Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maltezer trimmen rond ogen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

oliebol
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): cv Maltezer

Maltezer trimmen rond ogen

Ongelezen bericht door oliebol »

Het haar tussen de ogen en neus van onze hond groeit erg snel. Je kan meestal haar ogen niet zien, dus ik neem aan dat ze zelf ook niet goed ziet, en het haar prikt haar vaak in de ogen. Ook heeft ze daar opvallende traanstrepen.

Kan het kwaad om dat haar weg te knippen? Ik heb altijd gelezen dat je geen tastharen mocht knippen, omdat dat voor de hond een zintuig was, maar het is bijna onmogelijk om het haar voor haar ogen weg te knippen zonder die tastharen mee te snoeien.

Ik hoop dat dit geen al te domme vraag is, 't is onze eerste hond. :D
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Maltezer trimmen rond ogen

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Je kunt het ook láten knippen door iemand die daarvoor geleerd heeft :idea:

Meteen even een babbeltje over het dagelijkse kammen en borstelen en je weet zeker dat je dát ook onder controle hebt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, maar dergelijke dingen op de goede plekken knippen is wel zo handig, dan weet je namelijk zeker dat de hond er daarna inderdaad geen last meer van heeft.

Op de fröbelschool heeft trouwens nog nooit iemand geleerd om een schaar goed vast te houden. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
oliebol
Vaste gebruiker

Allemaal bedankt voor jullie hulp!
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sil »

Je kan het óf door laten groeien, dan gaat het hangen en dan prikt het ook niet meer in de oogjes. Dat kan je zeker doen als je je Maltezer helemaal in een lange vacht wilt houden. In de tussen tijd kan je proberen de haren met een heel klein beetje vaseline zo te "plakken" dat ze niet in de ogen prikken en het helpt ook om te zorgen dat het traavocht niet in de haren trekt waardoor het minder rood wordt. Alhoewel datgene wat no rood is, niet meer wit wordt.
Óf je kunt de haren rond de ogen goed kort houden. Dan moet je ook heel regelmatig goed kijken of er niets in de ogen prikt. Het beste kun je het dan bijknippen met een klein schaartje zonder punt. Ik geloof dat dat een schaartje is waar mannen hun neushaar mee knippen. Koop wel een goed schaartje anders trekt het en dan heb je geen blij hondje. Sukses. Op het Maltezer forum staan heel veel van dit soort vragen en antwoorden speciaal over (wat anders) Maltezers.
oliebol
Vaste gebruiker

Bedankt, Sil! Ik heb de vaseline al geprobeerd en het ziet er meteen veel beter uit. Vanavond op zoek naar een neusschaartje. :ok:

Ook bedankt om me te wijzen op het Maltezerforum!
saskia en sjaak
Zeer actief
Mijn ras(sen): klikobakkie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saskia en sjaak »

Sil schreef:Je kan het óf door laten groeien, dan gaat het hangen en dan prikt het ook niet meer in de oogjes. Dat kan je zeker doen als je je Maltezer helemaal in een lange vacht wilt houden. In de tussen tijd kan je proberen de haren met een heel klein beetje vaseline zo te "plakken" dat ze niet in de ogen prikken en het helpt ook om te zorgen dat het traavocht niet in de haren trekt waardoor het minder rood wordt. Alhoewel datgene wat no rood is, niet meer wit wordt.
Óf je kunt de haren rond de ogen goed kort houden. Dan moet je ook heel regelmatig goed kijken of er niets in de ogen prikt. Het beste kun je het dan bijknippen met een klein schaartje zonder punt. Ik geloof dat dat een schaartje is waar mannen hun neushaar mee knippen. Koop wel een goed schaartje anders trekt het en dan heb je geen blij hondje. Sukses. Op het Maltezer forum staan heel veel van dit soort vragen en antwoorden speciaal over (wat anders) Maltezers.
helemaal mee eens, blijf je het knippen krijg je alleen maar rode traanstrepen.
http://maltezerforum.21.forumer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn mix had als jonge hond veel traanstrepen, ik houd de haren nu kort en niks rood meer. Ik gebruik een grote kappersschaar (gekocht bij Special Grooming, je hebt natuurlijk talloze goede scharen, ik zou je wel aanraden daar niet op te bezuinigen!) en houd het snuitje goed vast.

Ik heb dit overigens via een workshop geleerd en daarna nog eens een aantal keer gekeken bij de trimsalon. Die willen je dat best uitleggen / voordoen hoor!
Dus dat zou ik ook aanraden. Haren niet in de ogen laten hangen vind ik wel zo prettig voor hem én mij. Kunnen we elkaar goed aankijken :mrgreen: :J:

Leuk trouwens dat forum, al is dit forum veel helderder en duidelijker!
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

Ik heb bij de kijkshop een trimmertje gekocht voor wenkbrauwen.
Daarmee kan ik hem niet in de oogjes steken en hij werkt uitstekend!
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”