Spitsnieuws schreef: Twee honden slachten schapen af
Gisterochtend hebben twee honden in een weiland in het Drentse Drogteropslagen een drietal schapen doodgebeten. Zeven andere woldieren werden ernstig verwond, waarvan er drie door een dierenarts uit hun lijden zijn verlost.
Dat maakt de politie Drenthe vandaag bekend. Door de sporen in de sneeuw te volgen kwam de politie bij de daders terecht. In overleg met hun eigenaar zijn de twee honden afgemaakt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden afgemaakt na schapenslachting
Moderator: moderatorteam
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Honden afgemaakt na schapenslachting
Ik mis nogal wat details in het bericht, ik vind het vreemd dat de honden zijn afgemaakt. In principe zijn schapen nou niet iets waar ze normaliter bij kunnen.
- senna en odin
- Zeer actief
Re: Honden afgemaakt na schapenslachting
Ik vind het belachelijk dat die eigenaar daarmee akkoord gaat.
Schade vergoeding betalen en in het vervolg beter om je honden denken als je weet dat ze dit eerder hebben gedaan.
Maar afmaken
Schade vergoeding betalen en in het vervolg beter om je honden denken als je weet dat ze dit eerder hebben gedaan.
Maar afmaken

Groetjes Belinda

- Miss B.
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Tatra (Poolse Berghond)
Ik vind het een erg rigoreus besluit.
Om hier nou je honden voor te laten afmaken!!
Ik zou er zeer zeker nooit mee akkoord zijn gegaan! Het idee alleen al.
Dan maar liever een (forse) schadevergoeding betalen.
Om hier nou je honden voor te laten afmaken!!
Ik zou er zeer zeker nooit mee akkoord zijn gegaan! Het idee alleen al.
Dan maar liever een (forse) schadevergoeding betalen.
Lik van Biaça

-
- Zeer actief
tja wie weet hebben ze vaker pogingen ondernomen, kan best zijn dat ze aldoor de fout in willen en dat de eigenaar ze niet veilig kan houden
.
of het nu echt leed is, ja voor die schapen, die honden zullen er weinig van gevoeld hebben, spuitje en klaar

of het nu echt leed is, ja voor die schapen, die honden zullen er weinig van gevoeld hebben, spuitje en klaar

- bennie
- Zeer actief
Het zijn nou net die details die ik mis. WA verzekering dekt deze schade overigens volledig.senna en odin schreef:Ik vind het belachelijk dat die eigenaar daarmee akkoord gaat.
Maar afmaken
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Te weinig info om er wat zinnings over te zeggen.
Het is ook maar net of deze honden dit eerder gedaan hebben.
De meeste honden zijn er ook niet op uit om schapen te doden, maar meer om op te jagen, wat te happen.
Maar echt ernstig verwonden en doden in deze tijd van het jaar (veel vacht op de schapen) vind ik erg fors.
Daar maatregelen tegen nemen vind ik dan ook een strak plan. Al zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar afmaken kan ook bij deze mogelijkheden voorkomen afhankelijk van de situatie.
De vraag komt ook bij mij op: hoe lang hebben die honden daar tussen de schapen gelopen?!?
Het is ook maar net of deze honden dit eerder gedaan hebben.
De meeste honden zijn er ook niet op uit om schapen te doden, maar meer om op te jagen, wat te happen.
Maar echt ernstig verwonden en doden in deze tijd van het jaar (veel vacht op de schapen) vind ik erg fors.
Daar maatregelen tegen nemen vind ik dan ook een strak plan. Al zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar afmaken kan ook bij deze mogelijkheden voorkomen afhankelijk van de situatie.
De vraag komt ook bij mij op: hoe lang hebben die honden daar tussen de schapen gelopen?!?
-
- Zeer actief
Dat zou ik niet zo stellig willen beweren.bennie schreef:Het zijn nou net die details die ik mis. WA verzekering dekt deze schade overigens volledig.senna en odin schreef:Ik vind het belachelijk dat die eigenaar daarmee akkoord gaat.
Maar afmaken
Hangt er ALLES vanaf hoe/wat/wie/waar en waarom.
Als de honden onverwacht uitbreken / losbreken, vast wel.
Als er nul en generlei controle is over de vrij rond kunnen lopende honden of als dit de 5-e keer is binnen 1 jaar.. echt niet.
Dat in beginsel die verzekering kan worden aangesproken; ja, natuurlijk! Maar of er dan ook daadwerkelijk een uitkering komt.... hangt van de omstandigheden (die we niet weten) af.
Suzanne
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Idd weinig info in dit bericht. Ik ben niet zo voor het afmaken van honden die achter schapen aangaan, maar misschien speelde er in dit geval iets mee waardoor dit de 'beste' oplossing was
.
Niet dat een schaap daar dan aan dood gaat, daar is wel meer voor nodig, maar verwondingen zijn snel opgelopen.

Veel wol zegt niks bij schapen. De huid van schapen is zo dun, dat je die zomaar kapot trekt als je ze verkeerd in de wol pakt.May Linn schreef:Maar echt ernstig verwonden en doden in deze tijd van het jaar (veel vacht op de schapen) vind ik erg fors.
Niet dat een schaap daar dan aan dood gaat, daar is wel meer voor nodig, maar verwondingen zijn snel opgelopen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- iones
- Zeer actief
Ze hadden die honden alleen in beslag moeten nemen en die eigenaar verbieden ooit nog een hond te nemen. Die honden hadden best herplaatst kunnen worden. Het is nameljik nou niet zo dat deze maatschappij omkomt in de schapen en je op elke hoek van de straat een schaap aantreft!
Ik denk dat die vent er gewoon op ene gemakkelijke manier van af wilde.

Ik denk dat die vent er gewoon op ene gemakkelijke manier van af wilde.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat word al jaren gedaan.Inge O schreef:ik vind gewoon de idee alleen al dat het een optie kan zijn om honden voor zoiets te moeten afmaken vreselijk griezelig - het gaat helemaal de verkeerde kant op.
Is op zich niets nieuws onder de zon.
Ik denk dat ik een TT training zou proberen voor de honden, maar de eerst volgende "fout" t.o.v. schapen en het is wel over.
Heb via via over een dergelijk drama gehoord.
De honden waren daarna onstuitbaar.
Konden alleen nog aangelijnd buiten.
En daar waren ze eigenlijk niet zo geschikt voor

Wat moet je dan?

Als iemand een betere oplossing weet graag!! voor elke volgende hondeneigenaar waar dit gebeurt.
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik weet dat dergelijke honden een braakmiddel krijgen om hun maaginhoud te bekijken.
Zo weet je of je de echte dader te pakken hebt.
Zo weet je of je de echte dader te pakken hebt.
- *Esther
- Zeer actief
dubbel
Laatst gewijzigd door *Esther op 20 dec 2010 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
Het ging om Draadharen.Inge O schreef:ik weet natuurlijk niet om wat voor ras het ging maar als een hond na dit soort ervaring 'onstuitbaar' wordt stond hij voor die tijd ook al niet onder appèl, eerlijk is eerlijkranetje schreef:
Heb via via over een dergelijk drama gehoord.
De honden waren daarna onstuitbaar.
Konden alleen nog aangelijnd buiten.
En daar waren ze eigenlijk niet zo geschikt voor![]()
Wat moet je dan?![]()
Als iemand een betere oplossing weet graag!! voor elke volgende hondeneigenaar waar dit gebeurt..
het probleem is dat mensen 'meelopen op wandeling' vaak verwarren met gehoorzaamheid en ja, met dit soort incident kom je er dan achter dat er toch iets niet klopt. alleen zouden ze dan ook eens naar zichzelf (in relatie tot de hond) moeten kijken maar nee, alles afschuiven op jachtinstinct en 'niet te stuiten' is makkelijker.
Ik heb de honden zelf nooit gezien, maar de baas ken ik als iemand die geen "kunstjes" accepteert van de honden.
Toch gingen ze.
Zelfs over het nogal hoge hek terwijl de baas er bij stond.

Ik had er nog een TT training aan gewaagd, maar voor de baas was het over.
Dat is een keuze die is gemaakt.
Ik kan daar niet over oordelen

- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
van dat.Nanna schreef:Misschien waren het boerderijhonden.
En boeren kijken daar nu eenmaal veel minder sentimenteel tegenaan dan de gemiddelde forummer. Als het niet voldoet en zelfs schade toebrengt dan kan het opgeruimd worden.
Wat wil je dan? Dat die boer ze in een kenneltje zet en er 's avonds na zijn werk mee gaat fietsen?
Drogteropslagen is hier dichtbij en dat is een buitengebied / buurtschap van zeg; goed en wel 8 boerderijen verspreidt over 10 km zeg maar.
Ik dacht ook meteen wat jij zegt toen ik het bericht las.
Overigens...wat leuks tussendoor.
Er woont, ook weer niet zover van hardenberg en Drogteropslagen, iemand uit het buitengebied/ kippenboer die iedere ochtend op de parallelweg fietst met zijn Duitse herder.
Ik zie ze elke dag

Dus ze zijn er wel, die boeren die met hun hond fietsen

- ranetje
- Zeer actief
Ik heb heel vaak gehoord dat als een hond eenmaal die enorme roes heeft meegemaakt bij het schapen doden, dat het dan heel erg moeilijk is om dat er weer uit te krijgen.
Maar ook van iemand waar de twee Duitse herders schapen hadden gegrepen en die zijn met de TT heel goed op het rechte pad gebracht.
Hoorde laatst van een Mechelse herder die een paar schapen had gegrepen.
De hond woonde al 7 jaar naast die schapenweide.
Nooit problemen gehad en toen ging hij opeens het hek over.
Waarom?
Geen idee.
Die baas heeft zijn hond ook enkele reis DA gegeven.
Ik weet het niet.
Misschien een combinatie van "ken je hond" en zien of er mogelijkheden zijn om te trainen op gewenst gedrag bij de schapen?
edit:typo
Maar ook van iemand waar de twee Duitse herders schapen hadden gegrepen en die zijn met de TT heel goed op het rechte pad gebracht.
Hoorde laatst van een Mechelse herder die een paar schapen had gegrepen.
De hond woonde al 7 jaar naast die schapenweide.
Nooit problemen gehad en toen ging hij opeens het hek over.
Waarom?
Geen idee.

Die baas heeft zijn hond ook enkele reis DA gegeven.
Ik weet het niet.
Misschien een combinatie van "ken je hond" en zien of er mogelijkheden zijn om te trainen op gewenst gedrag bij de schapen?
edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 20 dec 2010 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Hera is ook eens achter de schapen aangegaan.
Die schapen stonden er al maanden en de honden deelden het weiland met de schapen. natuurlijk met een omheining ertussen.
hera keek nooit op of om naar die schapen.
Totdat mijn buurvrouw in het weiland bij de schapen bezig was en hera over het hekwerk sprong.... in eerste instantie om gewoon bij de buuf te gaan kijken maar toen die schapen in paniek gingen rennen vloog ze er natuurlijk achteraan.
Wat een paniek was dat toen zeg. Die schapen blijven natuurlijk maar rennen en rennen en rennen en Hera dus ook. En zie dan je hond maar te pakken te krijgen.
Uiteindelijk kon mijn buuf haar met een snoekduik grijpen en ja, mijn buurvrouw heeft haar hard aangepakt op dat moment. Eerlijk is eerlijk, ik heb er niet naar gekeken. Stond te trillen op mijn benen.
Ze heeft daarna nooit geen stap meer richting een schaap gezet. Ze durft er nog amper naar te kijken.....
Hoewel ik het vreselijk vond denk ik wel dat het ervoor gezorgd heeft dat Hera daarna niet de smaak te pakken heeft gekregen.
Schapen hadden trouwens op wat schaafplekjes op de billen na niks.
Die schapen stonden er al maanden en de honden deelden het weiland met de schapen. natuurlijk met een omheining ertussen.
Totdat mijn buurvrouw in het weiland bij de schapen bezig was en hera over het hekwerk sprong.... in eerste instantie om gewoon bij de buuf te gaan kijken maar toen die schapen in paniek gingen rennen vloog ze er natuurlijk achteraan.
Wat een paniek was dat toen zeg. Die schapen blijven natuurlijk maar rennen en rennen en rennen en Hera dus ook. En zie dan je hond maar te pakken te krijgen.
Uiteindelijk kon mijn buuf haar met een snoekduik grijpen en ja, mijn buurvrouw heeft haar hard aangepakt op dat moment. Eerlijk is eerlijk, ik heb er niet naar gekeken. Stond te trillen op mijn benen.
Ze heeft daarna nooit geen stap meer richting een schaap gezet. Ze durft er nog amper naar te kijken.....
Hoewel ik het vreselijk vond denk ik wel dat het ervoor gezorgd heeft dat Hera daarna niet de smaak te pakken heeft gekregen.

Cash v Heiligental en Flow.
- iones
- Zeer actief
Ik vind economische waarde niet heel belangrijk. Als een hond een ree aanvalt en doodbijt, of eenden, dat vind ik ook niet kunnen. De dieren hebben stress, ze lijden er onder. Je moet dit als eigenaar gewoon niet willen.Inge O schreef:en omdat we dat als een verschil zouden ervaren (wat ik overigens een hele dubieuze interpretatie vind, ik ben lang niet zo zeker van dat verschil) moet een hond er anders op afgerekend worden?Nanna schreef:Het gaat mij ook even meer om de economische waardeInge O schreef:dat bedoel ik nou even los van de emotionele waarde die mensen aan het slachtoffer-dier hechten - de doorsnee schapenboer heeft die band met zijn schapen echt niet op die manier![]()
Plus het feit dat schapen totaal niet stressbestendig zijn, dat zijn geen wilde dieren. En dán vind ik het zielig.
Hier rennen de konijnen en reeën met twee vingers in de neus voor me uit, schijt hebbend aan de wereld.
Schapen echter raken in een volledige paniek.
Schapen zijn inderdaad heel stress gevoelig en in hun angst doen ze de domste dingen waardoor ze verongelukken. Maar dit geldt ook voor reeen die in hun impulsiviteit ook het kanaal in kunnen springen (dit is namelijk wel eens gebeurd en dat is heel triest).
Als je hond een dergelijk jager is en je hebt hem niet onder controle, dan is herplaatsing best een optie.
Maar je hond een keer knoelhard aanpakken zoals in het verhaal van Cash, dat vind ik ook een hele goede optie. Als het helpt is het goed. Liever dat dan afmaken.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Mekkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Bij ons waren het goddank de twee dobbers van de achterburen die achter de schapen bij ons aangezeten hadden en goddank had onze buurman dat gezien.
(Ik had Fritz verdacht als ik dooie schapen had gevonden)
Voor de schapenboer zijn deze schapen financieel gezien de beste die je kan hebben. Maar voor de schapen zelf is het wel sneu, die hebben een week op een kluitje gelegen.
(Ik had Fritz verdacht als ik dooie schapen had gevonden)
Voor de schapenboer zijn deze schapen financieel gezien de beste die je kan hebben. Maar voor de schapen zelf is het wel sneu, die hebben een week op een kluitje gelegen.

- iones
- Zeer actief
Ben ik effe blij dat die van mij het niet op schapen hebben.... die gaan er voor om. 

-
- Actief
een van mijn honden heeft ook eens tussen de schapen gezeten en ik kan je vertellen dat je daarna nooit weer normaal langs een weiland schapen kan lopen.. er staan nu weer schapen hier achter en als ik niet thuis ben ligt sita aan de ketting in de kennel
t zijn nou eenmaal makkelijke prooien, ze heeft nog geen 5 minuten de tijd gehad en er waren 3 dooie schapen toen.
met de andere honden trouwens geen problemen die kan ik zo los gooien tussen de schapen
t zijn nou eenmaal makkelijke prooien, ze heeft nog geen 5 minuten de tijd gehad en er waren 3 dooie schapen toen.
met de andere honden trouwens geen problemen die kan ik zo los gooien tussen de schapen
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Met de hond van mijn pa, Joep, een mchelaar x dog kon je niet eens in een cabrio met 80 km/uur langs schapen want dan sprong hij daar uit
Dus die hond zat aan een lijn in de auto om te voorkomen dat hij door een raam of domweg uit de auto sprong als het dak eraf was. :N:

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Hier een vergelijkbaar verhaal met Jola. We fietsten altijd langs ze zelfde wei schapen het was nooit een probleem op een dag springt ze ineens over het hek om lekker schaapje te gaan drijvenCash schreef:Hera is ook eens achter de schapen aangegaan.

- bennie
- Zeer actief
Eerlijk gezegd vind ik het een beetje broodje aap dat eenmaal gedaan nooit meer anders zou zijn. Volgens mij gaat dat over honden die met schapen moeten werken. Wanneer die voor de kill gaan, is het bijna niet te doen ze nog te trainen voor schapenwerk.
Azul (mechelaarxpodencoiets) is een keer via een aantal sloten bij schapen een weiland in gezwommen en heeft er drie lammen te grazen genomen in een kort moment (we waren hem al aan het zoeken), dat gaat razend snel, een lam is verdronken en twee zijn na dagelijkse zorg alsnog overleden aan tetanus (daar had de veearts niet bij stilgestaan), ze zijn enorm kwetsbaar.
Voor mij reden om nog meer aandacht op z'n jachtgedrag te leggen. Zonder inzet van de TT komt hij op commando terug uit jacht momenteel, en hij springt nou niet bepaald alle weilanden met schapen in. En het is echt niet dat ik daar dagelijks aan heb moeten werken ofzo.
Azul (mechelaarxpodencoiets) is een keer via een aantal sloten bij schapen een weiland in gezwommen en heeft er drie lammen te grazen genomen in een kort moment (we waren hem al aan het zoeken), dat gaat razend snel, een lam is verdronken en twee zijn na dagelijkse zorg alsnog overleden aan tetanus (daar had de veearts niet bij stilgestaan), ze zijn enorm kwetsbaar.
Voor mij reden om nog meer aandacht op z'n jachtgedrag te leggen. Zonder inzet van de TT komt hij op commando terug uit jacht momenteel, en hij springt nou niet bepaald alle weilanden met schapen in. En het is echt niet dat ik daar dagelijks aan heb moeten werken ofzo.