Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ήυs

Re: Castratie

Ongelezen bericht door Ήυs »

dagmar88 schreef:
Ennath schreef:
dagmar88 schreef: Volgens mij was er pas een topic hier waaruit bleek dat pittige teven castraten over het algemeen minder goed verdragen. Die van mij is er in ieder geval één van.
En persoonlijk vind ik een teef die zó fel op een castraat reageert dat je van "aanvallen" kan spreken een uitzondering, geen regel. :pffff:

Dat castreren "om hem makkelijker te maken" niet direct mijn steun heeft zou je moeten kunnen weten, maar dat wil nou ook weer niet zeggen dat ieder mogelijke bij effect nou meteen als zekerheid gegeven moet worden. :U:
Uhm, dat aanvallen was Marc hoor, daar heb ik niks over gezegd.
Aanvallen, nee, maar de castraat is wel het laagste van het laagste en kan er op rekenen dat hij flink op zijn plaats gezet wordt.

Dat pittige teven castraten minder goed accepteren zie ik wel als zekerheid; omdat ik het zelf zie, vaak hoor en vooral omdat het logisch is.
Bij castraten wordt de testosteron productie uitgeschakeld en ze produceren meer oestrogeen. Pittige teven kunnen over het algemeen minder tot niet goed samen met andere teven, dus is het alleen logisch dat hetzelfde geldt voor een hond die ruikt naar teef :U:

Ik wil alleen even reageren op dat een castraat het laagste van het laagste is. Dit is echt niet zo. Iedere hond wijkt voor die gecastreerd kuvasz, en gaan echt niet op hem rijden, ze zouden niet durven.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Martijn schreef: Testosteron is de hele reden van het verschil tussen een reu en een teef.
Of is dat ook niet wetmatig?
Jawel, maar er zijn meer factoren van belang dan alleen de aan of afwezigheid van testosteron. :19:
Ήυs

S@ndr@ schreef:toch houdt het je blijkbaar best bezig, echt je zult het niet geloven, maar er gaan hele weken voorbij zonder dat ik aan dat onderwerp denk - tot ik hier in log en er weer eens zo`n topic is geopend :lol: :smile:
Ja waarschijnlijk wel ;) Misschien had ik ervan gedroomd :P.
Ennath
Zeer actief

Martijn schreef:
Ennath schreef:
Martijn schreef: Testosteron is de hele reden van het verschil tussen een reu en een teef.
Of is dat ook niet wetmatig?
Jawel, maar er zijn meer factoren van belang dan alleen de aan of afwezigheid van testosteron. :19:
Welke?
Karakter bijvoorbeeld.
En groepsdynamiek.
Wat vadsigheid en bespiering betreft: voeding en beweging.
Voor de rest wordt testosteron voornamelijk geproduceerd in de geslachtsorganen ..... maar ook in de bijnieren.
Veel minder weliswaar: maar wel aanwezig.
Ook is de testosteron productie niet bij ieder dier even groot: daardoor zal het effect van een castratie op ieder dier anders uit kunnen pakken.
Maar het zou natuurlijk onzin zijn om te zeggen dat je er helemaal niets van merkt. :engel:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ennath schreef:
Miranda schreef:
dagmar88 schreef:Volgens mij was er pas een topic hier waaruit bleek dat pittige teven castraten over het algemeen minder goed verdragen. Die van mij is er in ieder geval één van.
Mijn vorige teef was d'r ook niet al te gecharmeerd van. Ze zou er uit zichzelf niet op klappen, maar ze snauwde eerder, kon er minder van verdragen.
O vast....
Maar verrek zeg: mijn vorige DD had specifiek iets tegen Goldens.
Daar maak ik dan verder ook geen probleem van.
Honden hebben nou eenmaal hun voor en afkeuren.
Ik vind het geen argument tegen castreren (andere argumenten wel) je kan heel eenvoudig die paar teven die je reu niet zien zitten vermijden. :19:
Tel daar dan ook maar de reuen bij op die van de gecastreerde reu hun bitch maken.
Ennath
Zeer actief

Valerie schreef:Tel daar dan ook maar de reuen bij op die van de gecastreerde reu hun bitch maken.
En hoeveel kom je daar van tegen in je dagelijks rondje?
Als mijn honden 1x per week aan andermans honden snuffelen is het veel.
Ik kan dat gewoon geen probleem vinden. :19:

Overigens: de meeste dagopvangs en hondenuitlaters nemen alleen gecastreerde reuen aan.
Dat betekent vast dat ze een hoop problemen met gecastreerde reuen hebben. :denken:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ennath schreef:
Valerie schreef:Tel daar dan ook maar de reuen bij op die van de gecastreerde reu hun bitch maken.

Overigens: de meeste dagopvangs en hondenuitlaters nemen alleen gecastreerde reuen aan.
Dat betekent vast dat ze een hoop problemen met gecastreerde reuen hebben. :denken:
Ik kom hier elke wandelingen andere honden tegen :19: Wat uitlaatservices doen boeit mij minder. Dat ze geen intacte reu aan zouden kunnen zegt al wat namelijk.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb nog wel een leuk iets. Vrijwel overal waar een gecastreerde reu met teven samen leeft is de reu de baas. In geval van een ongecastreerde reu is meestal een teef de baas. Dat zegt mij al genoeg want dat betekent dat gecastreerde reuen totaal anders op teven reageren wat weer kan lijden tot teven die totaal anders op die castraten reageren. Plaats maar eens een poll, welke hond is bij jullie de baas? Een teef of een ongecastreerde reu of een gecastreerde reu. Je zal zien dat bij gecastreerde krachtige reuen vrijwel altijd zo'n reu de baas in huis is. Is de reu niet gecastreerd dan zal je zien dat vrijwel altijd een teef de baas is. Zelfs een hele kleine teef. Dat komt omdat reuen die gecastreerd zijn teven terugpakken. Dat zal een ongecastreerde reu zelden doen. Met als gevolg dat de keren dat mijn honden gepakt zijn dat altijd door gecastreerde reuen was. Eva is er meerdere keren heel erg door gebeten. Bloed en gaatjes dus. Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt met een intacte reu. Intacte reuen pakken geen teven.

Dus die hormonen bepalen alles. Ik zelf vind gecastreerde reuen dus zielig. Teven hebben er geen respect voor en reuen ook niet. Ze zullen hun macht moeten bewijzen en daarom zullen ze dus veel sneller ruzie krijgen met teven. Honden kijken bij een ontmoeting altijd wat ze voor zich hebben door te ruiken aan de hormonen. Is dat een gecastreerde reu dan raken ze in de war. Dan gaan ze rijden, dominant doen of op een andere manier verward reageren. Voor gecastreerde reuen hebben ze geen receptors. Teven ruiken iets reuigs maar ook iets heel erg vrouwelijks. Reuen idem. Dus je maakt er sociaal gezien een raar wezen van. Nu zijn de meeste honden gelukkig erg gedomesticeerd en kennen ze vaak weinig agressie. Over het algemeen heb je dus niet zoveel problemen. Maar vlak ze ook niet uit want het is en blijft iets tegennatuurlijks en gevechten binnen de roedel tussen teven en gecastreerde reuen komen echt veel meer voor dan bij intacte dieren. Er zitten bijtremmen gekoppeld aan geslachtsdrift in dieren. Een teef vindt meestal een reu leuk en andersom is een reu erg galant naar een teef. Nu is het castreren van teven minder ingrijpend omdat hun mannelijke hormonen veel minder naar voren komen dan de vrouwelijke in een gecastreerde reu. Het is testosteron wat een hond een reu maakt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ennath schreef:

Nee, dat betekent dat ze castraten en volle reuen niet samen aankunnen. Logisch, wie wil er nu de hele tijd bovenop moeten zitten omdat de volle reuen zich onderling moeilijk verdragen en omdat ze ook nog eens de castraten de wet voor gaan schrijven...
Daarbij trekken castraten in losloopgebieden reuen aan vanwege hun geur en daar zitten de volle reuen ook vast niet op te wachten.
Ήυs

@ Marc

Plaats eens zo'n poll :ok: ben wel erg benieuwd namelijk want hier is Fay over duidelijk de baas over Fodor ;)
Ennath
Zeer actief

MARC_S schreef:Ik heb nog wel een leuk iets. Vrijwel overal waar een gecastreerde reu met teven samen leeft is de reu de baas. In geval van een ongecastreerde reu is meestal een teef de baas.
Niet samenlevend maar wel vele uren per dag samen op kantoor.
3 reuen
2 teven.

Absolute baas Eva --> teef
Tweede positie Iantho --> ongecastreerde reu.
Daar achter Iara, Darek en als laatste het (heel vroeg gecastreerde) lulletje Guus.

Rommelen rond positie:
Iantho en Iara.
En in mindere mate Eva en Iara.

Door iedereen in iedere situatie geaccepteerd: Guus (en dat komt volgens mij omdat niemand HEM als bedreiging kan zien).
Ennath
Zeer actief

Martijn schreef: Dat ben ik allemaal met je eens.
Maar die factoren werken ook bij een ongecastreerde hond.
Natuurlijk help voeding en beweging tegen vadsigheid en ondersteunt het de bespiering. Maar dat je het moet compenseren geeft toch juist de werking van die hormonen aan?

Verder zijn er weinig honden die met voldoende beweging en een juiste roedeldynamiek nog castratie "nodig" hebben.
Dat is ook het hele probleem. Het zijn vaak al honden die beweging en duidelijkheid tekort komen. Dan is het wat onrealistisch om te verwachten dat die baas na de castratie ineens geweldig voor de hond gaat zorgen.
Jeetje Martijn ik ben het helemaal met je eens :O:
Mijn grote probleem met castratie is dat het vaak als panacee bij alle problemen en als vervanging voor "tijd en aandacht" gezien wordt.
Ik heb niet zoveel als jij hebt, tegen castratie.
Ik heb wél vaak iets tegen de redenen voor castratie. :pffff:

PS: ik heb een interpunctie fout en ik zie hem niet :denken:
Laatst gewijzigd door Ennath op 18 jan 2011 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

djow schreef:Ik wil alleen even reageren op dat een castraat het laagste van het laagste is. Dit is echt niet zo. Iedere hond wijkt voor die gecastreerd kuvasz, en gaan echt niet op hem rijden, ze zouden niet durven.
Of gewoon geen behoefte aan :wink: Als je Bram met een gecastreerde reu ziet (ik loop enorm veel in drukke losloopgebieden, dus hij ziet veel verschillende honden), kan het ook lijken of hij wijkt. Maar ik zie heel duidelijk het verschil tussen zijn reactie op een castraat en een intacte reu. De castraat kan hem niet boeien, dat kan zelfs heel goed. Bram is meestal maar twee seconden geinteresseerd in een hond. Heel af en toe wil hij rijden op een castraat, maar echt lang niet op elke. De meeste interesseren hem niet. Maar zijn reactie op intacte reuen is echt anders. Daar gaat hij heel behoedzaam mee om. Je ziet het gewoon aan zijn trippeltje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ήυs

Zoek stok! schreef:
djow schreef:Ik wil alleen even reageren op dat een castraat het laagste van het laagste is. Dit is echt niet zo. Iedere hond wijkt voor die gecastreerd kuvasz, en gaan echt niet op hem rijden, ze zouden niet durven.
Of gewoon geen behoefte aan :wink: Als je Bram met een gecastreerde reu ziet (ik loop enorm veel in drukke losloopgebieden, dus hij ziet veel verschillende honden), kan het ook lijken of hij wijkt. Maar ik zie heel duidelijk het verschil tussen zijn reactie op een castraat en een intacte reu. De castraat kan hem niet boeien, dat kan zelfs heel goed. Bram is meestal maar twee seconden geinteresseerd in een hond. Heel af en toe wil hij rijden op een castraat, maar echt lang niet op elke. De meeste interesseren hem niet. Maar zijn reactie op intacte reuen is echt anders. Daar gaat hij heel behoedzaam mee om. Je ziet het gewoon aan zijn trippeltje.
Oke.. Naja goed in sommige gevallen is het dan toch mooi dat ze geen interesse hebben in de castraat? Die jongen is daar iniedergeval erg blij mee ;) Het is dus dan ook weer niet zo dat ze alleen maar willen rijden op de gecastreerde hond.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dat beweert toch ook niemand, dat ELKE intacte reu op ELKE gecastreerde reu wil rijden? Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden, dat het KAN gebeuren als je je reu castreert.

Dat honden een gecastreerde reu totaal anders zien dan een intacte, daar ben ik van overtuigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik ben in principe ook tegen castratie.
Mijn eerste 2 honden waren reuen, waarvan eentje vrij fanatiek, maar door trainen heb ik nooit problemen met ze gehad.
Nu heb ik 2 reuen, eentje van bijna 7 een herplaatser en deze is door zijn vorige eigenaar met 6 maanden :cry: al gecastreerd, het is de grootste schat die er rond loopt, maar hij is enorm onzeker, word altijd bereden en doet daar dan niks aan en als er geluid gemaakt word tijdens het spelen dan vind hij dit niet leuk en springt dan het liefst op je schoot.

Mijn reu-tje van nu 11 maanden begint een echt haantje te worden, was al het haantje in het nest trouwens, maar dat paste goed bij mij en bij mijn teef, die ook niet voor de poes is :mrgreen:
Met hem ben ik gewoon fanatiek aan het trainen, vind hij een andere reu niet leuk, dan ga ik er tussen staan en jaag de reu weg, loop vervolgens met het commando volg gewoon door alsof er niks aan de hand is.
Zijn ballen gaan er echt niet af, mits het medisch noodzakelijk zou zijn.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ήυs

Zoek stok! schreef:Dat beweert toch ook niemand, dat ELKE intacte reu op ELKE gecastreerde reu wil rijden? Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden, dat het KAN gebeuren als je je reu castreert.

Dat honden een gecastreerde reu totaal anders zien dan een intacte, daar ben ik van overtuigd.
Dat is waar :)
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Zoek stok! schreef:
Cash schreef:
Zoek stok! schreef:Castreer die hond gewoon. Ja rare uitspraak van mij, maar ik denk inmiddels dat het voor bepaalde bazen gewoon beter is de reu te castreren. Je ziet wel hoe het dan loopt. Waarschijnlijker heb je hem na castratie beter onder controle, jij blij. En heb je pech, dan gaan reuen op hem rijden enzo. Dat zie je dan ook wel.

Voor mij is een reu alleen een echte reu met ballen. Ik vind het verschil tussen een intacte reu en een gecastreerde reu enorm. Maar goed, ik weet ook wel dat ik daar wat apart in ben. Izzie heeft overigens liever castraten, intacte reuen zijn per definitie vies en eng :F:
Nou ik wil ook niet lullig doen maar een castraat herken je echt 9 van de 10x overduidelijk.
Meestal aan de vacht maar ook de manier van doen e.d.
Mijn honden ruiken/zien van ver of een hond intact is of niet, dat merk je direct aan hun manier van reageren/kijken naar....
Ik vind het ook onzin om te doen alsof die hormonen geen moer uitmaken.
Natuurlijk maakt het veel uit. Anders zouden er niet zoveel castraten rondlopen toch. Waarom betalen voor een operatie als je hond hetzelfde blijft :wink: Maar om eerlijk te zijn, kom ik veel baas/hond combinaties liever gecastreerd (de hond dan he), dan intact tegen :F:
Oh ja, wat mij betreft castreert heel Nederland zn honden..... ideaal.

Nou ja, ook weer niet want Hera vreet een gecastreerde reu dus net zo hard op als teven. Terwijl ze prima overweg kan met intacte reuen.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik snap niet dat je zo de mening van iedereen blijft vragen...Doe gewoon wat je zelf wilt. :19: Ik kom overigens 10x liever een gecastreerd lulletje tegen dan een stevige patser (en mijn teven heel zeker weten ook!). Helemaaaal als, en dat is zeer vaak het geval :roll: , bijbehorend baasje niet bepaald daadkrachtig oogt en de patser lekker laat flierefluiten. Bij een stevig karakter hoort een stevige baas. Je hoort er een beetje lol aan te hebben dat je hond zich zo opstelt en je hoort hier adequaat mee om te kunnen gaan, ook als je hond 60 kilo weegt. Die indruk krijg ik hier bepaald niet, en dan zie ik veel liever een gezellige castraat. Zelfs al is ie wat te dik.
laeken
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik snap niet dat je zo de mening van iedereen blijft vragen...Doe gewoon wat je zelf wilt. :19: Ik kom overigens 10x liever een gecastreerd lulletje tegen dan een stevige patser (en mijn teven heel zeker weten ook!). Helemaaaal als, en dat is zeer vaak het geval :roll: , bijbehorend baasje niet bepaald daadkrachtig oogt en de patser lekker laat flierefluiten. Bij een stevig karakter hoort een stevige baas. Je hoort er een beetje lol aan te hebben dat je hond zich zo opstelt en je hoort hier adequaat mee om te kunnen gaan, ook als je hond 60 kilo weegt. Die indruk krijg ik hier bepaald niet, en dan zie ik veel liever een gezellige castraat. Zelfs al is ie wat te dik.
Ik zie ook veel liever een gecastreerde reu. Tenminste, dat dacht ik. :N: Helaas heb ik dus zelf de ervaring dat mijn honden gebeten worden door gecastreerde reuen. Ik denk dat de meeste eigenaren van teven dus weer veel liever ongecastreerde reuen zien. Want de keer dat Eva voor het eerst flink gebeten is was dat door een gecastreerde flatcoat reu. De keer erna werd ze in haar kop gebeten en door haar oor heen gebeten door een gecastreerde Duitse herder. Eigenlijk irriteert me dat gewoon. Eva is echt geen lievertje want ze kan erg spannend doen bij honden. Echter reuen hebben daar geen enkel probleem mee en de castraten gaan ineens keihard bijten. Vreemd is ook dat Eva nog nooit mot gemaakt heeft met een teef. Ze wordt dus altijd echt gebeten door gecastreerde reuen. Kan toeval zijn maar zij heeft zelf dus nog nooit 1 gaatje in een hond gemaakt. Ook niet in de reuen die haar beten. Cleo is twee keer aangevallen. Allebei de keren door een gecastreerde reu. De eerste keer liep ik met haar en klapte ineens een of andere Max op haar. Een soort flatcoat zonder ballen. Die bleef op haar in knallen en gelukkig is ze niet echt gebeten. Een hond van de overburen, een gecastreerde dalmaatkruising was de tweede hond die echt serieus mot wilde maken met Cleo. Ook gecastreerd dus.

Ik heb het idee dat gecastreerde reuen soms helemaal niet meer aardig zijn al doen mensen het wel zo overkomen. Ze zijn wel kalmer en makkelijker maar ik heb het idee dat ze veel eerder echt gaan bijten naar teven :N: Want ik moet echt bekennen dat ik nooit 1 probleem met ongecastreerde reuen heb gehad met mijn teven. Ook mijn vorige teef vocht met gecastreerde reuen. Itt Eva en Cleo vocht zij wel zelf. Dus zij was ook wel eens de aanstichtster. Eva doet hooguit spannend maar daar hebben wel alleen castraten last van en teven en intacte reuen nooit. Die trekken haar spannende gedoe prima. Maar die castraten ontploffen ineens en beginnen dan dus wel serieus te perforeren. Dat ergert me. Want ik heb een hond met gaten en dan zeggen ze dat mijn hond moeilijk doet. Prima, maar waarom bijten reuen en andere teven haar dan nooit? Zoals ik zei, ze doet zelf niks. Niet eens iets terug. Ze lijkt het niet te merken als er een gat in haar kop zit want ze reageert niet.

Toen mijn nichtje haar honden moest castreren werden die ook veel lelijker naar teven die opdringerig of spannend deden. Ineens was het dan hak hak hak en bloed. Dat deden ze daarvoor nooit. Alleen vochten ze daarvoor onderling en dat deden ze na de castratie dus niet meer.

Ik was dus ook in de overtuiging dat ik liever castraten tegen kwam. Maar ik denk dat dat vooral voor mensen met reuen leuk is. Voor pittige hondse teven is een castraat blijkbaar wel het laatste waar je mot mee wil. Ik loop nu in elk geval het hardst om als ik een grote gecastreerde reu tegen kom. Die zijn het die Eva in haar kop hakken. :piew: :N:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Maar wie zegt dat deze gecastreerde honden niet ook al rotzakjes waren in niet-gecastreerde toestand? Misschien was dit wel de reden voor castratie. Of misschien waren ze toch wel rotzakjes geworden met het verstrijken van de tijd.
Maar ach, als TS twijfelt en hier evt bang voor is, dan kan ze toch eerst gewoon een implantaat proberen; kan ze gewoon eens kijken hoe t bevalt. En dat is omkeerbaar.
laeken
Zeer actief

Dat ze rotzakjes waren zal zeker zo zijn. Alleen worden mijn teven nooit aangevallen door reuen. Zelfs de grootste zakken doen dat niet. Dapper deed dat ook niet. De reden dat Dapper nooit gecastreerd is was oa dat hij dan misschien ook teven ging pakken. De dierenarts beaamde dat en was dus ook voorstander van zijn sterilisatie. Het was voor ons dat of niets bij hem. :wink: Dapper castreren was dus wel op risico van dat hij OOK teven ging pakken en niet alleen reuen. Dus dan maar alleen reuen. :engel: Scheelt de helft van de stress op straat. :N: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef: Ik was dus ook in de overtuiging dat ik liever castraten tegen kwam. Maar ik denk dat dat vooral voor mensen met reuen leuk is. Voor pittige hondse teven is een castraat blijkbaar wel het laatste waar je mot mee wil. Ik loop nu in elk geval het hardst om als ik een grote gecastreerde reu tegen kom. Die zijn het die Eva in haar kop hakken. :piew: :N:
Ik kom met mijn sullige onderdanige teven juist liever gecastreerde reuen tegen. Ja, of ongecastreerde doedels. Maar van die ongecastreerde machootjes houden ze helemaal niet van, en gaan ze allebei ook heel overdreven onderdanig van doen (en als het kan lopen/rennen ze weg). Meestal willen dat soort reuen ook meteen op Vera springen, of om te rijden, of om heel overheersend haar het bos door te beuken.
Nou moet ik wel bekennen dat ik persoonlijk, sorry voor de dames dan maar, wel liever een ongecastreerde Stafford bijvoorbeeld tegenkom. Dat stelt mij dan weer gerust in die zin dat ik denk dat het in ieder geval wel goed zal gaan (ook al ligt Vera op d'r rug, maar dat maakt me dan even niet uit :engel: ).
Afbeelding
Ήυs

Anne&Taar schreef:Ik snap niet dat je zo de mening van iedereen blijft vragen...Doe gewoon wat je zelf wilt. :19: Ik kom overigens 10x liever een gecastreerd lulletje tegen dan een stevige patser (en mijn teven heel zeker weten ook!). Helemaaaal als, en dat is zeer vaak het geval :roll: , bijbehorend baasje niet bepaald daadkrachtig oogt en de patser lekker laat flierefluiten. Bij een stevig karakter hoort een stevige baas. Je hoort er een beetje lol aan te hebben dat je hond zich zo opstelt en je hoort hier adequaat mee om te kunnen gaan, ook als je hond 60 kilo weegt. Die indruk krijg ik hier bepaald niet, en dan zie ik veel liever een gezellige castraat. Zelfs al is ie wat te dik.
Ik vroeg nu ook helemaal geen mening :19:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Ennath schreef:
Martijn schreef: Dat ben ik allemaal met je eens.
Maar die factoren werken ook bij een ongecastreerde hond.
Natuurlijk help voeding en beweging tegen vadsigheid en ondersteunt het de bespiering. Maar dat je het moet compenseren geeft toch juist de werking van die hormonen aan?

Verder zijn er weinig honden die met voldoende beweging en een juiste roedeldynamiek nog castratie "nodig" hebben.
Dat is ook het hele probleem. Het zijn vaak al honden die beweging en duidelijkheid tekort komen. Dan is het wat onrealistisch om te verwachten dat die baas na de castratie ineens geweldig voor de hond gaat zorgen.
Jeetje Martijn ik ben het helemaal met je eens :O:
Mijn grote probleem met castratie is dat het vaak als panacee bij alle problemen en als vervanging voor "tijd en aandacht" gezien wordt.
Ik heb niet zoveel als jij hebt, tegen castratie.
Ik heb wél vaak iets tegen de redenen voor castratie. :pffff:

PS: ik heb een interpunctie fout en ik zie hem niet :denken:
Volgens mij bedoel je:
Ik heb niet zoveel tegen castratie als jij hebt :wink:
En de groeten van de mannen :zwaai
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:Ik zie ook veel liever een gecastreerde reu. Tenminste, dat dacht ik. :N: Helaas heb ik dus zelf de ervaring dat mijn honden gebeten worden door gecastreerde reuen. Ik denk dat de meeste eigenaren van teven dus weer veel liever ongecastreerde reuen zien. Want de keer dat Eva voor het eerst flink gebeten is was dat door een gecastreerde flatcoat reu. De keer erna werd ze in haar kop gebeten en door haar oor heen gebeten door een gecastreerde Duitse herder. Eigenlijk irriteert me dat gewoon. Eva is echt geen lievertje want ze kan erg spannend doen bij honden. Echter reuen hebben daar geen enkel probleem mee en de castraten gaan ineens keihard bijten. Vreemd is ook dat Eva nog nooit mot gemaakt heeft met een teef. Ze wordt dus altijd echt gebeten door gecastreerde reuen. Kan toeval zijn maar zij heeft zelf dus nog nooit 1 gaatje in een hond gemaakt. Ook niet in de reuen die haar beten. Cleo is twee keer aangevallen. Allebei de keren door een gecastreerde reu. De eerste keer liep ik met haar en klapte ineens een of andere Max op haar. Een soort flatcoat zonder ballen. Die bleef op haar in knallen en gelukkig is ze niet echt gebeten. Een hond van de overburen, een gecastreerde dalmaatkruising was de tweede hond die echt serieus mot wilde maken met Cleo. Ook gecastreerd dus.

Ik heb het idee dat gecastreerde reuen soms helemaal niet meer aardig zijn al doen mensen het wel zo overkomen. Ze zijn wel kalmer en makkelijker maar ik heb het idee dat ze veel eerder echt gaan bijten naar teven :N: Want ik moet echt bekennen dat ik nooit 1 probleem met ongecastreerde reuen heb gehad met mijn teven. Ook mijn vorige teef vocht met gecastreerde reuen. Itt Eva en Cleo vocht zij wel zelf. Dus zij was ook wel eens de aanstichtster. Eva doet hooguit spannend maar daar hebben wel alleen castraten last van en teven en intacte reuen nooit. Die trekken haar spannende gedoe prima. Maar die castraten ontploffen ineens en beginnen dan dus wel serieus te perforeren. Dat ergert me. Want ik heb een hond met gaten en dan zeggen ze dat mijn hond moeilijk doet. Prima, maar waarom bijten reuen en andere teven haar dan nooit? Zoals ik zei, ze doet zelf niks. Niet eens iets terug. Ze lijkt het niet te merken als er een gat in haar kop zit want ze reageert niet.

Toen mijn nichtje haar honden moest castreren werden die ook veel lelijker naar teven die opdringerig of spannend deden. Ineens was het dan hak hak hak en bloed. Dat deden ze daarvoor nooit. Alleen vochten ze daarvoor onderling en dat deden ze na de castratie dus niet meer.

Ik was dus ook in de overtuiging dat ik liever castraten tegen kwam. Maar ik denk dat dat vooral voor mensen met reuen leuk is. Voor pittige hondse teven is een castraat blijkbaar wel het laatste waar je mot mee wil. Ik loop nu in elk geval het hardst om als ik een grote gecastreerde reu tegen kom. Die zijn het die Eva in haar kop hakken. :piew: :N:

Nou mijn ervaring is echt totaal anders en de cijfers wijzen dat overigens ook uit.
Bijtincidenten worden het meest veroorzaakt door jonge ongecastreerde reuen, zowel naar honden als mensen.
Onze drie volle reuen verliezen alle drie ook hun geduld bij een vreemde teef die bij ze komt lopen klieren.
Daarbij maken ze geen gaten ,maar goed dat doen ze bij reuen ook niet.
Dat ze Sien anders behandelen lijkt me vrij logisch ,ze hebben niets met een vreemde teef tenzij ze loops zou zijn :F:
Ik ben absoluut niet pro castratie ,onze reuen hier hebben alles hangen, maar het ze zijn zielig en kunnen niet meer lopen als ze ouder zijn en per definitie dik en vadsig gaat gewoonweg niet altijd op.
Dat heb je als baas zelf in de hand ,en als het je geen bal uitmaakt of hond zijn ballen wel of niet heeft hangen dan maak je je uberhaupt waarschijnlijk niet druk om zijn conditie.
Honden die uit pure gemakzucht worden gecastreerd of om ze rustig te krijgen die hebben wellicht gewoon bazen die toch niet verder komen dan een rondje om de kerk.
Die waren door het gebrek aan beweging sowieso wel dik en vadsig geworden, en weinig bespiering om dat op te vangen door datzelfde gebrek aan beweging.
Ook wordt er niet standaard gereden op elke castraat ,het komt inderdaad vaker voor, maar dat heeft buiten castratie ook met karakter te maken.
Een pittig typje pikt dat niet ,met of zonder ballen.
Rio rijd trouwens ook op volle reuen als hij de kans krijgt ,juist van die mannetjesputters die zelf zo graag op andere honden rijen.
Zet hem in een groep honden en hij pikt ze er feilloos uit.
Het standaard castreren van een hond vind ik echt van de zotte en zou wmb verboden moeten worden.
Maar ik kan me best voorstellen dat er reden zijn om het wel te doen ,een roedel wat niet goed met elkaar overweg kan bijv..
Spok en Micron verdragen elkaar nu prima, maar zou het knokken blijvend zijn geweest dan zou het een optie zijn geweest die zeker de reveu zou hebben gepasseerd.
Ja dan kun je ook aan herplaatsen denken, maar als iedereen dat doet gaat dat ook niet werken.
Een hond waar nooit iets mee kan worden ondernomen omdat dat niet kan heeft toch ook geen leuk leven ,ja wel zijn ballen dat dan weer wel.
Dan kan het wel zo zijn dat die baas teveel hond heeft aangeschaft maar daar heeft die hond dan toch niets aan op zo'n moment,die wil gewoon naar buiten en lekker rennen.
Als dat dan kan worden bewerkstelligt middels een castratie zie ik dat toch liever dan een ongelukkige hond die thuis zit te verpieteren.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marc, dan was Danco duidelijk de uitzondering die de regel bevestigt...

Vóór zijn castratie vocht hij met alles, reu of teef maakte hem niet uit.
Na zijn castratie ontwikkelde hij een heilig ontzag voor teven. Hij probeerde nog wel eens te domineren, maar als een teef tegengas gaf dan veranderde hij in een verliefde puber :denken:

Na zijn castratie is hij overigens nooit bereden door andere honden, heeft ook nooit een hond bij hem geprobeerd (ze hadden blijkbaar wel in de gaten dat meneer nog steeds zijn mannetje zou staan)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Ennath
Zeer actief

Reny schreef:Volgens mij bedoel je:
Ik heb niet zoveel tegen castratie als jij hebt :wink:
Yep...
Stom hè hoe een toch redelijk taalgevoelig mens kan hakkelen met een zin.
Ik zag werkelijk niet waar hij nou fout liep :N:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik heb es ergens gelezen of gehoord dat zo'n 70% van de bijtincidenten veroorzaakt worden door ongecastreerde reuen.
Gelukkig is (gecastreerde)Jakko wel sociaal naar teven toe, altijd geweest ook.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
laeken
Zeer actief

Ik denk dat bijtincidenten weinig te maken heeft met het geslacht van de andere hond. Want opgeteld zijn het sowieso bijna allemaal reu vs reu incidenten. Dus ja, dan zal een ongecastreerde reu eerder gaan knokken dan een gecastreerde reu. Uiteraard. Ik denk dat het afhankelijk van de hond is waar hij goed mee kan. Want mijn teven zijn vrij pittig in de zin van ze verwachten wel een stevig in zijn schoenen staande reu. Als je inderdaad zachte teven hebt die conflictvermijdend zijn is een castraat makkelijker. Maar mijn honden gaan echt baltsten met reuen. Dus met allerlei zwiepbewegingen en duwen om hem heen springen. Zij willen dus juist een reu die mee gaat doen en vooral geen reu die onderdanig wordt of die dat niet meer begrijpt zonder hormonen en ze dan ineens aanvliegt. Dan vinden ze er weinig aan. Niet dat dat niet goed gaat verder want ze doen niks terug maar dan lopen ze wel meteen door :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”