Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De vegetarische hond
Moderator: moderatorteam
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Re: De vegetarische hond
De vegetarische hond? Alsof die hond voor vegetarisch kiest? Nee dus, never de nooit niet, het is het vegetarische baasje. Wanneer je een hond een bak vegabrokken naast een bak (gemalen) barf neerzet weet ik wel waar die hond voor kiest.
De vegetarische hond bestaat niet.
De vegetarische hond bestaat niet.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Nee, vegetarische honden bestaan niet, nee! Verdorie, aan een hond zit altijd vlees dus ze zijn nooit vegetarisch.
Trouwens, ik ben een vegetariër (DUS GEEN VEGETARISCH MENS) en mijn hond eet vers vlees. Kijk maar naar zijn gebit, dat heeft moeder natuur hem gegeven om vlees mee te eten
Trouwens, ik ben een vegetariër (DUS GEEN VEGETARISCH MENS) en mijn hond eet vers vlees. Kijk maar naar zijn gebit, dat heeft moeder natuur hem gegeven om vlees mee te eten

- bennie
- Zeer actief
Hier ook even:
Nog een toepasselijk artikel gisteren in de krant van Ede:
.
Nog een toepasselijk artikel gisteren in de krant van Ede:
Bron: http://epaper.bdu.nl/edestad/epaper/11389545.htm" onclick="window.open(this.href);return false;‘Voer voor carnivoren’
Honden en katten krijgen te weinig vlees
OTTERLO - Honden en katten zijn vleeseters. Als je deze dieren plantaardig voedsel voorzet - het hoofdbestanddeel van het meeste fabrieksvoer - leidt dat tot problemen. Dit zegt Tannetje Koning, holistisch dierenarts uit Otterlo. Kortgeleden verscheen de vierde druk van haar boek ‘Voer voor carnivoren’.
De Otterlose deed een reguliere dierenartsstudie aan de universiteit van Utrecht. Later ging ze het alternatieve pad op en leerde ze kijken naar het dier in zijn geheel. Als een orgaan ziek is, komt dat ergens vandaan. Ze noemt dit een holistische benadering.
In haar spreekkamer ontbreekt een onderzoekstafel. Tannetje: ,,Ik laat het dier wat rondlopen en let op zijn gedrag terwijl ik met zijn baasje praat. Dan ga ik uitvragen: wanneer is het begonnen, is er een aanleiding, is hij ingeënt, wat eet hij? Ik voel de spierspanning en acupunctuurpunten. Ik doe ook een regulier onderzoek, naar slijmvliezen, hart, longen en buik. Verder voel ik de Chinese pols: tikt of rolt hij, is hij zacht, gemakkelijk weg te drukken, en hoe vol is hij: een brede kabel of een dun lijntje? Ik ben er soms wel een uur mee bezig. Na afloop weet ik welke organen verstoord zijn en wat eraan te doen is.’’
Na haar opleiding in Utrecht deed Tannetje een driejarige opleiding homeopathie en een driejarige opleiding acupunctuur. Daarna twee jaar Chinese kruiden en nog wat korte opleidingen, zoals moleculaire geneeswijzen en bloesemtherapie. Het waren ,,pittige studies’’, maar de Otterlose dierenarts vindt het ,,interessant om te leren hoe die mensen denken en hoe ze tot hun conclusies komen’’.
Veel klachten bij honden en katten komen door verkeerd eten, zegt Tannetje Koning stellig. Ze schreef een boek ‘Voer voor carnivoren’, dat onlangs zijn derde herdruk beleefde. Haar standpunt: honden en katten zijn van nature vleeseters, daar zijn ze op gebouwd. ,,Hun ideale voedsel is een combinatie van spiervlees, botten en orgaanvlees. In fabrieksvoer, zoals brokjes, zitten veel plantaardige stoffen. Dat geldt ook voor blikvoer. Daar zitten veel granen in en soja. Vier procent vlees is al heel wat.’’
Goed voer is een belangrijk onderwerp voor Tannetje. Daarnaast trekt ze ten strijde tegen onnodig vaccineren van huisdieren. Vaak hoeven ze niet ingeënt te worden, omdat ze al genoeg antistoffen hebben, zegt ze. Of dat het geval is, kan ze vaststellen met een test op een druppel bloed van het dier. Vaccineren is niet ongevaarlijk, aldus Tannetje. ,,Er zijn - soms ernstige - bijwerkingen. Volgens fabrikanten is daar 0,2 procent kans op, volgens mij 2 procent.’’
De alternatieve dierenarts uit Otterlo krijgt steeds meer bekendheid. Ze wordt gevraagd om lezingen te houden in grote delen van Nederland en in België. Die gaan over voedsel, vaccineren en kruidentherapie. Op internetfora over honden en katten wordt regelmatig haar naam genoemd. ,,Ik merk iedere dag dat ik op de goede weg zit’’, zegt ze. ,,Honden en katten die weer vlees en botten krijgen, fleuren op, hun klachten gaan weg, ze krijgen een betere vacht en bespiering; ze worden levenslustiger.’’
Nou even niet blindstaren op taal. Je lijkt wel een vegeterrier zo vasthoudendHilde schreef:Nee, vegetarische honden bestaan niet, nee! Verdorie, aan een hond zit altijd vlees dus ze zijn nooit vegetarisch.
- Riemsesy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weim Langhaar†
yeah right en een wolf is vegetarisch.. imho is 't een alleseter
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
* 04-12-2005
† 27-12-2010
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Een van de weinige zinnige posts in dit topicDenise. schreef:Als we nou eens met zijn allen niet meer reageren op Yuri?
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Semantisch gezeurHilde schreef:Nee, vegetarische honden bestaan niet, nee! Verdorie, aan een hond zit altijd vlees dus ze zijn nooit vegetarisch.
Je (men) zegt ook bijvoorbeeld 'chemische fabriek', terwijl niet die fabriek chemisch is maar de producten die hij maakt.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Dit topic is juist goed voor de verbroedering joh!rose schreef:Een van de weinige zinnige posts in dit topicDenise. schreef:Als we nou eens met zijn allen niet meer reageren op Yuri?
- bennie
- Zeer actief
Dat komt omdat er geen pillletjes en poedertjes met supplementen onder de slablaadjes liggenRiemsesy schreef:yeah right en een wolf is vegetarisch.. imho is 't een alleseter
- Hilde
- Zeer actief
Niks gezeur. Ik deed het eerder ook altijd fout, maar heb er nu van geleerd.tekkel schreef: Semantisch gezeur![]()
Je (men) zegt ook bijvoorbeeld 'chemische fabriek', terwijl niet die fabriek chemisch is maar de producten die hij maakt.
Blijkbaar willen heel veel mensen niet weten dat ze het fout doen.
En 'chemische fabriek' is dus ook fout.

- bennie
- Zeer actief
Feitelijk staat hier dat het zonder supplementen niet mogelijk is. Wil je je hond natuurlijke voeding geven, dan zal daar in ieder geval een gedeelte vlees bij moeten zitten.yuri36 schreef:Een gratis boek waaruit blijkt dat honden perfect vegetarisch kunnen eten:
http://www.vegandognutritionassociation ... andogs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Een fragmentje eruit:
Dogs are not as carnivorous as cats or ferrets for instance, but they are also not as herbivorous as
humans. And so, they are somewhere in the middle. Luckily with a little care, dogs can
thrive on a vegan diet composed of plant-based ingredients and appropriate
supplementation. The fact that dogs have an anatomy and physiology that is more
carnivorous than rabbits or cows, for instance, is a common argument for why dogs
should only be fed a meat-based diet. This is simplistic though, since the dog is quite
capable of thriving on a properly formulated plant-base diet. Don’t fooled by this false
argument.
- tekkel
- Erelid
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen. Maak het jezelf niet zo moeilijkHilde schreef:Niks gezeur. Ik deed het eerder ook altijd fout, maar heb er nu van geleerd.tekkel schreef: Semantisch gezeur![]()
Blijkbaar willen heel veel mensen niet weten dat ze het fout doen.
En 'chemische fabriek' is dus ook fout.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Hilde
- Zeer actief
Ja, daar ben ik een ster intekkel schreef:Maak het jezelf niet zo moeilijk

- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
Een regenworm heeft geen botten dus dat telt niet als barfnusca schreef:Een echte scharrelkip is wel is aan het barfen, wat denk je van al die regenwormen en het zijn nog kannibalen ook, als je ze kippenvlees voert eten ze dat ook op.Je gaat een kip toch ook niet aan de barf zetten
En een kip is niet kannibalistisch, die weet echt niet dat ie een kippenpootje eet als jij ze dat voert. Een kip zal toch nooit gericht een andere kip doden om op te eten?
En je kan een hond toch ook zoveel salade voeren als je wilt, maar het blijft een carnivoor die in het wild nooit gericht op zoek gaat naar een kropje salade om op te eten.
- tekkel
- Erelid
Hilde schreef:Ja, daar ben ik een ster intekkel schreef:Maak het jezelf niet zo moeilijkOké, ik zal m'n mond al houden.
- yuri36
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel - Locatie: sittard
So what? Zoveel kvv-voeders waaraan vitaminen en mineralen toegevoegd zijn....bennie schreef:Feitelijk staat hier dat het zonder supplementen niet mogelijk is. Wil je je hond natuurlijke voeding geven, dan zal daar in ieder geval een gedeelte vlees bij moeten zitten.yuri36 schreef:Een gratis boek waaruit blijkt dat honden perfect vegetarisch kunnen eten:
http://www.vegandognutritionassociation ... andogs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Een fragmentje eruit:
Dogs are not as carnivorous as cats or ferrets for instance, but they are also not as herbivorous as
humans. And so, they are somewhere in the middle. Luckily with a little care, dogs can
carnivorous than rabbits or cows, for instance, is a common argument for why dogs
should only be fed a meat-based diet. This is simplistic though, since the dog is quite
capable of thriving on a properly formulated plant-base diet. Don’t fooled by this false
argument.
Ik zie er ook geen probleem in. Dat hele idiote "natuurlijke" gedoe is belachelijk. Dan moet je op de eerste plaats geen hond hebben. En alleen naar de wolven en vosjes in het wild gaan kijken
- bennie
- Zeer actief
Dat is jouw mening, je verkondigt het echter als een feit, en dat is verkeerd. Bovendien kun je rauwvoeding wel volledig zonder supplementen samenstellen, er is meer dan alleen KVV...yuri36 schreef:So what? Zoveel kvv-voeders waaraan vitaminen en mineralen toegevoegd zijn....bennie schreef:Feitelijk staat hier dat het zonder supplementen niet mogelijk is. Wil je je hond natuurlijke voeding geven, dan zal daar in ieder geval een gedeelte vlees bij moeten zitten.yuri36 schreef:Een gratis boek waaruit blijkt dat honden perfect vegetarisch kunnen eten:
Een fragmentje eruit:
argument.
Ik zie er ook geen probleem in. Dat hele idiote "natuurlijke" gedoe is belachelijk. Dan moet je op de eerste plaats geen hond hebben. En alleen naar de wolven en vosjes in het wild gaan kijken
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
ja, zo belachelijk dat ik helemaal niets toe hoef te voegen aan het rauwe dieet van mijn hondenyuri36 schreef:So what? Zoveel kvv-voeders waaraan vitaminen en mineralen toegevoegd zijn....bennie schreef:Feitelijk staat hier dat het zonder supplementen niet mogelijk is. Wil je je hond natuurlijke voeding geven, dan zal daar in ieder geval een gedeelte vlees bij moeten zitten.yuri36 schreef:Een gratis boek waaruit blijkt dat honden perfect vegetarisch kunnen eten:
Een fragmentje eruit:
argument.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
het zijn wel geitenribbenMelissa schreef:sTefaniA schreef:Ik kan er echt niet bij waarom yuri zo anti vlees is. Een hond is een carnivoor, dat is gewoon genetisch zo en daar kunnen alle vegetarische brokken niks aan veranderen. Je gaat een kip toch ook niet aan de barf zetten? Of een mens op gras dieet?
Wat is er zo erg aan een natuurlijke voeding? Sterker nog, aan de natuurlijkSTE voeding? Je kan je hond toch niet beter voeren dan vers?![]()
Haha een kip aan de eendenvleugels o.i.d.![]()

- Liesbeth
- Zeer actief
Een hond vegetarisch voeren is
, het is en blijft een carnivoor.
Ik zou een paard ook niet gaan voeren als een carnivoor, terwijl ik verschillende paarden echt wel nertsen-/vossenvoer heb zien eten, als ze de kans kregen.
Als je niet wilt dat een hond vlees eet, schaf dan geen hond aan, houdt je bij konijnen ofzo.
Ik zou een paard ook niet gaan voeren als een carnivoor, terwijl ik verschillende paarden echt wel nertsen-/vossenvoer heb zien eten, als ze de kans kregen.
Als je niet wilt dat een hond vlees eet, schaf dan geen hond aan, houdt je bij konijnen ofzo.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- yuri36
- Zeer actief
Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?Liesbeth schreef:Een hond vegetarisch voeren is, het is en blijft een carnivoor.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Wat een sektarisch gedoe weer.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Hutsje
- Zeer actief
dat is dus niet zo want je moet supplementeren.yuri36 schreef:Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?Liesbeth schreef:Een hond vegetarisch voeren is, het is en blijft een carnivoor.

- tekkel
- Erelid
Maar al zou het wél zo zijn: mag de hond er ook nog een beetje lol in hebben? Lekker aan een penslap trekken en knagen op een bot en iets bloederigs naar binnen slobberen?Hutsje schreef:dat is dus niet zo want je moet supplementeren.yuri36 schreef:Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
tekkel schreef:Maar al zou het wél zo zijn: mag de hond er ook nog een beetje lol in hebben? Lekker aan een penslap trekken en knagen op een bot en iets bloederigs naar binnen slobberen?Hutsje schreef:dat is dus niet zo want je moet supplementeren.yuri36 schreef:Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?
Nee,want daar wordt hij ziek van.Denk aan al die ziekteverwekkers!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Hutsje
- Zeer actief
tekkel schreef:Maar al zou het wél zo zijn: mag de hond er ook nog een beetje lol in hebben? Lekker aan een penslap trekken en knagen op een bot en iets bloederigs naar binnen slobberen?Hutsje schreef:dat is dus niet zo want je moet supplementeren.yuri36 schreef:Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?

- tekkel
- Erelid
O ja 
- dagmar88
- Zeer actief
Een volwassen hond zal er vast op overleven, maar met opgroeiende pups en drachtige honden vraag ik mij heel sterk af of dat geen schade aanricht.yuri36 schreef:Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?Liesbeth schreef:Een hond vegetarisch voeren is, het is en blijft een carnivoor.
- yuri36
- Zeer actief
Als alle essentiële voedingsstoffen voor de hond in een vegetarisch dieet zitten, dan kan het eenvoudigweg geen schade aanrichten voor opgroeiende pups en drachtige honden.dagmar88 schreef:Een volwassen hond zal er vast op overleven, maar met opgroeiende pups en drachtige honden vraag ik mij heel sterk af of dat geen schade aanricht.yuri36 schreef:Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?Liesbeth schreef:Een hond vegetarisch voeren is, het is en blijft een carnivoor.
- Hutsje
- Zeer actief
en waarom moet je dan supplementeren? voor de lol?yuri36 schreef:Als alle essentiële voedingsstoffen voor de hond in een vegetarisch dieet zitten, dan kan het eenvoudigweg geen schade aanrichten voor opgroeiende pups en drachtige honden.dagmar88 schreef:Een volwassen hond zal er vast op overleven, maar met opgroeiende pups en drachtige honden vraag ik mij heel sterk af of dat geen schade aanricht.yuri36 schreef:
Een hond kan met een vegetarisch dieet alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen, wat is dan het probleem?

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
je bent toch een beetje een roepende in de woestijn hier yuri, ik heb niet het idee dat iemand meegaat in je idee honden vegetarisch te gaan voeren 

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love