Tja, ik heb het bijna allemaal meegemaakt.En in mijn nabije omgeving van drugsverslaving t/m verkrachting.Maar dat doet er niet toe.En ik wijs ook naar niemand.Maar je kan gewoon naar de cijfertjes kijken.En dan blijkt dat mensen het dus meemaken.En nogmaals niemand beweerd dat het het einde der tijden is, niemand beweerd dat er " vroeger " ook geen misstanden waren.Maar heel veel vormen van criminaliteit waren " vroeger " ( de jaren 50 hebben we het over ) toch stukken minder ( of kwamen niet eens voor ), en bij die vormen van criminaliteit die er in die jaren waren waren er ook nog eens andere " spelregels ".Strega schreef:Ik denk dat heel veel met beeldvorming te maken heeft. Misschien is de criminaliteit wel gestegen (dat geloof ik ook best), maar hoeveel van bovenstaande heb je meegemaakt? Nu komt het over alsof je de straat niet op kunt zonder met minstens een stel gebroken ribben terug te komen. In 25 jaar in Amsterdam wonen heb ik nog nóóit zoiets meegemaakt en het ook nog nóóit van iemand in mijn omgeving gehoord. Er gebeuren nare dingen, maar er wordt ook door de media een hoop aangedikt.Toontje schreef:Dan wordt je maar een beetje gallisch.Vroeger had je nozums en provo's.Tegenwoordig jeugdbendes, jeugdige draaideurcrimineeltjes, zit de opvang en gevangnissen vol en kan de reclasserings het bijna niet bijhouden.Slaan ze je hersens in voor een paar tientjes, wordt je vermoord als je kritiek hebt op een geloof, moet je uitkijken als je staat te pinnen.Komen ze je thuis ook al steeds meer opzoeken.Is het geweld wat gebruikt wordt ook extreem toegenoemen.Niet alle jeugd is slecht en gelukkig zijn er meer niet criminelen dan wel criminelen.Maar daar gaat het niet over.
Er zijn tegenwoordig area's waar de postbodes met een grote boog omheen lopen, beetje uitgaans-gebied kan niet meer zonder permanent politie of camera toezicht, in winkels hebben ze liever geen cash-geld, regelmatig zo'n lieveheersbeestje optocht, en noem maar op.Natuurlijk, sommige dingen worden soms opgeblazen, groter gemaakt dan dat ze ze zijn.Maar ook het tegenovergestelde gebeurt nog steeds.Het " valt allemaal wel mee ".Om er dan toch over een tijdje achter te komen dat het toch wel tegenvalt.
Ben ik bang ?.Nee, nog steeds niet.Wat komt komt toch wel.Ik heb laatst nog een " hondenliefhebber " gewaarschuwd dat als ie zijn hond nog een keer slaat ik hem tegen zijn tetter tik.Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat ik in het gezelschap was van mijn neef van 1,95 en 150 kg schoon aan de haak
Maar goed, ik begrijp wel wat je bedoeld hoor.Al maakt het eigenlijk voor mij niet uit of dat het vroeger slechter of beter was.Wij ( ik ) leven nu ..