Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

showlijn mechel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: showlijn mechel

Ongelezen bericht door blondie »

Maar als je de van wie was die hond terugleest lees je alleen maar lovende berichten, jammer dat je je eigen hond niet herkende erin hahaha gut moet ik nu ineens erachter komen dat het jouw mechel was :smile:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

blondie schreef:Maar als je de van wie was die hond terugleest lees je alleen maar lovende berichten, jammer dat je je eigen hond niet herkende erin hahaha gut moet ik nu ineens erachter komen dat het jouw mechel was :smile:
Als ik wat lees???
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
blondie
Zeer actief

Inge schreef:
blondie schreef:Maar als je de van wie was die hond terugleest lees je alleen maar lovende berichten, jammer dat je je eigen hond niet herkende erin hahaha gut moet ik nu ineens erachter komen dat het jouw mechel was :smile:
Als ik wat lees???
Tsja ik heb me destijds echt afgevraagd wie die hond was, waar ik dat schreef weet ik niet meer maar nu ben ik eruit welke hond het was :mrgreen:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nog eens gezocht maar dat was dus niet Biène, maar de hond van Bennie
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... &start=360" onclick="window.open(this.href);return false;

Je beschrijft ook een hond die vastgebonden lag, Biène heeft wel in de hoek naast een groene tent gelegen (tent van Aniek bij het zoekhondenterrein) maar lag daar los en dan ben ik in de buurt geweest. En op het einde van de dag lag ze in de auto
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

blacky schreef: En mechelaar is nu eenmaal een tervuren met korthaar. niet meer en niet minder.
ik snap best dat de mensen dat spitse niet mooi vinden (ik ook niet) maar kijk je dan niet bij het verkeerde ras?
Nee want dat spitse kom je weinig tegen bij de werklijnen... dus je hebt prima keus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vind veel werklijn-Mechelaars te grof en houd persoonlijk ook niet van die Duitse-Herder flappers, hoewel die hele kleine driehoekige oortjes die in verhouding niet bij de kop van de hond passen ook niet echt mooi zijn in mijn beleving.
Maar een hond als Xito vind ik dus wel weer een prachtige werklijnhond.
Zoals zo vaak zitten er ook hier weer vele nuances grijs tussen het zwart en wit wat vaak gebruikt wordt tussen een showmechel en een werkmechel. De extremen aan beide zijden kunnen mij niet bekoren, de honden in het midden van de grijsnuance van zowel show- als werkhondenlijn dan weer wel.

Wij hebben van 1991 tot 2004 ook een Mechelaar gehad uit werklijnen (Perle de Tourbière) en zij was een behoorlijk elegante teef:

Afbeelding

Wat het uiterlijk van de Mechelaar betreft is het natuurlijk gewoon zo dat deze gelijk zou moeten zijn aan het uiterlijk van de andere 3 variëteiten, immers staat in de rasstandaard dat de honden op de vacht na hetzelfde exterieur zouden moeten hebben. Het zij-aanzicht van de Mechelaar, Tervuerense, Laekense en Groenendaeler zou dus gelijk moeten zijn.
In de praktijk blijkt wel dat de langharen een iets andere richting ingeslagen zijn dan de kort- en ruwharen wat het exterieur betreft (in mijn ogen dan). Ik vind dat met name de koppen van de langharen de laatste zeg 10 jaar een beetje te spits geworden zijn en te weinig stop hebben gekregen (in plaats van de middelmatige stop die beschreven is in de rasstandaard zie je vaker (nagenoeg) geen stop meer en dat vind ik jammer), en de verhouding hoogte-breedte van veel langharen is ook niet meer vierkant, zoals beschreven, maar eerder een op zijn smalle kant staande rechthoek: honden met hele lange poten en een heel kort lichaam zijn geen uitzondering. Het gangwerk gaat daar niet mee vooruit vind ik.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Qua bouw ben ik het met je eens maar de kleur vind ik dus weer helemaal niet mooi. Hij heeft in plaats van charbonné gewoon zwarte platen in zijn vacht en dat is naar mijn smaak toch echt te veel zwart. Deze hond heeft ook geen masker maar een hele zwarte kop.
Laatst gewijzigd door LongFields op 06 mei 2011 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

malinois schreef:
Sonnie1983 schreef:dan kom ik toch tot de conclusie dat ik werkmecheltjes toch vele malen mooier vind!!! :)
die conclusie had ik een jaar of 10 geleden al getrokken :lol1:
Ik nu pas :mrgreen: . Had me ook nooit verdiept in de showlijn. :wink:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

LongFields schreef:Ik vind veel werklijn-Mechelaars te grof en houd persoonlijk ook niet van die Duitse-Herder flappers, hoewel die hele kleine driehoekige oortjes die in verhouding niet bij de kop van de hond passen ook niet echt mooi zijn in mijn beleving.
Zoals zo vaak zitten er ook hier weer vele nuances grijs tussen het zwart en wit wat vaak gebruikt wordt tussen een showmechel en een werkmechel. De extremen aan beide zijden kunnen mij niet bekoren, de honden in het midden van de grijsnuance van zowel show- als werkhondenlijn dan weer wel.

Wij hebben van 1991 tot 2004 ook een Mechelaar gehad uit werklijnen (Perle de Tourbière) en zij was een behoorlijk elegante teef:

Afbeelding

Wat het uiterlijk van de Mechelaar betreft is het natuurlijk gewoon zo dat deze gelijk zou moeten zijn aan het uiterlijk van de andere 3 variëteiten, immers staat in de rasstandaard dat de honden op de vacht na hetzelfde exterieur zouden moeten hebben. Het zij-aanzicht van de Mechelaar, Tervuerense, Laekense en Groenendaeler zou dus gelijk moeten zijn.
In de praktijk blijkt wel dat de langharen een iets andere richting ingeslagen zijn dan de kort- en ruwharen wat het exterieur betreft (in mijn ogen dan). Ik vind dat met name de koppen van de langharen de laatste zeg 10 jaar een beetje te spits geworden zijn en te weinig stop hebben gekregen (in plaats van de middelmatige stop die beschreven is in de rasstandaard zie je vaker (nagenoeg) geen stop meer en dat vind ik jammer), en de verhouding hoogte-breedte van veel langharen is ook niet meer vierkant, zoals beschreven, maar eerder een op zijn smalle kant staande rechthoek: honden met hele lange poten en een heel kort lichaam zijn geen uitzondering. Het gangwerk gaat daar niet mee vooruit vind ik.
Dit is helemaal mijn type mechelaar :ok: Heel mooi.
Maar mijn Tycha is dan ook wel ongeveer hetzelfde type.
Afbeelding
Groetjes Marja
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik vind veel werklijn-Mechelaars te grof en houd persoonlijk ook niet van die Duitse-Herder flappers, hoewel die hele kleine driehoekige oortjes die in verhouding niet bij de kop van de hond passen ook niet echt mooi zijn in mijn beleving.

Afbeelding

Jouw mechelaar vond ik prachtig, heel mooi type hond.
De tervuerens vind ik echt niet mooi worden, zie zo heel af en toe op straat er nog eentje lopen waarvan ik denk ja, dat vind ik mooi, niet zo overdreven iel en spits...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

EschaenStefanie schreef:vooral teven moeten in een vierkant geplaatst kunnen worden.
Waarom moet dat meer gelden voor teven dan voor reuen?

Buurman was idd de hond die 's morgens bij het uitlaten in een tak is gelopen en daarbij dodelijk gewond raakte.

@LongFields: uit welke ouders kwam Rex/Heidi eigenlijk?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
EschaenStefanie schreef:vooral teven moeten in een vierkant geplaatst kunnen worden.

vraag ik me ook af, een belg moet toch vierkant zijn, ongeacht reu of teef.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

malinois schreef:
Gos schreef:

Het klopt ook niet, het is zelfs eerder andersom. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Gos schreef: @LongFields: uit welke ouders kwam Rex/Heidi eigenlijk?
Ik heb echt geen flauw idee. HEb die gegevens ergens in een doos op zolder liggen denk ik.
Gos
Zeer actief

LongFields schreef:
Gos schreef: @LongFields: uit welke ouders kwam Rex/Heidi eigenlijk?
Ik heb echt geen flauw idee. HEb die gegevens ergens in een doos op zolder liggen denk ik.
Van welk jaar was ze?
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Van 1990 (23 april) als ik het goed heb.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=1098" onclick="window.open(this.href);return false;

Bloedlijn van Rex :E:
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Inge schreef:http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=1098

Snel gevonden Inge :ok: Beide ouders van Rex vind je ook terug bij die rare mechel van mij :mrgreen: (maar die is niet zo goed gelukt qua exterieur als Rex)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inderdaad mag een teef langer zijn dan een reu. Logisch ook want een teef heeft meer buikruimte nodig om evt drachtig te zijn. Dus een teef wordt minder snel afgerekend op een langere rug. Show en werklijnen is altijd een leuke discussie. De honden die aangehaald worden zijn de showlijn-winnaars. Dat zijn dus niet de normale gemiddelde showlijnhonden. Dit is de top en dus de honden die het meest doorgeslagen rastypisch zijn.

Als je bij werkhonden de meest doorgeslagen types neemt kom je ook op hele rare honden uit. In mijn ogen kun je dus niet zeggen of een gemiddelde mechelaar uit show of werklijnen komt. Immers, de honden van Fenella worden zomaar uit showlijnen geboren in dat uiterlijk. En in werklijnen komen zomaar honden voor in de nesten met kleine oren en een goed paralel hoofd. Dus om nu de meest extreme showhonden met alle werkhonden te vergelijken is een beetje vreemd te noemen.

Hoe mooi een hond is zou je per hond moeten beoordelen. Ikzelf ben meestal totaal niet te spreken over de hoekingen en de bouw van de werklijnhonden. Soms is die goed, soms is die dramatisch slecht en dan lijken de mensen die de hond gefokt hebben dat niet eens te zien. Vreselijk stijle honden, veel te lange honden. Extreem losse honden die helemaal zwabberen en lopen alsof ze tussen het glas lopen zo hoog trekken ze de poten op. Dat is allemaal helemaal niks voor mij. Een Belgische herder hoort strak, vrij kort en zeer functioneel gehoekt te zijn. De rug hoort recht en sterk en niet lang en los. Bij werkhonden wordt veel op moed en karakter gefokt. Iets wat helemaal prima is. Helaas gaat dat wel soms erg ten kosten van het functionele uiterlijk. En dan vind ik een hond dus niet meer mooi.

De werkhonden die ik hier elke week zie lopen na de training zijn niet zo mooi hoor. Overbouwde teven, lange en losse honden die lopen als Hackney-ponies en ook honden met zware zwarte koppen en lange grote losse oren. Die missen voor mij enorm veel uitdrukking en uitstraling :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

LongFields schreef:Wij hebben van 1991 tot 2004 ook een Mechelaar gehad uit werklijnen (Perle de Tourbière) en zij was een behoorlijk elegante teef:

Afbeelding.
Grappig, die donkere die ik had neergezet is ook een perle de tourbière.
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Stamboom mechelaar uit werklijnen. Van moederskant ook perle de tourbiere.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Marja
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Wat wordt ze grijs Marja :eek:

Bij Biène zit aan moederskant ook PdT :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Ter illustratie:

Zeer kleine oren op werkhond:
Afbeelding

Puur werklijn met een zeer typische kop. Vrij extreem zelfs voor showtype.
Afbeelding

Want stel je neemt deze hond, extreem showtype en in mijn ogen wat doorgeslagen:
Afbeelding
En deze hond, werktype en doorgeslagen:
Afbeelding

Wat is dan beter? In mijn ogen is het allebei niks. Dus hoe kan je nu beweren dat je werklijnhonden mooier vindt dan showhonden? Werklijnhonden zitten wat uiterlijk betreft van totaal show tot extreem ontypisch. Welke werklijnen en honden zijn dan mooier dan showhonden? En over welke showhonden gaat het hier aangezien die ook nogal verschillen. :engel: :denken:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bij die onderste 2 kies ik toch voor de werkhond, puur omdat ik dus die tervuernkop lelijk vind :engel:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:bij die onderste 2 kies ik toch voor de werkhond, puur omdat ik dus die tervuernkop lelijk vind :engel:
Begrijp ik. Maar een tervueren is een langhaar mechelaar. Dus in feite zouden ze dezelfde kop moeten hebben :engel: Ik vind het ook te ver gaan hoor. Maar ik vind die werkhond ook nergens meer over gaan. Dat lip, die oren en die zware kop hebben niks meer met een Belgische herder te maken. Als je de standaard ernaast zet zou je niet weten dat het om hetzelfde ras ging :N: :F:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ik vind die onderste wel een mooie kop hebben trouwens.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge schreef:http://www.bloedlijnen.nl/stamboom.php?ID=1098

Jaaaaaaaaa, dat zijn haar voorouders inderdaad! :cheer:
Nu ik ze teruglees herken ik ze allemaal weer! :ok:
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

LongFields schreef:
malinois schreef:
Gos schreef: Waarom moet dat meer gelden voor teven dan voor reuen?

Het klopt ook niet, het is zelfs eerder andersom. :wink:
dacht het ooit gelezen te hebben, maar je hebt idd gelijk heb het perongeluk omgedraaid

@ Nanna wat een prachtige reu!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
malinois schreef:bij die onderste 2 kies ik toch voor de werkhond, puur omdat ik dus die tervuernkop lelijk vind :engel:
Begrijp ik. Maar een tervueren is een langhaar mechelaar. Dus in feite zouden ze dezelfde kop moeten hebben :engel: Ik vind het ook te ver gaan hoor. Maar ik vind die werkhond ook nergens meer over gaan. Dat lip, die oren en die zware kop hebben niks meer met een Belgische herder te maken. Als je de standaard ernaast zet zou je niet weten dat het om hetzelfde ras ging :N: :F:
klopt daar heb je ook gelijk in... er zit heel veel verschil in werklijnen er zitten er ook genoeg bij dat ik zeg, brr wat lelijk.. maar ook genoeg van wow wat mooi...
Ik ben een paar keer naar een show geweest en de enige mechelaars die ik leuk vond, werden standaard laatste :oeps:
Ik zal Xito ooit nog wel een keer een show laten lopen, ben wel benieuwd.
Xavi kan natuurlijk niet maar ik vind hem tot op heden wel mooi uitgroeien (en niet omdat het mn eigen hond is, want Xantos vond ik persoonlijk echt niet mooi :N: )
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Wat wordt ze grijs Marja :eek:

Bij Biène zit aan moederskant ook PdT :wink:
Ze werd al vroeg grijs met een jaar al de eerste grijze haren. En ach, ze is nu ook al weer 8 dus het mag :mrgreen:

Volgens mij zitten er bij Biene en Tycha een aantal dezelfde voorouders. Als ik het me goed herinner. De vader van de moeder van Tycha was trouwens ook heel donker.
Funk to Funky perle de tourbiere
Afbeelding
Afbeelding
Groetjes Marja
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”