Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Karakter Cairn Terriër

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Liesje_36
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Cairn Terriër
Contacteer:

Karakter Cairn Terriër

Ongelezen bericht door Liesje_36 »

Hoi hoi,

sinds 2 weken hebben wij een kruising Cairn Terriër (moeder Cairn Terriër + vader X Cairn Terriër).
Oké, ik ben bevooroordeeld, maar Guus is een voorbeeldige pup... :D

Ik heb al wel het e.e.a. gelezen over dit ras, maar wie kan mij nog wat meer vertellen over het karakter van een cairn Terriër?
groetjes, Liesbeth
mama van Lucas

www.gastouderbureauhappy.nl / info@gastouderbureauhappy.nl

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]

Afbeelding In memoriam: overleden 19 februari 2010
shanty

Re: Karakter Cairn Terriër

Ongelezen bericht door shanty »

Ik heb zelf ook een kruising Cairn x westie Wij noemen hem altijd takketerrier haha.
Het is een super lief maar vooral heel slim diertje. Hij wil heel graag voor je werken. Maar is op zn tijd heel eigenwijs en kan ook echt heel fel zijn.

Ik hou er wel van dat terrier gedrag. Het verschilt denk ik nogal per hondje wat voor karakter ze krijgen. Maar de eigenschappen staan hier wel te lezen

http://www.nctc.nl/index.php?pid=95" onclick="window.open(this.href);return false;
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan is een heerlijk ventje, heel stabiel, je krijgt hem niet zomaar van slag. Hij is behoorlijk eigenwijs en weet precies wat hij wil. Hij is erg op mij gericht, andere mensen zijn eigenlijk alleen maar leuk als ze iets lekkers voor hem hebben. Hij wilt wel voor je werken maar dan moet hij er wel de noodzaak of lol van in zien. Daan is niet echt trainbaar, hij legt de link niet (of wilt hem niet leggen) tussen eerst iets goed doen en dan de beloning krijgen. Hij kan super vasthoudend zijn, als hij iets besloten heeft dan moet en zal het ook gebeuren. Verder is hij heel slim als het hem uitkomt, heeft een groot zelf oplossend vermogen maar hier geld ook alleen als het hem uitkomt en dus iets oplevert. Hij kan goed luisteren maar als hij ergens mee bezig is dan zal hij dat eerst even afmaken voordat hij uitvoert wat je hem vraagt. Kort samen gevat, hij heeft echt een karaktertje en voor mij een wereld hondje.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Wij hebben ook een kruizing cairn terrier gehad. Ondanks een niet helemaal lekker verleden met daar uit voortvloeiende gedragsproblemen was het een geweldige hond. Zeer goed trainbaar, lekker speels, geen softie gedoe, maar soms lekker eigenwijs op een leuke manier
Afbeelding
Liesje_36
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Cairn Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door Liesje_36 »

Hoi,

bedankt voor jullie reacties. :ok:
Ik merk inderdaad ook dat Guus leergierig is, hij is daarbij ook aan mij gericht. Ik laat hem 1x per dag op een groot veld rennen (hij gaat natuurlijk vaker naar buiten, maar dat zijn kleine wandelingen) en ik merk dan dat hij mij in de gaten blijft houden.
groetjes, Liesbeth
mama van Lucas

www.gastouderbureauhappy.nl / info@gastouderbureauhappy.nl

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]

Afbeelding In memoriam: overleden 19 februari 2010
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Mijn Romy is geweldig! Ze is supersociaal, vriendelijk, speels, vrolijk, knuffelig, zéér goed trainbaar (ze luistert uitstekend), nieuwsgierig en een tankje onder de kleintjes.
:I:
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Wij kregen de eerste Cairn thuis toen ik 3 was, daarna volgde er nog eentje en nu hebben we er eentje van onszelf. Allemaal superleuke en lieve honden! :cheer:
Ze doen graag hun eigen ding maar als hetgeen jij te bieden hebt ook leuk is vinden ze het leuk om samen dingen te doen!
Toby is wel vasthoudend maar niet overdreven pittig, gewoon een lekker hondje dat graag kattekwaad bedenkt :wink:
Ik kan me niet voorstellen dat er hier ooit geen Cairn meer zou zijn, ze brengen wel behoorlijk wat leven in huis! :lol1:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
mamalou
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cairnterriër Yuna, geborenop 16-05-2010

Ongelezen bericht door mamalou »

Hallo,
Wij hebben een teefje Yuna van 11 maanden, volgende maand 16 mei wordt ze alweer 1!
Hier op een rijtje gezet wat voor soort hondje we wilden, daar is op zich best lastig uit te komen om het iedereen naar de zin te maken. Eerst een Jack Russell, maar dat is een op en top terriër, niet altijd wat mis mee hoor, maar als eerste hondje best pittig.
Hier in de buurt 3 mensen met cairntjes, daar mee gesproken en allemaal enthousiast en hele lieve hondjes.
Onze tut is een heel rustig en lief hondje. Superknuffel, blaft niet en totaal niet druk zoals soms terriërtjes kunnen zijn. Altijd gezeliig. Het eigenwijze zit er wel in hoor. Maar moeten we soms echt om lachen. Met apporteren, langs ons lopen om het achter ons neer te leggen etc. Soms ook spaans benauwd krijgen als ze in het hondenbos hier met alle honden meeloopt en ik peentjes zweet als ze niet direct terugkomt.
Ze gaat overal mee naar toe en kleedje gaat mee, en de dame gaat erop liggen, ideaal dus!
Wij zijn verslingerd aan het ras en ik wil heeeel graag volgend jaar nog een pupje, maar ja, daarover zijn we het niet eens binnen het gezin.
Afbeelding
Yuna Miley, 16-05-2010
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

YvetteJ schreef:Wij kregen de eerste Cairn thuis toen ik 3 was, daarna volgde er nog eentje en nu hebben we er eentje van onszelf. Allemaal superleuke en lieve honden! :cheer:
Ze doen graag hun eigen ding maar als hetgeen jij te bieden hebt ook leuk is vinden ze het leuk om samen dingen te doen!
Toby is wel vasthoudend maar niet overdreven pittig, gewoon een lekker hondje dat graag kattekwaad bedenkt :wink:
Ik kan me niet voorstellen dat er hier ooit geen Cairn meer zou zijn, ze brengen wel behoorlijk wat leven in huis! :lol1:
I
Ze lijken mij ook wel erg leuk, lig altijd dubbel om die filmpjes van jou :mrgreen: Vind ze qua karakter wel een beetje op Jules lijken eigenlijk. :F:
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

_Inge_ schreef:
YvetteJ schreef:Wij kregen de eerste Cairn thuis toen ik 3 was, daarna volgde er nog eentje en nu hebben we er eentje van onszelf. Allemaal superleuke en lieve honden! :cheer:
I
Ze lijken mij ook wel erg leuk, lig altijd dubbel om die filmpjes van jou :mrgreen: Vind ze qua karakter wel een beetje op Jules lijken eigenlijk. :F:
Toby kijkt nu een beetje zo :hmmm: Hij vindt zichzelf een uitermate serieuze boom van een vent namelijk :klaar: Of bedoelde je dat ook juist :mrgreen:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

YvetteJ schreef:
_Inge_ schreef:
I
Toby kijkt nu een beetje zo :hmmm: Hij vindt zichzelf een uitermate serieuze boom van een vent namelijk :klaar: Of bedoelde je dat ook juist :mrgreen:
Toby is superstoer :pffff: Maar Jules ook :mrgreen: Jules heeft sowieso niet het typische teckelkarakter..deel wel, maar voor de rest is ze heel anders. En als ik de filmpjes van Toby zie en over het karakter lees, is het wel aardig hetzelfde. Dus wie weet..ooit.
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Cairntjes zijn verslavend!!! Ik ben begonnen met een Westie, maar daar begin in qua gezondheid niet meer aan. Maar ook wat karakter betreft vind ik de Cairn toch net even leuker. Ik vind ze iets minder fel en wat vrolijker van aard. Ik heb een reu en een teef. Chester vindt zichzelf een hele vent, maar hij heeft een heel klein hartje. Hij is prima te trainen, erg aanhankelijk en een echte doerak. Als je hem in zijn oogjes kijkt, dan smelt je ter plekke. En hij is zo slim.
Floortje is wat meer een meisje. Ze is erg van het kusjes geven en knuffels, maar niet zo aanhankelijk als Chester. We doen sinds 3,5 maand behendigheid en dat gaat haar makkelijk af. Ook zij leert super snel en ik vind haar erg braaf. Ze kan heel goed met andere honden samen. Ik vind haar ook erg slim.

Het zijn gewoon ondeugende rakkers en het leven is in ieder geval nooit saai met een Cairn in de buurt. Er komt er in de toekomst ook zeker eentje bij.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Cairns zijn geweldig :klaar: :mrgreen:

Ik heb er drie en ze zijn alle drie verschillend. Tessa hoogst in rang, tegelijkertijd is ze buiten erg onderdanig naar andere honden, is enorm 'trainbaar' zoals dat hier genoemd wordt, zij heeft G&G1 gehaald en helaas lukte het ijzer apport niet, anders had ze G&G2 ook kunnen halen. Nikki is meer een echte terrier: niet altijd even leuk naar andere honden (vooral pups en dan met name het type labradorpup), waaks en ook zeker intelligent maar anders dan Tessa. Omdat zij helemaal niets wil apporteren zijn we nooit verder gekomen dan E&G. Daarnaast is zij sneller verveeld/afgeleid. Ik ben ooit met haar begonnen met 'in de doos' te clickeren. Hopeloos werd ik er van, ze snapte er niets van. Tot ik 3 maanden later dacht, nou, laat ik het nog eens proberen. Ze kijkt naar de clicker, naar de voerzak en naar de doos en hop mevrouw stond in de doos. En toen ik zo verbaasd was dat ik niet snel genoeg reageerde, ging ze zitten: Zo toch vrouwtje?! Oja en ze kon ook toen ze nog een pup was zelf de bench openmaken (en ik me maar afvragen hoe het elke keer kon dat als ik thuis kwam er een blije Nikki door de kamer liep, terwijl ik toch echt het deurtje had dichtgedaan!). En dan heb ik nog een wervelwind genaamd Romy. Die houdt van wild, snel, veel, spelen, alles eten dat eetbaar is (een veel ruimer begrip dan ik zou willen helaas, want kattenpoep vind ze heerlijk) en 's avonds languit bij de baas op de bank met 4 pootjes in de lucht.

Ik vind ze echt alle drie heel verschillend, maar ze delen de expressie in hun gezichtjes, het enthousiasme voor eigenlijk alles, als het maar samen met ons is (bij voorkeur ook het hele gezin, als we met z'n allen gaan wandelen dan weet vooral Nikki niet hoe gek ze moet doen van blijdschap), zijn altijd blij om je te zien als je thuis komt, ze zijn nooit chagrijnig en als ze uit hun doen zijn dan is er echt iets, dan zijn ze ziek of niet lekker. Ze vinden het heerlijk om lange stukken te wandelen, maar helaas komt het tegenwoordig vaak niet veel verder dan een uur - vijf kwartier.

Ik vind ze geweldig en hoe leuk ik soms een ander ras ook vind, als puntje bij paaltje komt heb ik toch liever een Cairn. Hopelijk krijgen we dit jaar nummer vier erbij :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Cairns zijn leuk, maar ik hoef er na Abby niet weer eentje. :mrgreen:
Abby is geen typische cairn, maar dat zal ongetwijfeld deels liggen aan de eerste 5jaar van dr leventje (fokteef bij broodfokker). Ze kende vrijwel niets toen ik dr kreeg en was (en is soms nog steeds) overal bang voor. Er zit geen blaf in. Geen waaksheid. Zo lui als een varken. De andere cairns die ik ken zijn actief, slaan aan bij bezoek of deurbel of keffen iets vrolijks tijdens t spelen, gaan graag een eind sjouwen met de baas.
Abby wil alleen in de winter als het echt koud is, een keer mee wandelen. Maar dan gaat ze ook echt los en houdt ze t lang vol ook.

Qua baasgerichtheid en trainbaarheid heb je aan Abby ook een verkeerde. Als ze een middelvinger had, stak ze m op. Ze KAN het allemaal wel (zit, af, blijf, hier), ze DOET t alleen slechts als het haar goed uitkomt. Oostindisch doof dus.
Maar het is een schat van een hondje, ontzettende lieverd, zoekt geen herrie met andere honden en heeft gewoon een aandoenlijk koppie. Ze wordt in Augustus 10, wat op zich nog niet hoogbejaard is, maar ik merk wel dat ze al 'minder' wordt. :(:
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Al een oud topic maar ik reageer toch nog maar even.
Heerlijke beestjes die cairns, die van mij kocht ik toen ie bijna 6 was en nog geen dag spijt van gehad.
Lekkere ondeugende streken had ie wel eens en gewiekst ook.
Het is me verschillende keren wel eens gebeurt dat ik bijvoorbeeld de deur uit moest en dan ineens ow wat vergeten, terug naar binnen en dan weer weg maar hoe hij het ook deed dan was ie hem gepeerd en kon ik hem later bij de buurvrouw ophalen :LOL:
Of hij zat braaf bij de achterdeur van laat je me er nog in of hoe zit dat.
Verder was het altijd wel een braaf en rustig hondje , alleen aan andere honden die hij niet kende daar had ie een hekel aan (macho complex :roll: )
Nu hij hoogbejaard is maakt ie zich niet druk meer om andere honden al laat ik hem natuurlijk niet bij jonge en drukke honden want ik merk aan hem dat ie dat niet meer zo goed kan hebben.
Het is echt de meest fijne en lieve hond die ik ooit gehad heb.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

10 jaar een teefje gehad, geweldig hondje. Supersociaal, geweldig met kinderen en onze katten. Onverstoorbaar, sportief, blafte weinig ( is een uitzondering begreep ik). Geweldig leuk hondje maar een echte terrier.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”