Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wolvengedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: wolvengedrag

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ma-Rianne schreef:Dit zijn Amerikaanse fokkers . Het is nog wel de vraag of je toestemming krijgt om deze dieren in te voeren in Nederland.
Dat lukte vorig jaar ook niet met de Ashera kat,een hybride kattensoort uit drie katten: een Afrikaanse serval, een Aziatisch luipaardkat en een gewone huiskat. Daarbij werd de stelling genomen dat die kat een wilde, beschermde kattensoort was, al was het een hybride. En die mag je in Nederland alleen met een speciale vergunning houden. Ook de wolf staat in de flora en fanua wet op de lijst van de beschermde soorten.

Volgens mij vallen de meeste ondersoorten van wolven onder CITES II en kan je voor gekweekte wolven zonder problemen een importvergunning krijgen met de ondertekende verklaring.

http://www.cites.org/eng/app/index.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Joswolf
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarloos Wolfhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Joswolf »

Je moet wel de afstamming kunnen aantonen. Om de wilde wolven te beschermen. En dan zijn er minimale eisen hoe je wolven moet houden. Maar die zijn belachelijk klein, 100 vierkante meter en ze hebben toch echt meer nodig. Verder zijn het schuwe stressige dieren die niet als huishond te houden zijn.
De amerikaanse wolfhonden of hybriden zonder afstamming krijgen geen cites. Maar als de directe wolf meer als 4 generaties weg is is er geen cites nodig en mag je ze gewoon hebben. In princepe is elke hond een afstamming van de wolf. Sommige rashonden hebben ook wolven ingekruist. De Duitse herder en enkele sledehonden rassen. Vaak wel onofficieel en in het kader van vers bloed inkruisen.
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Voor de HF lezers alvast de beste wensen.
Afbeelding
Jos
Anne&Taar
Zeer actief

Mooie foto, zeg...Super!

Vanuit hier ook een mooie kerst. Met een minder spectaculair plaatje dan (maar net zo gemeend... :mrgreen: )

Afbeelding
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

De Saarlooswolfhond werd in het begin gebruikt als blinde geleidehond. Dit omdat hij voorzichtig was. Niet onder een ladder doorliep. Je hoefde hem dat niet te leren. Een bewegende putdeksel of ijs en water. Eerst voelen of dat veilig is. Maar de terughoudendheid vooral bij razend verkeer en schrik bij een vrachwagen die de klep open laat vallen. Tegenwoordige tijd zou dat met die drukte niet de meest geschikt hond hiervoor zijn. Nu heb je een stabiele hond nodig. De voorzichtigheid komt duidelijk van de wolf. Hier wordt eerst onderzocht of het veiolig is. Een ijsschots zakt naar onder als je erop staat. Een Labby zou er misschien zo op duiken. Een wolf en ook de Saarloos is daar voorzichtiger. In de natuur loeren te veel gevaren.
Afbeelding
Jos
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

wauw heb het hele topic in een klap uitgelezen, superinteressant en wat een mooie foto's!
Ik blijf dit topic volgen! En nu ga ik de sites bekijken en het filmpje van CM.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

shibashira schreef:Jeetje... wat een gedoe met die regels ....

Misschien een domme vraag wat eten je wolfen en hybriden?
De wolfjes (en hondjes) eten vlees met haartjes en veertjes. Vandaar dat Escan altijd over zijn nek gaat als hij bij Jos wat krijgt. Escan blieft zijn vlees in nette hapklare brokjes. Liefst MET sausje, maar in ieder geval zonder vieze haartjes.
Ik zie hem nog met ware walging kijken terwijl de wolven (toen nog welpen) een konijn gevoerd kregen. Als ik aan zijn koppie denk moet ik nog lachen :mrgreen: En dat denkt dan een nepwolf te zijn.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Met huid en haar dat klopt. Nu weer een gestorven edelhert gekregen. In deze tijd vechten de mannetjes nog al en dat kan wel eens slecht aflopen. Zelfs bij de bijgevoerde edelherten komt dat voor dus niet alleen op Oost vaarderse plassen. Hier wordt het echter op natuurlijke wijze opgeruimd.
Afbeelding
Afbeelding
Jos
sjuutje
Actief
Mijn ras(sen): kruising kangaroo en kelpie... een working kelpie!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sjuutje »

Hoi Jos,

Met zijn hoevelen eten ze nu zo'n edelhert en gaat het helemaal op? Geef jij elke dag vlees of ook wel eens dag(en) niet?

Ik vindt je foto's van de wolven trouwens prachtig!
Een wolf heeft iets mysterieus en een enorme aantrekkingskracht op mij.
Working kelpie, eigenwijs, sportief en prachtig om te zien!
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Dit gedeelde edelhert kregen twee wolven en dan krijgen ze iig enkele dagen erna niets meer. Andere delen van het hert werd hier verdeeld en de grote botten van de schedel en een kniedeel zie ik nog liggen. De ribben enz verdwenen als sneeuw voor de zon. Maar grote botten blijven wel eens achter. Lupi de grote poolwolf knakte ook de schedels en at die op maar nu hij oud is laat hij grote botten ook wel liggen of hij knakt de schedel maar een deel blijft dan liggen. Een lammetje heeft weer zachtere botten en dan vind ik weer niets terug. Uiteindelijk gooi ik zelden delen bot weg maar wat echt niet op gaat ruim ik dan wel op. Over het algemeen eten de wolven tussen de 1 en 2 kilo gemiddeld perdag. Een oudtje eerde 1 of minder en een jonger dier in de winter eerder 2. Ze kunnen tot 10 kilo in ene keer weg krijgen. Een grote poolwolf of Timberwolf van 60 kilo kan zelfs wel 15 kilo weg krijgen. Dan loopt hij ook niet meer soepel en is echt rond. Maar dat zijn uitzonderingen en komt zelden voor. In de natuur als ze een week niets hebben gehad en dan de kans krijgen doen ze dat wel. Maar als die van mij meer krijgen verstoppen ze het. Ook wanneer er meer wolven samen leven zal er meer voedselnijd zijn. Net als bij honden zg maar. Alleen eten die niet zoiveel in eens.
Jos
sjuutje
Actief
Mijn ras(sen): kruising kangaroo en kelpie... een working kelpie!

Ongelezen bericht door sjuutje »

Dat de oudere grote botten laat liggen, heeft dat te maken met zijn tanden? In je topic las ik dat je niet alleen vlees (prooi) voert toch, je voert ook iets van brokken bij? hoe zien de tanden van de wolven eruit, zit daar veel tandplak op of valt dat mee?

Geef je je honden ook prooidieren, zie je verschil tussen de manier van eten van je honden en dat van de wolven? Ik bedoel, ik voer mijn hond rauw en ze heeft ook vastendagen, de dag ervoor krijgt ze ad librium en dan gaat er soms 1,5 kilo vlees in, ze was toen 8 maanden oud en woog op dat moment rond de 14 a 15 kilo.... wat ze niet op kan verstopt ze in de tuin.
Soms zie ik dat niet en dan graaft ze het weer op op een dag dat ze meer honger heeft.

Doen wolven dat ook op die manier, daar is nl. het hele barfen op gebaseerd, op de manier van eten van wilde wolven. Reuze interresant dus alhoewel jij niet helemaal wilde wolven hebt bij jou in het reservaat, toch?
Working kelpie, eigenwijs, sportief en prachtig om te zien!
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

De wolven kregen eens brokken maar verder zelden. Tanden zijn schoon. Dingo's en huishonden krijgen brokken en vlees. De oude met 16 eet eigenlijk gewoon niet veel meer. Ik merk wel dat die die brokken eten veel meer uitschijten zeg maar. Vers verteerd veel beter.
Verschil met wolven en eten is dat eten belangrijker is een hond is minder snel en heeft het nakijken. Ik bedoel dat de wolven er als de kippen bij zijn en een hond makkelijker van zijn eten weg te houden is.
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Deze hondenuitlaatplaats waar ook graag wordt gefietst. Nu enkel geschikt voor zeehonden en waterfietsen.
Afbeelding
Uitzondering voor wolven die over water kunnen lopen
Afbeelding
Jos
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Hahahaha, die laatste foto is wel erg leuk :ok:
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Eindelijk is het zo ver en is de eerste wolf in Nederland. De krant wil het exclusieve recht dus kan ik nog niet zeggen waar maar een Duitse wolf is de grens overgestoken en er is ook een foto gemaakt. Met een Handy dus niet de beste kwaliteit.
Afbeelding
De oostvaarderse plassen is nog ver weg maar wie weet.
Jos
Anne&Taar
Zeer actief

Jaaaaa...Bijna trap ik daar in. Bijna, he. :mrgreen:
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

ja 1 april is niet een slimme dag gekozen door de wolf of fotograaf dus ik trap er ook niet in...
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ja, er ligt ook veel sneeuw op het moment :wink:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

Ik zie dit topic nu pas... blz 7 t/m 13 moet ik nog doorlezen, maar m'n ogen waren wel wat vermoeid na 6 pagina's ... morgen wellicht. :slaap:

Werkelijk prachtig om dat (duidelijke) wolvengedrag te zien, prachtige foto's en mooie uitleg van ervaringsdeskundige. Ik ga dit zeker blijven volgen en wie weet kom ik eens richting het zuiden des lands/duitse grens in de toekomst...

Zie zeker wel wat gedragingen terug in m'n eigen honden, toch vind ik dat het niet 1 op 1 te kopiëren is, een wolf en hond zijn niet gelijk aan elkaar, door de jaren heen zijn de verschillen steeds groter geworden, zeker met het oog op doorfok, maar herkenningspunten zijn er zeker en gedrag van een dier is gewoon erg leuk en leerzaam. Zeker omdat een wolf wat verder van ons af staat dan een huishond en je dat prachtige roedelgedrag naar voren ziet komen.

Prachtig, de foto's, de verhalen, je inzet en het werk wat je verricht... Keep up the good work! :E:
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Sneeuw hadden we vorig jaar nog in deze tijd van het jaar hoor :mep:
Maar goed het was te proberen he.
Jos
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Joswolf schreef:Afbeelding

Hier is overigens het zelfde te zien. De ranglaagste weer die van boven meer praatjes krijgt. Ook het dicht bij mij zijn is zijn ondersteuning. Honden hebben deze ondersteuning door middel van contact met de baas door de lijn. Een hond aan de lijn vertoond agressie door dat hij zich ondersteund voelt door dat lijncontact met de baas. Wanneer je loslaat en wegloopt voelt hij/zij zich plots minder sterk.
Het van bovern meer durven is ook iets wat men serieus moet nemen. Stel een rang lagere hond moet onder een kind staan. Hij accepteerd dat gelaten maar wanneer hij dan op de bank ligt (hoger dan een op de grond spelend kind) kan de hond "praatjes " krijgen en wel grommen. Ik vind veel van dit wolven gedrag direct reflecterend op onze honden.
Jos

Heel oud postje al maar kende dat topic niet maar goed... nu begrijp ik waarom m'n hond soms zo lelijk doet aan de lijn tegen sommige honden... en als hij diezelfde honden in het bos tegenkomt los is er niets aan de hand...
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Pffffft alle 14 pagina's gelezen... wat ontzettend gaaf.. geweldig topic dit...
wat een enorme ervaring moet dat zijn iedere keer weer dat je gewoon bij die wolfen staat en ze over je heen hebt hangen en aan kan raken...
ook mij lijkt het geweldig om het eens van dichtbij te zien.. al zie ik ze dan liever met een hek ertussen :)

ja intens genieten lijkt me dit.. wat zul jij elke dag uber-gelukkig zijn
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

nrt alles door zitten lezen en vooral heel aandachtig de foto`s bestudeerd. mijn complimenten voor de duidelijke platen. ga nu eerst je site bekijken.
ellen
Afbeelding
Pelia33
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador retriever en Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Pelia33 »

Ook ik heb met veel bewondering dit topic zitten lezen....in 1 dag! hihi
Was veeel te boeiend om te stoppen en ga het ook zeker blijven volgen!
Je site ga ik ook nog bekijken, maar eerst even de oogjes rust gunnen haha.
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

De dichstbijzijnde wolf in Duitsland was Reinhard die al bijna 5 jaar in het Reinhardswald leefde. Hij is dood gevonden en was al meerdere weken dood toen hij werd gevonden. Men weet nog niet waaraan hij is overleden maar er waren geen schotwonden of andere afwijkingen zo aan de buitenkant vast te stellen.
Maar er is weer een nieuwe bij Lunenurgerheide gespot. Noord Duitsland en ook maar 200km van Nederland.
Afbeelding
Jos
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Het was hier zo rustig dat ik maar een discussie met de wolven ben gaan houden. Ze vertellen veel over hun wereld van denken, geuren en sporen. "Goh wat zijn dat toch rare wezens die twee beners baas. Met zo'n neus als jij begrijpen wij goed dat jullie ons en soortgenoten niet snappen".
Afbeelding
Jos
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Toepasselijk shirt Jos :mrgreen:
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Machtig mooie foto :80: :ok:
kreel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Engelse bulldog en Boerboel

Ongelezen bericht door kreel »

Hé Jos, ik lees hier (veel) meer dan dat ik post en gisteravond stuitte ik tot mijn verrassing op dit topic. Meteen achter elkaar 14 pagina's doorgelezen. Hier dus nog iemand die geniet van je foto's en verhalen/uitleg. Zelf heb ik twee honden waaronder een Boerboeldame (een duidelijk alphatype) die zeer puur communiceert. Ik leef met haar volgens Natural Dogmanship dus ik herken bijzonder veel in je verhalen. Mijn teef is dus zo'n 'bitch' die alle pups doodbijt. Meteen. Zonder genade. Alles onder het jaar moet eraan. Ze is... bijzonder zullen we maar zeggen. Vanuit alle hoeken. Maar ook zo van en bij ons dat het goed is zo.
Dankzij mijn hondenschool (er zijn er twee in Nederland die op die manier werken) ben ik aardig bedreven geraakt in de hondentaal en zijn de boeken en dvd's (hond, wolf) niet aan te slepen :D.
Ik verheug me alweer op nieuwe foto's!
Kreel, Noppes R.I.P., Toosje en Dirkje: GIRLPOWER!
Joswolf
Zeer actief
Contacteer:

Symbiose met wolven.
In het wolvenverlijf tussen de gestapelde stenen zag ik deze zandhagdissen. De vogels kunnen er zo niet goed bij. De vliegen die mogelijk op vleesresten af komen zijn weer voor deze reptielen.

Afbeelding

Jos
Laatst gewijzigd door Joswolf op 02 aug 2011 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”