Zo, alle kraamperikelen achter de rug (dochter kreeg op 27 april haar eerste kind

)...
Nu weer even aandacht voor mijn plassende jachthond
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat corrigeren not done is. Heb er over na zitten denken en ben veel te bang dat hij de correctie gaat linken aan het apporteren. Mirto lijkt wel een nogal zelfverzekerd hondje, maar verrast me toch wel af en toe door ineens terughoudend te reageren op (naar mijn idee) kleine voorvalletjes. Het plassen (of eigenlijk markeren) wat hij doet ziet er nogal 'dominant' uit. Staart uiterst hoog en bij het plassen valt hij nog net niet om zo hoog probeert hij te plassen

Ik begrijp dat ook wel een beetje. De hele trainingsgroep bestaat uit jonge ongecastreerde reuen en teven...
Maar ja, aan de andere kant, hij is wel de enige die het doet
Afgelopen zaterdag was de derde keer dat we trainden. Begonnen met 'verloren zoek'. Alle cursisten moesten de bebossing in met hond om een dummy dichtbij neer te leggen (voor veel honden de eerste keer dat ze moesten zoeken). Eitje voor Mirto dacht ik. Immers dat spelletje doen we dagelijks. En hij is er onderhand handiger in geworden dan Dante!.
Maar wat gebeurde; Mirto liep naar zijn eigen dummy toe (daar was ik wel benieuwd naar

) hij pakt de dummy, laat hem tot mijn verbazing weer vallen en gaat tegen de dichtst bijzijnde boom plassen

. Ik had gelukkig de zelfbeheersing om mijn mond te houden, ben hem gaan halen (dummy laten liggen) en heb hem weer opnieuw laten zitten en het zoek commando gegeven. Toen deed hij het zoals ik altijd van hem gewend ben (in één run naar de dummy, snoekduik om hem op te pakken en in één run terug naar mij

).
Ik vind het echt lastig zo anders als Mirto zich gedraagt in de trainingsgroep. Het is niet alleen het plassen. Ik ben heel veel bezig geweest de afgelopen tijd met het laten zwemmen van Mirto. Echt zwemmen is nog niet gelukt, maar hij stort zich nu met veel enthousiasme het water in (alleen net nog niet ver genoeg om echt te zwemmen, maar ik geef de moed niet op

). Met de training verbaasde hij me weer door zelfs niet in de buurt van het water te willen komen

...
Ik vind dat zo raar

Tja en ga dan maar eens vertellen aan de trainer dat hij anders wél altijd het water in gaat...
Het enige wat ik kan bedenken dat ik door mijn aanmoedigingen toch onwillekeurig teveel druk op hem leg. Maar aan de andere kant, buiten de training is het me toch ook gelukt
Zou het zo kunnen zijn dat het beter gaat als hij meer gewend is om met veel andere honden te trainen?
Of heeft iemand andere ideeën hoe ik dit aan moet pakken?