Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opbouw hoogte sprongen

Moderator: moderatorteam

Sita
Zeer actief

Opbouw hoogte sprongen

Ongelezen bericht door Sita »

Ik ben op zoek naar richtlijnen vanaf welke leeftijd de hond op bepaalde hoogte kan springen. Rowan is nu 13 maanden en springt op small. Wanneer maak je de overstap naar medium en wanneer naar large? Ik kan er niet zoveel over vinden op het internet. Hoe hebben jullie dit opgebouwd?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Opbouw hoogte sprongen

Ongelezen bericht door laura86 »

Ik heb gewacht met Large springen tot de hond zo ongeveer is uitgegroeid. Dus met Kaya 1,5 jaar (hij heeft welgeteld 1 x large gesprongen :8): ) Een maand of 2 daarvoor ben ik overgestapt naar medium.

Ik denk dat er niet echt richtlijnen te vinden zijn, iedereen heeft er weer andere ideeën over. Ik denk dat het ook scheelt of je het 1 keer in de week doet of vaker en of het rechtuit is of met scherpe wendingen.
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ik denk dat er niet echt richtlijnen te vinden zijn, iedereen heeft er weer andere ideeën over. Ik denk dat het ook scheelt of je het 1 keer in de week doet of vaker en of het rechtuit is of met scherpe wendingen.
Eens. Met mijn flat/golden ben ik tegen 1,5 jaar hoog gaan springen en met mijn aus ook. Nu, 2 jaar later ben ik puur uit voorzorg met de flat alweer een poos medium terug gaan trainen en nog maar af en toe hoog. Voor mij gevoelsmatig beter omdat het toch een hond van 35 kg is die best ''hoog en zwaar'' springt (weet zo goed hoe ik dat uit moet leggen, de aus b.v. is vele malen lichtvoetiger in het springen) Ik oefen ook zeker niet te vaak de schutting en de palen b.v. die ik vrij belastend vind voor zijn type hond. Smal heb ik overigens met beide maar kort gedaan.
Sita
Zeer actief

Vind het zelf gewoon lastig in te schatten. We trainen 1x in de week een uurtje. Schutting doen we nog niet en ook de wip nog op de tafel. Kattenloop nu wel gedaan, maar ook maar 1 of 2 keer per les. Lijkt mij genoeg voor een hond van 13 maanden. Hij vindt zelf overigens dat hij alles prima kan. Medium springt hij ook zo over, daar heb ik geen twijfels over. Maar het is wel een redelijk zware hond met zijn 28 kilo.

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Fenna springt nu medium (tenminste, ik geloof dat t medium is... :mrgreen: ) maar de hoogtesprongen zijn wel dr minst favoriete onderdeel. (t is nu eenmaal geen raakvlak. :pffff: ) Als ik ze nu op large zou zetten, zou het lolletje er wel eens af kunnen gaan denk ik...Ik ben wel iets later begonnen, toen Fenna 13 maanden was sprong ze ook small, en pas deze 2e cursus zijn de sprongen op medium gegaan. (Fenna is nu 22 maanden; dus toen ze zo'n 19 maanden was). ik vind Fenna ook duidelijk wat 'plomper' springen dan sommige andere kleinere hondjes; ik denk ook dat t haar meer belast en wil gewoon eens kijken wat ze uiteindelijk gaat doen met large. Maar das pas over 1/2 jaar...Maar ik snap je dilemma.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Daar zijn nogal wat discussies over en ik heb ze allemaal gevoerd :mrgreen: Ik heb Izzie pas met 1,5 large laten springen. Met een maand of 13 ging ze volgens mij richting medium. Veel trainers vinden dit veel te laat. Maar ik wilde haar eerst laten gaan gaan gaan en daarna pas hoogte opbouwen. Heel veel sprongtechniek gedaan en dat is goed gelukt. Ze springt nu large zonder moeite. Wel een aantal keer onder de hoogtesprongen doorgegaan toen ze naar large ging, maar ze had heel snel door dat ze er overheen moest :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sita
Zeer actief

Dan ben ik nog meer een zeurpiet. Rowan is nu bijna 14 maanden en springt nog laag. Maar hij weegt rond de 28 kilo, best zwaar voor die gewrichten. Binnenkort eens kijken hoe hij over medium springt. Hij heeft wel een goede sprongtechniek. Zie in ieder geval geen rare dingen en hij springt heel makkelijk en vloeiend.

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gewoon doen wat voor jou goed voelt en je niet op laten jagen. Tijd genoeg :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja is met 15 maanden op small begonnen. Ik zou zelf pas na 1,5 jaar naar large gaan.
Mijn cursisten met large honden springen het eerste seizoen small, tweede medium en dan ga ik pas naar large.
Van mij hoeven die honden niet zo snel de hoogte in.

Met Rowan zou ik volgend seizoen medium starten en dan eind van het seizoen eens kijken of hij naar 55 cm kan. Zelf zou ik het zeker niet haasten. Laat hem eerst goed leren springen. Daarnaast vind ik het ook heel belangrijk dan honden goed springen en goed op gewicht zijn, anders mogen mijn cursisten niet eens naar large toe.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”