crutz schreef:
ben afgelopen zondag in Groningen op de show geweest & het fragiele viel idd op (mijn teef kreeg oa op opmerking dat haar kop wat te kort & te breed was, maar was ook logisch, haar kop was breeder dan die van de reuen die showden....)
Gina (teefje van maar 57 cm hoog)

Een Belgische Herder hoort volgens de rasstandaard elegant te zijn, en ik denk dat dat bij een deel van de zoals jij het zou noemen "showhondenfokkers" een beetje doorgeslagen is. Het getrippel op hele dunne hoge pootjes van sommige langharen kan mij persoonlijk ook niet bekoren hoor, maar er zit wel een heel verschil en veel nuance tussen dat uiterste en het type zoals jouw teefje is vind ik. Wat met name uit balans is bij jouw teefje (vind ik) is de hoogte/lengte-verhouding van haar lichaam. Ze is behoorlijk kortbenig (wat niet is toegestaan volgens de standaard) en heeft een flink lange (en niet heel vaste) rug. Haar schedel is naar mijn smaak ook wat te breed voor het mooie. Dat hele spichtige en smalle vind ik trouwens ook niet mooi, dat is dan gelijk weer het andere uiterste. Belgen zonder stop zouden wat mij betreft ook minder hoge kwalificaties mogen krijgen dan nu vaak het geval is (veelal bij langharen), volgens de standaard moet een hond een middelmatige stop hebben en in mijn beleving is een neusrug die bijna zonder enig verschil overloopt in de schedel niet hetgeen daarmee bedoeld wordt.
crutz schreef:& toch ook het karakter viel op, zowel bij de kortharen (MH) als bij de langharen, bv de hond die in de tussenklasse beste reu werd stond met zijn staart tegen zijn buik bij t betasten en ontsnapte ook in elkgeval 2 keer uit zijn voorbrenglijntje wat duidelijk veroorzaakt was door angst/zich niet prettig voelen,
Ha, je hebt het dus niet gezien bij de ruwharen.
Er zijn inderdaad op shows wel honden die absoluut niet op hun gemak zijn in de ring. Dat kan met van alles en nog wat te maken hebben natuurlijk, hoe ervaren is zo'n hondje, hoe gaat de baas ermee om en hoe is het basiskarakter bijvoorbeeld. Maar er zijn gelukkig ook veel honden die gewoon prima te betasten zijn en niet met de staart tegen de buik aan in de ring staan. Je zou voor de grap eens moeten lezen hoe vaak er in keurverslagen staat "draagt staart te vrolijk".