Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Branco heeft een hernia..
Moderator: moderatorteam
- irish26
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergpoedel
chinese naakthond
Re: Branco heeft een hernia..
en hoe gaat het met branco nu?
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Helaas nog maar hele kleine verschilletjes. Omdat de achterhand verlamd is en hij dus ook incontinent (alleen urine) is momenteel ben ik dus druk met verschonen. We zien wel piepkleine verbeteringen (als ik hem rechtop zet, kan hij een klein beetje zelf kracht zetten maar niet volledig blijven staan, uiteraard laten we hem dit verder niet doen) maar het gaat met hele kleine stapjes.
We hopen maar gewoon op een goede afloop.... en we geven het de tijd.
We hopen maar gewoon op een goede afloop.... en we geven het de tijd.

- Anja
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua
- Aantal honden: 2
Wat ontzettend zielig voor Branco.
Mijn duimen draaien voor een spoedig herstel.
Mijn duimen draaien voor een spoedig herstel.
- *Esther
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Potver, wat een zorgen zeg! Heel veel sterkte!
- irish26
- Actief
chinese naakthond
ok.. ja als er een kleine verbetering is dan is er toch een vooruitgang moet je maar denken. (cody kon na 2 dagen weer moeizaam lopen) nou ik ben benieuwd hoe het afloopt.
- Nakisha
- moderator
Op zich weinig verandering; even zelf een beetje weten te plassen buiten, ontlasten lukt ook met hulp. Desondanks nog incontinent. Teruggebeld door de DA die wilde weten hoe het nu is. Ik mag nu 2x per dag fysiotherapie met hem gaan doen en dit mag ik zelf doen, met ondersteuning van een fysiotherapeute voor advies indien nodig. Lukt het zelf niet, dan neemt zij het over.
We gaan er meteen mee beginnen.
We gaan er meteen mee beginnen.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
geen idee of je wat aan ons verhaal hebt maar voor de zekerheid:
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... a%20hernia" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... a%20hernia" onclick="window.open(this.href);return false;

- Nakisha
- moderator
Bedankt, ik lees sowieso alles over hernia's bij honden wat ik te pakken kan krijgen, maar omdat de MRI zelfs geen hernia liet zien blijft het vreemd...
We hebben eerder even de oefeningen gedaan die ons door de DA zijn aangeraden; Branco in een grote teil zetten en dan zelf laten staan op alle poten. (Badkuip hebben we niet, dus de teil was effectief genoeg) Nu heeft Branco de schurft aan water dat hoger komt dan zijn enkels, dus hij vond me niet zo leuk.
Maar hij was braaf verder.
Behalve een gebrek aan fatsoenlijk evenwicht kon hij zichzelf op dat moment dragen. Een goed teken.
De incontinentie is nog niet voorbij en we wachten af. Verder is de achterhand nog steeds volledig verlamd buiten het water, op één detail na, maar dat was al zo; eenmaal rechtop gezet heeft hij wel een klein beetje kracht. Maar zelf blijven staan lukt niet.
Verder heb ik de DA verteld dat ik af en toe even de poten masseerde en dan de knie liet buigen en strekken, met de vraag of dat goed was. Dat bleek een uitstekende oefening en ik mag er dus ook mee doorgaan.
We hebben eerder even de oefeningen gedaan die ons door de DA zijn aangeraden; Branco in een grote teil zetten en dan zelf laten staan op alle poten. (Badkuip hebben we niet, dus de teil was effectief genoeg) Nu heeft Branco de schurft aan water dat hoger komt dan zijn enkels, dus hij vond me niet zo leuk.
Behalve een gebrek aan fatsoenlijk evenwicht kon hij zichzelf op dat moment dragen. Een goed teken.
De incontinentie is nog niet voorbij en we wachten af. Verder is de achterhand nog steeds volledig verlamd buiten het water, op één detail na, maar dat was al zo; eenmaal rechtop gezet heeft hij wel een klein beetje kracht. Maar zelf blijven staan lukt niet.
Verder heb ik de DA verteld dat ik af en toe even de poten masseerde en dan de knie liet buigen en strekken, met de vraag of dat goed was. Dat bleek een uitstekende oefening en ik mag er dus ook mee doorgaan.

- irish26
- Actief
chinese naakthond
heb ook wel eens gehoord wat de beweging voorzichtig kan stimuleren ipv in het water en dat is een handoek om d buik doen en dat je hem als het ware ' draagt' tijdens het wandelen..zal kijken of ik een fototje kan vinden, ik kan het een beetje moeilijk uitleggen.
heb dit bij cody niet hoeven doen omdat die na 2dagen redelijk herstelde en wankelend kon lopen toen,als dat niet het geval was adviseerde mijn dierenarts dit eventueel te doen.
beetje dit idee, maar dan met een handoek.

http://www.dogfysion.nl/support-harness-p-1387.html
hier de link met uitleg
heb dit bij cody niet hoeven doen omdat die na 2dagen redelijk herstelde en wankelend kon lopen toen,als dat niet het geval was adviseerde mijn dierenarts dit eventueel te doen.
beetje dit idee, maar dan met een handoek.

http://www.dogfysion.nl/support-harness-p-1387.html
hier de link met uitleg
- Nakisha
- moderator
Hoi Irish. 
Ik doe al min of meer hetzelfde door gewoon beide armen stevig om zijn achterkant te ''vlechten'' en dan mee te lopen. Het is inderdaad een goede oefening, maar vanwege Branco's pittige gewicht doe ik het niet teveel. Ik ben bang dat overbelasting dan misschien op de loer ligt... maar met zo'n handdoek zou 't misschien beter gaan, ik kan het eens proberen.
Bedankt voor de tip!
Ik doe al min of meer hetzelfde door gewoon beide armen stevig om zijn achterkant te ''vlechten'' en dan mee te lopen. Het is inderdaad een goede oefening, maar vanwege Branco's pittige gewicht doe ik het niet teveel. Ik ben bang dat overbelasting dan misschien op de loer ligt... maar met zo'n handdoek zou 't misschien beter gaan, ik kan het eens proberen.
Bedankt voor de tip!

- Nakisha
- moderator
Vandaag heb ik de grootste maat luier verkrijgbaar gekocht (die anderen die ik had gehaald gister waren nog stééds te klein) en die is met wat moeite wel om zijn billen te krijgen. Kan je nagaan wat een grote jongen hij eigenlijk is....
De incontinentie lijkt echter te veranderen; ipv druppels de hele tijd door, ziet het er nu naar uit dat hij wat grotere plassen ineens verliest en dus ook regelmatig droog blijft en zelfs niet drupt. We hebben nu al 2 buitenmomenten gehad waarbij hij niets of nauwelijks meer wat verloor.
Ik vind het een teken van verbetering.
Verder komt er kracht in die kleine. De water-fysio word me nog altijd niet in dank afgenomen maar hij kon eind van de middag zelfs helemaal zelf blijven staan én evenwicht houden! Ook buiten het water kan hij steeds wat beter op de poten staan als je hem voorzichtig rechtop zet. Hij verzet zich zelfs af en toe als je hem dan weer laat zitten, dus de spierkracht komt weer langzaam terug.
Hij is ook erg tierig en bewegelijk. Alsof hij wil zeggen; ''NU is het genoeg, ik ga gewoon weer ervandoor, probeer me maar eens tegen te houden!'' En dat is dus exact wat ik doe, hihi.
De incontinentie lijkt echter te veranderen; ipv druppels de hele tijd door, ziet het er nu naar uit dat hij wat grotere plassen ineens verliest en dus ook regelmatig droog blijft en zelfs niet drupt. We hebben nu al 2 buitenmomenten gehad waarbij hij niets of nauwelijks meer wat verloor.
Ik vind het een teken van verbetering.
Verder komt er kracht in die kleine. De water-fysio word me nog altijd niet in dank afgenomen maar hij kon eind van de middag zelfs helemaal zelf blijven staan én evenwicht houden! Ook buiten het water kan hij steeds wat beter op de poten staan als je hem voorzichtig rechtop zet. Hij verzet zich zelfs af en toe als je hem dan weer laat zitten, dus de spierkracht komt weer langzaam terug.
Hij is ook erg tierig en bewegelijk. Alsof hij wil zeggen; ''NU is het genoeg, ik ga gewoon weer ervandoor, probeer me maar eens tegen te houden!'' En dat is dus exact wat ik doe, hihi.

- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Nakisha
- moderator
Ik ben ook superblij met elk babystapje vooruit.
Hij kan natuurlijk nog niet zelf opstaan, kan geen stappen zetten, maar ik ben allang blij om geen algehele verlamming zonder enige reactie te zien. Er komt weer kracht, en dat is gewoon geweldig. Ik blijf hopen en we zetten door. Die kleine is wel een voorbeeldig patient en zet ook echt door.
Hij kan natuurlijk nog niet zelf opstaan, kan geen stappen zetten, maar ik ben allang blij om geen algehele verlamming zonder enige reactie te zien. Er komt weer kracht, en dat is gewoon geweldig. Ik blijf hopen en we zetten door. Die kleine is wel een voorbeeldig patient en zet ook echt door.

- irish26
- Actief
chinese naakthond
nou dat is idd goed nieuws!
maar als ze 2 of 3 dgn verlamd zijn is niet mis voor het spier en zenuwstelsel (en vooral voor de zenuwen) zal nog een lange weg worden voor ie de oude is. maar ben blij voor jullie dat het de goede kant opgaat.
ik weet hoe hulpeloos het is voor jezelf en de hond om zon verlamming te moeten aanzien.
over iets heel anders...heb zelf ooit een zenuwblokkade in mijn been gehad, haha dat is heeeel iets anders.,, maar als je dat vergelijkt (en dat kan volgens mij best
) ik heb 5 weken geen gevoel gehad in mijn onderbeen en voet, gek werd ik ervan struikelen en moeilijk lopen:S. zenuwen e.d hebben het langste nodig van je hele lichaam om te herstellen. dat gaat met milimeters per maand. vertelde mijn neurochirurg toen.
dus snel zal het niet gaan, maar als ik zo lees dat er vooruitgang in komt. zal het best allemaal goedkomen
maar als ze 2 of 3 dgn verlamd zijn is niet mis voor het spier en zenuwstelsel (en vooral voor de zenuwen) zal nog een lange weg worden voor ie de oude is. maar ben blij voor jullie dat het de goede kant opgaat.
ik weet hoe hulpeloos het is voor jezelf en de hond om zon verlamming te moeten aanzien.
over iets heel anders...heb zelf ooit een zenuwblokkade in mijn been gehad, haha dat is heeeel iets anders.,, maar als je dat vergelijkt (en dat kan volgens mij best
dus snel zal het niet gaan, maar als ik zo lees dat er vooruitgang in komt. zal het best allemaal goedkomen
- Nakisha
- moderator
Ik ga uit van weken ipv. dagen. Maar dat geeft niks, we hebben de tijd. Ik hoop alleen dat we niet opnieuw een terugval zullen krijgen. Het begon immers met wat zwaaiende achterpoten en wat problemen qua correctie van de rechterachterpoot, en toen ineens was het helemaal mis. We gaan het gewoon rustig afwachten, speculeren heeft uiteindelijk toch geen zin...

-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
-
mariabel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Bij Rico gebruite ik een lange sjaal onder zijn buik door. net voldoende om steun te geven. Het voorkwam het gesleep en daardoor verwonding van de tenen.
-
Bulley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising - Aantal honden: 1
Sterkte met hem!! Wij hebben een hond gehad die door ouderdom incontinent werd (med werkte nie)en haalde deluiers van c1000 eigen merk die zaten t beste maar wij deden het alleen omde buik dus niet zn kont erin. Dit werkte erg goedn(hij liet die luier dan ook gewoon zitten)
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
- Marina
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Heel veel sterkte en beterschap.
Ik duim voor steeds meer vooruitgang en natuurlijk een goede afloop
Ik duim voor steeds meer vooruitgang en natuurlijk een goede afloop

Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
- Nakisha
- moderator
In plaats van een heel verhaal te tikken kopieer ik even de laatste mail aan de dierenarts, minus de vragen die ik voor hem had. 
Ik ben zoals afgelopen maandag afgesproken begonnen met de fysiotherapie in het water. De eerste dag (maandag zelf) heb we het, vanwege het feit dat de halve dag al voorbij was, één keer gedaan, alle daarop volgende dagen twee keer per dag. (Eenmaal ‘s ochtends, eenmaal eind van de middag)
In het water gaat het staan eigenlijk erg goed. Het lukt hem zelf te blijven staan, af en toe is hij wat uit evenwicht en moet je even helpen, maar hij zakt niet in en valt dus ook niet.
Ook buiten het water merk ik dagelijks veranderingen. Hij krijgt weer meer kracht, kan zichzelf een klein beetje ondersteunen, verzet zich zelfs af en toe als hij weer rustig word neergezet (zitten). Kortom, hij krijgt praatjes. Hij word ook steeds bewegelijker dus dat remmen we steeds af. Als je hem zijn zin zou geven, zou hij het liefste op zijn billen door het huis schuiven, en dat gaat uiteraard niet door. We houden benchrust, ‘s middags gaat hij lekker een uur mee de tuin in (en ‘s avonds een half uur) waarbij ik constant naast hem zit en hem rustig houd.
Toen hij vanavond even voorzichtig overeind geholpen werd, leek hij het laatste stukje plotseling zelf overeind te komen. Ook hieraan merk ik gewoon dat er meer kracht komt.
Wat de achterpoten zelf betreft, de ene keer is rechts wat beter, de andere keer links.
Verder ook een verandering omtrend de incontinentie. Branco verloor in het begin (incontinentie begon afgelopen vrijdagavond, na het bezoek aan de kliniek) constant urine, druppelsgewijs en nonstop.
Nu is dat veranderd. Hij blijft regelmatig droog en verliest kortere, grotere plassen ineens.
Vanmiddag in de tuin buiten heeft hij (bewust?) een vrij grote plas kunnen doen, waarbij constant in korte straaltjes (straaltje,, pauze, straaltje, pauze) werd geplast.
Dat zijn dus tot nu toe de updates.
We blijven langzaam vooruit gaan en blijven dus ook positief.
(Ik moet alleen gaan opletten met mijn eigen rug/been, want het tillen gaat steeds moeilijker. Branco weegt ook maar liefst 1-3e van mijn eigen gewicht...! Gelukkig kan vriendlief hem regelmatig tillen en is hij straks even een paar dagen vrij.)
Ik ben zoals afgelopen maandag afgesproken begonnen met de fysiotherapie in het water. De eerste dag (maandag zelf) heb we het, vanwege het feit dat de halve dag al voorbij was, één keer gedaan, alle daarop volgende dagen twee keer per dag. (Eenmaal ‘s ochtends, eenmaal eind van de middag)
In het water gaat het staan eigenlijk erg goed. Het lukt hem zelf te blijven staan, af en toe is hij wat uit evenwicht en moet je even helpen, maar hij zakt niet in en valt dus ook niet.
Ook buiten het water merk ik dagelijks veranderingen. Hij krijgt weer meer kracht, kan zichzelf een klein beetje ondersteunen, verzet zich zelfs af en toe als hij weer rustig word neergezet (zitten). Kortom, hij krijgt praatjes. Hij word ook steeds bewegelijker dus dat remmen we steeds af. Als je hem zijn zin zou geven, zou hij het liefste op zijn billen door het huis schuiven, en dat gaat uiteraard niet door. We houden benchrust, ‘s middags gaat hij lekker een uur mee de tuin in (en ‘s avonds een half uur) waarbij ik constant naast hem zit en hem rustig houd.
Toen hij vanavond even voorzichtig overeind geholpen werd, leek hij het laatste stukje plotseling zelf overeind te komen. Ook hieraan merk ik gewoon dat er meer kracht komt.
Wat de achterpoten zelf betreft, de ene keer is rechts wat beter, de andere keer links.
Verder ook een verandering omtrend de incontinentie. Branco verloor in het begin (incontinentie begon afgelopen vrijdagavond, na het bezoek aan de kliniek) constant urine, druppelsgewijs en nonstop.
Nu is dat veranderd. Hij blijft regelmatig droog en verliest kortere, grotere plassen ineens.
Vanmiddag in de tuin buiten heeft hij (bewust?) een vrij grote plas kunnen doen, waarbij constant in korte straaltjes (straaltje,, pauze, straaltje, pauze) werd geplast.
Dat zijn dus tot nu toe de updates.
(Ik moet alleen gaan opletten met mijn eigen rug/been, want het tillen gaat steeds moeilijker. Branco weegt ook maar liefst 1-3e van mijn eigen gewicht...! Gelukkig kan vriendlief hem regelmatig tillen en is hij straks even een paar dagen vrij.)

- Nakisha
- moderator
Ik heb antwoord van de dierenarts.
Hij vind het tot nu toe hoopgevend klinken. Verder mag Branco rustig op zijn billen/knieen rondsjeezen (iets wat ik nu niet toestond uit angst voor overbelasting) en zegt hij dat hij zich daarmee niet kan overbelasten. Uiteraard opletten voor doorlig- of schuurplekken.
We blijven dus weer positief en gaan gewoon door.
We blijven dus weer positief en gaan gewoon door.

- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Dat klinkt goed. Ik duim gewoon door dat de positieve lijn zich doorzet!

groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- Nakisha
- moderator
Bedankt voor al het medeleven! 
Branco blijft in babystapjes gewoon steeds een beetje vooruitgaan. Steeds een beetje sterker, steeds meer praats (in de tobbe voor de fysio is knokken!) en dus hopen we gewoon dat de stijgende lijn door zal blijven zetten.
Tegelijk word ik steeds praktischer. Mijn lijf begint het een beetje minder leuk te vinden en dus moet je gaan nadenken. De rug en de benen willen niet meer zo.
Een van die oplossingen was dan ook simpel. Rond half 3 waren we buiten, normaal altijd voor een uur ongeveer... dit keer dacht ik; ''Ik ben ook GEK. Ik blijf zitten tot 5 uur (fysiotijd). Kan Branco gewoon buiten de plas laten lopen (heeft immers niemand last van) en hoeft hij niet steeds in de bench (die dan weer snel word volgeplast) liggen.
Ik heb met mijn eigen agility-hindernispaaltjes een soort box geconstrueerd zodat hij er niet constant vandoor kon gaan, en zo hebben we een rustige middag waarin hij lekker kon liggen en ik rustig kon zitten doorgebracht, terwijl we Rhodi ondertussen lekker lieten spelen en rennen. Alle partijen blij.
Branco blijft in babystapjes gewoon steeds een beetje vooruitgaan. Steeds een beetje sterker, steeds meer praats (in de tobbe voor de fysio is knokken!) en dus hopen we gewoon dat de stijgende lijn door zal blijven zetten.
Tegelijk word ik steeds praktischer. Mijn lijf begint het een beetje minder leuk te vinden en dus moet je gaan nadenken. De rug en de benen willen niet meer zo.
Een van die oplossingen was dan ook simpel. Rond half 3 waren we buiten, normaal altijd voor een uur ongeveer... dit keer dacht ik; ''Ik ben ook GEK. Ik blijf zitten tot 5 uur (fysiotijd). Kan Branco gewoon buiten de plas laten lopen (heeft immers niemand last van) en hoeft hij niet steeds in de bench (die dan weer snel word volgeplast) liggen.
Ik heb met mijn eigen agility-hindernispaaltjes een soort box geconstrueerd zodat hij er niet constant vandoor kon gaan, en zo hebben we een rustige middag waarin hij lekker kon liggen en ik rustig kon zitten doorgebracht, terwijl we Rhodi ondertussen lekker lieten spelen en rennen. Alle partijen blij.

- shibashira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Weet hier jammer genoeg alles van af en met mijn franse bull liep het minder goed af.
Maar zo te lezen gaat het met kleine stapjes goed vooruit.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya

- Nakisha
- moderator
- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
Indy had geregeld last van zowel nek- als rughernia's. Foto's toonden aan dat haar nekwervels vergroeid waren, ze meerdere punten in haar rug had waar de wervels te dicht bij elkaar zaten, en spondylose ook volop in gang was. Daarnaast heeft ze twee keer een wervel gebroken gehad in haar nek... de oorzaak ...Nakisha schreef:Shibashira, wat is er bij jou franse bullie dan gebeurd...?

- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
maar daar ging het niet om
Wilde je alleen even laten weten dat ik het super vind hoe positief je er tegenover staat. Petje af, want ik weet hoe zoiets voelt als je hondje dit meemaakt!! En uiteraard is Indy niet te vergelijken met Branco hoor. Indy had teveel afwijkingen.

- Nakisha
- moderator
Achgos, die arme kleine Indy!!!
Het is ook zo rottig gesteld met dat ras. 
Bij Branco is ook een lichte vorm van spondylose vastgesteld bij het maken van de foto's, maar de DA vond dat niet zorgelijk. Verder zag zijn rug er netjes uit.
Bij Branco is ook een lichte vorm van spondylose vastgesteld bij het maken van de foto's, maar de DA vond dat niet zorgelijk. Verder zag zijn rug er netjes uit.

- shibashira
- Zeer actief
- Contacteer:
Nakisha schreef:Achgos, die arme kleine Indy!!!Het is ook zo rottig gesteld met dat ras.
Het ras... tja...
Fijn dat Branco's rug er verder goed uit zag!! Hopelijk gaat hij lekker zo verder met het herstel. Geef hem maar een dikke knuff