Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afstandelijkheid

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Afstandelijkheid

Ongelezen bericht door Irisz »

Ben benieuwd wat jullie mening hier over is.

Vandaag ben ik met Xavi naar de show in Oss geweest. We hadden een vrouwelijke, Amerikaanse keurmeester.
Ontzettend vriendelijk, lief voor de honden en nam de tijd voor het keuren, in dat opzicht echt niets op aan te merken.
Het enige waar ik verbaasd over ben, is haar idee over hoe de honden zich in de ring moeten gedragen.
Er zijn meerdere honden de ring uit gestuurd (gediskwalificeerd), omdat ze zich volgens haar niet lieten betasten of te terughoudend waren. Als dat inderdaad klopt, ben ik het helemaal met haar eens, maar voor mijn gevoel ging ze daar erg ver in.
Honden die een stap achteruit deden, of hun staart omlaag, kregen daar direct een opmerking over en bij een tweede keer kon je vertrekken. Terwijl in de rasbeschrijving van de Ridgeback staat, dat ze terughoudend zijn naar vreemden.
Uiteraard moet je geen hond hebben die zo ver mogelijk bij de km vandaan wil zien te komen, maar dat was ook absoluut niet het geval.
Wat betreft Xavi.....die werd 4e met een ZG en de ZG vanwege zijn terughoudendheid. Hij heeft echt een uitmuntend keurrapport met alleen 'a little bit unsure' als 'negatief' commentaar.
Ik baal daar wel een beetje van, vooral omdat het onterecht is. Xavi is echt een heel zelfverzekerd hondje en ik heb geen flauw idee waarom hij te terughoudend is geweest. Hij liet netjes zijn tandjes zien en betasten, etc.
En er zijn dus heel veel honden geweest die vanwege dit 'commentaar' een ZG hebben gekregen. Is dat niet heel erg krom?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Afstandelijkheid

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

unsure/onzeker en afstandelijk zouden voor mij twee verschillende dingen moeten zijn. Stapje achteruit is afstandelijk, staart aanknijpen bijvoorbeeld niet.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:unsure/onzeker en afstandelijk zouden voor mij twee verschillende dingen moeten zijn. Stapje achteruit is afstandelijk, staart aanknijpen bijvoorbeeld niet.
Ja maar dat doet hij echt niet. Hij staat zo ontzettend relaxt in de ring. Beetje om zich heen te kijken en aan te pappen met leuke mensen of hondjes langs de kant.
Ook bij de km laat hij zich prima betasten. Hij heeft dus wel een stapje achteruit gedaan bij het eerste contact met haar zeg maar, maar daarna helemaal niks meer. Ik begrijp het dus niet zo goed.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

lastig zeg!
Ik vind het persoonlijk nogal wat om daarvoor een hond de ring uit te sturen, vooral in je jeugd klasse!
Of staat hij niet in de jeugd?
Maar misschien waren er redelijk wat honden, en stuurt ze de onzekere weg, zodat de ''echte'' show honden over blijven???
( ik zeg maar iets he, dat lijkt mij logisch in ieder geval )
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Ik hoorde dezelfde klacht bij de dalmaten, ze hadden wel een andere keurmeester.
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Ik weet niet welke Amerikaanse KM jullie hadden maar wij, van de Dalmaten, hadden vandaag ook een Amerikaanse KM. Ene mevrouw Clapp of Clopp. En ik ben er zo een die vandaag de ring is uitgestuurd met "niet te beoordelen". Deze KM deed heel raar en onzeker en mijn hondje (jeugdklasse) had zoiets van "huh? Is dit eng? Nou, in dat geval doe ik nog maar eens een stapje van je weg". Dat deed ze twee keer, ik kreeg nul gelegenheid om mijzelf/hond te herstellen en ik kon gaan. Ik wist niet wat me overkwam, werkelijk! Maar goed, ben ik een leek op show gebied.

Echter, er gingen 3 zeer geweldige super Dalmaten met super handler de ring uit vandaag, twee waarvan ik mag zeggen dat ze ringtraining geven/kunnen geven en geboren handlers zijn waarbij stond "needs more ringtraining" en waarbij 1 hond aangemerkt kreeg bang te zijn, terwijl zij echt absoluut niet bang is.

Kortom, hier dezelfde ervaring met een Amerikaanse KM.
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Lizzy schreef:Ik weet niet welke Amerikaanse KM jullie hadden maar wij, van de Dalmaten, hadden vandaag ook een Amerikaanse KM. Ene mevrouw Clapp of Clopp. En ik ben er zo een die vandaag de ring is uitgestuurd met "niet te beoordelen". Deze KM deed heel raar en onzeker en mijn hondje (jeugdklasse) had zoiets van "huh? Is dit eng? Nou, in dat geval doe ik nog maar eens een stapje van je weg". Dat deed ze twee keer, ik kreeg nul gelegenheid om mijzelf/hond te herstellen en ik kon gaan. Ik wist niet wat me overkwam, werkelijk! Maar goed, ben ik een leek op show gebied.

Echter, er gingen 3 zeer geweldige super Dalmaten met super handler de ring uit vandaag, twee waarvan ik mag zeggen dat ze ringtraining geven/kunnen geven en geboren handlers zijn waarbij stond "needs more ringtraining" en waarbij 1 hond aangemerkt kreeg bang te zijn, terwijl zij echt absoluut niet bang is.

:80: Jeetje dan baal je :ugh: Wie werden er trouwens uitgestuurd?

Balen Iris :roos:
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Sepje schreef:lastig zeg!
Ik vind het persoonlijk nogal wat om daarvoor een hond de ring uit te sturen, vooral in je jeugd klasse!
Maar misschien waren er redelijk wat honden, en stuurt ze de onzekere weg, zodat de ''echte'' show honden over blijven???
Hij staat inderdaad in de jeugdklasse. Er waren 7 jeugdreuen, dus wel wat maar niet 'genoeg' om meteen zo grondig te gaan opruimen zeg maar. En ik zou Xavi eigenlijk toch ook wel tot de show honden rekenen.
Hij is nog jong, maar heeft al wel wat shows gelopen en staat prima en relaxt. Geen beginner in ieder geval.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Lizzy schreef:Ik weet niet welke Amerikaanse KM jullie hadden maar wij, van de Dalmaten, hadden vandaag ook een Amerikaanse KM. Ene mevrouw Clapp of Clopp. En ik ben er zo een die vandaag de ring is uitgestuurd met "niet te beoordelen". Deze KM deed heel raar en onzeker en mijn hondje (jeugdklasse) had zoiets van "huh? Is dit eng? Nou, in dat geval doe ik nog maar eens een stapje van je weg". Dat deed ze twee keer, ik kreeg nul gelegenheid om mijzelf/hond te herstellen en ik kon gaan. Ik wist niet wat me overkwam, werkelijk! Maar goed, ben ik een leek op show gebied.

Wij hadden een andere km, maar heb wel mensen van de dalmaten gesproken (die zaten vlak bij ons) en hoorde inderdaad daar hetzelfde verhaal. Ik vind het wel een beetje te ver gaan hoor.
Ontzettend balen ook voor jou! :-(
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Amerikaanse keurmeester, en in Amerika is het de normaalste zaak van de wereld dat de honden op de show een "attitude" hebben, dat wordt erg op gelet en gefokt.
Je zult daar zo goed als geen afstandelijkheid of terughoudendheid aantreffen. Ik denk ook omdat er erg op geoefend wordt hoor ;-)
Bovendien zal ze op deze show van hogerhand de instructies door hebben gekregen om flink op karakter te letten en de één voert dat nu eenmaal verder door dan de ander.
Ik moet zeggen, dat deed ze inderdaad wel, en dan ook op de positieve manier. Een reu die uitviel in de ring mocht direct vertrekken en een teefje dat doodsbang bibberend door de ring werd gesleept ook. Dat vind ik dan ook terecht.

Maar ik vind het raar als honden helemaal niet terughoudend mogen zijn. Er komt een vreemd iemand met uitgestoken armen op je af en dan mag je geen stapje achteruit doen.
Maar misschien moet er inderdaad wat meer op geoefend worden hier in NL, hoewel het natuurlijk bij sommige rassen gewoon een beetje erin zit.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

Irisz schreef:
Sepje schreef:lastig zeg!
Hij staat inderdaad in de jeugdklasse. Er waren 7 jeugdreuen, dus wel wat maar niet 'genoeg' om meteen zo grondig te gaan opruimen zeg maar. En ik zou Xavi eigenlijk toch ook wel tot de show honden rekenen.
Hij is nog jong, maar heeft al wel wat shows gelopen en staat prima en relaxt. Geen beginner in ieder geval.
7 Reuen is idd niet overdreven veel nee. Nja, gewoon erg jammer!
Volgende keer beter! toch?!
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Elmo/maureen schreef:

:80: Jeetje dan baal je :ugh: Wie werden er trouwens uitgestuurd?

Balen Iris :roos:
Bij de Dalmaten? Niemand, behalve ik. De Dalmaten kregen verder gewoon een beoordeling. Maar ze vond veel hond bang. En ze vond dat veel Dalmaten ringtraining nodig hadden. En ik kan veel van mijn Biscuit zeggen, maar niet dat ze bang is. Ze werd echter inderdaad wel onzeker door dat onzekere gefrut van de KM. En ik ben geen ervaren handler, dus ik ving dat niet goed op.

En de KM was al genaderd en dat ging allemaal prima. Ze stond daar te praten tegen de mevrouw die moest schrijven. Ik moest ook dichterbij komen met mijn hond, anders kon de mevrouw die schreef haar niet horen. En dat ging ook allemaal prima. Totdat de KM vaag aan mijn hond d'r oren begon te plukken. En niet zeker was in de bewegingen die ze maakte. En tegen mijn hond begon "are you scared? Yes, you are scared". Ik geloof serieus niet dat het op enige manier rot van haar bedoeld was en zij feitelijk gewoon te aardig probeerde te zijn. Hoewel zij een andere KM verving (we hadden een KM wissel omdat de KM ziek was) en overduidelijk niet zo'n zin had om de Dalmaten te keuren. De Pomeriaan lag haar beter.

Overigens, ik stond daar mijn hond te laten focussen op iets lekkers. Mevrouw de KM zei toen: "You shouldn't be doing that, let your dog focus on food. She is too much focussed on food. That is not good". En ik leerde al vrij snel dat Amerikaanse KM's niet zo gecharmeerd zijn van al die voertjes die wij geven. Ik sprak iemand (een Amerikaanse exposant) en die vertelde mij dat Amerikaanse exposanten geen voertjes gebruiken.

Maar goed, ik heb geen ervaren showhond. En ik heb zelf geen ervaring, dit was mijn 2de show. Ik dacht ook speciaal naar weer een kleintje te gaan om het leuk op te pakken. En ja, ik ben op ringtraining geweest. En ja, ik heb geoefend. En ja, ik deed heel erg mijn best. En ja, mijn 15 maand jonge hondje ook. En nee, het heeft niet goed uitgepakt. Misschien de volgende keer beter. Ik vond het wel jammer.
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Lizzy schreef:Bij de Dalmaten? Niemand, behalve ik. De Dalmaten kregen verder gewoon een beoordeling. Maar ze vond veel hond bang. En ze vond dat veel Dalmaten ringtraining nodig hadden. En ik kan veel van mijn Biscuit zeggen, maar niet dat ze bang is. Ze werd echter inderdaad wel onzeker door dat onzekere gefrut van de KM. En ik ben geen ervaren handler, dus ik ving dat niet goed op.

En de KM was al genaderd en dat ging allemaal prima. Ze stond daar te praten tegen de mevrouw die moest schrijven. Ik moest ook dichterbij komen met mijn hond, anders kon de mevrouw die schreef haar niet horen. En dat ging ook allemaal prima. Totdat de KM vaag aan mijn hond d'r oren begon te plukken. En niet zeker was in de bewegingen die ze maakte. En tegen mijn hond begon "are you scared? Yes, you are scared". Ik geloof serieus niet dat het op enige manier rot van haar bedoeld was en zij feitelijk gewoon te aardig probeerde te zijn. Hoewel zij een andere KM verving (we hadden een KM wissel omdat de KM ziek was) en overduidelijk niet zo'n zin had om de Dalmaten te keuren. De Pomeriaan lag haar beter.

Overigens, ik stond daar mijn hond te laten focussen op iets lekkers. Mevrouw de KM zei toen: "You shouldn't be doing that, let your dog focus on food. She is too much focussed on food. That is not good". En ik leerde al vrij snel dat Amerikaanse KM's niet zo gecharmeerd zijn van al die voertjes die wij geven. Ik sprak iemand (een Amerikaanse exposant) en die vertelde mij dat Amerikaanse exposanten geen voertjes gebruiken.

Maar goed, ik heb geen ervaren showhond. En ik heb zelf geen ervaring, dit was mijn 2de show. Ik dacht ook speciaal naar weer een kleintje te gaan om het leuk op te pakken. En ja, ik ben op ringtraining geweest. En ja, ik heb geoefend. En ja, ik deed heel erg mijn best. En ja, mijn 15 maand jonge hondje ook. En nee, het heeft niet goed uitgepakt. Misschien de volgende keer beter. Ik vond het wel jammer.
Wij hebben elkaar bij de auto's gesproken. Trek je er niet al te veel van aan, zie het als een les die je geleerd hebt. Jij kent je hond beter dan iemand anders, en dit overkomt je gewoon weg niet meer. Ben ook bij keurmeesters niet te bang om zelf beslissingen te nemen hoe jij je hond showt, je voelt je dan een stuk zekerder en je hond dus ook!
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Op zich helemaal niets verkeerd aan hoor.
gaan mensen toch ook even nadenken over hun ras buiten het algemene denken wat zogenaamd zo hoord te zijn.
Ja die Amerikanen letten heel erg op dat soort dingen.
Daar moet ieder ras de zelfde onbevangenheid hebben en hebbben meesttal schijt aan wat de rasstanddaard zegt. .
Ligt ook een beetje aan de claim cultuur.
En natuurlijk dat showhonden zo getraint worden vanaf jongs af aan omdat winnnen en handelen flinke inkomsten opleverd.
Als een handler daar een éénkennige of bange hond de ring in neemt dan ligt hij er voor de rest van zijn leven uit en kan zijn brood niet meer verdienen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wellicht kan het meespelen dat er in Ned vanuit de RvB (dacht ik) nieuwe richtlijnen zijn waar keurmeesters zich aan moeten houden?
Dat ze bijv. TE korte neuzen en andere gezondheidsbelemmerende maar ook gedrags-"fouten" moeten bestraffen? Dat ze die regels even veel te streng hebben geinterpreteerd??

Bij alle shows worden naar mijn weten alle KM's, dus ook buitenlandse, over die regels geinformeerd en men moet beloven zich daaraan te houden (of zoiets).

Als ze dat nou te letterlijk nemen en doorslaan naar de andere kant...? Krijg je dan zoiets?

Suzanne
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Lizzy schreef: Bij de Dalmaten? Niemand, behalve ik. De Dalmaten kregen verder gewoon een beoordeling. Maar ze vond veel hond bang. En ze vond dat veel Dalmaten ringtraining nodig hadden. En ik kan veel van mijn Biscuit zeggen, maar niet dat ze bang is. Ze werd echter inderdaad wel onzeker door dat onzekere gefrut van de KM. En ik ben geen ervaren handler, dus ik ving dat niet goed op.

Volgende keer wordt het vast wel beter :) Het is pas je 2e show. Ik heb ook nog maar bar weinig ervaring hoor :) Leer elke keer dat ik in de ring sta meer. Wat ik trouwens vaak doe is, mijn hand in de jaszak (of ter hoogte van dat), en Elmo daar attent op te maken (er zit kaas in). En ik praat tegen hem.

Zo op de foto's heb je een mooie meid hoor :ok:
Afbeelding
bieb4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Miniature American Shepherd en een Friese Stabij

Ongelezen bericht door bieb4 »

Ik vind het goed dat er eindelijk eens op gedrag gelet word maar zo te lezen gaat dit wel heel ver. Een stapje terug is geen angst staart tussen de poten wel en helemaal als ze het de hele tijd doen dus ook als er niemand aan de hond zit.

Jammer want je heb er een hoop geld voor betaald, daar staan ze dan denk ik niet zo bij stil.
Maar goed zowat elke jonge hond heeft weleens om een juiste of niet juiste rede een Zeer Goed. Niet te druk om maken volgende show beter!!
bouvierpoedel
Zeer actief

Tara schreef:
Lizzy schreef:
Dat ze lekker de hik krijgt!
Ik sta mijn hond ook bij voortduren trainertjes naar binnen te schuiven, anders gaat ze steeds zitten.
Wat die keurmeester daar van vindt zal me een zorg zijn, mijn hond, mijn beslissing.
Ja daar kom je niet voor.
Je komt om een oordeel over de bouw/rastypische van je hond en niet over wat zij vind op andere vlakken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Tara schreef:
Lizzy schreef:
Dat ze lekker de hik krijgt!
Ik sta mijn hond ook bij voortduren trainertjes naar binnen te schuiven, anders gaat ze steeds zitten.
Wat die keurmeester daar van vindt zal me een zorg zijn, mijn hond, mijn beslissing.

ja dat is wel zo, maar als je een KM treft die het niet wil hebben, zul je het moeten laten, of je kunt de ring uit, of krijgt iig een slechtere beoordeling.

ik heb een Daan, die vind vreemde mensen niet leuk, die heeft de tijd nodig en moet de kat uit de boom kijken, dat gaat niet echt op een show, ik heb haar "getraind" met lekkertjes, zodat ik haar focus van het betasten e.d af kan halen, maar het mocht niet ( was trouwens geen amerikaanse Km .) hij was bang dat ze ging bijten ivm voernijd :ugh:
dan kan ik wel zeggen, mijn hond mijn keus, maar als hij haar dan niet meer wil bekijken, schiet dat ook niet op.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
Tara schreef: Ik sta mijn hond ook bij voortduren trainertjes naar binnen te schuiven, anders gaat ze steeds zitten.
Heel flink ;-)
Zo komt een mensch wel aan een ZG ;-)
Ik doe gewoon wat de keurmeester vraagt hoor. Als ie b.v. een losse lijn wil kan ie hem krijgen ook. Kan ik wel heel flink die hond gaan oprukken (mijn hond, mijn beslissing) maar dat is toch wel wat zonde van je inschrijfgeld.
Ik hoer en snoer er op los bij een keurmeester, en als het een vent is kan ie nog een decolleté van hier tot aan Tokio krijgen ook :LOL:
Alles voor het puntje. :ok: :pffff:
Als jij je tieten op je buik hebt hangen dan heb je natuurlijk wel een decolleté nodig van hier tot Tokio. :LOL: :LOL:
Maar wist eigenlijk helemaal niet dat jij zo'n hoerige inslag had. :80:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Als jij je tieten op je buik hebt hangen dan heb je natuurlijk wel een decolleté nodig van hier tot Tokio. :LOL: :LOL:
Maar wist eigenlijk helemaal niet dat jij zo'n hoerige inslag had. :80:
Jij bent ook geen keurmeester :mrgreen:
Heb het examen nu maar afgezegt. :oeps: :LOL:
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nanna schreef:
Irisz schreef: Maar ik vind het raar als honden helemaal niet terughoudend mogen zijn. Er komt een vreemd iemand met uitgestoken armen op je af en dan mag je geen stapje achteruit doen.
Dat moet jij dus als handler vóór zijn. Als de keurmeester op je af komt laat je de hond attent staan en gefocust zijn op iets bar lekkers. Dat hoort voor een hond voor te gaan op de keurmeester die nadert (een ook maar iéts ervaren showhond kent het klappen van de zweep en weet dat de keurmeester daar niet staat om hem in elkaar te rammen. Bovendien hebben we daar ringtraining voor).
De hond ie dan alsnóg terugdeinst is imo idd een niet al te slimme bangerd...het is niet anders.

Oh, hebben we daar ringtraining voor?

:LOL: :LOL: :goeie:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Dan ben ik blij dat ze geen Tatra's mag keuren. Het is een hond, geen robot zeg :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Show”