Ik denk dat je om te beginnen je problemen uit elkaar moet halen:
1. Je hebt blijkbaar behoefte aan bewaking. Dan ben je het beste af met een echt bewakingssysteem lijkt me. Dat slaapt ook niet en gaat ook niet mee wandelen enzo. Dat de aanwezigheid van een hond in het algemeen al enigszins remmend werkt op inbraken, lijkt me genoeg effect om van de hond te vragen. Gezien het karakter van je hond zit bewaken er niet van nature in, en dat zul je toch moeten hebben als je de hond daarvoor wilt gebruiken in je afwezigheid. Een bewakingssysteem is er wel speciaal voor ontworpen
2. Je wilt je hond zekerder maken. Lijkt me prima. Daar zijn heel veel mogelijkheden voor. En veel dingen die je samen kunt ondernemen om de hond zich zekerder te laten voelen zijn ook gewoon heel leuk voor jezelf om te doen. maar net als anderen hierboven, lijkt IPO me niet geschikt voor dat doel. ik denk dat het averechts kan werken. Verder moet je je ook realiseren dat er een groot verschil kan zitten in hoe de hond zich voelt als je erbij bent, en als je er niet bij bent. dat is hoe de hond is en dat los je niet op met de trainingen die je voor ogen hebt.
3. Er zijn veel honden die een hele grote mond hebben in de aanwezigheid van de baas, of die waaks zijn in aanwezigheid van de baas (in de zin van blaffen, wat logisch is want daarmee waarschuwen ze de baas dat er iets is). Het komt heel veel voor dat de hond in aanwezigheid van de baas behoorlijk van zich laat horen, maar als de baas er niet is, een heel ander gedrag laat zien, zoals niet reageren, niet toenaderen, niet blaffen, en al helemaal niet op zekere wijze de indringer gaan verjagen. En dat is ook wel logisch als je er goed over nadenkt. Aan de andere kant heb je ook honden die niet blaffen als de baas erbij is, en dan niet lijken te "waken". Ook daar kan de schijn bedriegen: als het in de hond zit, zal hij in aanwezigheid van de baas alleen op de signalen van de baas reageren . Dus bijvoorbeeld proberen de indringer weg te jagen als reactie op de houding van de baas, of juist niet reageren omdat de baas ook rustig is. Maar is die baas er niet, dan zou het ook nog wel eens kunnen dat de hond zonder enige aarzeling die indringer gaat proberen te verjagen. Dat lijkt me ook niet iets dat je zonder gevaar zou willen gaan stimuleren, en bovendien is het in dit geval niet aan de orde omdat je hond niet zo'n type hond is, want dat zit er echt van nature in. En een hond die uit angst zou gaan bijten is al helemaal een enorm risico voor jezelf, afgezien van het feit dat de hond er zelf heel ongelukkig bij is.
4. Heb je er wel eens bij nagedacht dat het aanvallende gedrag wat je wilt zien van je hond bij een inbreker, hem ook wel eens heel duur kan komen te staan? Want stel dat de waarde van dat waar die inbreker dan voor probeert binnen te komen, voor de inbreker het risico de moeite waard maakt om het toch te proberen ondanks dat je hond zou kunnen gaan blaffen, dan overweegt die inbreker misschien ook wel vergiftiging, of ander geweld. Breken ze alsnog in en ben je ook nog eens je hond kwijt.
Ik denk echt dat je eerst moet kijken welk probleem je het belangrijkste vind om aan te werken. Eerst je prioriteiten stellen, en dan pas gaan kijken hoe je dat kunt en gaat aanpakken. Een IPO-club zoeken lijkt mij het laatste op je lijstje........