Ik heb Vera gisteren nog bij een wak weg moeten brullen. Mevrouw dacht "heee, water, geinig man, ga ik lekker inGollum schreef:Of gewoon een hond met een goede ondervacht en een deklaag waar alles vanaf glijd zonder hangende sneeuwballenEstherK schreef:Qua kou? Een hond met een dikke vacht, je weet wel, zo'n vacht waar sneeuwballen in gaan hangen.Cash schreef:
dat wilde ik net gaan zeggen.
Welke hond gaat dat wel overleven dan?
![]()
Gol zou het liefst nog zwemmen ook nu![]()
In plaats daarvan steekt ze haar harses maar zo ver mogelijk in de sneeuw en gaat ze liggen rollen en achterlijk doen
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden met sneeuwballen
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Re: Honden met sneeuwballen

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Moos schreef: Ik heb Vera gisteren nog bij een wak weg moeten brullen. Mevrouw dacht "heee, water, geinig man, ga ik lekker in". Tuthola
:N:
Hier hetzelfde, in de sloot voor de deur is ook een wak waar de eendjes verzamelen en zwemmen. Ze kan daar echt bij staan kijken alsof ze wil zeggen 'ja maar hun mogen het ook!'
Gol gaat nu maar steeds aan de lijn als we voorbij dat stuk moeten, ik weet niet hoe lang ze blijft luisteren met die rare sneeuwkolder in dr kop.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
renee-uk schreef:Ik kan me levendig voorstellen dat Lieke haar honden niet kaal gaat knippen voor een paar dagen, zou ik ook niet doen, maar dat heeft toch geen moer te maken met wat je wel zou doen als het om iets gaat dat het leven van je honden het hele jaar door een stuk prettiger/pijnlozer of gemakkelijker zou maken.
Denk als niet dat Lieke zich zorgen zou maken over een kortgeknipte broek als dat de keuze zou zijn.
Een kortgeknipte broek als het nodig is, maak ik idd. geen zorgen over, hoor
Als ze eens fors aan de diarree zijn ben ik echt de beroerdse niet en gaat de schaar er gewoon in omdat het niet schoon te maken valt en voor een klit eruit knippen omdat die te veel pijn doet bij het urenlang eruit kammen, draai ik ook m'n hand niet om (Cody heeft momenteel een kale plek ter grootte van een ouderwetse rijksdaalder omdat ik daar een klit heb weggeknipt
En mijn lieve Gina liep permanent met een gekortwiekte broek plus het bovenste gedeelte van haar staart - aan de onderkant dan - omdat dit nu eenmaal makkelijker schoon te houden was. Wassen moest ik haar toch wel zo'n 4x per dag, maar het ging met kort haar veel sneller en was ook sneller droog.
Maar om mijn collies nou te kortwieken omdat er een paar weken per jaar sneeuw ligt (en soms zelfs dat niet eens), vind ik bezopen. Ze zien er dan het héle jaar belachelijk uit en als er sneeuwbollen in de poten hangen zoals vandaag met 20cm sneeuw, dan kom ik thuis, zet even de poten in lauw water en klaar is klara.
Ze zien er overigens tijdens de wandeling beslist niet terneergeslagen uit en ik moet alleen om het kwartier even wat bolletjes tussen te tenen uit pulken. Ik zie het niet als dierenmishandeling als ze een uurtje of zo er mee doorlopen.
Wat betreft het overleven in de kou: Cody slaapt het liefst in de sneeuw, vindt hij helemaal geweldig. Zou ook raar zijn als gezonde collies de kou niet zouden overleven. Ze zijn per slot van rekening gefokt om in de Schotse Hooglanden te overleven en daar is het weer het hele jaar door een stuk barrer dan in ons kikkerlandje.

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik ga Jules echt niet helemaal kortknippen voor die sneeuwballen
Ze heeft nu een jasje aan en wat verder blijft plakken is jammer dan. Ze speelt gewoon buiten, ze zeurt pas als we weer naar huis lopen. Thuis ff wat warm water erop en klaar.
Jazz heeft langer haar, maar daar blijft helemaal niets plakken
Ze heeft nu een jasje aan en wat verder blijft plakken is jammer dan. Ze speelt gewoon buiten, ze zeurt pas als we weer naar huis lopen. Thuis ff wat warm water erop en klaar.
Jazz heeft langer haar, maar daar blijft helemaal niets plakken

- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
hier twee sneeuwballen verzamelende Lagotti...ik ontzeg hun de sneeuwpret niet, daarvoor dollen ze er veel te graag in...zonder jas als het effe kan want ze hebben een flinke krulvacht...
Giorgio heeft soms gipspootjes en ijsbollen aan zijn baard maar hij geeft er geen cent om...is er eentje lastig dan bij hij die zelf stuk en dolt verder...
Juno had gisteren wel last van zo'n ijskluit onder haar pootje, die hebben we onderweg eraf gehaald...vandaag hing ze vol en had er minder last van...
Ik weet dat ik ongeveer een 5 tal km kan lopen voor ze last heeft...dus pas ik mijn grote wandelingen daar aan aan, de dagdagelijks toch niet want dat is exact 5 km...
Bij thuiskomst een pootbadje met lauw water en de zaak is weer opgelost...
maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt van hun poten korter te knippen, het haalt toch geen zier uit en het duurt màànden voor die weer goed zijn...(ja
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Hier hetzelfdeAngelcollies schreef:lieke schreef:Ondanks hun zware vachten hebben mijn honden alleen zo nu en dan bij plaksneeuw bollen tussen de tenen. Dan komen ze even naar me toe want ze weten dat ik het er tijdens de wandeling uitpulk. Verder blijft de sneeuw gewoon op hun vacht liggen en moet ik het er even afvegen voor ze naar binnen gaan want in huis smelt het pas en worden ze nat.
En hoewel vooral Kyra en Lyndie enorme mieperds zijn die zich zowat kreunend ter aarde storten als er maar een takje in de broek hangt, storen ze zich praktisch niet aan sneeuw aan de poten.
Maar zelfs al zouden ze dat wel doen, ik zou ze zeker niet trimmen. Het duurt zeker een maand of 8 voor het weer is aangegroeid en wordt meestal nooit meer zo mooi. En die moeite wil ik zeker niet doen voor die paar dagen/weken dat er sneeuw is.
Hier een beetje het zelfde verhaal .
Ze krijgen sneeuw bolletjes tussen de tenen en zooltjes , ik hou het haar daar kort en onderweg kontroleer ik de tenen regelmatig , de benen zijn behoorlijk behaard maar toch valt dat heel erg mee met de sneeuw bollen .
Op hun lijf en onder hun buik zitten eigelijk nagenoeg geen sneeuw bollen .
Het licht ook aan het soort sneeuw , deze sneeuw van het moment plakt hier bijna niet aan de collies .
Als ik de voeten en een aantal centimeters daar boven kort hou dan gaat het eigelijk prima .
Ik ben het met lieke eens dat het van de zotte is om ze helemaal kaal teknippen
Toen hier een paar weken terug wat sneeuw lag zat Sandy onder de sneeuwbollen
Ik kon niet zeggen dat Sandy hier last van had want madam was druk aan het rollebollen in de sneeuw
Sandy geeft zelf aan dat ze last van sneeuwbollen tussen haar teentjes heeft dan begint ze zelf teplukken, ik probeer deze dan ook meteen wegtehalen

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- Tank
- Zeer actief
Mijn boomertje heeft het ook maar alleen als de sneeuw net vers gevallen is. Ik hou hem goed in de gaten, laat hem lekker rausen in de sneeuw maar zodra hij moeilijk gaat lopen dan til ik hem op naar huis (is een meter of 50 vanaf het veldje) en doe ik hem even met pootjes in lauw water en dan is het weer goed.
Eraf halen buiten lukt echt niet, zit super vast geplakt!
Ik ga pas een langer stuk lopen bijvoorbeeld naar het park als de sneeuw minder vers is want dan plakt het niet meer aan hem.
Eraf halen buiten lukt echt niet, zit super vast geplakt!
Ik ga pas een langer stuk lopen bijvoorbeeld naar het park als de sneeuw minder vers is want dan plakt het niet meer aan hem.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Haar tussen de voetkussentjes kort houden en rond de voetjes kort houden.
Wat ze verder verzamelen vinden ze zelf geen probleem.
Nog een beetje vaseline tussen de voetkussentjes en klaar is klara
Moeilijk doen begin ik niet aan.
Ze zouden juist geen stap verzetten met schoentjes en beenwarmers
Wat ze verder verzamelen vinden ze zelf geen probleem.
Nog een beetje vaseline tussen de voetkussentjes en klaar is klara
Moeilijk doen begin ik niet aan.
Ze zouden juist geen stap verzetten met schoentjes en beenwarmers
-
Sil
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): maltezer
Harley kon dus pas niet meer lopen omdat er een macht ijsballen aan z'n buik en poten hing. Ik had het er onderweg af geprobeerd te halen maar de sneeuwballen veranderen in ijsballen en die kreeg ik met geen mogelijkheid meer kapot. Het was toen een "paksneeuw" dag met verse sneeuw en het drong pas tot me door hoe erg het was toen we een aardig eindje van huis af waren. Ik heb hem het laatste stuk naar huis moeten dragen. Ik zou echt niet weten wat ik er tegen zou moeten doen.Ik laat juist z'n vacht nu wat langer omdat hij het anders veel te koud heeft. Hij loopt nu al regelmatig te rillen. Van een jasje gaat z'n vacht vreselijk klitten. En olie enz. maakt alles alleen maar een vreselijk smerige troep. Ik let nu goed op wat voor sneeuw het is en als het paksneeuw is dan blijf ik zo veel mogelijk op platgelopen stukken. Dan maar niet het bos in en netjes aan de lijn blijven. Het gaat gewoon niet.
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar een goeie dikke vacht geeft toch geen problemen met sneeuw? Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde eskimo elke vijf minuten moet stoppen met z'n sleetje omdat er sneeuwballen aan z'n honden hangen.ladybird schreef:Je beseft ook wel dat er diverse vachtsoorten zijn en dus ook vachtsoorten waarbij je dus niet moet knippen omdat je er anders een drama vacht van maakt? En dat is pas dierenbeulerij vind ik. Mensen die een plukvacht knippen. Die honden krijgen een pluisvacht die bovendien ook nog eens gaat klitten. Dat heeft weinig met mooi te maken vind je niet, maar des te meer met gezond verstand.Hanneke2 schreef: Okee, jouw honden hebben er weinig last van, maar 'mooi' zou voor mij absoluut geen argument zijn. Liever een helemaal fout geknipte oerlelijke hond die blij loopt te rennen.
Laat ik het even heel duidelijk zeggen: er worden vachten gefokt die in de sneeuw rampzalig zijn. Daar is nooit over nagedacht omdat we hier altijd 1 dag per jaar sneeuw hadden. Maar dat zijn dus overduidelijk geen 'natuurlijke' vachten van werkhonden die in het grijze verleden al maandenlang door de sneeuw moesten banjeren om hun werk te doen.
Er lopen in het wild tal van langharige dieren rond, en die verworden niet tot een soort kerstboom als er een beetje sneeuw valt. Dus er is iets mis met de vacht van honden die wel sneeuwballen maken. Ofwel ingefokt, ofwel veuls te vaak gewassen.
Niet zozeer naar jou hoor, maar in het algemeen word ik een beetje moedeloos van al die 'aanval=de beste verdediging'-antwoorden. Tuurlijk gaat Lilo ook hartstikke dood bij -15. Net zo goed als een husky ws voorgoed omvalt bij 42 graden. Maar dat komt omdat je een hond uit het natuurlijke klimaat haalt. Maar een Engelse cocker en Schotse collie zouden als pure werkhond toch geen last mogen hebben van een beetje sneeuw?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
volgens mij is er geen jacht op patrijzen bij sneeuw... Jager en hond vertoeven bij het vuur tot dat er betere tijden aanbreken.
-
Angelique.
Cash schreef:dat wilde ik net gaan zeggen.chrico schreef:Stel dat Lilo vermist raakt, denk je dat hij dan meer kans heeft dan elke andere hond? Elke hond loopt namelijk een gevaar als hij nu vermist raakt,Hanneke2 schreef:
En waar volgens mij niemand op ingaat en waardoor ik eigenlijk dit topic opende: stel je voor dat zo'n hond vermist raakt in dit weer. Daar krijg je dooie honden van.
Hier trouwens geen last van sneeuwballen.
die van mij
Hier maar 1 met sneeuwballen en idd vorig jaar was het vele malen erger dan dit jaar.
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Waarom zou je een hond zoals ik die heb, (een hond van 5 kg met een plukvacht) willen vergelijken met een hond die in het wild rondloopt? Om voor mijn eigen rassen te spreken: deze zijn niet gefokt om in de sneeuw rond te lopen en daar te jagen. Dus waarom zou de vacht daarop aangepast moeten zijn dan? Het oorspronkelijke doel was het ongediertevrij behouden van de stallen en niet buiten rondrennen met een eskimo in een sneeuwstorm. Dus waarom zouden ze daar dan wel een geschikte vacht voor moeten hebben?Hanneke2 schreef:Maar een goeie dikke vacht geeft toch geen problemen met sneeuw? Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde eskimo elke vijf minuten moet stoppen met z'n sleetje omdat er sneeuwballen aan z'n honden hangen.ladybird schreef:Je beseft ook wel dat er diverse vachtsoorten zijn en dus ook vachtsoorten waarbij je dus niet moet knippen omdat je er anders een drama vacht van maakt? En dat is pas dierenbeulerij vind ik. Mensen die een plukvacht knippen. Die honden krijgen een pluisvacht die bovendien ook nog eens gaat klitten. Dat heeft weinig met mooi te maken vind je niet, maar des te meer met gezond verstand.Hanneke2 schreef: Okee, jouw honden hebben er weinig last van, maar 'mooi' zou voor mij absoluut geen argument zijn. Liever een helemaal fout geknipte oerlelijke hond die blij loopt te rennen.
Laat ik het even heel duidelijk zeggen: er worden vachten gefokt die in de sneeuw rampzalig zijn. Daar is nooit over nagedacht omdat we hier altijd 1 dag per jaar sneeuw hadden. Maar dat zijn dus overduidelijk geen 'natuurlijke' vachten van werkhonden die in het grijze verleden al maandenlang door de sneeuw moesten banjeren om hun werk te doen.
Er lopen in het wild tal van langharige dieren rond, en die verworden niet tot een soort kerstboom als er een beetje sneeuw valt. Dus er is iets mis met de vacht van honden die wel sneeuwballen maken. Ofwel ingefokt, ofwel veuls te vaak gewassen.
Niet zozeer naar jou hoor, maar in het algemeen word ik een beetje moedeloos van al die 'aanval=de beste verdediging'-antwoorden. Tuurlijk gaat Lilo ook hartstikke dood bij -15. Net zo goed als een husky ws voorgoed omvalt bij 42 graden. Maar dat komt omdat je een hond uit het natuurlijke klimaat haalt. Maar een Engelse cocker en Schotse collie zouden als pure werkhond toch geen last mogen hebben van een beetje sneeuw?

-
_Jules_
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
JulesCash schreef:dat wilde ik net gaan zeggen.chrico schreef:Stel dat Lilo vermist raakt, denk je dat hij dan meer kans heeft dan elke andere hond? Elke hond loopt namelijk een gevaar als hij nu vermist raakt,Hanneke2 schreef:
En waar volgens mij niemand op ingaat en waardoor ik eigenlijk dit topic opende: stel je voor dat zo'n hond vermist raakt in dit weer. Daar krijg je dooie honden van.
Hier trouwens geen last van sneeuwballen.
Misschien vind ze daarom sneeuw niet zo leuk

- Angelcollies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotseherder
- Contacteer:
Er is ook geen haar op mijn hooft die het ook maar in overweging neemt om ze helemaal kort te knippenJacan schreef:Hier hetzelfdeAngelcollies schreef: Hier een beetje het zelfde verhaal .
Ze krijgen sneeuw bolletjes tussen de tenen en zooltjes , ik hou het haar daar kort en onderweg kontroleer ik de tenen regelmatig , de benen zijn behoorlijk behaard maar toch valt dat heel erg mee met de sneeuw bollen .
Op hun lijf en onder hun buik zitten eigelijk nagenoeg geen sneeuw bollen .
Het licht ook aan het soort sneeuw , deze sneeuw van het moment plakt hier bijna niet aan de collies .
Als ik de voeten en een aantal centimeters daar boven kort hou dan gaat het eigelijk prima .
Ik ben het met lieke eens dat het van de zotte is om ze helemaal kaal teknippen
Toen hier een paar weken terug wat sneeuw lag zat Sandy onder de sneeuwbollen
Ik kon niet zeggen dat Sandy hier last van had want madam was druk aan het rollebollen in de sneeuw
Sandy geeft zelf aan dat ze last van sneeuwbollen tussen haar teentjes heeft dan begint ze zelf teplukken, ik probeer deze dan ook meteen wegtehalen
Er blijft heel weinig sneeuw aan de vacht kleven en wat de voeten betreft zorg ik dat ze kort blijven en de last zo veel mogelijk beperkt blijft .
En wat het overleven in de sneeuw betreft denk ik dat mijn engelse dames een zeer goede kans maken
- Lucky luke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua mix
Onze 'wawa' heeft geen enkele last van de kou, dankzij z'n dikke vacht. De sneeuwklompjes aan z'n poten doet-ie ook niet moeilijk over, af en toe veeg/pluk ik het ergste er tussenuit.
Er wordt daarom ook niks geknipt. Dan knip ik nog liever tijdens een hittegolf in de zomer z'n dikke kraag kort, want hij heeft dan wel erge last van de hitte.
Vanmorgen was-ie meer dan een uur alleen in de tuin, hij wil maar in de sneeuw blijven snuffelen, en natuurlijk zovaak mogelijk de vogeltjes wegjagen bij de voederplek.
Er wordt daarom ook niks geknipt. Dan knip ik nog liever tijdens een hittegolf in de zomer z'n dikke kraag kort, want hij heeft dan wel erge last van de hitte.
Vanmorgen was-ie meer dan een uur alleen in de tuin, hij wil maar in de sneeuw blijven snuffelen, en natuurlijk zovaak mogelijk de vogeltjes wegjagen bij de voederplek.

- saffie
- Zeer actief
Hier is het vooral dat zachte castratenhaar waar de sneeuw aan blijft plakken, maar niet zo erg dat ze er last van hebben.
Ze hebben soms wel last van sneeuwklompen onder de pootjes, maar dat valt met bijknippen en af en toe de klompjes weghalen tijdens het wandelen hier ook wel mee.
Ze hebben soms wel last van sneeuwklompen onder de pootjes, maar dat valt met bijknippen en af en toe de klompjes weghalen tijdens het wandelen hier ook wel mee.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Het oplopen van ijsklonten heeft dus niets te maken met de dikte van de vacht. Bruno was een kampioen ijsklonten verzamelen ( tussen de tenen dan) en kon dan op het laatst niet meer lopen. Maar hij had geen ondervacht dus als hij niet kon rennen zou hij toch zomaar dood kunnen vriezen.
-
Neeltje
Die sneeuwballen gaan er vanzelf wel weer af. Het ergste haal ik er in het halletje vanaf, de rest mag ze zelf doen. Ze heeft er geen last van en als we even op 'n schone ondergrond lopen vallen ze er zo weer vanaf. En dan gaat ze lekker buiten in de sneeuw liggen op het botje knauwen......
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
De Lhasa komt anders mooi uit het niet geheel sneeuwvrije Tibet...Hanneke2 schreef:Laat ik het even heel duidelijk zeggen: er worden vachten gefokt die in de sneeuw rampzalig zijn. Daar is nooit over nagedacht omdat we hier altijd 1 dag per jaar sneeuw hadden. Maar dat zijn dus overduidelijk geen 'natuurlijke' vachten van werkhonden die in het grijze verleden al maandenlang door de sneeuw moesten banjeren om hun werk te doen.

- Frederique
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Contacteer:
Hier helpt het niet om het haar op (onder) de voetjes kort te houden.
Zelfs schoentjes helpen niet (want die verliezen ze).
Nu heb ik als tip gekregen om babysokjes aan te trekken.
Dat helpt wel, helaas ben ik gisteren wel al meteen een sokje kwijt geraakt
en nog terug gelopen maar niet meer te vinden.
Ook Devlin verloor 1 van haar sokjes maar die was zo groen dat het wel op
moest vallen in de sneeuw
Zelfs schoentjes helpen niet (want die verliezen ze).
Nu heb ik als tip gekregen om babysokjes aan te trekken.
Dat helpt wel, helaas ben ik gisteren wel al meteen een sokje kwijt geraakt
en nog terug gelopen maar niet meer te vinden.
Ook Devlin verloor 1 van haar sokjes maar die was zo groen dat het wel op
moest vallen in de sneeuw
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Ik weet niet of dit een serieuze vraag is, maar het is natuurlijk niet zo gek dat mensen in de verdediging schieten als jij in je eerste post roept dat het grenst aan dierenmishandeling als je je hond met wat sneeuwballen laat lopen. Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er hier aardig wat mensen die daar niet al te moeilijk over doen (en terecht, als je het mij vraagt) en die beticht jij dus van iets dat grenst aan dierenmishandeling. Niet zo gek dat ze dan dus de drang voelen om zich daar tegen te verdedigen (sterker nog, ze zijn dat discussietechnisch verplicht tenzij ze het met je eens zijn dat ze hun hond niet goed behandelen of er niet zeker van zijn of ze dat wel of niet doen). Als je oprecht wil voorkomen dat zoiets gebeurt, zou je de volgende keer misschien iets tactvoller kunnen formulerenHanneke2 schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo de verdediging inschiet.![]()
En ik vind je inderdaad een meut :p. De mijn heeft het ook soms, als het vervelend wordt, trekt hij een poot op en dan haal ik de klontjes er even tussenuit en kan hij weer vrolijk verder. Geen enkel probleem, hij is gewoon blij in de sneeuw en wil er geen meter minder om lopen. Ik zou zeggen: bel de dierenbescherming maar :N:
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
begrijp dat je het niet snapt meissie.Strega schreef:Hanneke2 schreef:
bij jou 1e bericht dacht ik al, kind weet niet beter, laat gaan sas.

-
Marion.
Begrijp jij meer dan ik. Mijn honden verzamelen geen klitten, worden keurig 3x per jaar getrimd, en toch verzamelen ze in plaksneeuw balletjes onder hun pootjes. En soms kunnen/willen ze daardoor onderweg niet meer verder lopen. Ook onze bikkel niet.saskia en siem schreef:begrijp dat je het niet snapt meissie.Strega schreef:Hanneke2 schreef:
bij jou 1e bericht dacht ik al, kind weet niet beter, laat gaan sas.
Dat hoeft ook niet. Dan verwarm ik hun voetzooltjes met mijn handen en dan kunnen ze weer lekker verder. Heeft erg weinig met dierenmishandeling te maken.
Maar misschien vind Hanneke het lekker om dat te zeggen. Dat de manier waarop zij haar honden houdt toch gewoon de allergoeiste is.
- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik zie ook pure werkhonden met sneeuwballen lopen, met name BC's, en ik denk dat die inderdaad vroeger een scheerbeurt kregen als het sneeuwde.Jip schreef:ik heb een werkhondje met ondervacht die als ik het moet geloven vroeger met de herder mee liep op de Drentse heide.......
Hij heeft halflang haar en heeft soms sneeuwbollen en soms niet......ligt aan de sneeuw maar ook al ligt er geen sneeuw dan heeft hij wel bramenstruiken of iets anders in zijn vacht hangen dus zijn oorspronkelijke werk zou hij wat vacht betreft niet kunnen doen, ook in de zomer niet want boven de 20 graden heeft hij het warm en wil hij niet meer lopen.........
Ik denk niet dat het komt door de verkeerde vacht erin te fokken ik denk dat vroeger toen deze hondjes nog echt gebruikt werden om te werken ze gewoon geschoren werden als er iemand kwam om de schapen te scheren.......
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- snoop
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): twee Shiba's
een kruising JR met waarschijnlijk Stafford - Locatie: Maastricht
de shiba's hebben nergens last van.
De kruising JR krijgt een jasje aan. Omdat het watje het koud heeft in de sneeuw. Maar sneeuwbollen verzamelen ze allemaal niet.
De kruising JR krijgt een jasje aan. Omdat het watje het koud heeft in de sneeuw. Maar sneeuwbollen verzamelen ze allemaal niet.

- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Ik denk dat het bij sommige rassen niet te voorkomen is. Mijn hond is lekker kortharig.