Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dagelijkse pijnstilling, ja of nee

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Dagelijkse pijnstilling, ja of nee

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Caro. schreef:Yep, Kaya krijgt ook al jaren dagelijks pijnstilling.
Maar ik prop er niet zonder meer de hoogste dosering in; ik bekijk wel of ze kan minderen en geef dan de dosering waarvan
ik denk dat ze redelijk pijnvrij is.
Zo heeft ze tijden de max. dosering gehad, maar het ook een jaar prima gedaan op een kwart daarvan.
Sinds een aantal weken krijgt ze weer de volle dosis, maar komende week ga ik kijken of daar weer een kwart vanaf kan (dit alles
i.v.m. maag en nieren).
Ik switch bij Jack ook regelmatig tussen 2 of 3 pillen per dag. Niet eens zozeer vanwege zijn nieren enzo, maar als hij een tijdje op 3 tramadol zit wordt hij heel overmoedig en hyperactief. Op 2 doet hij het goed tot hij zich verstapt of onderuit gaat, dan heeft hij die 3 wel weer even nodig, tot ik merk dat hij weer echt gaat overdrijven en uitsloven, en dan gaan we weer effe terug naar 2. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

wendy71 schreef:Zeker, ik wil niet dat mijn hond dagelijks pijn lijd.
Voor Lola heb ik altijd Rimadyl in huis ivm haar artrose, zodra ik bemerk dat ze er last/pijn aan heeft gaat er pijnstilling in. :ok:
En dan vind ik weer dat je te laat bent. Waarom niet gewoon elke dag een halve tablet ofzo?
Hanneke2
Zeer actief

schelsey schreef:Ik ben blij dat ik even mijn verhaal over Schelsey en maja heb verteld en de reacties zijn natuurlijk 100 % waar, bij mij gaat het zeker niet dat ik kosten wil besparen hoor, er staat altijd metacam klaar hier in nood, het gaat er vooral over dat ik bang ben dat pijnstillers een gewoonte gaat worden en niet meer zal helpen maar een hond met pijn laten lopen is ook zeker niet diervriendelijk, en natuurlijk sluit ik mijn ogen voor de problemen die ze wat hebben omdat ik er niet aan wil toegeven want ik weet dat hun leven niet zo heel lang meer zal duren, Schelsey is 10 en ja, das al een redelijk mooie leeftijd, als ze de 12 haalt ben ik al blij maar Maja is een ander verhaal, ik zie er nu al tegenop om haar af te moeten geven, ik zie al mijn honden graag maar maja heb ik een speciale band maar het is natuurlijk wel zo dat ze beter een leuk en korter leven heeft dan altijd met pijn en jeuk

Ik moet meer aan de honden denken en minder aan mezelf en dus zeker beginnen met pijnbestrijding en ook voor de jeuk, jullie hebben zeker gelijk hoor

ikzelf heb ook veel lichamelijke problemen en eigenlijk zou ik beter ook wat pijnstillers innemen, dan zal ik meer met de honden kunnen doen en minder moe zijn, want pijn maakt moe

Maar ik ga dus er voor en zal de honden elke dag iets geven en Maja dan ook maar terug haar predisontabletje om de 2 dagen, voor de jeuk

bedankt voor jullie mening, het heeft me de ogen wat geopend
Hartstikke goed joh! :ok:

Honden kunnen langer mee op pijnstillers dan mensen denken. Jack slikt als ik het wel heb al een jaar of 5 elke dag pijnstilling, en (effe afkloppen) zijn maag en nieren protesteren nog steeds niet. Ik had dat niet verwacht hoor, maar ik ben er dus wel enorm pro-dagelijkse-pijnstilling door geworden.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Helaas kan ik voor Tosca het af en toe geven, het is vaak als ze dan een "aanval" heeft van haar Spondylose.
We hebben het geprobeerd elke dag een pijnstiller, maar daar reageerde ze op door heel ziek te worden. Spugen, misselijk zijn, spiertrekkingen ...
dat we vonden dat het op den duur niets toegevoegd heeft voor de oude smurf.
Dus nu krijgt ze een paar dagen achtereen tot ze weer goed loopt.

Nu is ze bijna 16 en leeft sinds haar 8ste met spondylose, binnenkort gaan we met haar naar de physiotherapie, eens zien of dat verlichting van haar klachten kan geven.
Maar het gaat ook maanden goed en dan in ene heeft ze een periode waarin alles zeer doet, dan heeft ze waarschijnlijk een gekke beweging gemaakt.

Vandaag heeft ze weer een pijnstiller gekregen net als gisteren. Ze krijgt Previcox.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Melanie 74 schreef:Helaas kan ik voor Tosca het af en toe geven, het is vaak als ze dan een "aanval" heeft van haar Spondylose.
We hebben het geprobeerd elke dag een pijnstiller, maar daar reageerde ze op door heel ziek te worden. Spugen, misselijk zijn, spiertrekkingen ...
dat we vonden dat het op den duur niets toegevoegd heeft voor de oude smurf.
Dus nu krijgt ze een paar dagen achtereen tot ze weer goed loopt.

Nu is ze bijna 16 en leeft sinds haar 8ste met spondylose, binnenkort gaan we met haar naar de physiotherapie, eens zien of dat verlichting van haar klachten kan geven.
Maar het gaat ook maanden goed en dan in ene heeft ze een periode waarin alles zeer doet, dan heeft ze waarschijnlijk een gekke beweging gemaakt.

Vandaag heeft ze weer een pijnstiller gekregen net als gisteren. Ze krijgt Previcox.
Misschien zou je acupunctuur kunnen proberen?
Dat heeft bij Gina een super goed resultaat gegeven, ik denk zelfs dat ze daardoor nu genoeg heeft aan de halve dosering previcox.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Melanie 74

Tosca heeft wel een erg lage pijngrens, ze kan best miepen hoor!
En op haar leeftijd wil ik ook niet te veel "rondslepen" met haar en van alles uitproberen, ze is toch al (minimaal) 16 jaar.
Ze kan zich moeilijk aanpassen in een vreemde omgeving en zelf andere mensen (honden) vindt ze vervelend.

Acupunctuur doet mijn dierenarts en daar wil ze nu nou net niet heen :F:
renee-uk
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Tosca heeft wel een erg lage pijngrens, ze kan best miepen hoor!
En op haar leeftijd wil ik ook niet te veel "rondslepen" met haar en van alles uitproberen, ze is toch al (minimaal) 16 jaar.
Ze kan zich moeilijk aanpassen in een vreemde omgeving en zelf andere mensen (honden) vindt ze vervelend.

Jammer wel, maar als het zoveel stress geeft zou ik het ook niet doen denk ik, niet op die leeftijd tenminste
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

renee-uk schreef:
Melanie 74 schreef:Tosca heeft wel een erg lage pijngrens, ze kan best miepen hoor!

Jammer wel, maar als het zoveel stress geeft zou ik het ook niet doen denk ik, niet op die leeftijd tenminste
Ik hoor wel hele goeie verhalen over acupunctuur, en je DA is natuurlijk niet de enige die dat doet, er is vast wel ergens een lieve acupuncturist te vinden waar je het eerste bezoek een feestje kan maken met lekkere hapjes en alleen een beetje oefenen met stil liggen en dan de tweede keer eens voorzichtig proberen met een naaldje op de goeie plek.

Maar een andere pijnstiller lijkt mij een simpeler optie. Als je hond ziek wordt van Previcox zijn er talloze andere (en vaak veel goedkopere, ik vind Previcox achterlijk duur, ik was bijna blij toen het bij Jack niet meer goed hielp en we iets anders moesten :roll: Ik ging van dik 60 naar 14 euri per maand en ik had een hond die weer beter kon rennen) middelen die je kan kan uitproberen, eventueel in combi met een maagbeschermer. Juist bij zo'n oudje zou ik effe doorzoeken naar iets wat je dagelijks kan geven en waarbij ze zich lekker blijft voelen.
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Strega »

Hanneke2 schreef:
blondie schreef:Als het je hond helpt een volmondig ja, anderzijds denk ik dat veel mensen soms wat te snel continue pijnstilling geven als "supplement" bij een hond waar artrose is geconstateerd of ander letsel.
Topic is volgens mij al eens eerder geopend hier over pijnstilling.
Ik ben persoonlijk niet van continue pijnstilling geven, of preventief, of symptoon bestrijding.
Hij, in mijn geval weet ik dat mijn reu ongemak heeft, kan ondervinden van bepaalde medische dingen. Hij krijgt geen medicatie, als hij pijn heeft of ongemak dan laat hij het merken en dan geef ik hem wel pijnstilling en doe ik wat makker aan, geen gekke dingen, maar meestal bouw ik af na wat rust en zie het aan. Ik ga niet zomaar continue pijnstillers geven als het niet nodig is. Komt er een tijd dat ik niet kan afbouwen dan ja, als hij met pijnstilling nog lekker meedraait en zijn ding kan doen zou ik het wel doen.
Maar niet zomaar continue geven als het niet "nodig" is.
Prefereer dus niet te geven, en dat het helpt in tijd van echte nood en pijn, dan continue geven en risico lopen dat het ineens niet meer helpt.
Finn heeft denk arthrose in de voorpoten, en bij zijn rug de laatste wervel zit het niet goed. Soms merk ik dat hij echt last heeft, dan geef ik wel pijnstilling, als ik zelf last van mijn rug heb denk ik vaak ook nee hee. niet weer... even slikken doorgaan en vaak slijt het met een dag of twee, soms dus niet en dan slik ik ook wel paracetamol of bel even de fysio, maar dan moet ik het gevoel hebben dat het echt niet goed zit.
Dat heb ik bij finn ook, soms is het snel over met wat dagen even rustig doen, maar soms merk ik dat het erger is als anders, en dan geef ik dus wel die pijnstillers.
Maar jij geeft dus pas pijnstilling bij pijn, en dat vind ik te laat. Ik geef het om pijn te voorkomen.
Dat ligt er maar net aan. Does z'n lijf rammelt ook maar ik geef hem mooi geen pijnstillers voor hij pijn heeft want dan heb ik geen zicht meer op wat hij wel en niet kan doen en ben ik bang dat ik over z'n grenzen heen ga en hem daarmee kapot maak. Hij doet het nu al ruim een jaar zonder ook maar 1 pilletje. Dan had ik hem dus een jaar lang troep moeten geven en was ik misschien telkens over zijn grenzen gegaan waardoor ik nu de dosis had moeten verhogen terwijl het helemaal niet nodig is geweest. Als ik zie dat hij moeilijker loopt, bouw ik nu rust in en ik ben blij dat ik dat aan hem kan zien. Als het zover komt dat hij maar heel korte perioden zonder pijn is, zou ik weer wel die pijnstilling geven. Maar om nou te roepen dat het hoe dan ook beter is om het bij voorbaat te doen om maar te voorkomen dat de hond ooit iets te voelen krijgt... dan kun je je pup van 8 weken ook wel vol gaan stoppen, want stel dat :scratch: .
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
renee-uk
Zeer actief

Strega schreef: Dat ligt er maar net aan. Does z'n lijf rammelt ook maar ik geef hem mooi geen pijnstillers voor hij pijn heeft want dan heb ik geen zicht meer op wat hij wel en niet kan doen en ben ik bang dat ik over z'n grenzen heen ga en hem daarmee kapot maak. Hij doet het nu al ruim een jaar zonder ook maar 1 pilletje. Dan had ik hem dus een jaar lang troep moeten geven en was ik misschien telkens over zijn grenzen gegaan waardoor ik nu de dosis had moeten verhogen terwijl het helemaal niet nodig is geweest. Als ik zie dat hij moeilijker loopt, bouw ik nu rust in en ik ben blij dat ik dat aan hem kan zien. Als het zover komt dat hij maar heel korte perioden zonder pijn is, zou ik weer wel die pijnstilling geven. Maar om nou te roepen dat het hoe dan ook beter is om het bij voorbaat te doen om maar te voorkomen dat de hond ooit iets te voelen krijgt... dan kun je je pup van 8 weken ook wel vol gaan stoppen, want stel dat :scratch: .
die laatste zin vind ik onzin, waarom zou je een pup of een hond pijnstillers geven als ie geen pijn heeft?
honden die wel pijn aangeven door laten lopen zonder pijnstillers vind ik ook onzin.
je kunt zelf de grenzen heel best aanpassen als je bang bent dat je hond overheen gaat en om je hond om die reden pijn te laten lijden, nee dat gaat er bij mij niet in.
je mag er wel vanuit gaan dat als een hond pijn aangeeft hij ook behoorlijke pijn heeft, het duurt over het algemeen nogal een tijdje voordat ze het laten zien namelijk.

Maar goed, iedereen moet het fijn zelf weten, alleen ben ik wel blij dat ik geen hondje ben bij mensen die zo makkelijk omgaan met de pijn van een ander, ook al is die ander maar een dier :jank:
Afbeelding

Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Onze Petze wordt in juni 13 jaar oud. Ze is op en top gezond met uitzondering van arthrose in haar linker elleboog en links achter door een fiks trauma. Zij staat al geruime tijd op rimaldyl en daar doet ze het aardig op.
Juist omdat ze nog zo graag overal mee naar toe gaat, vrolijk is, nog achter eenden aan jaagt en ga maar door blijven wij dit doen tot we aan haar zien dat ze er genoeg van heeft.
Rilana en Joey
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers, Flatcoated Retriever X
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Rilana en Joey »

Ik zit hier eigenlijk te twijfelen.
Mijn reu Joey van 5 heeft slechte gewrichten, dat merk ik altijd wel omdat hij gewoon niet 100% mee kan komen met de andere honden die ook zijn leeftijd zijn,
Maar sinds een week of 2 is hij slechter dan anders (zelfs voor een koekje niet opstaan, wat achterblijven tijdens wandelingen, niet meer spelen met de andere honden, s'avonds slecht op willen staan en stijf zijn)
Dus heb ik hem sinds maandag op pijnstilling staan (carprofen) en hij knapt zichtbaar op!
Pretbekkie tijdens het wandelen, weer rennen, zwemmen, spelen met Balou en zelfs vanmiddag sprong hij over een balk heen van 60 cm (dat vond ik dan weer niet zo'n goed idee, maar hij was zo blij)
Een hele verbetering dus, maar ik vind het wat moeilijk omdat hij nog maar 5 jaar is.
Maar een leven met pijn is natuurlijk ook niks.... :ugh:
Ik houd hem nu nog een week op de pijnstilling en kan kijk ik even hoe het zonder gaat, gaat het weer minder dan toch maar op pijnstilling laten.
Groetjes Rilana &

Afbeelding
````Joey `````````````` Morris `````````` Balou````````
renee-uk
Zeer actief

ik denk echt dat een hond zou kiezen voor een korter maar fijn leven dan een langer leven maar met pijn.
ik zou het zelf in elk geval wel weten ;)
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hanneke2 schreef:
Caro. schreef:Yep, Kaya krijgt ook al jaren dagelijks pijnstilling.
Maar ik prop er niet zonder meer de hoogste dosering in; ik bekijk wel of ze kan minderen en geef dan de dosering waarvan
ik denk dat ze redelijk pijnvrij is.
Zo heeft ze tijden de max. dosering gehad, maar het ook een jaar prima gedaan op een kwart daarvan.
Sinds een aantal weken krijgt ze weer de volle dosis, maar komende week ga ik kijken of daar weer een kwart vanaf kan (dit alles
i.v.m. maag en nieren).
Ik switch bij Jack ook regelmatig tussen 2 of 3 pillen per dag. Niet eens zozeer vanwege zijn nieren enzo, maar als hij een tijdje op 3 tramadol zit wordt hij heel overmoedig en hyperactief. Op 2 doet hij het goed tot hij zich verstapt of onderuit gaat, dan heeft hij die 3 wel weer even nodig, tot ik merk dat hij weer echt gaat overdrijven en uitsloven, en dan gaan we weer effe terug naar 2. :roll:
Ja klopt, dat zie ik hier nu ook: Kaya heeft een paar weken geleden enorm gemankt en kreeg dus sindsdien de hoogste dosering die ze mag.
En nu wordt ze getikt :piew: Enorm druk, rete irritant (je kan geen stap doen of ze staat voor je) en ze doet dingen die ze helemaal niet zou moeten doen met die poot.
Dus nu ben ik weer 1/4 gezakt met de pijnstilling ondanks dat ze nog niet 100% loopt. Dus toch een klein tikje pijn dan maar, maar dan houdt ze zich hopelijk wel weer een beetje in, want nu is ze net een dolgedraaide pup van 14 weken :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Strega »

renee-uk schreef:
Strega schreef: Dat ligt er maar net aan. Does z'n lijf rammelt ook maar ik geef hem mooi geen pijnstillers voor hij pijn heeft want dan heb ik geen zicht meer op wat hij wel en niet kan doen en ben ik bang dat ik over z'n grenzen heen ga en hem daarmee kapot maak. Hij doet het nu al ruim een jaar zonder ook maar 1 pilletje. Dan had ik hem dus een jaar lang troep moeten geven en was ik misschien telkens over zijn grenzen gegaan waardoor ik nu de dosis had moeten verhogen terwijl het helemaal niet nodig is geweest. Als ik zie dat hij moeilijker loopt, bouw ik nu rust in en ik ben blij dat ik dat aan hem kan zien. Als het zover komt dat hij maar heel korte perioden zonder pijn is, zou ik weer wel die pijnstilling geven. Maar om nou te roepen dat het hoe dan ook beter is om het bij voorbaat te doen om maar te voorkomen dat de hond ooit iets te voelen krijgt... dan kun je je pup van 8 weken ook wel vol gaan stoppen, want stel dat :scratch: .
die laatste zin vind ik onzin, waarom zou je een pup of een hond pijnstillers geven als ie geen pijn heeft?
honden die wel pijn aangeven door laten lopen zonder pijnstillers vind ik ook onzin.
je kunt zelf de grenzen heel best aanpassen als je bang bent dat je hond overheen gaat en om je hond om die reden pijn te laten lijden, nee dat gaat er bij mij niet in.
je mag er wel vanuit gaan dat als een hond pijn aangeeft hij ook behoorlijke pijn heeft, het duurt over het algemeen nogal een tijdje voordat ze het laten zien namelijk.

Maar goed, iedereen moet het fijn zelf weten, alleen ben ik wel blij dat ik geen hondje ben bij mensen die zo makkelijk omgaan met de pijn van een ander, ook al is die ander maar een dier :jank:
Als je je hond goed kent, denk ik dat je het best door hebt wanneer je een tandje terug moet zetten hoor. Does heeft geen erge pijn meer gehad een jaar lang, hooguit dat de boel wat stijf was. Ik vind het onzin om dan maar van alles erin te stoppen omdat het anders kan zijn dat hij een keer te ver gaat.Ik heb dan liever dat ik het aan hem zie als hij wat minder lekker gaat dan dat ik daar doorheen beuk met een stel pillen. Ik zeg nergens dat ik hem laat doorlopen met pijn, toch :scratch: . En de vergelijking met de pup trek ik juist omdat ik het dus onzin vind om een hond die geen pijn heeft vol te proppen met van alles. Als de situatie verslechtert en de periodes korter worden dat een hond pijnvrij is, dan snap ik dat je dat risico niet neemt, maar Does loopt nu al een jaar vrolijk rond zonder pilletjes. Soms is de boel wat stram (maar dat kan ook gewoon de leeftijd zijn, wie zal het zeggen?) en dan doen we het een paar dagen kalm aan en dan is het weer prima. En ik weet niet of je dat echt aan mij richt, maar ik ga helemaal niet makkelijk om met de eventuele pijn van mijn honden. Ik houd alles nauwlettend in de gaten en ben constant bezig met kijken wat hij kan en wanneer hij even een stapje terug moet doen. En ik denk niet in termen als 'maar een dier'. Ik geef mijn honden het beste leven dat ze kunnen hebben. Nu heeft hij een prachtig jaar gehad en vrijwel alles kunnen doen. Als je denkt dat ik mijn hond met pijn laat lopen, schat je me echt verkeerd in.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Honden gaan net als mensen op een gegeven moment sukkelen met hun bewegingsorganen en bijbehorende pijntjes, dus gewoon geven die pijnstillertjes, maar niet overdrijven. :ok:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
Melanie 74

Hanneke2 schreef:
renee-uk schreef:

Ik hoor wel hele goeie verhalen over acupunctuur, en je DA is natuurlijk niet de enige die dat doet, er is vast wel ergens een lieve acupuncturist te vinden waar je het eerste bezoek een feestje kan maken met lekkere hapjes en alleen een beetje oefenen met stil liggen en dan de tweede keer eens voorzichtig proberen met een naaldje op de goeie plek.

Maar een andere pijnstiller lijkt mij een simpeler optie. Als je hond ziek wordt van Previcox zijn er talloze andere (en vaak veel goedkopere, ik vind Previcox achterlijk duur, ik was bijna blij toen het bij Jack niet meer goed hielp en we iets anders moesten :roll: Ik ging van dik 60 naar 14 euri per maand en ik had een hond die weer beter kon rennen) middelen die je kan kan uitproberen, eventueel in combi met een maagbeschermer. Juist bij zo'n oudje zou ik effe doorzoeken naar iets wat je dagelijks kan geven en waarbij ze zich lekker blijft voelen.

Ze is 16, en nu het weer weer droog en warm is heeft gaat ze beter. Maar ze vond het al niks dat er twee mensen en 1 hond ons rondje meeliepen.
Dan wil ze naar huis, ze kan al die informatie niet verwerken denk ik.
En hier in de buurt zit er verders niemand, mijn DA is al 20 min. rijden. Moet ik naar de grotere stad heb ik een uur nodig, en weer terug.

Ze wil alleen haar vertrouwde omgeving en mensen en honden. Dat kan ze aan en vindt ze prima.
Oh, en we proberen nu Previcox, ze heeft al andere middelen achter de rug. Rymadil, Metacam en nog iets sterkers waar ze echt doodziek van werd. Dat was geen verbetering.
Ze heeft ook slecht werkende nieren, dus dat mag ik ook niet vergeten. We doen nu zo dat ze wat blikvoer door haar versvlees krijgt zodat ze het eet. Ze wil eigenlijk het liefst alleen blikjes :U:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Als je een beetje mens bent, wil je toch een pijnvrij bestaan. :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Mama Sanneke schreef:Als je een beetje mens bent, wil je toch een pijnvrij bestaan. :ok:
Nee, om eerlijk te zijn niet.
Dan ga ik fors over mijn grenzen namelijk.
Ik wil wél dat de pijn goed te dragen is, en als ik daar zware pijnmedicatie voor nodig is op dagelijkse basis, dan neem ik die.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Ik heb ook zware pijnstillers voor mezelf en als ik die in neem dan voel ik niets meer en word ik uitbundig in mijn bewegingen, maar als de pillen zijn uitgewerkt, dan pas voel ik wat ik die dag allemaal gedaan heb, denk dat dit met honden ook zo'n beetje is. en daarom volledig pijnvrij niet kan, want ze gaan dan gek doen omdat ze niets voelen maar als de pil uitgewerkt is het pas zeilig.

Maja den berner staat onder behandeling nu voor haar atopie, ben naar dierenarts geweest
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Vaak komen ze ook bij je thuis :wink: daarnaast gaan veel honden tijdens de behandeling slapen. Tyra gaat helemaal tegen mij aanhangen, soms vallen haar ogen dicht maar de durft zich niet helemaal over te geven :mrgreen: zij kan ook niet goed tegen rymadil, previcox wel maar ik ben erg blij dat ze geen pijnstilling meer nodig heeft sinds haar acupunctuur sessies.
Melanie 74

Valerie schreef:

Vaak komen ze ook bij je thuis :wink: daarnaast gaan veel honden tijdens de behandeling slapen. Tyra gaat helemaal tegen mij aanhangen, soms vallen haar ogen dicht maar de durft zich niet helemaal over te geven :mrgreen: zij kan ook niet goed tegen rymadil, previcox wel maar ik ben erg blij dat ze geen pijnstilling meer nodig heeft sinds haar acupunctuur sessies.
Ik woon in Duitsland op het platte land ;)
Een landei zoals ze hier zo leuk kunnen zeggen. Maar ik overweeg serieus haar mee te nemen voor manuele therapie door mijn fysiotherapeute (ze doet honden en mensen.)
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

schelsey schreef:Ik ben blij dat ik even mijn verhaal over Schelsey en maja heb verteld en de reacties zijn natuurlijk 100 % waar, bij mij gaat het zeker niet dat ik kosten wil besparen hoor, er staat altijd metacam klaar hier in nood, het gaat er vooral over dat ik bang ben dat pijnstillers een gewoonte gaat worden en niet meer zal helpen maar een hond met pijn laten lopen is ook zeker niet diervriendelijk, en natuurlijk sluit ik mijn ogen voor de problemen die ze wat hebben omdat ik er niet aan wil toegeven want ik weet dat hun leven niet zo heel lang meer zal duren, Schelsey is 10 en ja, das al een redelijk mooie leeftijd, als ze de 12 haalt ben ik al blij maar Maja is een ander verhaal, ik zie er nu al tegenop om haar af te moeten geven, ik zie al mijn honden graag maar maja heb ik een speciale band maar het is natuurlijk wel zo dat ze beter een leuk en korter leven heeft dan altijd met pijn en jeuk

Ik moet meer aan de honden denken en minder aan mezelf en dus zeker beginnen met pijnbestrijding en ook voor de jeuk, jullie hebben zeker gelijk hoor

ikzelf heb ook veel lichamelijke problemen en eigenlijk zou ik beter ook wat pijnstillers innemen, dan zal ik meer met de honden kunnen doen en minder moe zijn, want pijn maakt moe

Maar ik ga dus er voor en zal de honden elke dag iets geven en Maja dan ook maar terug haar predisontabletje om de 2 dagen, voor de jeuk

bedankt voor jullie mening, het heeft me de ogen wat geopend

Heel goed! Ik weet wat het is om altijd jeuk te hebben en ik weet wat het is om altijd pijn te hebben en jeuk kan echt net zo erg zijn als pijn!!!

De Westie van mijn vriend had last van zware allergieën en niets hielp. Toen hebben we besloten om hem dan maar zijn leven lang op de predison te zetten, hij was toen 8. Dan maar een korter leven. Het hondje bloeide helemaal op en is uiteindelijk op 1 maand na 12 jaar geworden. Toen bleek tijdens een operatie zijn blaas vol kanker te zitten en is hij niet meer wakker geworden uit de narcose (zijn lichaam was verzwakt door de prednison). Mede doordat hij zolang zoveel jeuk had gehad was hij in gedrag een drama. We mochten niet aan zijn pootjes zitten, niet aan zijn oren, dan beet hij meteen.

Nee, voor mij geen twijfel mogelijk! Beter een kort leven zonder pijn of jeuk, dan een lang leven met!
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

ik vind dat het van de hond afhangt

Shadow heeft al heel zijn leven last van grasallergie, vanalles geprobeert, maar alles werkt maar tijdelijk en dan niet meer, tenzij we alle 6 weken een cortizone spuit laten zetten, wat ook weer niet heel gezond is, het enige wat op de moment een beetje helpt is hem alle weken wassen en een t-shirt aan doen, jeuk heeft hij dan nog, maar hij krabt zich niet meer tot bloedens toe kapot
ook heeft hij al half zijn leven last van zijn slechte heupen, kapotte knieen en artrose op alles wat maar kan, toch krijgt hij ook weer geen pijstilling, wij hebben dat een hele tijd gedaan en hij fleurt inderdaad altijd ff op, maar omdat hij dan weer geen pijn voelt of de sterke kantjes er af gaan, gaat hij door en door en loopt hij op een gegeven moment zelfs met "zware" pijnstilling nog mank, of liggen zijn kussentjes open omdat hij niet veel voelt (hij heeft een enorme pijngrens)
vorig jaar is er bij hem een kwaadaardig bultje tussen/op zijn ribben ontdekt, toen we 2 dagen later het wilde laten weghalen, was het bultje weg :denken: waar het juist zit en hoe slechtaardig het nu juist was/is weten we dus niet

ik moet wel zeggen dat wij er nu wel over aan het nadenken zijn, hoe lang we Shadow zo nog kunnen/moeten laten lopen
wij zijn beide van het principe (zeker bij Shadow) als het echt niet meer gaat, houd het gewoon op, wij willen hem niet (bij wijze van) drogeren om hem toch maar langer te houden, daar heeft hij (in onze ogen) ook niet heel veel aan
Shadow heeft een hele tijd predison gehad en daar werd hij enorm sloom van, terwijl hij zonder die predison + pijn veel actiever was, hij is ook geen hond die niets meer wilt doen, Shadow is ook ondanks zijn pijn altijd wel in voor een spelletje, met die predison wilde hij niets alleen maar slapen, dan is voor ons de keuze snel gemaakt en hebben wij hem veel liever wat korter maar wel dat hij geniet, dan wat langer, zonder pijn maar waar hij maar voor pampus ligt
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Ik kan er niks aan doen hoor maar ik begrijp niet hoe je een hond die zoveel pijn heeft dat ie zelfs door 'zware' pijnstilling heen mank loopt dat aan kunt doen.
Als ie wel pijnstilling krijgt en dan te ver gaat omdat ie geen pijn heeft kun je hem dat toch ook beletten door hem verplichte rust te geven?
En als dat om de één of andere reden niet gaat lijkt het me hoog tijd om op een andere manier een eind aan zoveel pijn te maken.

Ik moet er echt niet aan denken mijn Gina kwijt te raken, maar als de pijnstilling bij haar niet meer werkt mag ze gaan.
Haar te laten lijden omdat ik haar zo graag wil houden vind ik egoïsme ten top, dan denk ik niet meer aan haar maar enkel aan mezelf en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.
Ik kan echt met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat je dat een hond aan kunt doen :jank:
Afbeelding

Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Ik ben met Taiga net een paar dagen bezig om haar dagelijks 50 mg Rimadyl te geven. Ze mag 100mg op een dag, maar ik wil even kijken hoe zij het doet met deze dosering.

De reden dat ik haar dit geef is, omdat zij niet heel makkelijk meer beweegt. Nou verwacht ik van een hond van 12.5 jaar natuurlijk niet dat ze nog als een pup rondhuppelt, maar ik wil haar ook niet met pijn laten lopen. Nu krijgt ze de pijnstilling sinds een dag of 5 en ik heb wel het idee dat het haar goed doet. Ze loopt naar mijn idee beter en ook in huis is ze minder stijf en stram.
Mocht een halve pil niet meer voldoende zijn, dan gaat ze een hele krijgen. Mocht een hele ook niet meer voldoende zijn........dat zien we dan wel :wink: Maar de kans is dan groot dat ik haar dan laat inslapen.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dante krijgt al jaren corticosteroïden. Gewoon dagelijks, ik ga niet af zitten wachten tot hij pijn krijgt. Heb gemerkt dat het vaak moeilijk is om in te schatten óf- en hoeveel pijn honden hebben :19: . De signalen zijn vaak zo subtiel. De (zeer ervaren) orthopeed waar hij onder behandeling was heeft me dat laten zien. Ik hou hem ook niet rustig, hij mag doen wat hij wil. Zou hij 'zich kapot lopen' dan zien we wel weer. Misschien is het dan 'einde verhaal'. Maar hem steeds inperken (= aan de lijn laten lopen) zou hem doodongelukkig maken. Dat heb ik al ervaren, dus dat is voor mij geen optie. Het enige wat ik niet meer doe is hem naast de fiets laten lopen. Hij ziet dat dan als 'zijn taak' en zou ondanks pijn gewoon doorlopen ben ik bang..
Sinds twee jaar krijgt hij Cortaphen, 2x daags 2. Daarvoor stond hij al een paar jaar op Moderin.
Gr. Marijke
Afbeelding
vania
Zeer actief

renee-uk schreef: En als dat om de één of andere reden niet gaat lijkt het me hoog tijd om op een andere manier een eind aan zoveel pijn te maken.
dat is ook hetgeen wij gaan doen, vrijdag avond hebben we een afspraak bij de DA, omdat hij op dit moment nog slechter loopt als anders, hij krabt nog meer als anders, ondanks dat het wassen en het t-shirt daarvoor altijd geholpen heeft, lijkt het nu niet echt te werken en ook omdat ik gisteren avond op de bank voelde (hij lag met zijn borstkas op mijn benen) dat hij een enorme onregelmatige hartslag heeft, dan weer wat sneller, dan weer normaal, dan slaagt hij een keer over, weer wat sneller, weer wat trager, normaal en zo verder
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

laten doen kan ik niet want dan zou ze na 1 week al krom lopen, dat is het dus ook niet waard, maar maja en schelsey vinden het niet erg om regelmatig rustige wandelingen te doen, ik let er wel wat op dat ze zich niet elke dag overforceren
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef:en ook omdat ik gisteren avond op de bank voelde (hij lag met zijn borstkas op mijn benen) dat hij een enorme onregelmatige hartslag heeft, dan weer wat sneller, dan weer normaal, dan slaagt hij een keer over, weer wat sneller, weer wat trager, normaal en zo verder
dat is normaal bij een hond in rust :wink: .
echt? het klonk anders best "raar", ook omdat het de eerste keer is dat het echt een paar keer stopte met kloppen en dan weer verder ging
normaal gaat hij wel sneller, trager en zo, maar echt overslagen had ik nog niet gevoeld, ook bij de rest niet :oeps:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”