Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hardlopen met een pup

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

mum

hardlopen met een pup

Ongelezen bericht door mum »

Zijn hier ook mensen die hardlopen met hun hond?

Ik ga elke dag hardlopen en nu wil ik graag mijn vijf maanden oude Stafford mee nemen, kan dit en hoe pak je het aan?

En is dit wel goed voor een vrij jonge hond, ik weet dat fietsen pas vanaf 9 maanden mag en daar zal ongetwijfeld wel een goede reden voor zijn.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: hardlopen met een pup

Ongelezen bericht door tekkel »

Het voor de hand liggende antwoord: het ligt eraan hoelang je gaat hardlopen, lijkt me. Twee minuten rennen en dan vijf minuten pauzeren, en dat een paar keer achter elkaar zal wel niet slecht zijn. Maar een half uur non-stop lijkt me wat te veel van het goede. Ook voor jou trouwens :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wacht er nog maar een maandje of 7 mee. Jonge kinderen die laat je ook niet achter je aan slenteren de hele dag. Die gaan in een kinderwagen. Puppies van 5 maanden moet je vergelijken met kinderen van 4 jaar ongeveer. Die kunnen flink dollen buiten maar zeker geen lange afstanden lopen. Dan worden ze moe en als je het vaker gaat doen verzwakken ze. Jonge dieren mogen niet sporten. Sporten doe je pas als je lichaam volgroeid is.

Verder is het ook nog eens heel slecht voor zijn gewrichten. Als de spieren moe worden dan gaat zo'n heel jong hondje op zijn pezen en botjes lopen. Dus dan vangen de spieren de klappen niet meer op maar de heupjes en de ellebogen en schouders. Dat gaat met wat pech en verkeerde aanleg ook erg opspelen.

Dus je pup moet je NIET belasten. Je kan er rustig een uur mee aan het water gaan zitten en hem laten dollen. Maar nooit afstanden gaan maken of een tempo bepalen voor de pup. Dan ben je hem aan het overbelasten en dat is hoe dan ook slecht.

Groeien is groeien en opbouwen van spieren doe je later, NA het groeien.
Afbeelding
mum

Ongelezen bericht door mum »

Oke thnx Marc_S, dat was de info die ik zocht, zal ik toch alleen mn meters moeten maken en kijk ik het tegen dat hij uitgegroeid nog een keer aan
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

mum schreef:Oke thnx Marc_S, dat was de info die ik zocht, zal ik toch alleen mn meters moeten maken en kijk ik het tegen dat hij uitgegroeid nog een keer aan
Komt vast goed. American staffordshire terriers zijn gewoon enorm gespierde honden met heel veel uithoudingsvermogen. Honden die later nog heel makkelijk heel erg sportief worden/zijn dus. Denk dat je na een maandje rennen alweer een hondje hebt dat met 13 maanden denkt, huh, was dat het? :engel: :wink:

Want ik zie veel mensen met jouw ras die erg vroeg beginnen met opbouwen van conditie. Maar je moet gewoon beseffen dat al zijn energie nu in de groei moet en niet in de verbranding van energie en de opbouw van alleen spieren. Dat komt allemaal later wel :ok:
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Helemaal met Marc eens. Ik zou ook wachten totdat hij wat meer is uitgegroeid, dus zeker niet voordat hij een maand of negen is. Dan langzaam opbouwen. Eerst bijvoorbeeld 10 minuten en dan iedere week 5 minuutjes erbij. Wel je hond in de gaten houden. Zie je dat hij het makkelijk aan kan dan kan je steeds wat opbouwen. Is hij snel moe, dan niet forceren maar dan wat gas terug nemen en kortere stukjes doen. Als je te snel begint en gaat forceren doe je meer kwaad dan goed. :wink:

Succes!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”