Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Incompleet gebit

Moderator: moderatorteam

neoni
Vaste gebruiker

Incompleet gebit

Ongelezen bericht door neoni »

Ik zit te dubben of ik eens een show zal doen met mijn Leo. Ik ben niet zo'n show-er, 't wordt dus naast de Jongehondendag haar en MIJN eerste show. Wil het toch wel 1 keertje hebben gedaan nu zo uitgegroeid is (net 3 geworden). Uit pure nieuwsgierigheid :smile1:
Ze mist echter een kies, die na een ongeluk moest worden verwijderd. Kan ik dan wel meedoen? Of krijg ik dan een disq? :U:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Incompleet gebit

Ongelezen bericht door Maeve »

Je hebt dan een verklaring nodig van je dierenarts, waar in staat dat het werkelijk en ongeluk was. Maar ik zou er wel rekening mee houden dat ze alsnog een lagere kwalificatie kan krijgen vanwege die kies, gewoon omdat het totaalplaatje dan niet klopt.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Bij de Catahoula, maar dat is een werkhond pur sang en niet FCI-erkend, is het missen van (of een beschadigde) tand of kies geen probleem, mits het ontstaan is door een ongeval. Hoe dat bij een Leonberger zit weet ik niet, maar ik zou het wel vreemd vinden als ze zouden diskwalificeren als je kunt aantonen dat het niet aangeboren is.

Edit: Ik had Maeve's bericht nog niet gelezen. ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Je kunt gewoon mee doen. Denia mist ook een kies.
Helemaal als je een bewijs van de da hebt lijkt het me geen probleem. Tuurlijk is het wel zo dat als de hond die erbij staat even mooi is en wel een compleet gebit heeft, zou die moeten winnen.
Veel keurmeesters kijken (bij de dalmatier) of de hond een mooi schaar gebit heeft. Vaak zeggen ze niets over de kies die mist. Als jij het leuk vind moet je het gewoon doen zo'n show. Altijd leuk om te horen wat de kenner van je hond zegt.
Afbeelding
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Ja hoor, je kan wel meedoen. Inderdaad als het kan even een verklaring bij de dierenarts halen. Je hebt zeker kans dat ze een goede beoordeling krijgt. De kies is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je geen verklaring van een dierenarts hebt, heb je wel kans dat ze een minder goede beoordeling krijgt door die kies.
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Maeve schreef:Je hebt dan een verklaring nodig van je dierenarts, waar in staat dat het werkelijk en ongeluk was. Maar ik zou er wel rekening mee houden dat ze alsnog een lagere kwalificatie kan krijgen vanwege die kies, gewoon omdat het totaalplaatje dan niet klopt.
Die dierenartsverklaring moet je dan voor aanvang van de keuringen bij de ringcommissaris hebben afgegeven en ik zou de keurmeester er ook zeker nog een keer op wijzen als je in de ring staat (en de ringmeester op het moment dat je de ring in gaat).
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

freskin schreef:Ja hoor, je kan wel meedoen. Inderdaad als het kan even een verklaring bij de dierenarts halen. Je hebt zeker kans dat ze een goede beoordeling krijgt. De kies is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je geen verklaring van een dierenarts hebt, heb je wel kans dat ze een minder goede beoordeling krijgt door die kies.
Afhankelijk van wat in de rasstandaard staat, heb je zonder die dierenartsverklaring zelfs gewoon kans op een M.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Scooby schreef:
freskin schreef:Ja hoor, je kan wel meedoen. Inderdaad als het kan even een verklaring bij de dierenarts halen. Je hebt zeker kans dat ze een goede beoordeling krijgt. De kies is aan de buitenkant niet zichtbaar, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Als je geen verklaring van een dierenarts hebt, heb je wel kans dat ze een minder goede beoordeling krijgt door die kies.
Afhankelijk van wat in de rasstandaard staat, heb je zonder die dierenartsverklaring zelfs gewoon kans op een M.
Ja, zonder dierenartsverklaring heb je daar inderdaad kans op :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

freskin schreef:
Scooby schreef:
Ja, zonder dierenartsverklaring heb je daar inderdaad kans op :wink:
Dat moet je je van te voren wel bewust zijn als je een hond met een missende kies inschrijft voor een show, dek ik?
neoni
Vaste gebruiker

Bedankt voor de antwoorden!

Ik kan wel een dierenartsverklaring krijgen van het verwijderen van de kies als gevolg van een ongeluk. Ze rende een keer het bos in en kwam er weer uit met bebloede bek met een kies die helemaal scheef getrokken was :denken: Ik kan de kies zelf trouwens ook meenemen als bewijsstuk B :lol1:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Bij Beuk in de ring werd een Vizsla gediskwalificeerd wegens een missende tand - gebeurd tijdens de jacht.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MissDorien schreef:Bij Beuk in de ring werd een Vizsla gediskwalificeerd wegens een missende tand - gebeurd tijdens de jacht.
Maar dan had die vast geen dierenartsverklaring bij zich?
29996D

Scooby schreef:
MissDorien schreef:Bij Beuk in de ring werd een Vizsla gediskwalificeerd wegens een missende tand - gebeurd tijdens de jacht.
Maar dan had die vast geen dierenartsverklaring bij zich?
Nee.
Dus dat zou ik in ieder geval regelen :ok:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het hangt af van het ras hoe zwaar zoiets wordt gerekend.

En daarna hangt het af van de keurmeester of die het rekent.

En tenslotte hangt het af van de keurmeester of die de verklaring mee laat tellen. Dat mag namelijk wel, maar het hoeft niet.

De standaard van de Leonberger zegt:
De tanden (42 conform de gebitsformule, waarbij het ontbreken van de M3 wordt getolereerd) staan loodrecht in de kaak. Een tanggebit is toegestaan. De onderkaak mag geen insnoering vertonen bij de hoektanden.
Bij diskwalificerende fouten staat:
Ontbreken van gebitselementen (met uitzondering van de M3), boven- of ondervoorbijter, andere gebitsfouten
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna, dan heb je mazzel want het is diskwalificerend, zag ik.
M3 mag wel missen, en meer dan 2 x P1 missen mag weer niet.

Afbeelding

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Hier toch even een vraag over. Die keren dat ik op show ben geweest keek de keurmeester niet verder dan de voor tanden. Er werd gekeken naar een schaar of tang gebit (wat beide mag) en of de hoektanden en snijtanden er waren. de kiezen werden echt niet bekeken.
Afbeelding
gevni havanezers
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

blacky schreef:Hier toch even een vraag over. Die keren dat ik op show ben geweest keek de keurmeester niet verder dan de voor tanden. Er werd gekeken naar een schaar of tang gebit (wat beide mag) en of de hoektanden en snijtanden er waren. de kiezen werden echt niet bekeken.

verschilt erg per keurmeester.
neoni
Vaste gebruiker

Ik zou het zelf erg vreemd vinden als ze haar met dierenartsverklaring toch uit zouden sluiten van keuring. Maar als dat bij de Viszla ook zo is gebeurd... Ik zal het ook eens navragen bij wat fokkers die wel showen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

@Blacky, het verschilt per keurmeester maar ook per ras.
De standaard schrijft niet bij alle rassen hetzelfde voor.
neoni schreef:Ik zou het zelf erg vreemd vinden als ze haar met dierenartsverklaring toch uit zouden sluiten van keuring. Maar als dat bij de Viszla ook zo is gebeurd... Ik zal het ook eens navragen bij wat fokkers die wel showen.
Nogmaals:
de keurmeester mag een dergelijke verklaring meenemen in de beoordeling maar hoeft dat niet te doen.

Dus uitsluiten zullen ze niet doen, maar terugzetten kan dus wel degelijk.

Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

blacky schreef:Hier toch even een vraag over. Die keren dat ik op show ben geweest keek de keurmeester niet verder dan de voor tanden. Er werd gekeken naar een schaar of tang gebit (wat beide mag) en of de hoektanden en snijtanden er waren. de kiezen werden echt niet bekeken.
Verschilt per keurmeester en per land, Franse en Duitse keurmeesters zijn tandentellers. Ik was eens op een show met Kai (mist pm1, wat gewoon is toegelaten zelfs geen fout) bij een Duitse keurmeester en dat viel hem direct op en hij bekeek mij echt van wat doe je met zo'n hond op een show en hij kreeg nog maar net een ZG (dat diezelfde keurmeester hem het jaar ervoor hem 1U/CAC/BOB geplaatst had en erbij nog eens vermelde dat Kai geen ZG verdiende maar absoluut een U was hij even vergeten volgens mij).
29996D

neoni schreef:Ik zou het zelf erg vreemd vinden als ze haar met dierenartsverklaring toch uit zouden sluiten van keuring. Maar als dat bij de Viszla ook zo is gebeurd... Ik zal het ook eens navragen bij wat fokkers die wel showen.
Het was wel een allround keurmeester hoor (en een slechte nog ook, vond ik), een keurmeester die verstand hat van Vizslas had dat nooit gedaan denk ik.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
verschilt erg per keurmeester.
En per ras, want bij de doggen kijken vrijwel alle keurmeesters het hele gebit na, met name naar de P1 (die wel mag missen bij de doggen).
Leane

Ongelezen bericht door Leane »

Bij de Rottweilers word ook altijd heel erg naar het gebit gekeken. Vooral de P1 en de M3 omdat die nog wel eens willen missen..
Plaats reactie

Terug naar “Show”