dat verschilt per hond, de meeste breng ik ook los voor, maar zoals Barry die wil vaak TE graag en ook TE graag klieren....daarbij doe ik het riempje dan achter zijn oren/kaaklijn, dan houdt hij zich in en is hij beter te handlen.
de basenjis showde ik ook altijd los tot we ze in stand moesten zetten, dan ging het riempje ook achter de kaak, maar niet ophangen of wurgen zoals sommige dat doen en zeker niet tijdens het gaan, dan zat er altijd ruimte.
de podencos zijn veel makkelijker, staan is staan en ze staan, wel met snoepjes zo nu en dan om ze attent te houden, alleen werkt dat niet altijd, en als die monsters niet mee willen werken, dan doe ik soms het riempje achter hun oren/kaaklijn zodat ze hun oren wel omhoog doen, dat werkt soms op de een of andere manier, maar meestal staan ze gewoon los. in de koppelklasse doe ik het riempje zoizo achter de oren, dat werkt gewoon beter met die doldrieste typetjes.
over het algemeen train ik trouwens nooit, af en toe een cursusje ringtraining maar verder weinig, om ze het commando staan te leren oefen ik soms een paar minuutjes in de woonkamer, gaat eigenlijk altijd spelenderwijs en het commando " staan" gebruik ik ook als ze moeten wachten e.d. dus dat snappen ze al heel gauw heel goed.
Ik kijk wel eens naar die afgetrainde showhonden en vaak zijn het meer robots dan honden

als ik zie dat sommige honden er wel veel plezier aan hebben, ben ik wel eens jaloers, maar ik ben ook te lui om elke dag flink met ze te trainen, en ik wil dus ook niet dat het showrobots worden.
los:
en als ze niet mee willen werken dus zo:

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.