Cairns zijn geweldig
Ik heb er drie en ze zijn alle drie verschillend. Tessa hoogst in rang, tegelijkertijd is ze buiten erg onderdanig naar andere honden, is enorm 'trainbaar' zoals dat hier genoemd wordt, zij heeft G&G1 gehaald en helaas lukte het ijzer apport niet, anders had ze G&G2 ook kunnen halen. Nikki is meer een echte terrier: niet altijd even leuk naar andere honden (vooral pups en dan met name het type labradorpup), waaks en ook zeker intelligent maar anders dan Tessa. Omdat zij helemaal niets wil apporteren zijn we nooit verder gekomen dan E&G. Daarnaast is zij sneller verveeld/afgeleid. Ik ben ooit met haar begonnen met 'in de doos' te clickeren. Hopeloos werd ik er van, ze snapte er niets van. Tot ik 3 maanden later dacht, nou, laat ik het nog eens proberen. Ze kijkt naar de clicker, naar de voerzak en naar de doos en hop mevrouw stond in de doos. En toen ik zo verbaasd was dat ik niet snel genoeg reageerde, ging ze zitten: Zo toch vrouwtje?! Oja en ze kon ook toen ze nog een pup was zelf de bench openmaken (en ik me maar afvragen hoe het elke keer kon dat als ik thuis kwam er een blije Nikki door de kamer liep, terwijl ik toch echt het deurtje had dichtgedaan!). En dan heb ik nog een wervelwind genaamd Romy. Die houdt van wild, snel, veel, spelen, alles eten dat eetbaar is (een veel ruimer begrip dan ik zou willen helaas, want kattenpoep vind ze heerlijk) en 's avonds languit bij de baas op de bank met 4 pootjes in de lucht.
Ik vind ze echt alle drie heel verschillend, maar ze delen de expressie in hun gezichtjes, het enthousiasme voor eigenlijk alles, als het maar samen met ons is (bij voorkeur ook het hele gezin, als we met z'n allen gaan wandelen dan weet vooral Nikki niet hoe gek ze moet doen van blijdschap), zijn altijd blij om je te zien als je thuis komt, ze zijn nooit chagrijnig en als ze uit hun doen zijn dan is er echt iets, dan zijn ze ziek of niet lekker. Ze vinden het heerlijk om lange stukken te wandelen, maar helaas komt het tegenwoordig vaak niet veel verder dan een uur - vijf kwartier.
Ik vind ze geweldig en hoe leuk ik soms een ander ras ook vind, als puntje bij paaltje komt heb ik toch liever een Cairn. Hopelijk krijgen we dit jaar nummer vier erbij