Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe nu verder?

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door samantha! »

Een tijd geleden ben ik begonnen met Macho met het speuren op mijn geur, gewoon voor de lol.
Nu is hij inmiddels zover dat ik op een veld zo'n 200 meter normaal kan lopen, met bochten en dergelijke.
Hij loopt dat spoor inclusief bochten dan helemaal perfect uit en houdt zijn neus prima aan de grond.
Hij zit eigenlijk nooit naast het spoor ofzo, helemaal goed dus.
Tot nu toe deed ik het op veldjes waar niet zoveel mensen komen of vroeg in de ochtend.
Zou ik nu kunnen beginnen met veldjes waar al meerdere mensen hebben gelopen zodat hij mijn geur leert onderscheiden?
En moet ik dan weer een stapje terug doen? zoals in het begin geen bochten en weer sloffend lopen?
En wanneer kan je beginnen met andere ondergronden? tot nu toe deed ik het altijd in het gras.
Macho vindt het geweldig en hij kan nu wel weer wat nieuwe uitdaging gebruiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Re: Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

heerlijk om te doen he, en kan ook gewoon zo lekker met je zelf en de hond..ook altijd handig!
Wat wij daarna erbij gingen doen was doodlopen, een richting nemen stuk lopen en stoppen, dan terug over het zelfde spoor en dan andere richting. Hond moet dan eigenlijk het verste spoor nemen en het doodlopende stuk dus niet nemen.
Als je met andere mensen samen zou zijn, zou je ook parallel met elkaar kunnen lopen, dan lopen verse sporen erg in de buurt en dat is ook al een uitdaging.
Verder een smeller aanleren.... doekje met jou geur aan het begin van het spoor, zodat hij leert dat hij eerst moet ruiken aan de smeller om te leren dat dat de geur is die gevolgd moet worden. en dan kun je inderdaad over belopen stukjes gaan lopen. Ik heb het idee dat dat voor Macho niet echt veel moeilijker zal zijn hoor. Het lastigste is van verse sporen te kiezen voor het juiste spoor die jij aangegeven hebt met je smeller.
Als je met een ander kan lopen zou je dus de sporen ergens kunnen laten kruisen en dan is het voor Macho de uitdaging om jou spoor te nemen (of van de andere persoon als je die zn smeller hebt laten ruiken)
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door samantha! »

Bedankt voor de tips!
Ik speur helaas altijd alleen maar ik kan vast wel iemand vinden die een keer mee wil!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”