Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De vegetarische hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

yuri36
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising poedel/maltezer
dwergpoedel

Re: De vegetarische hond

Ongelezen bericht door yuri36 »

Marjoleine schreef:
yuri36 schreef: Dat vind ik aan racisme grenzen. Alsof de Amerikanen geen serieuze onderzoeken doen.
En daarbij, gelooft ze nu echt dat in Nederland alle onderzoeken kosher zijn?

Sorry hoor, maar ik kan dit allemaal niet zo goed volgen.
Ik wel, hoor.
Als er is aangetoond dat je van een jaar lang 12 liter cola per dag 1% meer kans hebt om ziek te worden, roept Amerika dat je van cola kanker krijgt.
Als jou dergelijke zaken niet eerder zijn opgevallen ben je ehm... iets wereldvreemd, toch wel.

Ik heb zeker oog voor de wetenschappelijke kwaliteit die in Amerika aanwezig is (ik spreek nu even voor mezelf) maar ik heb een omgekeerd evenredig vertrouwen wat betreft hun manier van de resultaten omzetten in publiciteit.
Daar ben ik denk ik iets te nuchter Hollands voor ;)
Och, ben je nu werkelijk van mening dat in Nederland niet hetzelfde gebeurt? Je mag mij wereldvreemd noemen, maar ik jou ook naief...
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Van PETA, niet de minsten:

Meatless Meals for Dogs and Cats

http://www.peta.org/issues/companion-an ... -cats.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

yuri36 schreef: Och, ben je nu werkelijk van mening dat in Nederland niet hetzelfde gebeurt? Je mag mij wereldvreemd noemen, maar ik jou ook naief...
Ik ken de Nederlandse media en wetenschap uitstekend, dank je ;)

Ik weet exact hoe het hier gaat maar ook hoe de criticasters hier werken.
En die mis ik in de US. Ik weet ook wel waarom hoor, maar dat laat onverlet dat ik ze wel mis daar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Omdat je graag bewezen wil zien dat een hond vlees (eiwitten en vet) beter op kan nemen dan plantaardige voeding.
Een citaat uit het boek van Prof. Dr. W.F. Donath – Wat moet mijn hond eten? 1973, ISBN 90 6010 156-1

"Bij het resorberen, het opslurpen door de darmwand, blijken vetten sterk stimulerend te werken op de doorlaatbaarheid van de afgebroken eiwitten. Men neemt aan dat de opname van de eiwitafbraakproducten het beste gebeuren kan bij een verhouding van vetachtige lichamen tot eiwitafbraakproducten als 1 tot 2."

Lees hier het hele artikel: http://barf-natuurlijk.nl/archief/spijs ... nisch.html
Ik vind hem zeer interessant, miss ook voor alle voeders hier.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik ben zelf vegetariër, maar om mijn Mies nou vegetarisch te laten eten? Kan me er niets bij voorstellen al lust ze wel een pannenkoekje tussendoor.
Overigens zie ik er niet uit of ik net een kernramp heb overleefd, wiens woorden waren dat ook alweer? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pepim op 31 mar 2011 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ipv weer met stukken te komen, ga eens in op de vragen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

yuri36 schreef:Van PETA, niet de minsten:

http://www.peta.org/issues/companion-an ... -cats.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie neemt een organisatie die aanraadt katten meloen en geprakte erwtjes te laten eten serieus qua voeding?
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

May Linn schreef:Omdat je graag bewezen wil zien dat een hond vlees (eiwitten en vet) beter op kan nemen dan plantaardige voeding.
Een citaat uit het boek van Prof. Dr. W.F. Donath – Wat moet mijn hond eten? 1973, ISBN 90 6010 156-1

"Bij het resorberen, het opslurpen door de darmwand, blijken vetten sterk stimulerend te werken op de doorlaatbaarheid van de afgebroken eiwitten. Men neemt aan dat de opname van de eiwitafbraakproducten het beste gebeuren kan bij een verhouding van vetachtige lichamen tot eiwitafbraakproducten als 1 tot 2."

Lees hier het hele artikel: http://barf-natuurlijk.nl/archief/spijs ... nisch.html
Jij wil dat bewezen zien, niet ik.

En wat zegt dit alles? Aan vegetarische voeding kun je ook vet toevoegen, so?
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Een PETA mening is nu niet echt onafhankelijk te noemen.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

dagmar88 schreef:

Wie neemt een organisatie die aanraadt katten meloen en geprakte erwtjes te laten eten serieus qua voeding?
Jeetje, moet het altijd zo simpel met jou? Er staat wel duidelijk:

If you decide to prepare your own vegetarian dog or cat food, we recommend that you read Vegetarian Cats & Dogs to ensure that you understand the nutritional needs of dogs and cats. Do NOT rely on this factsheet for complete information.
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Inc schreef:

Een PETA mening is nu niet echt onafhankelijk te noemen.
Dat zeg ik niet maar ze staan wel voor het welzijn voor dieren.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

yuri36 schreef:Na 14 bladzijden in dit onderwerp heb ik veel getrap tegen vegetarisch voeren gezien, maar geen mens die duidelijk kan maken welke essentiële voedingsstoffen in vlees en botten zitten, die een hond niet uit een vegetarische voeding aangevuld met vitamines en mineralen zou kunnen halen.
Niemand hier kan die nutritionele meerwaarde van vlees duidelijk maken.
En waarom niet? Juist, omdat die niet bestaat!
Nou nogmaals ik denk dat je met heel veel moeite die voedingsstoffen wel kan krijgen zonder vlees, maar bessef je je wel dat om dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen dat een hond minstens het dubbele moet eten als normaal? En weet je ook dat herbivoren een heel ander verteringssysteem hebben als carnivoren? dat heeft een reden namelijk dat het afbreken van voedingstoffen in planten veeeeeeeel langer duurt als dat in vlees, En dat dus de carnivoor de honde dus! daar het verteringssysteem helemaal niet voor heeft? En kan dus daarom ook niet al die stoffen zomaar uit dat dieet halen die hij nodig zou moeten hebben voordat dat mogelijk is heeft hij het alweer uitgekakt!

En dan als laatste wat zit er dan nu eigenlijk precies in dat voer? zowel dat van je hond als jou vlees vervangers want besef je je ook dat voor Soja bv hele amazone bossen omgekapt worden? :19: Het leven is nu eenmaal niet zo simpel als we dat graag zouden willen zien.
dagmar88
Zeer actief

yuri36 schreef:
dagmar88 schreef:

Jeetje, moet het altijd zo simpel met jou? Er staat wel duidelijk:

If you decide to prepare your own vegetarian dog or cat food, we recommend that you read Vegetarian Cats & Dogs to ensure that you understand the nutritional needs of dogs and cats. Do NOT rely on this factsheet for complete information.
:Q: dus ze nemen zelfs zichzelf niet serieus? Waarom geef je een bron die je daarna weer af zwakt?

En houd eens op met je ge simpel. Wordt er een beetje simpel van onderhand.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

yuri36 schreef:Niet voor Malinois die geen Engelse onderzoeken wil lezen maar wel voor anderen die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheid van een vegetarisch dieet:

An experimental meat-free diet maintained haematological characteristics in sprint-racing sled dogs.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19480731" onclick="window.open(this.href);return false;

Een groep honden kreeg 16 weken lang een vleesvrij dieet en gedurende 10 van die 16 weken vonden competitieve racen plaats. Deze honden op een vleesvrij dieet waren ook na afloop in een uitstekende conditie en hun bloedwaarden waren gelijk aan die van de controlegroep die wel vlees at.
Ja 16 weken........ er zijn kudde honden die ieder jaar een aantal maanden op een plantaartdig dieet zitten dus ik geloof best wel dat dit voor 16 weken totaal geen problemen geeft. Maar dat zegt niets over de problemen op lange termijn. met een beetje geluk kun je ook 16 weken lang iedere dag iboprufen innemen wil je toch echt liever niet iedere dag van je leven doen want dat overleeft je maag ook niet :19:
Laatst gewijzigd door corason del perro op 31 mar 2011 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nog maar eens dan!
renee-uk schreef:Denk je niet als barfen werkelijk zoveel slachtoffers zou maken, je ook genoeg van die info op nederlandse sites zou kunnen vinden?
yuri36 schreef:Na 14 bladzijden in dit onderwerp heb ik veel getrap tegen vegetarisch voeren gezien, maar geen mens die duidelijk kan maken welke essentiële voedingsstoffen in vlees en botten zitten, die een hond niet uit een vegetarische voeding aangevuld met vitamines en mineralen zou kunnen halen.
En nogmaals, als je daar zelf zo achter staat waarom voer je dat je opgroeiende hond niet dan?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Godverdomme. Geef die hond gewoon elke dag een bak rauwkost en alle supplementen die je kunt bedenken en hou er verder over op.
Dan horen we over een jaar wel of hij er inmiddels uitziet als een kernramp overlevende of als adonis.
Zijn we een jaar van dit gezeur af tenminste.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
pepim
Zeer actief

Jaap* schreef:Dan horen we over een jaar wel of hij er inmiddels uitziet als een kernramp overlevende of als adonis.
Zijn we een jaar van dit gezeur af tenminste.
O jouw woorden en ja dat laatste ook. :wink:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Sandra was van de kernramp hoor :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
pepim
Zeer actief

Jaap* schreef:Sandra was van de kernramp hoor :mrgreen: :wink:

:mep: Sandra :wink:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

yuri36 schreef:
May Linn schreef:Omdat je graag bewezen wil zien dat een hond vlees (eiwitten en vet) beter op kan nemen dan plantaardige voeding.

Jij wil dat bewezen zien, niet ik.

En wat zegt dit alles? Aan vegetarische voeding kun je ook vet toevoegen, so?
Sorry, lees je citaat hieronder nog eens:
Deze vraag wilde je toch beantwoord zien.
Als je op de site verder leest, waarvan ik je de link van gaf.
Dat lees je dat dit bewezen is. Evenals bewezen is dat een hond een vlees-eter is.
Dus om na 14 euh volgens mij 15 bladzijdes dan eindelijk jou vraag eens te beantwoorden welke essentiële voedingsstoffen er in vlees en botten zitten en niet in een vegetarische voeding zitten:
- een natuurlijke calciumbron die ervoor zorg dat het bottengestel van een hond gezond word en blijft.
- Voedingsstoffen ut vlees, eiwitten zijn makkelijker opneembaar door de toevoeging van dierlijk vet
- Als je in je vegetarische dieet ook koolhydraten gaat voeren, dan is het risico op tandsteen en tandplak veel groter omdat een hond geen verteringsenzymen heeft in zijn mond (ook niet in de maag) die koolhydraten kunnen verteren.
- Onnatuurlijke vitamine’s en mineralen zijn minder goed opneembaar, dus de vraag of je hond daarvan genoeg kan opnemen
- De vraag of je hond genoeg omega 3 vetten binnen krijgt met een plantaardige voeding. In plantaardige producten zijn deze namelijk in veel minder mate aanwezig.
- Je de plantaardige delen uit de vegetarische voeding zult moeten bewerken, gaat dit door pureren, prima dan zorgt dat voor weinig vitamineverlies. Gebeurt dit door middel van koken/stomen, dan zal je vitamines en mineralen verliezen en weer een vraagteken of je hond dus op termijn voldoende vitamine’s en mineralen binnen krijgt.
- Dan weet je niet hoeveel je hond opneemt en weer uitscheid van plantaardige materialen. En als je koolhydraten ook erbij voert dan weet je dat ook niet. Je supplementeert dan vitamine’s en mineralen erbij. Maar hoe weet jij hoeveel? Dat je hond niet teveel en niet te weinig vitamine’s en mineralen binnen krijgt. Bij een natuurlijke bron van vitamine’s en mineralen zal een hond enkel gebruiken wat hij nodig heeft en de rest weer uitscheiden.

Hopelijk is je vraag zo beantwoord?
En kun je een wel over wogen beslissing maken of je je hond vegetarisch gaat voeren.

Ik bedank voor de info die ik nog meer geleerd heb vanavond.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Eigenlijk wil ik me graag, afgezien van 1 vraag/opmerking ergens op pagina 3, verder afzijdig houden van dit onderwerp, ik lees af en toe mee. Ging erover dat ik een keus heb om vegetariër te zijn en de hond niet. Yuri zegt - terecht - dat een hond altijd afhankelijk is van mijn keuzes. Al probeer ik als baasje wel verantwoordelijkheid te nemen en te kiezen wat het beste is voor de hond.

Ik denk dat een hond in de eerste plaats een vleeseter is en dat hij/zij ook best houdt van wat groenvoer (gras, fruit, groente...) op zijn tijd. Ik denk: als een hond de keuze heeft tussen een bak vlees of een bakje sla (bij wijze van spreken) dat hij eerst het vlees zal eten en dan pas de sla. Ik denk dat wolven dat in het wild ook doen, een prooidier eten en wat gras, blaadjes of bessen voor de digestie.

Maar ik weet wel dat een hond een behoefte heeft om lekker te kluiven. Een bullenpeesje, een kipkluif, hoefjes, maakt niet uit. Even lekker kluiven, mijn hond doet dat bij voorkeur na zijn maaltijd terwijl ik zit te eten. Goed voor de tandjes en even lekker ontspannend.
Dus mijn vraag aan Yuri36: hoe los je dat dan op binnen een vegetarisch dieet voor de hond?
Op een houtje bijten?
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
renee-uk
Zeer actief

[Sandra] schreef:Eigenlijk wil ik me graag, afgezien van 1 vraag/opmerking ergens op pagina 3, verder afzijdig houden van dit onderwerp, ik lees af en toe mee. Ging erover dat ik een keus heb om vegetariër te zijn en de hond niet. Yuri zegt - terecht - dat een hond altijd afhankelijk is van mijn keuzes. Al probeer ik als baasje wel verantwoordelijkheid te nemen en te kiezen wat het beste is voor de hond.

Ik denk dat een hond in de eerste plaats een vleeseter is en dat hij/zij ook best houdt van wat groenvoer (gras, fruit, groente...) op zijn tijd. Ik denk: als een hond de keuze heeft tussen een bak vlees of een bakje sla (bij wijze van spreken) dat hij eerst het vlees zal eten en dan pas de sla. Ik denk dat wolven dat in het wild ook doen, een prooidier eten en wat gras, blaadjes of bessen voor de digestie.

Maar ik weet wel dat een hond een behoefte heeft om lekker te kluiven. Een bullenpeesje, een kipkluif, hoefjes, maakt niet uit. Even lekker kluiven, mijn hond doet dat bij voorkeur na zijn maaltijd terwijl ik zit te eten. Goed voor de tandjes en even lekker ontspannend.
Dus mijn vraag aan Yuri36: hoe los je dat dan op binnen een vegetarisch dieet voor de hond?
Op een houtje bijten?
winterpeen, mijn Gina is er gek op :cheer:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

renee-uk schreef:
[Sandra] schreef:
Op een houtje bijten?
Maar wat heeft een winterpeen dan wat een lekker kluifbot niet heeft?

Naja, 't is goed voor de oogjes :engel:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
dagmar88
Zeer actief

[Sandra] schreef:
renee-uk schreef:
[Sandra] schreef:
Op een houtje bijten?

En je ziet de oranje drollen in het donker liggen, makkelijk met opruimen :ok:
renee-uk
Zeer actief

dagmar88 schreef:
[Sandra] schreef:
renee-uk schreef: winterpeen, mijn Gina is er gek op :cheer:

Net frolic maar dan anders :P
Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

renee-uk schreef:
dagmar88 schreef:
[Sandra] schreef: Maar wat heeft een winterpeen dan wat een lekker kluifbot niet heeft?

Net frolic maar dan anders :P
:mrgreen: De hutspot drollen zijn nóg specialer.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

pepim schreef:
Jaap* schreef:Sandra was van de kernramp hoor :mrgreen: :wink:

:mep: Sandra :wink:
:zwaai :flower: :engel: :smile:
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

yuri36 schreef:Niet voor Malinois die geen Engelse onderzoeken wil lezen maar wel voor anderen die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheid van een vegetarisch dieet:

An experimental meat-free diet maintained haematological characteristics in sprint-racing sled dogs.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19480731" onclick="window.open(this.href);return false;

Een groep honden kreeg 16 weken lang een vleesvrij dieet en gedurende 10 van die 16 weken vonden competitieve racen plaats. Deze honden op een vleesvrij dieet waren ook na afloop in een uitstekende conditie en hun bloedwaarden waren gelijk aan die van de controlegroep die wel vlees at.
16 weken? Laat me niet lachen wat een prutonderzoek is dat dan. Man je kunt 16 weken vegaburgers eten zonder dat je ergens last van hebt. Je maakt dan aanspraak op je reserves, die zijn behoorlijk groot, mits je voor die tijd gezonde voeding hebt gegeten. En nee dan heb ik het niet over die blubberlaag op je buik. Maak daar eens 16 jaar van, of 16 weken na geboorte.. Zoiets neem je toch niet serieus?
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

bennie schreef:

16 weken? Laat me niet lachen wat een prutonderzoek is dat dan. Man je kunt 16 weken vegaburgers eten zonder dat je ergens last van hebt. Je maakt dan aanspraak op je reserves, die zijn behoorlijk groot, mits je voor die tijd gezonde voeding hebt gegeten. En nee dan heb ik het niet over die blubberlaag op je buik. Maak daar eens 16 jaar van, of 16 weken na geboorte.. Zoiets neem je toch niet serieus?
JOU neem ik in elk geval niet serieus. Iemand die denkt dat een hond voor 16 weken van alle essentiële voedingsstoffen een reserve heeft, en ook nog genoeg om te kunnen sporten, die weet helemaal nul noppes niks van biologie en voeding.
Bye bye
yuri36
Zeer actief
dwergpoedel

Filmpje met een dierenarts over vegetarisch (vegan) voer voor honden:

http://www.ecovegandog.com/2009/10/inte ... vegan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”