Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2 p.5
Moderator: moderatorteam
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Re: onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2 p.5
Stukje gaan wandelen na het eten voorkomt in ieder geval dat ze gaan slapen. Ik voer altijd voor de uitlaatronde al werd me door een fokker andersom aangeraden.

- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Inge, heb je, in je onderzoek, ook nog de mate van beweging meegenomen? Het lijkt me dat er een verschil kan zijn tussen gewoon uitlaten of een gekke 5 minuten.
In de meeste adviezen lees ik dat er vooral wordt aangeraden om ná het eten een uur rust in te lassen (wat jij nu weerlegt hebt) en er geen beperking is vóór het eten.
In de meeste adviezen lees ik dat er vooral wordt aangeraden om ná het eten een uur rust in te lassen (wat jij nu weerlegt hebt) en er geen beperking is vóór het eten.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
Lillith
- Zeer actief
Heel interessant en baanbrekend.
Wij hadden een Duitse Dog die werd ook op de oude manier rustig gehouden na het eten.
Mijn hondjes nu breken na het eten de tent af.
Wij hadden een Duitse Dog die werd ook op de oude manier rustig gehouden na het eten.
Mijn hondjes nu breken na het eten de tent af.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Wil je mij ook op de hoogte houden?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Senta
- Zeer actief
Dat vind ik een zeer interessante uitkomst. Ik hield mijn honden ook altijd rustig na het eten en er werd pas een uurtje na de wandeling gegeten. Tegenwoordig gaat mijn voltallige bejaardenclub vanzelf al wel rusten na de maaltijd.
Ik zou hierover ook heel graag op de hoogte gehouden worden.
Ik zou hierover ook heel graag op de hoogte gehouden worden.
- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
Pffffff,heb ik het dan altijd fout gedaan? ook ik laat ze altijd rusten na het eten,is mij altijd aangeraden.
Het gaat nu geen verplichting meer voor ze worden,kijk wel wat ze zelf willen en doen
Het gaat nu geen verplichting meer voor ze worden,kijk wel wat ze zelf willen en doen

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Jigzy wilt altijd dat ik na het eten met de bal gooi in huis. Ik deed dat maar braaf maar wel met een dubbel gevoel. Ik kon mij al nauwelijks voorstellen dat het zo slecht moet zijn terwijl ze dit zelf aangeeft.
Ik ben erg benieuwd naar het artikel
Ik ben erg benieuwd naar het artikel
-
chrico
- Zeer actief
Het verbaasd mij eigenlijk helemaal niet vooral als je kijkt naar het gedrag van de honden zelf. Waar ik wel benieuwd naar ben is of er ook een uitkomst is wat hoog of laag eten betreft?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Heee interessant topic. Te laat ontdekt.
Heb nu al 2x gezien dat een hond overleden is aan een torsie terwijl er geen beweging mee werd gedaan na het eten.
Ben benieuwd.
(Mijn enige 2 maagtorsies ook overigens..)
Heb nu al 2x gezien dat een hond overleden is aan een torsie terwijl er geen beweging mee werd gedaan na het eten.
Ben benieuwd.
(Mijn enige 2 maagtorsies ook overigens..)
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: onderzoek maagtorsie : kleine update 2/2
Dan hoor ik heel graag van je welk tijdschrift dat wordtInge O schreef: ik wilde het nationaal alleen via een abstract aanbieden (heb geen kaas gegeten van wetenschappelijk publiceren) maar die statisticus vindt het hiervoor te belangrijk en wil het mee schrijven, in het engels - dus ik weet niet welk tijdschrift hij op het oog heeft.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Inge O schreef: nu niet gaan denken dat er een manier bestaat om torsie met zekerheid te voorkomen - het laatste wat ik wil doen is die indruk wekken en mensen dingen gaan adviseren op basis van 'absolute kennis'.
je moet doen waar je voor je gevoel en overtuiging kan achterstaan - het enige wat ik hier doe is aangeven wat uit een onderzoek kwam met de vermelding dat het statistisch echt zeer overtuigend was en dat zegt echt wel behoorlijk wat, maar er zullen jammer genoeg altijd torsiegevallen blijven die zich van deze statistiek niks aantrekken oa. ook omdat er natuurlijk nog veel (onbekende) factoren een rol spelen.
Prima om dat nog even te benadrukken
- Lucia
- Zeer actief
Gezien de activiteit van de honden hier na het eten had ik er ook al zo m'n twijfels over. Milo is rustig van zichzelf ze krijgen hier altijd eerst eten en dan een langere boswandeling. Aangezien hij zo'n snuffelaar is ben ik daar nooit bang voor geweest.
Jolie geef ik op dit moment de helft van dr eten voor de wandeling en de helft tijdens/na omdat ze zo druk is en ook als beloning.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Nu heb ik niet het hele topic doorgelezen van voor de update, maar op basis van hoeveel ervaringen/honden is dit onderzocht?
Jolie geef ik op dit moment de helft van dr eten voor de wandeling en de helft tijdens/na omdat ze zo druk is en ook als beloning.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Nu heb ik niet het hele topic doorgelezen van voor de update, maar op basis van hoeveel ervaringen/honden is dit onderzocht?
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
-
Gos
- Zeer actief
Wat een interessant resultaat Inge. Ben erg benieuwd naar het totale onderzoek!
Is er nog onderscheid gemaakt of de honden uit zichzelf de beweging opzochten of juist niet, of verplicht beweging kregen/rust hielden? Ik kan me nl. voorstellen dat als een hond zich niet helemaal lekker voelt door iets wat zo'n torsie mede kan beïnvloeden, ook misschien eerder geneigd zal zijn te rusten. Dus dat de rust a.h.w. een soort symptoom zou kunnen zijn i.p.v. een (directe) oorzaak.
Is er nog onderscheid gemaakt of de honden uit zichzelf de beweging opzochten of juist niet, of verplicht beweging kregen/rust hielden? Ik kan me nl. voorstellen dat als een hond zich niet helemaal lekker voelt door iets wat zo'n torsie mede kan beïnvloeden, ook misschien eerder geneigd zal zijn te rusten. Dus dat de rust a.h.w. een soort symptoom zou kunnen zijn i.p.v. een (directe) oorzaak.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Dat was bij Zaartje het geval, die lag gewoon rustig in haar mand om 1 uur, en om 6 uur was het foute boel.Inge O schreef:nee, dat onderscheid is (nog) niet gemaakt, maar het is een zinnige opmerking waar in een vervolgonderzoek zou kunnen naar gekeken worden.
toch blijft het dan niet simpel omdat je ook bij die honden die niet verplicht rusten nooit kan achterhalen of ze dat doen omdat ze gewoon willen rusten of omdat ze zich niet lekker voelen.
nu is één van de hoofdsymptomen van maagtorsie/dilatatie toch wel zware onrust dus ik schat de kans laag in dat een hond met beginnende dilatatie nog lekker rustig blijft liggen.
kan zeker wel hoor maar ik denk niet dat het echt vaak voorkomt.

-
Marion.
Alvast enorm bedankt voor het beetje lekkenInge O schreef:ja, die mate van beweging is ook meegenomen en er zijn (sterke) indicaties (maar dat moet nog een keer exacter worden uitgerekend) dat meer aktiviteit beter is dan minder (rustig spelen geeft minder kans op torsie dan rustig wandelen).Liesbeth schreef:Inge, heb je, in je onderzoek, ook nog de mate van beweging meegenomen? Het lijkt me dat er een verschil kan zijn tussen gewoon uitlaten of een gekke 5 minuten.
hele intense beweging hebben we niet meegenomen gezien dat ook algemeen (dus los van torsie) gewoon niet als fysiek ideaal wordt gezien.
maar meer mag ik nu toch echt niet zeggen![]()
.
Wij gaan dus lekker door zoals we het al 10 jaar doen
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Nee precies, Gol wil ook altijd spelen en gek doen na het eten. Ben ook wel benieuwd naar het hoog- en laag eten, misschien een idee voor een volgend onderzoek. Al maakt het voor Gollum weinig uit, die haalt haar eten altijd uit de bak en eet het (liggend of staand) op de grond opchrico schreef:Het verbaasd mij eigenlijk helemaal niet vooral als je kijkt naar het gedrag van de honden zelf. Waar ik wel benieuwd naar ben is of er ook een uitkomst is wat hoog of laag eten betreft?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Staat er alGollum schreef:Nee precies, Gol wil ook altijd spelen en gek doen na het eten. Ben ook wel benieuwd naar het hoog- en laag eten, misschien een idee voor een volgend onderzoek. Al maakt het voor Gollum weinig uit, die haalt haar eten altijd uit de bak en eet het (liggend of staand) op de grond opchrico schreef:Het verbaasd mij eigenlijk helemaal niet vooral als je kijkt naar het gedrag van de honden zelf. Waar ik wel benieuwd naar ben is of er ook een uitkomst is wat hoog of laag eten betreft?
Inge O schreef:maar het hoog/laag eten is vroeger al onderzocht (in een zwiters onderzoek meen ik) en daar kwam toen (ook geheel niet tot mijn verbazing) uit dat hoog eten de kans op torsie doet toenemen.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Oh dankje! Zeker overheen gelzen.. Ik vind het wel heel logisch klinken als ik kijk hoe mijn hond zich gedraagt omtrent het eten.ranetje schreef:Staat er alGollum schreef:Nee precies, Gol wil ook altijd spelen en gek doen na het eten. Ben ook wel benieuwd naar het hoog- en laag eten, misschien een idee voor een volgend onderzoek. Al maakt het voor Gollum weinig uit, die haalt haar eten altijd uit de bak en eet het (liggend of staand) op de grond opchrico schreef:Het verbaasd mij eigenlijk helemaal niet vooral als je kijkt naar het gedrag van de honden zelf. Waar ik wel benieuwd naar ben is of er ook een uitkomst is wat hoog of laag eten betreft?
Inge O schreef:maar het hoog/laag eten is vroeger al onderzocht (in een zwiters onderzoek meen ik) en daar kwam toen (ook geheel niet tot mijn verbazing) uit dat hoog eten de kans op torsie doet toenemen.
-
chrico
- Zeer actief
Dat is ook zo, ik wil weer meteen het onderste uit de kanInge O schreef:nee, dat is niet meegenomen - teveel variabelen zou het onmogelijk hebben gemaakt om dit in zo'n beperkt onderzoek (het was tenslotte 'maar' een scriptie) correct uit te werken op zo'n korte termijn.chrico schreef: Waar ik wel benieuwd naar ben is of er ook een uitkomst is wat hoog of laag eten betreft?
maar het hoog/laag eten is vroeger al onderzocht (in een zwiters onderzoek meen ik) en daar kwam toen (ook geheel niet tot mijn verbazing) uit dat hoog eten de kans op torsie doet toenemen.
Dat het onderzocht is in het verleden weet ik en ik heb mijn honden eigenlijk altijd laag gevoerd tot grote ergenis van iedereen waar ik de discussie mee aanging. Alleen werden de onderzoeken die toen gedaan zijn naast ieder neer gelegd helaas. Zo van leuk maar we doen er niets mee en je zag steeds meer standaards komen op de markt en als je nu kijkt eet en drinkt bijna 80% van de torsie gevoelige honden op een hoogte en dat is zo jammer dat er zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Waar ik dan weer heel benieuwd naar ben is wat die torsie in gang zet als een rustig gehouden hond het krijgt.En is het wel een maagtorsie?Kan het niet iets van een draaiing bij de maaguitgang in het darmstelsel zijn?

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Zou het niet ook veroorzaakt kunnen worden door een of andere beweging aan het begin van het darmstelsel dat dan een maagtorsie in gang zet?Inge O schreef:waarom zouden we daar plots moeten aan twijfelen? hoe torsie in elkaar steekt is toch voldoende bekend? en natuurlijk gaat geen enkele maag *floep*in één keer om dus torsies heb je in gradaties maar ja, bij een maagtorsie gaat het toch echt wel om de maagEn is het wel een maagtorsie?Kan het niet iets van een draaiing bij de maaguitgang in het darmstelsel zijn?.
Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel op zo'n dom schermpje

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Kan het zijn dat daarom de ingang van de maag bij Zarah al was afgestorven? Het stuk naar de slokdarm toe zeiden ze. Begint daar dan de afknelling?Inge O schreef:eigenlijk is het eerder andersom : op een gegeven moment stopt de maag met draaien omdat de darm (en slokdarm) verdere draaiing verhindert.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Max heeft eens een dilatatie gehad en toen ik daarvoor mijn toenmalige dierenarts belde kreeg ik als antwoord dat ik over een uur maar even naar de praktijk moest komen omdat hij dan spreekuur had.
Was erg fijn dus.
Was erg fijn dus.

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom hebben ze bij mijn meisje dan in vredesnaam 3 uur (vanaf het telefoontje) nodig gehad voordat ze naar de OK ging?Inge O schreef:daarom telt bij torsie echt elke minuut.

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Op dat moment kwam dat helemaal niet in me op. De tijd ging al zo langzaam voor mijn gevoel, pas toen ze op de OK was drong het tot me door dat het allemaal wel heel erg lang had geduurd nog in Utrecht.Inge O schreef:geen ideemoosje schreef:Waarom hebben ze bij mijn meisje dan in vredesnaam 3 uur (vanaf het telefoontje) nodig gehad voordat ze naar de OK ging?Inge O schreef:daarom telt bij torsie echt elke minuut.
. ik denk dat ik was ontploft in jouw plaats
.
Er gaat een klacht naar zowel de spoedarts als naar Utrecht. Ik krijg mijn meisje er niet mee terug, maar misschien kunnen andere honden wél gered worden daardoor.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Inge O schreef:bij alleen dilatatie is de toestand gelukkig nog niet zo kritiek maar wel gevaarlijk want het kan elk moment overgaan in een draaiing. doordat de maag namelijk zo volumineus wordt begint ze te schuiven en kantelt finaal stilaan rond haar as.marian* schreef:Max heeft eens een dilatatie gehad en toen ik daarvoor mijn toenmalige dierenarts belde kreeg ik als antwoord dat ik over een uur maar even naar de praktijk moest komen omdat hij dan spreekuur had.
Was erg fijn dus.
niet zo clevere da dus.
Ik was daar ook niet zo blij mee (eufemisme);ik zag hem met de seconde verder opblazen.

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Om 6u heb ik de spoedarts gebeld en binnen een kwartier waren we daar. Aan de telefoon zei hij al dat het om een dilatatie/torsie ging en toen we daar binnenkwamen bevestigde hij dat direct. Reistijd naar Utrecht is 20minuten. Om 9 uur ging ze pas naar de OK.Inge O schreef:ik weet natuurlijk niet hoelang het duurde voor jullie naar utrecht werden doorverwezen en hoelang jullie reistijd was? veel kans dat ze zich daarachter zullen verstoppen natuurlijk, samen met het feit dat (doordat het 's nachts gebeurde) ook niet geweten was hoelang het probleem al bestond.
zeg ik niet om hen goed te praten hoor maar ik voorzie zoiets als reactie.
mijn hond lag indertijd (letterlijk) een half uur na het eerste symptoom al op de operatietafel en is er heel erg vlot van hersteld - torsie is echt een gevalletje van : 'open, NU!' en dat behoren ze in utrecht ook te weten lijkt me.

- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ohhwwmoosje schreef: Om 6u heb ik de spoedarts gebeld en binnen een kwartier waren we daar. Aan de telefoon zei hij al dat het om een dilatatie/torsie ging en toen we daar binnenkwamen bevestigde hij dat direct. Reistijd naar Utrecht is 20minuten. Om 9 uur ging ze pas naar de OK.
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Om 615 waren we bij de spoedarts die ons pas om 7u richting Utrecht stuurde. Daar waren we iets na 7.15.Inge O schreef:de spoedarts in utrecht bedoel je? en binnen een kwartier was je in utrecht? begrijp ik goed dat je daar dan rond half zeven was en dat ze pas om 9 uur geopereerd werd?moosje schreef:Om 6u heb ik de spoedarts gebeld en binnen een kwartier waren we daar. Aan de telefoon zei hij al dat het om een dilatatie/torsie ging en toen we daar binnenkwamen bevestigde hij dat direct. Reistijd naar Utrecht is 20minuten. Om 9 uur ging ze pas naar de OK.Inge O schreef:ik weet natuurlijk niet hoelang het duurde voor jullie naar utrecht werden doorverwezen en hoelang jullie reistijd was? veel kans dat ze zich daarachter zullen verstoppen natuurlijk, samen met het feit dat (doordat het 's nachts gebeurde) ook niet geweten was hoelang het probleem al bestond.
zeg ik niet om hen goed te praten hoor maar ik voorzie zoiets als reactie.
mijn hond lag indertijd (letterlijk) een half uur na het eerste symptoom al op de operatietafel en is er heel erg vlot van hersteld - torsie is echt een gevalletje van : 'open, NU!' en dat behoren ze in utrecht ook te weten lijkt me.
Om 9u ging ze richting ok en moest ze nog onder narcose gebracht worden.