Ze mist echter een kies, die na een ongeluk moest worden verwijderd. Kan ik dan wel meedoen? Of krijg ik dan een disq?

Moderator: moderatorteam
Die dierenartsverklaring moet je dan voor aanvang van de keuringen bij de ringcommissaris hebben afgegeven en ik zou de keurmeester er ook zeker nog een keer op wijzen als je in de ring staat (en de ringmeester op het moment dat je de ring in gaat).Maeve schreef:Je hebt dan een verklaring nodig van je dierenarts, waar in staat dat het werkelijk en ongeluk was. Maar ik zou er wel rekening mee houden dat ze alsnog een lagere kwalificatie kan krijgen vanwege die kies, gewoon omdat het totaalplaatje dan niet klopt.
Afhankelijk van wat in de rasstandaard staat, heb je zonder die dierenartsverklaring zelfs gewoon kans op een M.freskin schreef:Ja hoor, je kan wel meedoen. Inderdaad als het kan even een verklaring bij de dierenarts halen. Je hebt zeker kans dat ze een goede beoordeling krijgt. De kies is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je geen verklaring van een dierenarts hebt, heb je wel kans dat ze een minder goede beoordeling krijgt door die kies.
Ja, zonder dierenartsverklaring heb je daar inderdaad kans opScooby schreef:Afhankelijk van wat in de rasstandaard staat, heb je zonder die dierenartsverklaring zelfs gewoon kans op een M.freskin schreef:Ja hoor, je kan wel meedoen. Inderdaad als het kan even een verklaring bij de dierenarts halen. Je hebt zeker kans dat ze een goede beoordeling krijgt. De kies is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je geen verklaring van een dierenarts hebt, heb je wel kans dat ze een minder goede beoordeling krijgt door die kies.
Dat moet je je van te voren wel bewust zijn als je een hond met een missende kies inschrijft voor een show, dek ik?freskin schreef:Ja, zonder dierenartsverklaring heb je daar inderdaad kans opScooby schreef:Afhankelijk van wat in de rasstandaard staat, heb je zonder die dierenartsverklaring zelfs gewoon kans op een M.freskin schreef:Ja hoor, je kan wel meedoen. Inderdaad als het kan even een verklaring bij de dierenarts halen. Je hebt zeker kans dat ze een goede beoordeling krijgt. De kies is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je geen verklaring van een dierenarts hebt, heb je wel kans dat ze een minder goede beoordeling krijgt door die kies.
Maar dan had die vast geen dierenartsverklaring bij zich?MissDorien schreef:Bij Beuk in de ring werd een Vizsla gediskwalificeerd wegens een missende tand - gebeurd tijdens de jacht.
Nee.Scooby schreef:Maar dan had die vast geen dierenartsverklaring bij zich?MissDorien schreef:Bij Beuk in de ring werd een Vizsla gediskwalificeerd wegens een missende tand - gebeurd tijdens de jacht.
Bij diskwalificerende fouten staat:De tanden (42 conform de gebitsformule, waarbij het ontbreken van de M3 wordt getolereerd) staan loodrecht in de kaak. Een tanggebit is toegestaan. De onderkaak mag geen insnoering vertonen bij de hoektanden.
Ontbreken van gebitselementen (met uitzondering van de M3), boven- of ondervoorbijter, andere gebitsfouten
blacky schreef:Hier toch even een vraag over. Die keren dat ik op show ben geweest keek de keurmeester niet verder dan de voor tanden. Er werd gekeken naar een schaar of tang gebit (wat beide mag) en of de hoektanden en snijtanden er waren. de kiezen werden echt niet bekeken.
Nogmaals:neoni schreef:Ik zou het zelf erg vreemd vinden als ze haar met dierenartsverklaring toch uit zouden sluiten van keuring. Maar als dat bij de Viszla ook zo is gebeurd... Ik zal het ook eens navragen bij wat fokkers die wel showen.
Verschilt per keurmeester en per land, Franse en Duitse keurmeesters zijn tandentellers. Ik was eens op een show met Kai (mist pm1, wat gewoon is toegelaten zelfs geen fout) bij een Duitse keurmeester en dat viel hem direct op en hij bekeek mij echt van wat doe je met zo'n hond op een show en hij kreeg nog maar net een ZG (dat diezelfde keurmeester hem het jaar ervoor hem 1U/CAC/BOB geplaatst had en erbij nog eens vermelde dat Kai geen ZG verdiende maar absoluut een U was hij even vergeten volgens mij).blacky schreef:Hier toch even een vraag over. Die keren dat ik op show ben geweest keek de keurmeester niet verder dan de voor tanden. Er werd gekeken naar een schaar of tang gebit (wat beide mag) en of de hoektanden en snijtanden er waren. de kiezen werden echt niet bekeken.
Het was wel een allround keurmeester hoor (en een slechte nog ook, vond ik), een keurmeester die verstand hat van Vizslas had dat nooit gedaan denk ik.neoni schreef:Ik zou het zelf erg vreemd vinden als ze haar met dierenartsverklaring toch uit zouden sluiten van keuring. Maar als dat bij de Viszla ook zo is gebeurd... Ik zal het ook eens navragen bij wat fokkers die wel showen.
En per ras, want bij de doggen kijken vrijwel alle keurmeesters het hele gebit na, met name naar de P1 (die wel mag missen bij de doggen).yamie schreef:verschilt erg per keurmeester.blacky schreef:Hier toch even een vraag over. Die keren dat ik op show ben geweest keek de keurmeester niet verder dan de voor tanden. Er werd gekeken naar een schaar of tang gebit (wat beide mag) en of de hoektanden en snijtanden er waren. de kiezen werden echt niet bekeken.