Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Recreatief speuren met de ridgebacks

Moderator: moderatorteam

Liselore
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua, Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 6

Recreatief speuren met de ridgebacks

Ongelezen bericht door Liselore »

Sinds kort doe ik met Timo en Mika zoekspelletjes in huis (doen het al langer, maar ik breid het steeds een stukje uit). Mika snapt het allemaal nog niet precies, maar dat komt nog wel, hij is pas 10 maanden. Timo vindt het helemaal geweldig. Wat we nu doen is het volgende: 4 kleine plastic doosjes, met gaatjes in de deksel. In 1 van de doosjes gaat wat leverworst, en ik heb een stukje vast. Ik laat hem zitten en wachten, en zet vervolgens de doosjes verspreid door de kamer, al dan niet verstopt. Hij moet het doosje zoeken met de leverworst. Idee is dat hij dan gaat zitten ten teken dat hij het doosje heeft gevonden (doet hij nog niet uit zichzelf, wel op commando, je moet toch ergens beginnen), dan krijgt hij het lekkers uit mijn hand en daarna open ik het doosje om hem het lekkers uit het doosje te geven. Hij is ook echt met zijn neus aan het zoeken, hij vindt het prachtig.
Als we buiten lopen zie ik hem ook vaak sporen volgen, dat is zijn lust en zijn leven. Nou wil ik zelf graag sporen voor hem gaan uitzetten. Geurstof via internet is makkelijk te krijgen, en van die vilten banden voor om je schoenen om het spoor te kunnen lopen ook. Maar ik heb verder geen idee hoe ik moet beginnen. Wil ook een boekje bestellen via bol, maar heb geen geduld, haha!

Dus, hoe begin je, hoe lang kan je het spoor maken, hoe lang blijven ze die geurstof ruiken (er wonen hier nog meer honden in de buurt, en ik wil het andere eigenaren niet onnodig lastig maken om buiten te lopen, haha) en wat doe je aan het einde van het spoor? Apporteren doet hij niet, en hoeft hij van mij ook niet, of is dat essentieel aan het einde van het spoor? En iemand enig idee hoe ver je kan lopen voordat die geurstof van je schoen af is? Alvast bedankt!
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Re: Recreatief speuren met de ridgebacks

Ongelezen bericht door Budkes »

Niet zo moeilijk doen met vilten en geurstoffen hoor. Gewoon met je normale schoenen aan een spoor lopen. In eerste instantie in elke stap een heel klein stukje voer en aan het eind een heel leuk stukje speelgoed, als zijnde beloning.
En dan gewoon eerst rechtuit, geen bochten erin. En dan niet te lang, zeg begin maar met een meter of 10.....
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

En als je serieus verder wilt met zoeken/speuren dan zou ik hem wel leren apporteren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Liselore
Zeer actief

Ah, dan moeten we aan het apporteren toch maar eens aandacht besteden. Maar je hebt gelijk, kan natuurlijk eens beginnen met een spoortje van lekkers voordat ik van alles ga aanschaffen. Want ik ken mijn heren, ze vinden alles leuk, maar het meeste maar even :lol1:

Wat ik ook nog had bedacht: we barfen, dus hup, stuk bot/vlees aan een touwtje over de grond, hier in het bos een spoortje trekken, vlees aan het einde van het spoor (even afspoelen natuurlijk), en laat ze maar werken voor hun eten!
Budkes
Zeer actief

Mwah, gevoelsmatig zou ik dat zelf weer niet doen, ik leer ze liever niet eten te zoeken buiten. Alhoewel dat misschien theoretisch gezien erg lijkt op die stukjes voer in je voetstappen, maar dat bouw je dan af en je werkt naar een ander doel toe.
Maar je moet natuurlijk op de eerste plaats dat doen wat je leuk vind met je honden. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Liselore
Zeer actief

Goed punt, daar had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Ze eten gelukkig nagenoeg niets op straat, of er moet echt een boterham met worst ofzo liggen, maar neem ze dat eens kwalijk.

Ik vind het belangrijk om ze lekker bezig te houden, ze hebben ook de geijkte gehoorzaamheidscursussen gehad, maar dat soort dingen boeit ze niet echt. Ze luisteren prima hoor, maar ze hebben niet echt een will to please . . . Ik ben dus aan het zoeken naar iets wat ze zelf echt leuk vinden. Speuren dus, en coursing zouden ze ook geweldig vinden, dus daar ben ik ook eens aan het kijken wat de opties zijn. Maar het leuke aan speuren vind ik dat ze ook hun koppie gebruiken. Behendigheid lijkt me ook leuk, maar Timo is niet altijd even gezellig naar andere reuen, en de opwinding die de behendigheid teweeg brengt lijkt me op dit moment even te veel van het goede (ben hard aan het werk om hem dat af te leren, en het gaat een heel stuk beter, dus dat wil ik niet in gevaar brengen).
Budkes
Zeer actief

Waar woon je ? Want het basiszoekhonden programma van de KNPV is heel erg leuk. Daar zit van alles en nog wat in. Appel/behendigheid/speuren/zoeken/revieren. Noem maar op, misschien is ergens bij jou in de buurt wel een KNPV vereniging waar ze dat doen. Kun je eens gaan kijken of je dat leuk lijkt. Bij ons zit een geweldige RidgebackxDobermann op de vereniging. Echt een superleuk beest. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Liselore
Zeer actief

Ik woon in de buurt van Breda. Ik heb eerlijk waar geen idee of er bij ons in de buurt zo'n vereniging is, op het gebied van hondensport ben ik nog niet helemaal thuis . . . . bedankt voor de tip, ik ga eens zoeken!
Budkes
Zeer actief

http://www.knpv.nl/Zoekhonden%20NIEUW/2 ... rainen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr. Aniek

Afbeelding
asja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeauxdog x Rottweiler, Bordeauxdog
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door asja »

Ik heb ook 1 speur les gehad vorige week, maar die vrouw vertelde me dat ik het absoluut niet zelf mag gaan doen omdat er heel veel dingen fout kunnen gaan..

dat je te snel wil, of dat de hond te opgewonden is etc

is dit waar? :hmmm:
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

asja schreef:Ik heb ook 1 speur les gehad vorige week, maar die vrouw vertelde me dat ik het absoluut niet zelf mag gaan doen omdat er heel veel dingen fout kunnen gaan..

dat je te snel wil, of dat de hond te opgewonden is etc

is dit waar? :hmmm:
Als je binnen de eisen van een bepaald programma een bepaald niveau wilt halen zou ik zeker niet op eigen houtje gaan speuren.
De kans dat je dan iets aan/af leert wat juist verboden/verplicht is in dat programma is levensgroot.
Maar als je gewoon lekker bezig wilt zijn met je hond is er niets wat je tegen moet houden. :pffff: :lol1:
Liselore
Zeer actief

Precies, het gaat er mij om om lekker met ze bezig te zijn, dus als ik ze iets aanleer wat niet 'volgens de regeltjes' is is het in mijn geval niet zo erg. Maar ik kan me voorstellen dat als je er echt serieus mee verder wil, dat het wel handig is als je van de hoed en de rand weet.

We gaan vanavond weer even het zoek-de-leverworst-in-het-doosje-spelletje doen! Vinden ze nog steeds geweldig, terwijl ze het meeste altijd maar even leuk vinden!
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”