Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De vegetarische hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

Re: De vegetarische hond

Ongelezen bericht door yuki »

Ik wacht nog steeds op het zelf samengestelde vega menu, kan me er namelijk werkelijk niets bij voorstellen.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Rebble »

yuri36 schreef:
Liesbeth schreef:Zolang omnivoren en carnivoren supplementen nodig hebben om een vegetarisch dieet aan te vullen, vind IK het van de zotte om die diergroepen anders te voeren dan wat bij ze hoort.

Yuri, hoe kom jij aan je vitamine B12?
De meeste mensen in Nederland geven brokken. Tel daar nog de kvv-voerders bij op, dan heb je het echt wel over de overgrote meerderheid. Al die voeding die die mensen geven is gesupplementeerd. Ik zie dan ook absoluut niet in waarom dat bij een vegetarisch dieet opeens wel een probleem zou moeten zijn.
Omdat een hond gewoon een vleeseter is. Als je als mens kiest om een bepaald dier te gaan verzorgen dien je aan de behoeften van dat dier te voldoen. Stel dat ik besluit om carnivoor te worden, dus puur alleen van vlees te gaan leven. Ik neem een koe en omdat ík carnivoor ben (sorry Hilde :mrgreen: ) wil ik dat mijn koe ook álleen vlees eet, hoe denk je dat haar magen daar mee omgaan, denk jij dat die koe dat vlees kan verteren en de benodigde voedingsstoffen uit haar vleesdieet kan halen (als ze het uberhaupt al eet :19: ) ? Er zijn nou eenmaal lichamelijke verschillen tussen carni-, herbi- en omnivoren die dien je te respecteren. Als je je dan druk maakt om het milieu en de dieren die voor de vleesproductie gebruikt worden dien je dáár zelf iets aan te doen. Je moet dan zorgen dat je vlees in handen krijgt wat wél op een door jou verantwoorde manier verkregen is waardoor je jouw hond het voer kan geven waar hij behoefte aan heeft op een manier die voor jouzelf verantwoord voelt.
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Ongelezen bericht door yuri36 »

Gollum schreef:
yuri36 schreef:
Gollum schreef: Waarom zit er in orijen meer eiwit dan in 100% vlees?
Ik ben het wel met je eens dat mijn hond meer nodig heeft dan alleen vlees, ik reken dat alleen niet mee in het menu. Ik voer groenten, fruit, eitjes, kruidenmixjes etc uit de losse pols, naar behoefte en aanwezigheid ;)
Dat moet je Orijen vragen, dat is hun keuze.
En waarom is het dan jouw keuze om dat te voeren?
Oprechte interesse hoor, ik kan me niet bedenken waarom ik meer eiwitten zou willen voeren dan er van nature al in vlees zit.
Het is niet mijn bewuste keuze om meer eiwitten te voeren dan in vlees van nature zitten, maar qua ingrediënten vind ik Orijen één van de beste brokken die er zijn. Ik had voor Acana kunnen kiezen, van dezelfde fabrikant, met wat minder eiwitten en granen daarvoor in de plaats, maar gezien de maagproblemen van 1 van mijn honden (die ze altijd al heeft gehad) en de blaasgruis/steen geschiedenis van de andere hond, heb ik gekozen voor Orijen.
Er zijn (overigens totaal onafhankelijke) onderzoeken gedaan naar de invloed van de hoeveelheid eiwitten in de voeding, en daaruit blijkt dat de hoeveelheid eiwitten in Orijen niet schadelijk is voor de nieren. Vroeger dacht men van wel, recenter onderzoek levert andere bevindingen.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

dagmar88 schreef:
dagmar88 schreef:
yuri36 schreef: * Het spijsverteringsstelsel van de hond kan ALLE voedingsstoffen die hij nodig heeft uit een vegetarische voeding halen.
En uit welke groente of graan soort haalt een hond dan alle essentiële aminozuren?
ik vond deze dus wel 'ter zake doen'.
Je vindt het niet alleen terzake doen. Het doet heel erg terzake.
Net zoals bij mensen die vegetarisch eten, is het ook bij honden zaak om elkaar complementerende groenten/granen wat betreft aminozuurprofielen te geven. Op die manier kan een hond alle essentiële aminozuren binnenkrijgen.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Jaap* schreef:Iedereen kent ook wel een oude opa of oma die 110 is geworden met twee pakjes sigaretten en drie borrels per dag.
Maar dat zegt niks algemeens.
Er zijn onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat honden zonder problemen vegetarisch gevoerd kunnen worden, mits je natuurlijk weet wat je doet, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld barfen.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

tekkel schreef: Mogelijke oorzaken voor de tekorten bij de kinderen zijn langdurige borstvoeding zonder dat vitamine D en calcium wordt gesuppleerd, en het te weinig in de buitenlucht komen of hierbij te dik gekleed zijn. Ook vegetarisch gevoede kinderen hebben een verhoogd risico, omdat deze voeding weinig calcium, en veel fytaat en vezels bevat, die de absorptie van vitamine D en calcium belemmeren.[/i]
Voor wat tabletjes vitamine D en calcium bij te geven, eventueel wat vitamine B12, wat kinderen betreft, hoef je geen hogere wiskunde gehad te hebben hoor :D
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ben toch blij dat ik straks naar een middelbare klas moet, waar mijn honden uitgenodigd zijn om te demonstreren wat het effect van rauwe voeding is.
Project groep rauwe voeding, leerlingen hebben spontaan gekozen om de rauwe natuurlijke voeding in de spotlicht te stellen :cheer:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

yuri36 schreef:
Jaap* schreef:Iedereen kent ook wel een oude opa of oma die 110 is geworden met twee pakjes sigaretten en drie borrels per dag.
Maar dat zegt niks algemeens.
Er zijn onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat honden zonder problemen vegetarisch gevoerd kunnen worden, mits je natuurlijk weet wat je doet, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld barfen.
Onderzoeken onderzoeken onderzoeken :roll:
Dat maakt het niet automatisch een goed idee.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Jaap* schreef:
yuri36 schreef: Er zijn onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat honden zonder problemen vegetarisch gevoerd kunnen worden, mits je natuurlijk weet wat je doet, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld barfen.
Onderzoeken worden meestal zo opgesteld dat ze voldoen aan het gevraagde resultaat :19: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Liesbeth schreef:
Jaap* schreef:
yuri36 schreef: Er zijn onderzoeken gedaan en daaruit blijkt dat honden zonder problemen vegetarisch gevoerd kunnen worden, mits je natuurlijk weet wat je doet, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld barfen.
Onderzoeken worden meestal zo opgesteld dat ze voldoen aan het gevraagde resultaat :19: .
ja inderdaad. Daar werd onlangs onderzoek naar gedaan.
Nienke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising labrador / flatcoated retriever

Ongelezen bericht door Nienke »

Ik ben zelf vegetarier, maar heb er nooit ook maar overwogen om mijn hond vegetarisch eten te geven.
Waarom niet? Omdat het van mij een eigen keuze is, van mijn hond niet. Ik kan ook mijn vriend niet 'dwingen' om vegetarisch te eten, dus waarom zou ik dat bij mijn hond wel doen.

Wat kinderen betreft: het is prima mogelijk om een goed dieet samen te stellen waarbij ze alles binnen krijgen. Als je geen vlees eet, moet je het wel vervangen voor iets vergelijkbaars, en dat doen veel mensen niet, waardoor er dus zeker bij kinderen tekorten ontstaan. (hiermee wil ik niet zeggen dat ik mijn kinderen later alleen maar vegetarisch eten wil geven, maar alleen maar dat het wel zou kunnen)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

maart schreef:
Liesbeth schreef:
Jaap* schreef:Onderzoeken onderzoeken onderzoeken :roll:
:smile:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Liesbeth
Zeer actief

maart schreef:
Liesbeth schreef:
Jaap* schreef:Onderzoeken onderzoeken onderzoeken :roll:
:lol:

yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

yuki schreef:Ik wacht nog steeds op het zelfsamengestelde vega menuutje waar je het over had, noem eens een weekje zelf samengestelde voeding voor je hond?????????
Ik heb dat nog nooit gedaan. Maar ik overweeg het voor mijn pup van 7 maanden.
Ik heb dus nog geen samengestelde menuutjes. Maar als je echt geïnteresseerd bent, kun je die menuutjes ongetwijfeld googlen. Ik ben er al tegengekomen.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om vega brokken te geven :piew: , uberhaupt geen brokken.
Ik geef mijn hond dat waar ie recht op heeft, heerlijk vlees en vleesbotten, daar is zijn gestel ook op gebouwd.
Ik vind het tegen natuurlijk om een carnivoor dier vega shit voor te schotelen.
Neem dan een konijn en geen hond. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Riemsesy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weim Langhaar†

Ongelezen bericht door Riemsesy »

@TS
je kunt je hond ook alleen water geven en elke ochtend en avond in de zon laten staren voor de broodnodige energie..

(laat me even weten wanneer z'n tanden beginnen uit te vallen, of aan jou begint te knagen)
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
Riemsesy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weim Langhaar†

Ongelezen bericht door Riemsesy »

yuri36 schreef:
yuki schreef:Ik wacht nog steeds op het zelfsamengestelde vega menuutje waar je het over had, noem eens een weekje zelf samengestelde voeding voor je hond?????????
Ik heb dat nog nooit gedaan. Maar ik overweeg het voor mijn pup van 7 maanden.
Ik heb dus nog geen samengestelde menuutjes. Maar als je echt geïnteresseerd bent, kun je die menuutjes ongetwijfeld googlen. Ik ben er al tegengekomen.
zou de dierenbescherming moeten bellen.. :piew:
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Rebble schreef:
yuri36 schreef:
Liesbeth schreef:Zolang omnivoren en carnivoren supplementen nodig hebben om een vegetarisch dieet aan te vullen, vind IK het van de zotte om die diergroepen anders te voeren dan wat bij ze hoort.

Yuri, hoe kom jij aan je vitamine B12?
De meeste mensen in Nederland geven brokken. Tel daar nog de kvv-voerders bij op, dan heb je het echt wel over de overgrote meerderheid. Al die voeding die die mensen geven is gesupplementeerd. Ik zie dan ook absoluut niet in waarom dat bij een vegetarisch dieet opeens wel een probleem zou moeten zijn.
Omdat een hond gewoon een vleeseter is. Als je als mens kiest om een bepaald dier te gaan verzorgen dien je aan de behoeften van dat dier te voldoen. Stel dat ik besluit om carnivoor te worden, dus puur alleen van vlees te gaan leven. Ik neem een koe en omdat ík carnivoor ben (sorry Hilde :mrgreen: ) wil ik dat mijn koe ook álleen vlees eet, hoe denk je dat haar magen daar mee omgaan, denk jij dat die koe dat vlees kan verteren en de benodigde voedingsstoffen uit haar vleesdieet kan halen (als ze het uberhaupt al eet :19: ) ? Er zijn nou eenmaal lichamelijke verschillen tussen carni-, herbi- en omnivoren die dien je te respecteren. Als je je dan druk maakt om het milieu en de dieren die voor de vleesproductie gebruikt worden dien je dáár zelf iets aan te doen. Je moet dan zorgen dat je vlees in handen krijgt wat wél op een door jou verantwoorde manier verkregen is waardoor je jouw hond het voer kan geven waar hij behoefte aan heeft op een manier die voor jouzelf verantwoord voelt.
Als je zorgt dat een hond al zijn essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt, dan doe je aan zijn behoeften, is mijn bescheiden mening.
Een koe op vlees heb ik geen enkel verstand van, niks over gelezen, nooit geprobeerd, dus ik zal mij niet wagen aan uitspraken wat dat betreft.
Uit onderzoeken blijkt dat een hond al zijn essentiële voedingsstoffen kan halen uit een goed samengestelde vegetarische maaltijd, ook al is zijn spijsverteringsstelsel anders dan dat van een koe.
Dieren in het wild is iets anders, maar een hond houden voor de lol, en dat doet iedereen op dit forum (blindegeleidehonden misschien daargelaten), en dan dieren moeten doden daarvoor, hoe goed ze verder ook gehouden zijn, vind ik nooit verantwoord. Maar dat is MIJN mening (en die van veel andere mensen trouwens ook).
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

yuri36 schreef: * Je kan het vegetarisch eten voor je hond pureren of malen, dan is er geen probleem meer.

* Het spijsverteringsstelsel van de hond kan ALLE voedingsstoffen die hij nodig heeft uit een vegetarische voeding halen.
:wall: :wall: :wall: je bent ook net zo'n oude plaat die blijft hangen he? (in dit geval voor je kop) dat is dus NIET, NIET waar, je MOET supplementeren anders loopt je hond tekorten op. en je moet het bewerken voor je hond er iets mee kan. dat maakt een hond dus NIET geschikt om vegtarisch te eten.
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Liesbeth schreef:
Jaap* schreef:
Dat is een dooddoener en daarmee vermijd je dat je serieus moet ingaan op de stelling. Valt me wederom tegen van je, Liesbeth!
Liesbeth
Zeer actief

yuri36 schreef:een hond houden voor de lol, en dat doet iedereen op dit forum (blindegeleidehonden misschien daargelaten), en dan dieren moeten doden daarvoor, hoe goed ze verder ook gehouden zijn, vind ik nooit verantwoord. Maar dat is MIJN mening (en die van veel andere mensen trouwens ook).
Dan ben IK van mening dat je geen carnivoor voor de lol moet houden. Het dier moet er ook nog lol aan beleven.

Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Ik vind het gewoon hypocriet om een carnivoor in huis te halen om hem vervolgens vegetarisch eten te geven als daar geen enkele reden voor is, behalve je eigen geweten. Dan had je beter na moeten denken voor je een hond in huis haalde.
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Echt serieus ik begrijp totaal niet waarom je zo aan het door zeveren bent.
Ja ik voer mijn hond ook brokken maar waarom wil je zo persee je gelijk halen over het fabeltje dat vers voer zo slecht is.
Het ene na het andere topic over voeding ben je in te vinden om mensen er maar van de overtuigen dat brokken zo geweldig zijn. Laat mensen lekker zelf uitzoeken wat ze willen voeren en dram niet zo door.
Tuurlijk, ik kan begrijpen dat je fan bent van brokken lekker boeie als andere mensen dat niet zijn. Er zijn hier mensen die honden hebben gehad met allerlei medische problemen, die hebben door vers te voeren geen problemen meer. Dus ja dan begrijp ik dat mensen dan vers voer blijven voeren, als je het met je eigen ogen ziet dan zegt dat in mijn ogen meer dan 1000000 onderzoeken over welk voer zus en welk voer zo.

En dan nog wat is in hemels naam het doel van om je hond vegetarisch te voeren????????? Waarom zou je een hond, die carnivoor is, geen vlees geven (en dan bedoel ik zowel vers als wat er in brokken zit)????

En lul nou niet over onderzoek zus en onderzoek zo want dat kan me geen bal schelen.
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

yuri36 schreef:
tekkel schreef: Mogelijke oorzaken voor de tekorten bij de kinderen zijn langdurige borstvoeding zonder dat vitamine D en calcium wordt gesuppleerd, en het te weinig in de buitenlucht komen of hierbij te dik gekleed zijn. Ook vegetarisch gevoede kinderen hebben een verhoogd risico, omdat deze voeding weinig calcium, en veel fytaat en vezels bevat, die de absorptie van vitamine D en calcium belemmeren.[/i]
Voor wat tabletjes vitamine D en calcium bij te geven, eventueel wat vitamine B12, wat kinderen betreft, hoef je geen hogere wiskunde gehad te hebben hoor :D
Hieruit blijkt dus dat je geen idee hebt waar je over praat, ik vind het dus nogal hypocriet van je dat je stelt dat anderen zich er niet in verdiept zouden hebben, puur omdat je die anderen niet kunt volgen. Het wordt niet opgenomen, dus kun je er wel meer van geven, maar wordt het nog steeds niet opgenomen, door de samenstelling van de andere voedingsstoffen. Bovendien worden kunstmatige toevoegingen sowieso slechter opgenomen dan natuurlijke.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Hutsje schreef:
yuri36 schreef: * Je kan het vegetarisch eten voor je hond pureren of malen, dan is er geen probleem meer.

* Het spijsverteringsstelsel van de hond kan ALLE voedingsstoffen die hij nodig heeft uit een vegetarische voeding halen.
:wall: :wall: :wall: je bent ook net zo'n oude plaat die blijft hangen he? (in dit geval voor je kop) dat is dus NIET, NIET waar, je MOET supplementeren anders loopt je hond tekorten op. en je moet het bewerken voor je hond er iets mee kan. dat maakt een hond dus NIET geschikt om vegtarisch te eten.
Blijkbaar heb jij zo'n ouwe plaat nodig :lol1: Nog maar eens dus: Brokken en KVV zijn ook bewerkt en gesupplementeerd, dat is dus niet anders dan bij een vegetarische voeding.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Inez87 schreef:Ik vind het gewoon hypocriet om een carnivoor in huis te halen om hem vervolgens vegetarisch eten te geven als daar geen enkele reden voor is, behalve je eigen geweten. Dan had je beter na moeten denken voor je een hond in huis haalde.
No way, het is HYPOCRIET om alleen voor je hond (zogenaamd!) het beste te willen, zonder daarbij aan andere levende wezens te denken. DAT vind IK hypocriet.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik hoef niks te suplementeren en allerlei on natuurlijke toevoegingen aan het hondenvoedsel toe te voegen, ze halen alles wat ze nodig hebben uit hun zelfsamengestelde rauwe menu.
Heel wat natuurlijker dan die vega shit brokken. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Judith-Diesel schreef:Echt serieus ik begrijp totaal niet waarom je zo aan het door zeveren bent.
Ja ik voer mijn hond ook brokken maar waarom wil je zo persee je gelijk halen over het fabeltje dat vers voer zo slecht is.
Het ene na het andere topic over voeding ben je in te vinden om mensen er maar van de overtuigen dat brokken zo geweldig zijn. Laat mensen lekker zelf uitzoeken wat ze willen voeren en dram niet zo door.

En lul nou niet over onderzoek zus en onderzoek zo want dat kan me geen bal schelen.
Scheelt er iets aan jou ofzo? Dit topic gaat over vegetarisch eten voor honden. Wat kom jij opeens zeveren over brokken? En nee, over rauw vlees voeren gaat dit topic al helemaal niet.
Begrijpend lezen is zeker nooit je sterkste kant geweest? Laat me raden, jouw cito-toetsscore zal niet erg hoog geweest zijn, heb ik gelijk? :D

En dat onderzoeken je "geen bal" kunnen schelen, daarmee benadruk je je simplisme nog meer. Sorry hoor, maar met zo'n domme opmerkingen kan IK niks.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

yuri36 schreef:
Inez87 schreef:Ik vind het gewoon hypocriet om een carnivoor in huis te halen om hem vervolgens vegetarisch eten te geven als daar geen enkele reden voor is, behalve je eigen geweten. Dan had je beter na moeten denken voor je een hond in huis haalde.
No way, het is HYPOCRIET om alleen voor je hond (zogenaamd!) het beste te willen, zonder daarbij aan andere levende wezens te denken. DAT vind IK hypocriet.
Wie zegt dat ik dat niet doe? :U:
En verder, dat jij rauw voeren gevaarlijk vind weten we nu wel met je 'zogenaamd'. Ga jij je hondje maar lekker voeren met die (zogenaamd!) goede vegetarische meuk.
Afbeelding
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

bennie schreef:
yuri36 schreef:
Hieruit blijkt dus dat je geen idee hebt waar je over praat, ik vind het dus nogal hypocriet van je dat je stelt dat anderen zich er niet in verdiept zouden hebben, puur omdat je die anderen niet kunt volgen. Het wordt niet opgenomen, dus kun je er wel meer van geven, maar wordt het nog steeds niet opgenomen, door de samenstelling van de andere voedingsstoffen. Bovendien worden kunstmatige toevoegingen sowieso slechter opgenomen dan natuurlijke.
Man man man, ziehier de volgende die nooit geleerd heeft begrijpend te lezen.
Er staat: "belemmeren", NIET "onmogelijk maken". Als je dus zorgt dat er bij die kinderen extra calcium, vitamine D en B12 in de voeding komt, dan kunnen ze WEL voldoende binnenkrijgen.
En dan mij verwijten dat ik geen idee heb waarover ik praat.
Jonge jonge, ga eerst eens terug naar de basisschool en begrijpend leren lezen, praten we dan verder , ok?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”