Het was prima weer, tijdens de show is er geen drupje regen gevallen en wisselden zon en wolken elkaar af, tesamen met een soms vlagerige wind. Voor de honden en eigenlijk ook voor ons helemaal perfect dus.
Er waren 24 Laekense ingeschreven, het is leuk om te zien dat er jaarlijks toch een flink aantal Laekense aanwezig zijn, hoewel mensen met rassen waar veel meer honden van rondlopen 24 natuurlijk een absurd laag aantal vinden.
We hadden een Ierse keurmeester die enorm de tijd nam om alle honden heel zorgvuldig te keuren.
Sjefke was de eerste van mijn stel die de ring in mocht. Ze stond tegen een andere veteranenteef, die 9 jaar oud was (Sjefke is 11 1/2 nu). Sjefke werd achter nummer 1 geplaatst, hartstikke leuk dus. Haar keurverslag was eigenlijk nog leuker, vooral het deel over haar karakter en conditie:
11,5 years old, medium size and good bone, excellent character. Medium head, with good chisseling, would like a little more lenth on muzzle. Good parallels on stop, medium brown eye, good shape. Ears of good size and shape, could be a little higher set. Good neck and topline. Moderate angulations from behind. Excellent movement. Great condition for her age.
Tapas mocht even later ook de ring in, in de fokkersklasse met 3 andere teefjes. Het duurde erg lang voordat de keurmeester er uit was en ik moest met nog een andere fokker opnieuw het gangwerk laten zien, waarna nog een keer goed naar de koppen gekeken werd en de honden nog bevoeld werden. We mochten daarna achter bordje 2 gaan staan, ik was daar hartstikke tevreden mee. 2 U dus, met het volgende keurverslag:
2 Years old, topsized female. Excellent bone, good substance. Medium long, well chisseled head. Could have a little flatter cheeks. Good parallels and stop. Tall ears, could be better set, one ear slightly convergeous. Excellent neck, strong topline, good croupe, good angulations, excellent chest, stands well. Excellent sidegate, moves a little close behind. Good character.
We zijn na de keuring van de Laekense met een groep van zo'n 15 honden een stuk gaan lopen in het bos rondom het terrein van de clubmatch, en dat was echt genieten! Allemaal krullenbollen die lekker aan het rennen waren, en even later lekker in een vennetje rondrenden. Pfaffke van RachelleAmericanBulldog heeft daar uitgevonden dat blaffen ook leuk is (hè Rachelle?
Aan het einde van de dag werd eerst per variëteit de beste van het ras en daarmee clubwinnaar gekozen. Bij de Laekense had de teef deze titel gewonnen, dus zij mocht tegen de Tervuerense, Groenendaeler en Mechelaar strijden voor de BIS-titel. En laat ze dat nog winnen ook!!!!!
Wij stonden met alle Laekense mensen bij elkaar en hebben een oorverdovend kabaal gemaakt geloof ik, zó blij waren we allemaal! Het komt namelijk echt zelden voor dat de Laekense BIS wordt op de Clubmatch. Maar deze teef (ze is ook oogstrelend mooi en heeft een superfijn karakter) heeft het dus geflikt!
Al met al een heel mooi einde van een hele gezellige dag.
Nu zijn Sjefke, Tapas én ik doodmoe en zullen we vermoedelijk heerlijk slapen straks.