Kay gaat echt geweldig in de behendigheid. Het is echt een superleerling en zo anders dan als met mijn vorige behendigheidsterrier. We genieten er allebij enorm van. Op bijna alle toestellen is Kay al redelijk zeker. en is hij super enthousiast. Alleen de paaltjes is moeilijk. En ach dat is geen slechte score toch, maar moeite hebben met 1 toestel. Daar kan je goed op trainen.
Op zich is het totaal niet erg dat hij de paaltjes nog zo moeilijk vind, we nemen er de tijd zijn. We zitten in het begin van de B-cursus en hebben nog wat lessen te gaan voor het examen. En ach op alleen te paaltjes zullen we ook niet zakken denk ik. En daarna gaan we pas denken aan wedstrijden (alhoewel de startlicentie al wel voor 2011 wordt aangevraagd).
We hebben 2 trainers (kleine en grote hondjes) trainers en die hebben beide een verschillende manier van de paaltjes aangeleerd. Het was de bedoeling voor ons dat we de paaltjes met van die hulpbogen zouden aanleren, maar die zijn op wonderlijke wijze verdwenen.
Dus we doen enkel een straat die nu redelijk dicht bijelkaar staat en inmiddels de gehele lengte. Maar Kay is erg wisselend en dit is vanaf het begin. We hebben creatief moeten zijn. Hij had als ik met hem meeliep erg veel begeleiding van me nodig, die in een later traject belemmerend kon werken. Vandaar dat ik een tijdje hem steeds vooraan bij de paaltjes zetten en hem zelf door de paaltjes riep terwijl ik dus aan het einde op hem wachtte. Dat hoeft inmiddels niet meer, maar we kunnen de paaltjes nog net niet inelkaar schuiven. Maakt ook niks uit, maar het feit is dat de paaltjes an sich hem veel stres opleveren. Ik heb hem nooit een correctie of foutmelding gegeven. als hij verkeerd insteekt of uit het ritme komt is het enige dat hij geen beloning krijgt en ik hem weer bij me roep en we gewoon een nieuwe poging wagen. Toch gaat Kay dan op slot. Wil eigenlijk niet mee komen en blijft staan en kijkt me aan. Moet hem overdreven aanmoedigen waardoor hij met veel ontlade stress luidblaffend hard op me in komt rennen.(dit doet hij verder eigenlijk niet).
Dus graag nog ideeen voor de training van de paaltjes. Het straatje is voor mij overigens ook nieuw, maar ik zie wel dat de methode voor Kay een mogelijkheid is. Ik moet alleen zelf al super positief blijven bij de paaltjes om Kay nog enigszin gemotiveerd te houden. Overigens deed hij het vandaag 2 keer in een parcoursje vlekkeloos.....
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kay en paaltjes
Moderator: moderatorteam
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
-
- Actief
- Aantal honden: 3
Re: Kay en paaltjes
Mijn jongste hond heb ik de paaltjes thuis aangeleerd d.m.v. de dvd van Susan Garret (12 poles in 12 days)
Toen ik ermee begon was ik redelijk sceptisch maar deze methode werkt echt boven verwachting goed.
Jack zoekt de insteek zelfstandig en kan neemt de paaltjes zowel rechts als links zelfstandig.
Ik ben met Jack in Januari van dit jaar met behendigheid begonnen. Dit filmpje is van september dit jaar.
Toen heb ik met hem een wedstrijd bij de FHN gelopen om te kijken hoe hij op vreemd terrein loopt.
(niet kijken naar de foutjes want die kwamen allemaal door mij)
" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn andere honden heb ik de palen d.m.v. bogen aangeleerd en ik moet zeggen dat mijn andere honden wel goed op de palen zijn geworden maar nooit zo snel zo constant als Jack.
Toen ik ermee begon was ik redelijk sceptisch maar deze methode werkt echt boven verwachting goed.
Jack zoekt de insteek zelfstandig en kan neemt de paaltjes zowel rechts als links zelfstandig.
Ik ben met Jack in Januari van dit jaar met behendigheid begonnen. Dit filmpje is van september dit jaar.
Toen heb ik met hem een wedstrijd bij de FHN gelopen om te kijken hoe hij op vreemd terrein loopt.
(niet kijken naar de foutjes want die kwamen allemaal door mij)
" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn andere honden heb ik de palen d.m.v. bogen aangeleerd en ik moet zeggen dat mijn andere honden wel goed op de palen zijn geworden maar nooit zo snel zo constant als Jack.
Groetjes, Sylvia

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou ook thuis aan de slag gaan met bovengenoemde 2x2 methode en dan op de training even niet de paaltjes trainen tot hij ze goed kan. Waarschijnlijk heeft hij ze heel erg snel door omdat hij de bedoeling van de paaltjes al wel een beetje kent.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Misschien kun je in overleg met de instructeur het straatje korter maken zodat de kans op fouten minder wordt? En dan het straatje steeds verder uitbouwen? Omdat hij kennelijk toch onzeker is over de palen kan het zijn dat je het misschien te vaak over moet doen en dan kan het helpen om voor het succes te gaan zodat je flink vaak kan belonen en de palen dus weer heel erg leuk gaan worden.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie
Kan je het een keertje filmen? Is het straatje ook opgebouwd? Dus in 1e instantie slechts 6 palen met wires, en Kay daar gewoon lekker door heen sjeesen?
Roef heb ik getrained met straatje & wires. Sepp met de 2X2. Beide methoden zijn mij goed bevallen. Bij een nieuwe hond zal ik weer voor 2*2 gaan. Mijn gevoel zegt dat de hond meer nadenkt en leert. Bij wires geef je de honden geen ander mogelijkheid (anders dan eruit springen), maar dat is puur kwestie van gevoel & voorkeur.
Groetjes
Nanda
Roef heb ik getrained met straatje & wires. Sepp met de 2X2. Beide methoden zijn mij goed bevallen. Bij een nieuwe hond zal ik weer voor 2*2 gaan. Mijn gevoel zegt dat de hond meer nadenkt en leert. Bij wires geef je de honden geen ander mogelijkheid (anders dan eruit springen), maar dat is puur kwestie van gevoel & voorkeur.
Groetjes
Nanda

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Het is inderdaad langzaam opgebouwd en we zijn pas 3 lessen met 12 aan het trainen. Wat we nu doe is ook voor succes gaan, maar dan door de paaltjes weer wat breder uit elkaar te zetten en ze niet in hoeveelheid te verminderen. Maar ik denk dat ik er ook gewoon lekker thuis mee aan de slag moet (als de sneeuw straks weg is). Gewone steekpaaltjes bij de welkoop te vinden voor een paar centen neem ik aan?
(er is overigens een filmpje, waarop hij eigenlijk gewoon goed gaat voor de tijd die we er nu mee bezig zijn (en waarbij mijn onhandige handelen extra opvalt haha), maar ik moet even uitzoeken hoe ik het format kan veranderen, zodat ik het voor iedereen zichtbaar kan krijgen)
(er is overigens een filmpje, waarop hij eigenlijk gewoon goed gaat voor de tijd die we er nu mee bezig zijn (en waarbij mijn onhandige handelen extra opvalt haha), maar ik moet even uitzoeken hoe ik het format kan veranderen, zodat ik het voor iedereen zichtbaar kan krijgen)