Sepp schreef:

Gaaf!!! Gefeliciteerd!.
Off topic....
Het zusje van Sepp was er ook. Kreeg een voldoende voor de test..alleen met het rare commentaar...er zit veel meer in deze hond maar het komt er vandaag gewoon ff nog niet uit...maar ja dit is ook maar een momentopname.......mmm het gaat toch over aanleg???
Dus mijn vraag aan jou. Baasje van Jade heeft niet echt getrained voor de test. Jij wel? Zij heeft 3 o 4 keer gesnuffeld bij de schapen. Nu wil ik met Sepp ook ooit de test doen. Is het slim om te trainen en zo ja hoe vaak?
Ik denk dat het wel slim is als hij een paar keer bij de schapen is geweest. Echter is het ook niet aan te raden te vaak omdat ze kijken naar de aanleg. Je mag ook niet te veel commando's geven. Mocht gelukkig wel een lay down geven op momenten dat ze te veel druk zet.
Ik heb ook niet speciaal getraind voor de aanlegtest. Toya kwam al op jonge leeftijd bij de schapen puur om te snuffelen. Vanaf ong april tot en met augustus is ze niet meer los geweest omdat die schapen niet geschikt waren voor een jonge hond. Ben daarna 4 keer bij iemand anders geweest de afgelopen 2 maanden waar ze wel los kon.
Het is fijn als je hond kan 12 uren.
De natuurlijke aanleg is snel zichtbaar voor de keurmeesters. Er wordt gekeken naar interesse, daadkracht, balans, eye, beweeglijkheid, werktemperament. Het wordt ook door 2 personen beoordeeld waarover ik niet twijfel wat betreft het kunnen inschatten. Keurmeesters namen het vaak ook over om toch het maximale uit de hond te kunnen halen.
Heb Jade ook aan het werk gezien en die was toch wel wat achter de schapen aan het jagen en werd dacht ik ook overgenomen door de keurmeester. Jade is gelukkig een teefje zodat de beoordeling er niet toe doet (hoeft alleen aanwezig geweest te zijn vlg regels bbcn). Een reu moet minimaal een RV halen meen ik te herinneren.