Bestaat er ook zoiets als chocolade seal of zeg ik iets heel doms? Ik zag dit hondje en dacht meteen aan een bruine seal. Anyone?

Moderator: moderatorteam
Nee, je zegt niks geks.Tring schreef:Even een schopje![]()
Bestaat er ook zoiets als chocolade seal of zeg ik iets heel doms? Ik zag dit hondje en dacht meteen aan een bruine seal. Anyone?![]()
Welke bc bedoel je?signmodel schreef:heb me door dit hele topic geworstelt omdat ik dit enorm interesant vind maar snap veel termen niet, morgen overdag ga ik m nog een keer lezen.
maar op die foto van die bc dat ''brilletje'' is dat nou iets van bij seal hoort??
en kan dat dan ook bij een (bad) zwart witte hond?
maxje is namelijk zwart (nou ja ik noem het op somige plekken vaal zwrt) wit en heetf dus ook een brilletje.
Bij langharen zie je het meestal direct in de broek_Do_ schreef:dat moet ik navragen, hij is van een vriendinnetje
Als pup was hij veel bruiner.
Zijn broer is het ook, begreep ik, maar dan veel minder duidelijk
deze bc!Marjoleine schreef:Dit lijkt me geen seal maar ook niet direct bad black. Daarbij zie je vaak donkerder ondervacht en lichtere punten namelijk.Muk schreef:Een paar voorbeelden dan. Of het seal is of bad black weet ik niet. De foto's zijn in een link geplaatst, in verband met de grootte.
Seal kenmerkt zich vooral door een anders gekleurde ondervacht of onderste laag van de vacht (de punten zijn dan donker, de wortel is lichter). Andersom dus.
Als ik deze foto's bekijk denk ik toch dat dit geen seal is, om die reden.
Seal heeft bovendien vaak min of meer een patroon in het gezicht.
In deze foto zie je dat patroon enigszins:
Zie je dat er een soort brilletje zichtbaar is rond de ogen? Dat is kenmerkend en dat zou je bij de newfies dus moeten zien, maar volgens mij is dat er niet.
Ik denk dat ze genetisch wel masker hebben. Daarvan is bekend dat het altijd langzamer verkleurd dan de rest van de vacht, dat zie je bij graying ook (denk aan kerry blues).
Ik zal eens rondvragen of de verkleuring van de newfies daarmee te maken kan hebben, ik kom er op terug!
Marjoleine schreef:Dat is aardig van je, maar het artikel waar ik het voor nodig had is vorig jaar al verschenen.
Dit is een topic van december 2009
Fula was een van de eerste basenjis waarmee buiten afrika werd gefokt, zij deden lijnteelt op deze hond en dat was de eerste keer dat Fula Black en Fula tricolor tot uiting kwam. ( buiten afrika dan, daar weten ze niet zoveel van, en zijn veel meer kleurtjes )Marjoleine schreef:Ja, dat is ook seal zo te zien.
Bij twijfel naar de ouders kijken, dan kun je destilleren of het wel of niet kan
Wat betekent fula, vertaald?
Nee, ze is seal.ladybird schreef:Seal of toch een bad black Marjoleine? Ze is nu weer vuurrood achter haar oren![]()
Het is maar wat je onder bewijzen verstaat, maar inderdaad is dat gen nog niet gevonden.Podenji schreef:" In dogs there are two types of black. Dominant black, the most common black in basenjis, and recessive black, this black has not been proven to exist but is suspected to be in the basenji gene pool.
Zo kun je het zeggen, ja. Het maakt dat eumelanine zich niet toont ook al is er E/E aanwezig op E-locus.Dominant black is inherited at the K locus along with brindle, the third gene at this locus is for neither black nor brindle so that the A locus becomes primarily responsible for the color seen.
En wolfsgrauw.At the A locus there is red, tri, and recessive black.
Nou, nee.There also seems to be modifiers that act on the tri gene to produce tris with caps, tris with saddles, and tris with no pips.
Dit snap ik niet.The term "fula" black is used to describe a dog that appears black and white at birth with no black parent.
Zoals ik al zei dus, tanpoint die heel laat tot uiting komt.Some of these dogs develop tan as they age and are really tris without pips and some stay black and may be recessive blacks. These dogs come from lines that produce barred or "fula" tris."
" open tan aftekening in het gezicht "Marjoleine schreef: Waarschijnlijk is zadel een variant van tanpoint. Dan is het dus geen tanpoint maar iets anders, namelijk zadel![]()
Maar tanpoint zonder "pips" is niet zo heel uitzonderlijk. Er is gewoon veel variatie in de uiting van tanpoint![]()
Wat bedoelen ze met "caps"?
nee ze zijn dus pikzwart met witte aftekeningen bij de geboorte en als ze ouder worden, worden ze zoals die hond op de eerste foto " fula black" dus, uit nesten die geen zwarte ouder hebben dus.Dit snap ik niet.The term "fula" black is used to describe a dog that appears black and white at birth with no black parent.
Ze zijn dus Iers zeg maar? Maar ze hebben geen zwarte ouder?
Maar dan kunnen ze dus prima sable zijn of tanpoint. Dat komt vaak pas later tot uiting, dat is niet raar.
tan komt altijd pas later door bij basenjis, maar dit bedoelen ze met fula tris:Zoals ik al zei dus, tanpoint die heel laat tot uiting komt.Some of these dogs develop tan as they age and are really tris without pips and some stay black and may be recessive blacks. These dogs come from lines that produce barred or "fula" tris."
Inge O. had er mooie voorbeelden van in haar nest, bij Beaucerons zie je het ook.
En als ze zwart blijven kunnen ze heel goed a/a zijn inderdaad.
Ik vind dat een keurige vertaling.Podenji schreef: " open tan aftekening in het gezicht "
( heet dat zo? )
Ja, dat men aldoor over zwart praat terwijl ze dus Iers zijn is soms verwarrend. Ligt aan mij, ze zijn natuurlijk zwart.bijna alle basenjis zijn toch iers? behalve de enkele die gevlekt is? ( wat dus voorkomt )
Ja.tan komt altijd pas later door bij basenjis, maar dit bedoelen ze met fula tris:
je ziet het toch duidelijk op de wangenInge O schreef:euhh, nee, ik zie het verschil nietPodenji schreef:
tan komt altijd pas later door bij basenjis, maar dit bedoelen ze met fula tris:
zie je het verschil met de tanaftekening van een zuivere tri?
![]()
? (of bedoel je alleen de kleur van de tan?)
ja , trindles zijn dat, er zijn ook black brindles die zijn heel donker brindle, brindle hoort eigenlijk rood met zwarte strepen te zijn maar sommige zijn bijna donkerbruin, ik zal hieronder fotos plaatsenMarjoleine schreef:Ja.tan komt altijd pas later door bij basenjis, maar dit bedoelen ze met fula tris:
Dit heet "smutty tanpoint".
Een benaming die Inge niet zo kon waarderen geloof ik, omdat het tegengesteld is aan zuivere tanpoint en selectie op kleur natuurlijk niet slim is.
Dit is gewone tan. Alleen niet zo helder, dat kan gewoon.
Doet me eraan denken, hebben jullie ook brindle points? Dat moet haast wel.
En hoe noemen jullie dat?
och, zo'n klein patroonverschilletje? daar zit ik eerlijk gezegd niet naar te kijken als je het hebt over 'verschillen', dat blijft toch variatie op hetzelfde thema? [/quote]Inge O schreef:Podenji schreef:
je ziet het toch duidelijk op de wangendaarbij hebben de basenjis met een onderbroken tan aftekening op de wangen vaak ook geen diepzwarte vacht, maar komen er ook lichte tanharen doorheen.
In jouw nest, het laatste.Inge O schreef: hebben wij het ooit over die tankleur gehad? ik snap niet echt wat je zegt, wat zou ik niet kunnen waarderen dan? ik zie gewoon twee tanaftekeningen die naar hovawartnormen allebei correct zijn, waar zit het probleem
?