is volgens mij ook gewoon wat hij is.
Ayurveda doet dacht ik ook niet aan stambomen?
Dus ik houd het lekker op een kruising ;)

En daar is niks mis mee, maar zeg het gewoon :19:

Afbeelding

Supernova
Zeer actief

yamie schreef:
Marjoleine schreef:
Denise. schreef: Maar jouw Max is toch gewoon een kruising? :denken:

tja , elders noemt ze hem wel degelijk een coton : :19:
Ayurveda schreef:Tsja lastig
en je kan ze niet allemaal met elkaar vergelijken natuurlijk, je hebt ook nog de individuele karakters

Ik zou zeggen wat betreft de dingen die je met de hond wil doen en dat het ook weer geen keffer moet zijn de Coton de Tulear!
(Max in mijn onderschrift)

Het is de goedheid zelve, weegt rond de 9 kilo, keft niet (alleen wel is bij begroeten) is lief tegen iedereen (ook al onze huisdieren)
Kan goed lange wandelingen maken en past zich zowiezo heel goed aan!
Ook dat vinnige heeft die niet in zich, een perfecte hond dus eigenlijk haha ookal zal dat voor iedereen anders zijn

suc6 met je keuze!
Ah zie je :idea: Ben ik toch niet helemaal gek :mrgreen:
Niet dat er iets mis is met een kruising, maar het is wel gewoon een kruising.

*Edit: stom typefoutje :F:
Laatst gewijzigd door Supernova op 25 nov 2010 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ikke, ikke, :cheer: :cheer: Het is het leukste ras wat er is. En ik zou niet anders meer willen. Ze zijn lief, slim en dapper.
Ze laten zich de kaas niet van het brood eten. Het zijn stevige hondjes. (groter dan je denkt).
Mijn reu is wat dominant iets wat vaak in dit ras voorkomt bij reuen. Teefjes zijn behoorlijk kleiner dan reuen.
De vacht vraagt veel werk vooral tijdens de vacht wissel. En die is vanaf 9 maand tot 2.5 jaar. (overal staat korter maar neem van mij aan het is echt 2.5 jaar.) Maar als je dat eenmaal gehad hebt dan is de vacht echt een makkie. Ik heb deze zomer de vacht kort gemaakt maar heb hier erge spijt van dus het wordt weer lang.

Die van mij houden van zwemmen, apporteren en andere leuke dingen doen met de baas. Ze gaan met ons mee de bergen in en tijdens de wintersport lopen ze met ons mee als we langlaufen.

hier is een leuke site voor als je wat meer wilt weten.
http://www.aacdt.org/history.html
is een amerikaanse site. Er zijn van dit ras een paar fokkers in Nederland. Waarbij je echt twee verschillende soorten hondjes vindt. Als je de namen van enkele fokkers wilt wil ik je die wel pb'en.
Mijn twee hondjes komen beide uit een andere lijn en dat kun je ook zien. Niet alleen qua uiterlijk maar ook het gedrag.
http://www.cotondetulearclub.nl/
Weblog van de rasvereniging.
Afbeelding
gevni havanezers
Eolise
Vaste gebruiker

Bedankt, Blacky! Wat een poepje op je avatar en in je onderschrift (L)... Als je een keer in Utrecht bent, laat me dat dan even weten.... :engel:

Ik kan trouwens een heel schattig teefje kopen in België! Is er nog een over... maar de prijs.... €1000!
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Eolise schreef:Bedankt, Blacky! Wat een poepje op je avatar en in je onderschrift (L)... Als je een keer in Utrecht bent, laat me dat dan even weten.... :engel:

Ik kan trouwens een heel schattig teefje kopen in België! Is er nog een over... maar de prijs.... €1000!
1000 euro is volgens mij een hele gangbare prijs voor Cotons :wink:
Eolise
Vaste gebruiker

Denise. schreef:
Eolise schreef:Bedankt, Blacky! Wat een poepje op je avatar en in je onderschrift (L)... Als je een keer in Utrecht bent, laat me dat dan even weten.... :engel:

Jeetje... naja, dan zal 't adopteren van een Coton de Tuléar wel niet doorgaan.. Of misschien over vele jaren. Bedankt! :)
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Eolise schreef:
Denise. schreef:

Jeetje... naja, dan zal 't adopteren van een Coton de Tuléar wel niet doorgaan.. Of misschien over vele jaren. Bedankt! :)
Heel veel rassen kosten rond de 1000 euro, er zijn wat rassen waar je minder voor betaalt maar die zijn geloof ik niet in de meerderheid.
Mocht je dit dus niet willen/kunnen betalen zou ik voor een leuk asielhondje gaan.
Eolise
Vaste gebruiker

Denise. schreef: Heel veel rassen kosten rond de 1000 euro, er zijn wat rassen waar je minder voor betaalt maar die zijn geloof ik niet in de meerderheid.
Mocht je dit dus niet willen/kunnen betalen zou ik voor een leuk asielhondje gaan.
Oh wat gek, nja, ik dacht dat alle rassen (op enkelen na) tussen de €400 en €700 kostten.
Ik wil dat bedrag wel betalen, maar kan 't helaas niet. En een asielhondje komt sowieso nog, ben ik al naar op zoek. ;)
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Eolise schreef:
Denise. schreef: Heel veel rassen kosten rond de 1000 euro, er zijn wat rassen waar je minder voor betaalt maar die zijn geloof ik niet in de meerderheid.
Oh wat gek, nja, ik dacht dat alle rassen (op enkelen na) tussen de €400 en €700 kostten.
Ik wil dat bedrag wel betalen, maar kan 't helaas niet. En een asielhondje komt sowieso nog, ben ik al naar op zoek. ;)
Nou er zijn wel rassen die tussen de 400 en 700 euro kosten (en nog wel minder), maar voor heel veel hondjes betaal je toch meer.
Maar een asielhondje is ook een prima optie zitten genoeg leuke honden :D

Edit: Wat vind je trouwens van een Markiesje? Die kosten een stuk minder en zijn kleine actieve hondjes.
Eolise
Vaste gebruiker

Denise. schreef:[

Edit: Wat vind je trouwens van een Markiesje? Die kosten een stuk minder en zijn kleine actieve hondjes.

Ohh die vind ik ook heel schattig! Was ik vroeger erg gek op - nog steeds, maar de Coton de Tulear heeft m'n hart gestolen.... ^.^ Ik hoop toch zó dat er iemand op dit forum met een Coton de Tuléar echt eens in Utrecht moet zijn...... :love:
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Ik vind cotons heel leuke hondjes, ze lijken wel wat op leeuwhondjes van gedrag. Van prijs zijn ze dan wel een beetje duurder de cotons, ik dacht dat alle bichons zowat rond dezelfde prijs zaten. :Q:
Een leeuwhondje heb je voor 700 euro.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Eolise schreef: Oh wat gek, nja, ik dacht dat alle rassen (op enkelen na) tussen de €400 en €700 kostten.
Nee, rond de 1000 is normaal, zeker voor deze kleine rassen.
Je kunt besluiten dat je het wilt en er voor gaan sparen, dan duurt het wel even maar dat moet toch lukken.
Wat je zou kunnen doen is kijken of er een herplaatser is ergens.
Die zijn er vrij regelmatig in veel rassen, vast ook bij de Coton.

Ga in elk geval bij voorkeur wel voor een rashondje.
In de bichonrassen wordt goed op de gezondheid gelet en zijn er weinig problemen, iets dat ik van een willekeurige kruising echt niet zou durven zeggen, zeker niet nu dat soort bastaardjes zo populair zijn dat MP er van overloopt!

Afbeelding

Ayurveda
Zeer actief

ow ow
om nog even te reageren op dat het net lijkt alsof ik mn hond anders wil voor laten komen dan dat ie is (al zal het me zowiezo een worst wezen)

wij hebben hem gekocht als ''malthezer'' maar hadden al snel onze twijfels
wij zijn hier toen achteraan gegaan en er is ons ter oreg gekomen dat er voornamelijk coton in zou zitten met misschien een beetje mathezer. Dit heb ik TS ook meteen in mn PB verteld.

en met coton snappen mensen meestal beter wat ik bedoel, omdat als ik malthezer zeg of kruising ik altijd te horen krijg dat dat vast niet klopt... vandaar

wat ik al zeg, niet dat het mij ook maar een beetje uit maakt maar vandaar dat mijn alles eerste posts anders kunnen zijn als daarna.

en nee ik heb geen stamboom dus ik zal het nooit 100% zeker weten
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ayurveda schreef:ow ow
om nog even te reageren op dat het net lijkt alsof ik mn hond anders wil voor laten komen dan dat ie is (al zal het me zowiezo een worst wezen)

wij hebben hem gekocht als ''malthezer'' maar hadden al snel onze twijfels
wij zijn hier toen achteraan gegaan en er is ons ter oreg gekomen dat er voornamelijk coton in zou zitten met misschien een beetje mathezer. Dit heb ik TS ook meteen in mn PB verteld.

en met coton snappen mensen meestal beter wat ik bedoel, omdat als ik malthezer zeg of kruising ik altijd te horen krijg dat dat vast niet klopt... vandaar

wat ik al zeg, niet dat het mij ook maar een beetje uit maakt maar vandaar dat mijn alles eerste posts anders kunnen zijn als daarna.

en nee ik heb geen stamboom dus ik zal het nooit 100% zeker weten
Dus je weet het eigenlijk helemaal niet :wink:
Dan kan je dus ook niet zeggen hoe leuk cotons zijn, want je hebt er geen ervaring mee.
Ik zou dus gewoon zeggen dat het een kruising is, ik zou niet weten wat daar niet aan zou kloppen volgens andere mensen :denken:
blacky
Zeer actief

Op de site van de rasvereniging staat een herplaatser. Welis waar is ze geschoren maar daar zou je eens naar kunnen informeren?

Ja een coton kost in Nederland 900 euro. Dat vind ik niet veel omdat de meeste teven maar 3 pups krijgen. i.t.t. grotere rassen. Ze worden (als je ze tenminste via de rasvereniging koopt) getest of Pra en partella luxatie en nog een oog ziekte.

Maar wees gewaarschuwd. Een coton is net als chips...... 1 is niet genoeg.

Wij dachten dat dit niet waar was. Maar ook wij hebben er inmiddels twee. En als het aan mij ligt komt er nog wel een leuke coton dame bij. Maar ja dat heb ik niet alleen voor het zeggen. En aangezien ik al 2 hondjes heb lopen ipv die ene :19:

Die in mijn Avatar is Spikey een dag voor de kampioens clubmatch. Die in mijn onderschrift zijn Spikey (de voorste) en Laika, nadat Laika hem vakundig had getrimd. :mrgreen:
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Ik wil nog wel een ding zeggen. Ik ben een groot voorstander van de zuivere Coton. Als je wat hebt rond gelezen zie je dat het een kleine populatie betreft. En ik krijg hierdoor rillingen van kruizingen met Cotons. Als je coton gezond genoeg is om mee te fokken doe dat dan via de officiele weg. Mijn Laika is er een zonder stamboom (helaas) Haar ouders waren twee raszuivere cotons en fok geschikt. Helaas maakte de fokster bij haar eerste nest een foutje waardoor er geen stamboom kwam. Ze was het enige teefje uit dit nest en we hebben haar toch genomen, maar ze zal nooit een nestje krijgen.

Misschien ben ik daar wel erg star in, maar je fokt met gezonder ouder dieren. En als ze gezond zijn waarom dan kruizen?
Veel succes met je zoektocht.
En onze Spikeys vader kwam uit Belgie. The swift coton.
Afbeelding
gevni havanezers
Maxine
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxine »

blacky schreef:Ik wil nog wel een ding zeggen. Ik ben een groot voorstander van de zuivere Coton. Als je wat hebt rond gelezen zie je dat het een kleine populatie betreft. En ik krijg hierdoor rillingen van kruizingen met Cotons. Als je coton gezond genoeg is om mee te fokken doe dat dan via de officiele weg. Mijn Laika is er een zonder stamboom (helaas) Haar ouders waren twee raszuivere cotons en fok geschikt. Helaas maakte de fokster bij haar eerste nest een foutje waardoor er geen stamboom kwam. Ze was het enige teefje uit dit nest en we hebben haar toch genomen, maar ze zal nooit een nestje krijgen.

Misschien ben ik daar wel erg star in, maar je fokt met gezonder ouder dieren. En als ze gezond zijn waarom dan kruizen?
Waarom heb je haar dan genomen als ze 'helaas' geen stamboom heeft meegekregen? Als je bij je hondje wel een stamboom wil hebben zou ik dan nog hebben gewacht op een volgend of een ander nestje. :19:
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Maxine schreef:
blacky schreef:Ik wil nog wel een ding zeggen. Ik ben een groot voorstander van de zuivere Coton. Als je wat hebt rond gelezen zie je dat het een kleine populatie betreft. En ik krijg hierdoor rillingen van kruizingen met Cotons. Als je coton gezond genoeg is om mee te fokken doe dat dan via de officiele weg. Mijn Laika is er een zonder stamboom (helaas) Haar ouders waren twee raszuivere cotons en fok geschikt. Helaas maakte de fokster bij haar eerste nest een foutje waardoor er geen stamboom kwam. Ze was het enige teefje uit dit nest en we hebben haar toch genomen, maar ze zal nooit een nestje krijgen.

Waarom heb je haar dan genomen als ze 'helaas' geen stamboom heeft meegekregen? Als je bij je hondje wel een stamboom wil hebben zou ik dan nog hebben gewacht op een volgend of een ander nestje. :19:
Soms word je gewoon verliefd op een hondje :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maxine schreef: Waarom heb je haar dan genomen als ze 'helaas' geen stamboom heeft meegekregen? Als je bij je hondje wel een stamboom wil hebben zou ik dan nog hebben gewacht op een volgend of een ander nestje. :19:
O, dat hondje is uit een goede combi, hoor.
Het was ten tijde van de wijzigingen in aanvraagmethodes, in die periode zijn er heel wat nesten geboren die geen papieren hebben gekregen terwijl ze wel kloppen.

Blacky wist dat ze er niet mee zou kunnen fokken en dat vond ze geen probleem.
En de fokster wist dat Blacky er inderdaad niet mee zou fokken.

Verder ben ik het roerend met haar eens.
Ik sta er exact hetzelfde in.

En Ayurveda's hondje is gewoon een kruising. Iets met maltezer of zo. Maltezers horen ook in de bichongroep dus de gelijkenis is niet zo gek maar ik betwijfel toch sterk of er inderdaad coton inzit.
Noem het wat het is, denk ik dan. Gewoon een leuke bastaard.
Bovendien: een Coton weegt 6 kilo maximaal.
Ayurveda's bastaard weegt 9 kilo. :19:

Afbeelding

blacky
Zeer actief

@Marjoleine: dat van die kilo's klopt bij de coton ook niet hoor. De teefjes halen dit misschien. (sommige fokkers hebben erg kleine teefjes) Maar de reuen beslist niet. Vooral niet als je veel met je hondje doet en hij dus veel bespiering krijgt.
Daarom zei ik ook al ze zijn groter dan je denkt. Vooral als ze vol in hun vacht zitten.
Ts had het over de kleine bobtail en dit klopt voor bepaalde lijnen b.v. die van Spikey. Als ook de schofthoogte kan varieren tussen de 22 en 30 cm dan snap je wel wat ik bedoel. onze Spikey heeft een schoft hoogte van 29 cm. Valt dus binnen de getolereerde grote maar is eigenlijk 1 cm groter dan de standaard. Daarbij is hij ook 42 cm lang. (op vakantie werd hij eens uitgescholden voor een kruizing tekkel/malthezer :boos: ) Een reu mag ook 25cm hoog zijn.

Het is een ras met nog veel verschillen. Wij hebben een tri-color. Op show niet echt gewenst (maar wordt wel gekeurd )
Er wordt veel op wit gefokt maar de gekleurden zijn het leukst. (elk seisoen heb je een andere hond dan weer wit dan weer met vlekken) En hij heeft zwart pigment. Onze Laika is helemaal wit en heeft bruin pigment.
In Amerika is overigens de tri-color gewenst, door de delution- factor kleuren ze bijna wit en dat is wat voor mij het ras maakt. En het anders laat zijn dan de rest van de bichon groep.
Afbeelding
gevni havanezers
Ayurveda
Zeer actief

Ach ja, volgens mij zijn het allemaal leuke hondjes ;)
en ik zou niet weten waarom ze dan tegen mij zouden gaan liegen over dat er coton in zit, dus dan ben ik goed gelovig en geloof ik ze gewoon ;)

we hadden op cursus trouwens wel een stamboom coton, heerlijk hondje hoor en daar zag ik nog meer vergelijkenissen in met mijn max, dus vandaar ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”