Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

springer

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jennifer19871
nieuw lid
Mijn ras(sen): Maltezer
Kooiker/stabij

springer

Ongelezen bericht door Jennifer19871 »

is iemand hier bekend met het fietsen met de springer???
is het veilig ???

zit er aan te denken om zoiets te kopen omdat mijn hond zijn energie kwijt moet. alleen luisterd hij nog erg slecht..
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Re: springer

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Ja, ik vind het ideaal! Ik fietste zo veel met de hond dat ik op den duur last kreeg van mijn rug omdat ik steeds een beetje gedraaid op de fiets zat. Ook had ik handremmen, ook niet zo handig als je telkens een hond vast hebt. Hij luisterde wel, dat was het probleem niet, maar ook de hond van een vriendin die niet luisterde heb ik aan de springer gehad. Ik vind het veel makkelijker fietsen en ook veiliger doordat je twee handen aan het stuur kunt houden. :ok:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik zweer bij de orginele springer.

Het aanleren kun je proberen via oefenen en commando's

Eerst loop je met je fiets aan de rechterkant en je hond links. Zeg maar: als het ware ertussen in. Hondje went aan de aanwezigheid van je fiets. Ondertussen kun je af en toe je fietsbel gebruiken zodat je hondje daar ook aan went. Belonen en nog eens belonen als hij braaf naast je blijft lopen.

Dan ga je een stukje wandelen met de fiets aan de kant van de hond. Beide aan de linkerkant en je belt af en toe weer. Belonen en belonen.

Dan koppel je je hondje aan de springer en zelf zet je een voet op je trapper. Ga heel langzaam vooruit en zeg 'fiets' je hondje gaat je volgen. Dit kan even oefenen zijn, maar uiteindelijk snapt hij dat 'fiets' betekent dat je inderdaad snelheid gaat maken. Uiteraard fiets je de eerste keren niet voluit! Ook hier weer even kort bellen en belonen.

Dan zoek je een zeer rustig plekje op en koppel hem aan je springer. Geef het commando 'fiets' en stap op je trapper. Maak nu 8bochtjes zodat het went aan de bewegingen van je fiets. Ook hier bel je vrolijk en beloon je.

Zoals hierboven maar nu echt op de fiets gaan zitten en langzaam trappen en 8bochtjes maken. Blijf belonen.

Wat je ondertussen kun oefenen is het remmen. Rem in het begin zo min mogelijk, laat je fiets zelf tot stilstand komen. Zodra de hond door heeft dat je fiets niet altijd een snelheid heeft, kun je het langzaam aan leren dat je ook remt. Je hond merkt dit vanzelf en leert dan te stoppen. Dan pas steeds drukkere plekken opzoeken.

Ik gebruik tijdens het fietsen handgebaren en Barca snapt ze allemaal. Als ik rechtaf moet geef ik richting aan met mijn rechterhand. Barca zit rechts van mij gekoppeld en ziet mijn hand. Hij neemt samen met mij keurig de bocht. Bij linksaf geef ik dit aan voor het overige verkeer, maar vooraf geef ik Barca een handgebaar met mijn rechterhand en die begrijpt dat hij met mij mee moet lopen naar links. Stoppen is nog simpeler. Houd je hand vlak voor zijn neus en stop langzaam. Alles kun je aanleren met gewoon commado's, dus met je stem.

Plotseling remmen geeft hier geen problemen. Ik kan niet zeggen dat hij gek is op fietsen maar naar vindt hij het ook niet. :E:
Jennifer19871
nieuw lid
Mijn ras(sen): Maltezer
Kooiker/stabij

Ongelezen bericht door Jennifer19871 »

oke bedankt. ik wil het toch denk overwegen omdat hij met lopen zijn energie niet kwijt kan want hij kan niet los want hij komt niet terug als je hem roept hij is zo energiek en ik denk dat dit de ideale manier is om hem zijn energie kwijt te laten raken
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”