425 lid 1 en 2Budkes schreef:Dat is ook zo, maar dat heeft niets met bedreiging te maken. Als je je hond "ophitst" ben je inderdaad strafbaar, maar voor een ander artikel nl. 425 lid 1 strafrecht.blondie schreef: Ik weet niet beter dan dat ik mijn honden geen commando mag geven om te verdedigen, mits het beveiligingshonden/politiehonden zijn.
Bedreiging is een heel strikt artikel en er moet aan een heleboel voorwaarden worden voldaan om dat ten laste te kunnen leggen, en 9 van de 10 keer dat mensen zich echt bedreigt voelen, valt het helaas toch niet onder bedreiging.
1°.
hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt;
2°.
hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.
Bij 2 kom je dan eigenlijk toch ook uit dat als je hond schade aanricht dat je strafbaar bent, ongeacht of het dier in kwestie alleen in huis is en een indringer bijt.. of moet hij dan weer eerst als gevaarlijk dier zijn aangewezen?
Ik zever door hoor, maar ik vind dat de wet hier heel onduidelijk in is.
Er worden ook allerlei dingen over gezegd die voor waar worden aangenomen, maar het lijkt of niemand precies weet wat je rechten zijn.