May Linn schreef:yuri36 schreef:May Linn schreef:Omdat je graag bewezen wil zien dat een hond vlees (eiwitten en vet) beter op kan nemen dan plantaardige voeding.
Een citaat uit het boek van Prof. Dr. W.F. Donath – Wat moet mijn hond eten? 1973, ISBN 90 6010 156-1
"Bij het resorberen, het opslurpen door de darmwand, blijken vetten sterk stimulerend te werken op de doorlaatbaarheid van de afgebroken eiwitten. Men neemt aan dat de opname van de eiwitafbraakproducten het beste gebeuren kan bij een verhouding van vetachtige lichamen tot eiwitafbraakproducten als 1 tot 2."
Lees hier het hele artikel:
http://barf-natuurlijk.nl/archief/spijs ... nisch.html
Ik vind hem zeer interessant, miss ook voor alle voeders hier.
Jij wil dat bewezen zien, niet ik.
En wat zegt dit alles? Aan vegetarische voeding kun je ook vet toevoegen, so?
Sorry, lees je citaat hieronder nog eens:
yuri36 schreef:Na 14 bladzijden in dit onderwerp heb ik veel getrap tegen vegetarisch voeren gezien, maar geen mens die duidelijk kan maken welke essentiële voedingsstoffen in vlees en botten zitten, die een hond niet uit een vegetarische voeding aangevuld met vitamines en mineralen zou kunnen halen.
Niemand hier kan die nutritionele meerwaarde van vlees duidelijk maken.
En waarom niet? Juist, omdat die niet bestaat!
Deze vraag wilde je toch beantwoord zien.
Als je op de site verder leest, waarvan ik je de link van gaf.
Dat lees je dat dit bewezen is. Evenals bewezen is dat een hond een vlees-eter is.
Dus om na 14 euh volgens mij 15 bladzijdes dan eindelijk jou vraag eens te beantwoorden welke essentiële voedingsstoffen er in vlees en botten zitten en niet in een vegetarische voeding zitten:
- een natuurlijke calciumbron die ervoor zorg dat het bottengestel van een hond gezond word en blijft.
- Voedingsstoffen ut vlees, eiwitten zijn makkelijker opneembaar door de toevoeging van dierlijk vet
- Als je in je vegetarische dieet ook koolhydraten gaat voeren, dan is het risico op tandsteen en tandplak veel groter omdat een hond geen verteringsenzymen heeft in zijn mond (ook niet in de maag) die koolhydraten kunnen verteren.
- Onnatuurlijke vitamine’s en mineralen zijn minder goed opneembaar, dus de vraag of je hond daarvan genoeg kan opnemen
- De vraag of je hond genoeg omega 3 vetten binnen krijgt met een plantaardige voeding. In plantaardige producten zijn deze namelijk in veel minder mate aanwezig.
- Je de plantaardige delen uit de vegetarische voeding zult moeten bewerken, gaat dit door pureren, prima dan zorgt dat voor weinig vitamineverlies. Gebeurt dit door middel van koken/stomen, dan zal je vitamines en mineralen verliezen en weer een vraagteken of je hond dus op termijn voldoende vitamine’s en mineralen binnen krijgt.
- Dan weet je niet hoeveel je hond opneemt en weer uitscheid van plantaardige materialen. En als je koolhydraten ook erbij voert dan weet je dat ook niet. Je supplementeert dan vitamine’s en mineralen erbij. Maar hoe weet jij hoeveel? Dat je hond niet teveel en niet te weinig vitamine’s en mineralen binnen krijgt. Bij een natuurlijke bron van vitamine’s en mineralen zal een hond enkel gebruiken wat hij nodig heeft en de rest weer uitscheiden.
Hopelijk is je vraag zo beantwoord?
En kun je een wel over wogen beslissing maken of je je hond vegetarisch gaat voeren.
Ik bedank voor de info die ik nog meer geleerd heb vanavond.
Hoi May Linn,
Wat calcium betreft heb je calciumcarbonaat bijvoorbeeld, maar voor wie wil bestaan er ook natuurlijke calciumsupplementen en dat hoeven dan niet per se gemalen botten te zijn. Uit onderzoek is inmiddels bekend dat, ook bij opgroeiende dieren, als je de hoeveelheid calcium in de voeding op een bepaald (niet te hoog) peil houdt, dat er dan ook met calciumsupplementen geen problemen ontstaan. En dan nog speelt dit voornamelijk bij grote honden gevoelig voor hd en ed.
Bepaalde voedingsstoffen zijn met vet beter opneembaar idd, maar dat kunnen net zo goed plantaardige vetten zijn.
Wat de koolhydraten betreft, dat geldt ook voor brokken.
Onnatuurlijke vitamines moet je dan ook niet gebruiken.
Omega-3 vetzuren komen ook in plantaardige oliën voor:
Lijnzaadolie (57%)
Sacha-Inchi olie (48%)
hennep-olie (20%)
walnootolie (circa 10%)
(wikipedia)
Wat koken betreft: de mens kookt zijn eten ook en krijt ook genoeg binnen als hij gezond eet.
Bovendien, door te supplementeren met een multivitamine zal de hond altijd genoeg binnenkrijgen.
Als je met de supplementatie van vitamines en mineralen redelijk bent, zal je hond nooit te weinig of teveel binnenkrijgen. Uiteraard moet je de vegetarische voeding die je geeft wel doorrekenen op vitamines en mineralen zodat je weet hoeveel je moet aanvullen.
Bovendien kennen vitamines en mineralen een veilige marge: als je daarbinnen blijft, kan het geen kwaad.
Het is absoluut onwaar dat als honden of mensen met een natuurlijke voeding teveel vitamines of mineralen binnenkrijgen, dat dat dan geen kwaad kan.