Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer voor teckelpuppy

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Re: Voer voor teckelpuppy

Ongelezen bericht door tekkel »

malinois schreef:Ik ken een aantal nesten die geheel op barf zijn grootgebracht, die van Crutz hier bijv. en die van Maart...
pups zijn gezond en die geröntgend zijn, zijn ook goed voor zover ik weet... allemaal sporthonden.
De fokker waar mijn Eeb vandaan komt geeft al vijf generaties alleen maar vers voer. Gezondere en sterkere tekkels zijn er niet :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

de fokker van Jan heeft hem op vers gezet omdat ik vers wilde gaan voeren, ging gewoon in overleg, dat kan ook nog ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

empyree schreef:Wat ik mij altijd afvraag is waarom mensen willen veranderen wat een fokker geadviseerd heeft ?
Je mag er toch vanuit gaan dat de fokker ook ervaring heeft en bewust voor een bepaald voer heeft gekozen !
Ik zou tenminste niet blij zijn als de pupkopers mijn adviezen in de wind slaan en zelf maar iets uitproberen omdat iemand op een forum (die je dus helemaal niet kent) zegt dat je beter merk X kunt voeren of zo.
Omdat ik er absoluut geen voorstander van ben om puppen brokken te voeren ;). Ik ben er van overtuigd dat puppen evenwichtiger opgroeien op vlees, alleen bij veel fokkers wordt er wel alleen maar brok gevoerd, en vandaar dat ik me dus niet altijd aan dat advies hou ;) afhankelijk uiteraard van de fokker en wat die voert. Ik zal
niet afhaken omdat de pup niet op vlees is afgespeend, maar voor mij zelf vind ik het wel prettiger als een pup daar op opgroeit.

Lune kreeg ook brokken bij haar fokker ;) maar zodra ze bij ons was is die direct op KVV en Vers vlees over gezet. Helaas was ze er geen groot voorstander van, en ben ik andere manieren gaan zoeken, maar ik weiger brokken als Caro Croc, Pro Plan, Eukanuba en Royal Canin te geven ;) en zij zit dus nu op de Cavom of Prins brokken (wisselt nog wel eens, maar beiden ben ik tevreden over). Ik wil geen brokken geven met houdbaarheid middelen er in ;)

Al mijn pupkopers heb ik mijn ervaringen verteld met brokken / vers vlees, en zij dienen uiteindelijk zelf een keuze te maken. Ik heb ze enkel geadviseerd daarin om ze op te laten groeien op KVV en voer mee gegeven voor de eerste weken na vertrek. Of ze dat doen, is uiteindelijk aan hun zelf.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

yuri36 schreef: Nee Malinois, daar heb je geen onderzoek voor nodig.
Het is simpel: bij een beetje merk brokkenvoer weet je dat er gegarandeerd alles inzit wat een hond nodig heeft aan vitamines en mineralen. Als je zef gaat samenstellen kun je makkelijk fouten maken en dat kan erg vervelende gevolgen hebben, zo simpel is het.
Ik wil wel best een uitzondering maken:namelijk de grote rassen gevoelig voor hd.
Nou, gelukkig geven mensen hier aan TS het advies om KVV te gaan voeren. Dus ga met je anti-barf naar een ander topic. KVV is heel wat anders dan zelf samenstellen. KVV kun je al compleet kopen dus jouw argumenten zijn in dit topic compleet overbodig. :zwaai

Ik zou, als ik 1 hond had, ook graag KVV gaan voeren. Ik voer nu brok maar ik weet zeker dat ze vlees lekkerder zouden vinden en wellicht er beter uit gaan zien. Maar nu nog geen opslagruimte helaas.
Boora34
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Boora34 »

Ik ben groot voorstande van vers /barf.
( ik voer het mijn honden ruim 10 jaar )

Begon met een kruising Sharpei, die een huidziekte had en niet verbeterde ( muscinosis )
na 3 wkn kvv daarna barf te hebben gegeven, verbeterede het anazienlijk jeuk werd minder en blaasjes werden minder. ( over ging het uiteraard niet )
Zelfs onze Da , niet voor kvv toen der tijd kon niet anders dan toegeven dat we vooral niet moesten stoppen met kvv /Barf.

Vanaf die tijd hebben al onze honden vers gehad, en zullen al onze honden dat krijgen.
Ook het komende nestje pups.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

wendy71 schreef:
empyree schreef:Wat ik mij altijd afvraag is waarom mensen willen veranderen wat een fokker geadviseerd heeft ?
Je mag er toch vanuit gaan dat de fokker ook ervaring heeft en bewust voor een bepaald voer heeft gekozen !
Ik zou tenminste niet blij zijn als de pupkopers mijn adviezen in de wind slaan en zelf maar iets uitproberen omdat iemand op een forum (die je dus helemaal niet kent) zegt dat je beter merk X kunt voeren of zo.
Oh, das lekker dan. :roll:
Dus als mijn fokker afspeend op brok moet ik maar brok blijven geven? :19:
Mooi niet :ok: , dat(míjn) pupje gaat zsm over op rauw, nrv, daar heeft de fokker m.i, niets over te vertellen.
Is in principe ook jou keuze maar ik als fokker kan dan ook zeggen dat ik mij niet verantwoordelijk voel voor latere klachten zoals groeipijnen. Met mijn 16 nesten newfoundlanders kan ik denk ik uit ervaring spreken als ik kijk wat de verschillen in opgroei waren tussen honden die wel op Barf zijn grootgebracht. Overigens is barfen tegenwoordig wellicht beter uitgebalanceerd dan 10 jaar geleden dus daar zal ook verschil in zitten. Maar ik ben altijd 'bang' voor de calcium fosfor gehaltes in andere voeren en daardoor ontstane groeipijnen. Bij newfoundlanderpups bleken de barfers ook minder goed HD-uitslangen te hebben dan degenen die op brok waren grootgebracht. Nu met mijn grands ben ik ook makkelijker omdat zij toch anders opgroeien maar geef er nog steeds de voorkeur aan (lees geen verplichting) als men een tijdje mijn keuze brok voert.
Sandra
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Muk schreef:
empyree schreef:Asl Jovka bij mij een newf-pup zou kopen weet ik niet of ik blij zou zijn als zij gaat barfen, ik vind het fijn dat Jaymz die als herplaatser bij haar is gekomen het goed doet maar ja die was al uitgegroeid en dus kan er weinig mis gaan qua opgroei........let wel dit is gewoon mijn gevoel bij barfen voor grote rassen.
Jij fokt geen newfs meer, dus dat wordt lastig. :mrgreen:

Als een fokker mij geen pup zou verkopen omwille van mijn voerkeuze, kan dat. No hard feelings wat dat betreft. Ik zal eerlijk aangeven wat voor een voer ik geef en waarom. Het overstappen naar kvv / barf heb ik bij Jaymz in overleg met de da gedaan. Hij heeft een schema gegeven en ik heb mij daaraan gehouden. En zo zou ik het ook bij een pup doen. Niet omdat ik het voer van de fokker slecht vind, maar omdat ik een voorstander ben van kvv / barf.

Nee, dus een pupje bij ons kopen wordt lastig tenzij je een Grand Basset wilt ;-)
Maar jou laatste zinnetje geeft mijn gedachte omgekeerd weer ik vind barfen niet slecht maar ben een voorstander van een goed samengestelde brok. Het punt is zolang de barfervoerende baas precies weet wat hij moet geven om een compleet maal te bieden denk ik dat het prima kan maar ik vrees dat er ook eigenaren zijn die niet bewust voeren en dan vind ik een goede brok veiliger.

Ik heb vroeger ook gebarfd en toen moest je dan ook nog alles zelf samenstellen met melkzure en fosforzure kalk en helaas ben ik van mening dat mijn leonberger die ik toen had waarschijnlijk mooier was uitgegroeid (hij had dikke polsen die volgens de dierenarts een gevolg waren van overdosering aan kalk) als ik beter had geweten qua verhoudingen of hem gewoon op brok had gezet.
Sandra
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ayurveda schreef:Ik zou zowiezo niet zomaar van merk gaan veranderen! komt meestal alleen maar elende van, miss kan je de zak nog terug brengen?

ik ken ook honden die het super doen op pro plan hoor heus wel

zelf geef ik de voorkeur aan prins geperste brok, maar als je toch volledig over wil op kvv waarom zou je nu dan nog eerst helemaal gaan moeilijk doen met het veranderen van de brokjes? :19:
Mrs. Dee schreef:
Ayurveda schreef:
Mrs. Dee schreef:
Ik wil volledig overgaan op kvv, maar mijn man nog niet, vandaar.
Komt wel, ik denk dat hij eerst nog even aan het idee moet wennen.
Want de honden bij zijn ouders kregen altijd alleen maar brok. :wink:
Snap ik ;)

maar dan zou ik iig lekker rc blijven geven tot dat moment, dan moet hij ook al weer gaan wennen. Enne de gewone mini junior kan ook hoor ;)
Ja die wil ik ook gaan halen! :lol1: Morgen die pro plan terug brengen en dan rc ophalen.
Nu eerst maar weer even vlees geven, vindt hij echt heerlijk!! :cheer:
:ok: goed plan, op korte tijd en van brok wisselen en vers gaan geven vind ik ook een beetje teveel van het goede voor een pup.
Daarbij vind ik pro plan persoonlijk gewoon geen goede kwaliteit.
Waarschijnlijk ziet je man vanzelf wel dat je pupje het er goed op doet en kan je snel helemaal over :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

yuri36 schreef: Op de eerste plaats, welk voer gaf je?
Wie heeft de huidklachten van je hond onderzocht?

Jij wil wetenschappelijk bewijs zien. Maar ik heb nog niks van jouw wetenschappelijk bewijs gezien.
Of is het weer diezelfde thesis die overal te pas en te onpas aangehaald wordt? Mag ik je er dan op wijzen dat zo'n thesis absoluut geen wetenschappelijk bewijs is.
Nu beweer je dat ik mij baseer op vage onderzoeken van fabrikanten van brokken. Wil je me dan precies zeggen wanneer ik ooit verwezen heb naar een onderzoek van een brokkenfabrikant? Bij mijn weten heb ik dat nog nooit gedaan.
Verschillende da's hebben de huidklachten onderzocht. Ik ben zelfs naar holistische da's gegaan omdat de reguliere geneeskunde er niet uit komt. Zelf vind ik het brokkenmerk noemen (Prins Procare in dit geval) absoluut niet relevant, aangezien dat er niet toe doet. Net zomin als dat ik aan jou verantwoording verschuldigd ben. IK doe wat ik het best acht voor mijn hond, net zoals jij dat doet. En waar jij alles zwart / wit ziet (Orijen is goed, kvv / barf en andere brokken zijn slecht), daar zie ik gelukkig ook de grijstinten. Er is niet één waarheid wat hondenvoeding betreft. Dat ik kvv / barf geef sta ik achter, dat iemand anders brok voert moet die zelf weten. Zolang ik het verschil zie, want daar gaat het mij om.
Muk

empyree schreef:Nee, dus een pupje bij ons kopen wordt lastig tenzij je een Grand Basset wilt ;-)
Maar jou laatste zinnetje geeft mijn gedachte omgekeerd weer ik vind barfen niet slecht maar ben een voorstander van een goed samengestelde brok. Het punt is zolang de barfervoerende baas precies weet wat hij moet geven om een compleet maal te bieden denk ik dat het prima kan maar ik vrees dat er ook eigenaren zijn die niet bewust voeren en dan vind ik een goede brok veiliger.

Ik heb vroeger ook gebarfd en toen moest je dan ook nog alles zelf samenstellen met melkzure en fosforzure kalk en helaas ben ik van mening dat mijn leonberger die ik toen had waarschijnlijk mooier was uitgegroeid (hij had dikke polsen die volgens de dierenarts een gevolg waren van overdosering aan kalk) als ik beter had geweten qua verhoudingen of hem gewoon op brok had gezet.
Sorry, Grand Bassets vind ik mooie honden om te zien, maar wel bij een ander. Het ras past minder goed bij ons.

Ik ken diverse fokkers van Newfoundlanders en het merendeel is een voorstander van brok. En kunnen dat ook onderbouwen, net zoals jij. En ik begrijp ook wel waarom jij brok voert en adviseert. Het zal mijn keuze alleen niet zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik de voervoorkeur van een ander loopt af te kraken, zoals yuri bijvoorbeeld doet. Persoonlijk vind ik dat je gewoon moet nadenken wat je voert aan een hond én waarom. En wat de uitkomst is, dat verschilt per persoon.
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Mijn belangrijkste reden om rauw vlees af te wijzen is de overdracht van ziekteverwekkers, die ken je. En dat geldt zowel voor barf als kvv.

Maar in dit topic gaat het om de voeding zelf, en zoals jij ook al aangeeft, zelf samenstellen is ingewikkeld. Je kan er fouten mee maken en dat kan ernstige gevolgen hebben bij een puppy.
Vraag me niet naar onderzoek, dat is er niet zover ik weet, maar ik ben ervan overtuigd dat 50-70% van de mensen die barfen, hun hond geen complete voeding voorzetten, waaraan dus 1 of meerdere bestanddelen ontbreken/te weinig zijn.

En ja, wat dat betreft is kvv al veel veiliger. Maar helemaal veilig? Ik heb mijn twijfels. Van het merk Lotgering, waar we het laatst in een ander onderwerp over hadden, vind ik helemaal geen voedingsanalyses terug op de website. Ik weet niet of op de verpakking zelf iets staat aangegeven?
Smuldier geeft wel een voedingsanalyse, maar die is summier, als ik die vergelijk met de voedingsanalyse op mijn brokken.
Je kan dus nooit goed controleren of er vanalles genoeg in zit.
Bovendien, deze merken kvv zijn in NL gemaakt en ze geven zover ik kan zien geen garantie dat er een bepaalde minimumhoeveelheid vitamines en mineralen inzit.
Mijn brokken die ook in Amerika verkocht worden, en de meeste trouwens, hebben wel zo'n garantie dat er een bepaalde minimumhoeveelheid vitamines en mineralen inzit. Omdat dat verplicht is in Amerika.

malinois schreef: Ik ken een aantal nesten die geheel op barf zijn grootgebracht, die van Crutz hier bijv. en die van Maart...
pups zijn gezond en die geröntgend zijn, zijn ook goed voor zover ik weet... allemaal sporthonden.
Natuurlijk moet je weten wat je doet, mij is het te ingewikkeld vandaar dat ik ook kvv voer... ook compleet, dus alle vitamines en mineralen zitten er in... net als in jouw brok. Alles wat ze nodig hebben dus.
Zo af en toe krijgen ze er wat vers bij, geitensnippers, lamsribben etc. maar dat is puur voor erbij en niet als hoofdvoer.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

yuri36 schreef:Mijn belangrijkste reden om rauw vlees af te wijzen is de overdracht van ziekteverwekkers, die ken je. En dat geldt zowel voor barf als kvv.
Nee,die ken ik niet.Mijn oudje doet het prima op vrijwel alleen Smuldier;grotere barfstukken wil hij niet meer na zijn 6e aanval van het GVS dus krijgt hij bijna alleen Smul en is afgelopen donderdag afgezien van een tandwortelontsteking weer goed door de apk gekomen.
Welke ziekteverwekkers bedoel je nou steeds?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mrs. Dee schreef:Dank jullie wel voor de reacties! Zodra m'n man het er mee eens is wil ik hem ook helemaal overzetten op kvv. :ok:
Wat valt hier nou niet aan te snappen? TS wil gewoon het hondje over zetten en wil weten of het okay is om in de tussentijd in plaats van een ras specifieke brok, voer gericht op grootte van hetzelfde merk te nemen.

Niemand zit op jouw twijfels, aannames en ziekteverwekkers te wachten; ze heeft zich geïnformeerd en een keuze gemaakt :19:
Muk

yuri36 schreef:Vraag me niet naar onderzoek, dat is er niet zover ik weet, maar ik ben ervan overtuigd dat 50-70% van de mensen die barfen, hun hond geen complete voeding voorzetten, waaraan dus 1 of meerdere bestanddelen ontbreken/te weinig zijn.
Ik geloof zeker dat er mensen zijn die niet de juiste verhoudingen geven met barf. Maar zoveel, nee dat denk ik niet. Barf / nrv voeren is toch lastiger dan brok en kvv en juist dat weerhoudt gelukkig veel mensen om volledig over te stappen op barf / nrv. Waardoor eigenlijk alleen de mensen die er echt helemaal voor willen gaan (volledig barfen kun je niet een beetje erbij doen namelijk) barfen. En juist die mensen verdiepen zich juist heel goed in het barfen, waardoor de kans kleiner is dat zij verkeerde percentages geven.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Muk schreef: Verschillende da's hebben de huidklachten onderzocht. Ik ben zelfs naar holistische da's gegaan omdat de reguliere geneeskunde er niet uit komt. Zelf vind ik het brokkenmerk noemen (Prins Procare in dit geval) absoluut niet relevant, aangezien dat er niet toe doet. Net zomin als dat ik aan jou verantwoording verschuldigd ben. IK doe wat ik het best acht voor mijn hond, net zoals jij dat doet. En waar jij alles zwart / wit ziet (Orijen is goed, kvv / barf en andere brokken zijn slecht), daar zie ik gelukkig ook de grijstinten. Er is niet één waarheid wat hondenvoeding betreft. Dat ik kvv / barf geef sta ik achter, dat iemand anders brok voert moet die zelf weten. Zolang ik het verschil zie, want daar gaat het mij om.
LOL ! Nu maak je me echt aan het lachen!!! Natuurlijk ben je mijn geen verantwoording verschuldigd.
Maar als je eerst Prins Procare geeft en dan op rauw voer overgaat, dan vind ik het absoluut niet gek dat je hond het er opeens veel beter op doet. Moet je eens kijken wat in Prins Procare zit:

Granen, vlees en dierlijke bijproducten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, suiker, gist, vitaminen en mineralen.

De twee belangrijkste bestanddelen zijn Granen, vlees en dierlijke bijproducten. En verder zit er ook niet veel meer in. Vergelijk dat eens met de ingrediënten van Orijen Adult:

"Vers kippenvlees, kippen meel, kalkoen meel, gestoomde aardappels, vers gevangen witvis, kippen vet, verse hele eieren, zalm meel, zal en ansjovis olie, tapioca, kippen borst, zonnebloem olie, Lijnzaad, Atlantische kelp, gestoomde wortelen, spinazie, erwten en tomaten, zon gedroogde alfalfa, appel vezels, basilicum zaden, rozemarijn extract, witlof, burdock en heemstbloem wortelen (FOS), gist extract (MOS), glucosamine HCI, Amerikaanse veenbessen, zwarte bessen, rozenbottels, netels, goudsbloem, l-Carnitine, venkel zaden, chamomile bloemen, distel melk , muur, zomer bloemen, Chondroitine sulfaat, gemixte tocopherols (vitamine E bron), choline choride, vitamine A, vitamine D3, niacine, riboflavine, thiamine monotraat, vitamine K, vitamine B12, folic zuur, biotine, pyridoxine (vitamine B bron), ijzer poteinaat, zink poteinaat, lactobacillus acidophilus, lactobacillus kassei, B. bifdus, S. Boulardi."

Dan hebben we het toch over een totaal verschillende kwaliteit!
Ik neem nu maar als voorbeeld Orijen, er zijn ook andere vergelijkbare merken.

Dus ik geloof best dat als jij Prins Procare gaf, je honden het nu beter op barf/kvv doen. Maar niet omdat kvv/barf beter is dan brokken, maar omdat Prins Procare gewoon een (in mijn ogen) erg slechte samenstelling heeft.
Muk

marian* schreef:
yuri36 schreef:Mijn belangrijkste reden om rauw vlees af te wijzen is de overdracht van ziekteverwekkers, die ken je. En dat geldt zowel voor barf als kvv.
Nee,die ken ik niet.Mijn oudje doet het prima op vrijwel alleen Smuldier;grotere barfstukken wil hij niet meer na zijn 6e aanval van het GVS dus krijgt hij bijna alleen Smul en is afgelopen donderdag afgezien van een tandwortelontsteking weer goed door de apk gekomen.
Yuri bedoelt Salmonella, maar dat zit ook in brok. :mrgreen:
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

empyree schreef:
Ik heb vroeger ook gebarfd .
:N:

Barf geef ik niet, maar brokken heb ik alleen voor noodgevallen in huis.
Jagger krijgt in hoofdzaak CB en af en toe Smuldier o.i.d.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Pulchra kreeg bij de fokster Eukanuba, op zich vind ik dit geen slecht voer maar ik wilde graag prins geven net als wat Bikkel krijgt en 1x per week Kvv, dit heb ik ook meteen aangegeven en dit vond ze prima, ze vond het fijn dat ik er over na dacht en wilde doen wat ik goed achte voor mijn hondje.

om maar even terug te komen op het verhaal waarom je anders zou voeren dan de fokker.

Ik ben benieuwd hoe ver TS is met het overhalen van haar partner ;)
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Muk schreef:
marian* schreef:
Blijkbaar ben je slecht op de hoogte, er kan veel meer dan Salmonella via rauw vlees overgedragen worden.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

marian* schreef:
Als je die niet kent, dan ben je slecht op de hoogte. Zoek zelf maar eens gericht op internet, dan vind je het wel.
Dan zul je zien dat via rauw vlees meer overgedragen kan worden dan enkel Salmonella.
Overigens, mijn berichtje richtte zich tot Malinois, zij kent mijn reden waarom ik geen kvv of barf geef (dat ze het er niet mee eens is, is iets anders uiteraard;-)
Muk

yuri36 schreef:
Muk schreef:
marian* schreef:Nee,die ken ik niet.Mijn oudje doet het prima op vrijwel alleen Smuldier;grotere barfstukken wil hij niet meer na zijn 6e aanval van het GVS dus krijgt hij bijna alleen Smul en is afgelopen donderdag afgezien van een tandwortelontsteking weer goed door de apk gekomen.
Blijkbaar ben je slecht op de hoogte, er kan veel meer dan Salmonella via rauw vlees overgedragen worden.
Heb je inderdaad geschreven, maar Salmonella noemde je het vaakste. :wink:
Inc

yuri36 schreef:
Als je die niet kent, dan ben je slecht op de hoogte. Zoek zelf maar eens gericht op internet, dan vind je het wel.
Dan zul je zien dat via rauw vlees meer overgedragen kan worden dan enkel Salmonella.
Overigens, mijn berichtje richtte zich tot Malinois, zij kent mijn reden waarom ik geen kvv of barf geef (dat ze het er niet mee eens is, is iets anders uiteraard;-)
Jij kan dit echter niet opnoemen. Ook al is dat je al vele malen eerder gevraagd. Dus hou op topics als deze te stalken totdat je zelf met een goed antwoord komt.

:zwaai
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Inc schreef:
yuri36 schreef:
Jij kan dit echter niet opnoemen. Ook al is dat je al vele malen eerder gevraagd. Dus hou op topics als deze te stalken totdat je zelf met een goed antwoord komt.

:zwaai
Jawel, ik heb bijvoorbeeld ook ESBL-bacteriën in kip genoemd. En zo is er nog een heel lijstje van ziektverwekkers die overgedragen worden via rauw vlees. Ik ga dat alleen niet steeds zitten, herhalen omdat sommigen blijkbaar niet kunnen teruglezen of mijn argumenten niet willen zien.
Geef eens in google in: rauw vlees +ziekteverwekkers

En je vindt meer dan genoeg.
Muk

yuri36 schreef:Jawel, ik heb bijvoorbeeld ook ESBL-bacteriën in kip genoemd. En zo is er nog een heel lijstje van ziektverwekkers die overgedragen worden via rauw vlees. Ik ga dat alleen niet steeds zitten, herhalen omdat sommigen blijkbaar niet kunnen teruglezen of mijn argumenten niet willen zien.

Dezelfde bacteriën die je ook in je biefstuk hebt zitten (die je natuurlijk niet doorbakken op je bord wil hebben), of in de kipfilet die je voor jezelf staat te breiden. Of de filet Americain en rosbief. Oja, en dan vergeet ik de gehaktballen nog. Bárstensvol bacteriën allemaal. En toch eet het merendeel van de mensen die wekelijks één of meerdere keren. Zonder ziek te worden. Een hondenmaag is gemaakt om dit rauw te eten, die wordt hier ook niet ziek van.

In je links gaat het vooral om de overdracht van de bacteriën. Dit is gewoon een kwestie van hygiène. Dus niet (heel simpel) met hetzelfde mes waarmee ik de verpakking van de Carnibest open gebruiken om de aardappels te schillen. Of lekker tongzoenen met de hond (wie doet dat nu :19: ) nadat hij zijn penslap naar binnen heeft geslobberd. En hondenpoep raak je doorgaans ook niet aan met je blote handen. Als je dit niet doet dan is de kans op ziek worden of overdracht van bacteriën nihil.
Inc

Muk schreef: Of lekker tongzoenen met de hond (wie doet dat nu :19: )
Niet? :mann:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

empyree schreef:
wendy71 schreef:
Oh, das lekker dan. :roll:
Dus als mijn fokker afspeend op brok moet ik maar brok blijven geven? :19:
Mooi niet :ok: , dat(míjn) pupje gaat zsm over op rauw, nrv, daar heeft de fokker m.i, niets over te vertellen.
Is in principe ook jou keuze maar ik als fokker kan dan ook zeggen dat ik mij niet verantwoordelijk voel voor latere klachten zoals groeipijnen. Met mijn 16 nesten newfoundlanders kan ik denk ik uit ervaring spreken als ik kijk wat de verschillen in opgroei waren tussen honden die wel op Barf zijn grootgebracht. Overigens is barfen tegenwoordig wellicht beter uitgebalanceerd dan 10 jaar geleden dus daar zal ook verschil in zitten. Maar ik ben altijd 'bang' voor de calcium fosfor gehaltes in andere voeren en daardoor ontstane groeipijnen. Bij newfoundlanderpups bleken de barfers ook minder goed HD-uitslangen te hebben dan degenen die op brok waren grootgebracht. Nu met mijn grands ben ik ook makkelijker omdat zij toch anders opgroeien maar geef er nog steeds de voorkeur aan (lees geen verplichting) als men een tijdje mijn keuze brok voert.
gelukkig heeft een fokker mij nog nooit gevraagd wat ik de pups ging voeren :roll:
Ik voer wat ik denk dat goed is... al mijn honden zijn bij de fokker afgespeend op kvv en hebben dat hier ook minimaal tot een half jaar gekregen... daarna zijn ze op half brok half kvv gegaan behalve de laatste, deze is altijd op kvv gebleven. De rest staat nu ook geheel op kvv.
Het zal toch dat de fokker gaat uitmaken wat ik ga voeren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Muk

Inc schreef:
Muk schreef: Of lekker tongzoenen met de hond (wie doet dat nu :19: )
Niet? :mann:
:smile: :smile: :smile:
Nee, hier wordt niet getongd met de hond. :pffff:
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Muk schreef:
yuri36 schreef:Jawel, ik heb bijvoorbeeld ook ESBL-bacteriën in kip genoemd. En zo is er nog een heel lijstje van ziektverwekkers die overgedragen worden via rauw vlees. Ik ga dat alleen niet steeds zitten, herhalen omdat sommigen blijkbaar niet kunnen teruglezen of mijn argumenten niet willen zien.

Dezelfde bacteriën die je ook in je biefstuk hebt zitten (die je natuurlijk niet doorbakken op je bord wil hebben), of in de kipfilet die je voor jezelf staat te breiden. Of de filet Americain en rosbief. Oja, en dan vergeet ik de gehaktballen nog. Bárstensvol bacteriën allemaal. En toch eet het merendeel van de mensen die wekelijks één of meerdere keren. Zonder ziek te worden. Een hondenmaag is gemaakt om dit rauw te eten, die wordt hier ook niet ziek van.

In je links gaat het vooral om de overdracht van de bacteriën. Dit is gewoon een kwestie van hygiène. Dus niet (heel simpel) met hetzelfde mes waarmee ik de verpakking van de Carnibest open gebruiken om de aardappels te schillen. Of lekker tongzoenen met de hond (wie doet dat nu :19: ) nadat hij zijn penslap naar binnen heeft geslobberd. En hondenpoep raak je doorgaans ook niet aan met je blote handen. Als je dit niet doet dan is de kans op ziek worden of overdracht van bacteriën nihil.
Muk, ik ga niet meer met je in discussie daarover. Dan wordt het weer een herhaling van waar we het al allemaal over gehad hebben.
Dat jij weinig kennis hebt van ziekteoverdracht door rauw vlees, maakt de discussie onmogelijk.
Rauw vlees eten wordt afgeraden:

"Verhitten– Bij het koken van voedingsmiddelen, gaan de aanwezige bacteriën en virussen dood. Vooral vlees, vis, en schelpdieren moeten voldoende worden verhit, bij voorkeur totdat het gaar is."

bron: Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

http://www.rivm.nl/persberichten/2009/v ... ecties.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Een soortgelijke waarschuwing is ook afgegeven door de organisatie van Amerikaanse dierenartsen.

Als jij deze twee grote officiële organisaties niet gelooft, prima, maar dan heeft het geen zin verder nog een discussie te voeren hierover.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

empyree schreef:
Muk schreef:
empyree schreef:Asl Jovka bij mij een newf-pup zou kopen weet ik niet of ik blij zou zijn als zij gaat barfen, ik vind het fijn dat Jaymz die als herplaatser bij haar is gekomen het goed doet maar ja die was al uitgegroeid en dus kan er weinig mis gaan qua opgroei........let wel dit is gewoon mijn gevoel bij barfen voor grote rassen.
Jij fokt geen newfs meer, dus dat wordt lastig. :mrgreen:

Als een fokker mij geen pup zou verkopen omwille van mijn voerkeuze, kan dat. No hard feelings wat dat betreft. Ik zal eerlijk aangeven wat voor een voer ik geef en waarom. Het overstappen naar kvv / barf heb ik bij Jaymz in overleg met de da gedaan. Hij heeft een schema gegeven en ik heb mij daaraan gehouden. En zo zou ik het ook bij een pup doen. Niet omdat ik het voer van de fokker slecht vind, maar omdat ik een voorstander ben van kvv / barf.

Nee, dus een pupje bij ons kopen wordt lastig tenzij je een Grand Basset wilt ;-)

daar ga je dus al, bij barfen moet je dus juist geen calcium toevoegen, maar dat moeten ze halen uit het bot wat je aanbiedt. van (teveel) kunstmatig kalk krijgen ze idd juist groeipijn. sinds ik rauw voer (zelf samenstel) hier alleen nog maar a heupen (nb waardes 38-40) en ellebeogen vrij. en ze groeien juist gelijkmatig op zonder groeipijn. ik had kiefer niet eens gehad als ik niet zelf samengesteld voer zou geven ;). zijn fokker voert al meer dan 20 jaar zelf samengesteld en heeft al generaties hd-vrije honden (en dat zijn dus bm's, ook geen kleintjes)
Afbeelding
Inc

Wat voor mensen geldt, zal ook voor dieren wel moeten gelden niet waar :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”