Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat kun je allemaal oefenen met drie sprongen?

Moderator: moderatorteam

mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

wat kun je allemaal oefenen met drie sprongen?

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik heb voor één week drie sprongen geleend van de hondenschool om het een en ander te oefenen :D

Buck kan steeds slechter "de vooruit ", hij blijft maar naar mij kijken waardoor ik hard mee moet hollen en dat werkt niet fijn.Dus ik ga deze week de vooruit trainen.

Nu kan hij ook niet zo goed "de weg" , de sprong waarbij hij van mij weg moet springen waarbij ik met de linker hand moet aanwijzen.
Hoe kan ik de spongen nu het beste neerzetten zodat we een "weg" kunnen trainen?

En wat kun je nog meer met drie sprongen doen? en hoe moet ik het dan neerzetten? Ik ben heel slecht in het verzinnnen van een goede oefening :wink:
Afbeelding
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Re: wat kun je allemaal oefenen met drie sprongen?

Ongelezen bericht door SuusBG »

Dit zijn oefningen die ik kan bedenken, nouja meer hoe je de sprongen neer kunt zetten. 1 is gewoon vooruitsturen, 2 is de sprongen in een bochtje en 3 komt uit het jumping parcours van FHN wedstrijd 30 januari, debutanten (Zelf gelopen). Eigenlijk ook gewoon een vooruit, maar dan staan de toestellen wat schuiner, je kunt er gewoon een rechte lijn door zien.
Verder weet ik het ook niet, ben wel benieuwd naar meerdere reacties kan ik thuis ook nog wat oefenen ;-)
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Je kan ze ook naast elkaar zetten en dan zo erover sturen, weet even niet hoe uit te leggen, zal even een tekeningetje maken :wink: Deze oefening deden we vroeger vaak toen ik nog met Lotje agility deed en dan ook dezelfde oefening maar tussen de sprongen door. Zijn wel moeilijker dingen.

Edit: dit dus
Afbeelding
Kan je ook nog anders erover sturen, in een achtvorm bijvoorbeeld en dan tussen door. Of bij dat 2de na de 2de sprong bocht maken naar de eerste sprong terug.
mariaa
Zeer actief

oké daar kan ik alvast wat mee :D deze voorbeelden ga ik even natekenen :wink:

Ik hoop nog een tekening te krijgen met de oefening weg/back....
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

@lindsey: kun je ook even uitleggen waar je dan zelf moet staan en wat je moet zeggen en doen, je hoort wel...ik ben vrij onervaren, vooral als ik het zelf moet doen :mrgreen:
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

@suus: zijn tekening 1,2,3 allemaal een rechte lijn, dus een vooruit ( en geen wissels) :denken:
Afbeelding
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Ongelezen bericht door SuusBG »

mariaa schreef:@suus: zijn tekening 1,2,3 allemaal een rechte lijn, dus een vooruit ( en geen wissels) :denken:
1 is vooruit. 3 kan ook, maar kan ook gwn hoog-hoog-hoog. 2 is gewoon een bocht, ik gebruik dan alleen 'hoog, hoog, hoog' als commando's.
bij 3 kun je ook wel een klassieke wissel doen denk ik? dan zet je de laatste sprong nog iets meer naar rechts, want dan maak je de wissel voor sprong 2 langs, zo gaat de hond al afbuigen naar rechts (na de 2e sprong), dus lijkt het mij handig om de 3e sprong iets meer naar rechts te plaatsen. dus je start dan links van de 1e sprong, stuurt je hond over de 1e, en over de 2e sprong, en loopt van de linkervleugel van de 1e sprong naar de rechter vleugel van de 2e. weet niet of het werkt, maar het valt te proberen ;-) zoiets: Afbeelding
mariaa
Zeer actief

@suus: thanks :D
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Even een paar snelle trainings-opstellen.
Een week is niet zo lang om te trainen, dus ik zou 1 of 2 dingen kiezen en die goed trainen.
Afbeelding

De 1e oefening is een redelijk makkelijke opstelling.
Gaat dit niet goed, je hond draait dus niet naar sprong 3 maar naar jou.
Neem dan een speeltje in de hand waarmee je hem back stuurd en gooi deze in de richting waarin je hem wil hebben, richting sprong 3 dus.
Op een gegeven moment zie je dat de hond gaat draaien als jij je backhand die kant op beweegt omdat ie het speeltje daar verwacht, dat is het moment dat je daarna het speeltje niet gooit maar de hond vraagt sprong 3 te springen en dan natuurlijk wel zijn speel geven.

Gaat deze oefening goed, dan kun je naar de 2e oefening die wat moeilijker is.
Ook hier mag je opbouwen met een speeltje als het niet lukt, maar je kunt dan beter terug gaan naar oefening 1.

De laatste oefening is op 1 sprong, met 1 sprong kun je bijna de hele basis aanleren van behendigheid.
In dit geval dan het achterlangs wisselen.
Je start met de hond op linkerhand, geef aan met je backhand en geef hem het commando springen.
Het liefst wil je dat het bochtje, wat je op de tekening ziet bij hond, zo dicht als mogelijk om de vleugel bij de vleugel is.
Lukt dit niet, dan kun je dit weer hetzelfde opbouwen met je speeltje.

Alles natuurlijk ook in spiegelbeeld oefenen.
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Hier kun je nog toelichting vinden van een aantal genoemde oefeningen en andere oefeningen (welliswaar niet allemaal met drie sprongen, maar wel handig om te weten) http://www.agilityclub.nl/agility/oefeningen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mariaa
Zeer actief

super bedankt allemaal :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”