Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

behendigheid vraagje....

Moderator: moderatorteam

Dalisa
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising tussen een kat, wolf, duif, kangoeroe en een beetje hond.

behendigheid vraagje....

Ongelezen bericht door Dalisa »

hallo allemaal!

ik heb een heel erg beginners vraagje over behendigheid.
Mijn puppenkind Yenna is nu 8 maanden, we hebben puppencursus gedaan en gaan binnenkort verder met jonge honden cursus.

nu wil het geval dat ze bij puppencursus wat behendigheid oefeningetjes moesten doen... onder andere over [lage] hordes springen en door de tunnel. Yenna vond dit erg leuk om te doen en al snel mocht ik haar los laten en laten rennen en springen. en mij lijkt het ook heel erg leuk om te doen, voornamelijk omdat ik heb heel leuk vind en er blij van word op dingen met mijn hondje te doen.

Afbeelding
dit is Yenna.

Ik heb op verschillende sites gekeken naar cursussen behendigheid voor beginners en bij sommige hondenscholen moet je eerst G&G 1 hebben gedaan voordat je aan behendigheid mag beginnen, op andere sites staat zulke informatie niet aangegeven, mijn vraag is dus of je altijd bepaalde cursussen moet hebben gedaan om aan behendigheid te kunnen doen.

[ik woon in amsterdam trouwens]

alvast bedankt!
Afbeelding
met dank aan Sanner
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Re: behendigheid vraagje....

Ongelezen bericht door Lysette »

Dat verschilt heel erg per hondenschool. Zelf vind ik het grote onzin om allerlei gehoorzaamheidsdiploma's te eisen. Het is handig als je hondje los van je kan werken en bijvoorbeeld zitten en wachten kan ook gemakkelijk zijn maar meer heb je echt niet nodig.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik ga geheel met Lysette, verschilt heel erg per hondenschool.
Ik zou gewoon eens her en der informeren en dan je keuze maken
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Er zijn verschillende hondenscholen die ook al puppy- of jonge hondenbehendigheid aanbieden en ik weet er meerdere die daarvoor geen speciale gehoorzaamheidsdiploma's vragen. Ik train in Almere (Speed) en daar is het ook niet vereist om een bepaald diploma te hebben gehaald, en er wordt ook jonge hondenbehendigheid gedaan.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja en toch zie ik het vaak wel mis gaan bij honden die nog nooit een cursus hebben gedaan. Bij behendigheid krijgen ze redelijk veel vrijheid en is het een groot spel. Dit vraagt wel wat van de gehoorzaamheid van de hond, omdat onder deze positieve overdaad van prikkels het toch meer vraagt om te blijven luisteren. Ook van honden die wel eerst gehoorzaamheid hebben getraind met een groep honden. Zeker omdat je vaak begint met het lopen rond de leeftijd dat de gehoorzaamheid uberhaupt al onder enige spanning kan komen te staan. Of je een diploma hebt of niet zou niet zo veel moeten uitmaken, het lijkt me wel handig als de hond gewend is om te gehoorzamen in een groep honden, waar het aan ontbreekt bij de meeste honden die thuis enkel en alleen getraind zijn.
Afbeelding
Vince
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Kangal Hovawart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Vince »

Mijn inziens is het iig wel makkelijk als je je hond wat onder appel hebt staan. Denk dat het voor jezelf ook niet leuk is als je hond telkens met andere dingen bezig is.

Dus los kunnen werken met je hond is wel handig, los of je dat via een diploma gehoorzaamheid doet of niet..... Bij sommige hondenscholen mag je ook voorlopen om te laten zien hoe je samen werkt....
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik merk toch zeker wel dat een enigzins gehoorzaamheids training wel gewenst is niet alleen kwa gehoorzaamheid maar ook kwa inzicht in je hond en hoe te reageren op bepaalde dingen,

als ik kijk naar Remy hij staat prima onder appel maar tijdens behendigheid heeft hij er gewoon meer moeite mee omdat hij het te leuk vind, ik weet dat als ik zelf rustig blijf en tussendoor gehoorzaamheids oefeningen doet, hij veel beter geconcentreerd is omdat hij niet alleen kan springen maar ook moet luisteren

dus ja....ik vind persoonlijk het wel een goede zaak dat ze een gehoorzaamheids diploma vragen,
groetjes Tamara
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

gyanty schreef:Tja en toch zie ik het vaak wel mis gaan bij honden die nog nooit een cursus hebben gedaan. Bij behendigheid krijgen ze redelijk veel vrijheid en is het een groot spel. Dit vraagt wel wat van de gehoorzaamheid van de hond, omdat onder deze positieve overdaad van prikkels het toch meer vraagt om te blijven luisteren. Ook van honden die wel eerst gehoorzaamheid hebben getraind met een groep honden. Zeker omdat je vaak begint met het lopen rond de leeftijd dat de gehoorzaamheid uberhaupt al onder enige spanning kan komen te staan. Of je een diploma hebt of niet zou niet zo veel moeten uitmaken, het lijkt me wel handig als de hond gewend is om te gehoorzamen in een groep honden, waar het aan ontbreekt bij de meeste honden die thuis enkel en alleen getraind zijn.
Ik ook, hoewel ik zelf ook een hond heb zonder diploma. Ik erger me groen en geel van de kwallende honden die maar doen waar ze zelf zin in hebben. Een hond moet onder appel staan en anders zoek je een andere tak van hondensport. Behendigheid is nou eenmaal groot gedeelte appel, dan kan je niet als een doldwaze stier rondrennen.
Aan andere kant, Noah heeft dus ook geen papieren. Ze staat zo goed als VZH klaar, maar heeft alleen jonge honden 1 en jonge honden 2 behaald. Voor haar vind ik het onzin, zij staat prima onder appel.
Perry en Noah

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik zie het ook veel mis gaan bij honden die wel een cursus hebben gedaan :wink: Gehoorzaamheid is niet het kunnen uitoefenen van truukjes en dat is wel vaak waar de mensen op slagen.

Voor agility hoeft de hond maar 1 gehoorzaamheidstruukje te kennen: blijven staan/zitten/liggen. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet gehoorzaam moet zijn. Als je hond elke keer wieberen is als je hem losklikt, is dat bijzonder irritant voor jezelf en de andere cursisten. Maar dit zie ik als totaal onafhankelijk van een cursus.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Erwina
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Erwina »

Zoek stok! schreef:Ik zie het ook veel mis gaan bij honden die wel een cursus hebben gedaan :wink: Gehoorzaamheid is niet het kunnen uitoefenen van truukjes en dat is wel vaak waar de mensen op slagen.

Voor agility hoeft de hond maar 1 gehoorzaamheidstruukje te kennen: blijven staan/zitten/liggen. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet gehoorzaam moet zijn. Als je hond elke keer wieberen is als je hem losklikt, is dat bijzonder irritant voor jezelf en de andere cursisten. Maar dit zie ik als totaal onafhankelijk van een cursus.
En ik zie (nou ja, zag) ook vaak honden die door de gehoorzaamheid alleen maar goed links konden lopen, dat is ook niet echt handig met behendigheid.
Welkom Ollie!
Afbeelding

Goodbye my friend... Rex, *01-05-2001 / † 23-08-2012
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Erwina schreef:
Zoek stok! schreef:Ik zie het ook veel mis gaan bij honden die wel een cursus hebben gedaan :wink: Gehoorzaamheid is niet het kunnen uitoefenen van truukjes en dat is wel vaak waar de mensen op slagen.

En ik zie (nou ja, zag) ook vaak honden die door de gehoorzaamheid alleen maar goed links konden lopen, dat is ook niet echt handig met behendigheid.
Volgens mij is dat ook vaak iets wat mensen zichzelf (en de hond) wijsmaken. Nu nog steeds zie ik op wedstrijden mensen die perse met de hond links de palen moeten doen en dan denk ik :denken: Volgwerk is echt iets anders voor een hond dan agility. Als je de palen gewoon aanleert met afwisselende posities, is er niks aan de hand.

Er kan wel een voorkeur zijn bij een hond trouwens. Bram wil bijvoorbeeld eigenlijk graag rechts volgen, terwijl we jaren GG hebben getraind, links dus. Vreemd he.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Dalisa
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising tussen een kat, wolf, duif, kangoeroe en een beetje hond.

Ongelezen bericht door Dalisa »

bedankt voor alle antwoorden!

ik snap natuurlijk heel goed dat de hond wel moet luisteren, ik zie het al voor me al die honden heen en weer sjeezen en gek doen ipv naar het vrouwtje of baasje te luisteren :tongue:

ik heb geen haast, als het over 2 of 3 jaar pas kan vind ik het ook goed, ik was op het idee gekomen omdat Yenna het naar mijn idee heel leuk vond om te doen.
ik ben wel al met haar aan het oefenen, bijna elke avond oefen ik op het grasveld bij mij voor de deur. Ze loopt los en we oefenen zit en blijf, volgen en komen.... en langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. :cheer:

nogmaals bedankt voor de antwoorden!
Afbeelding
met dank aan Sanner
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik ga met Linda mee. Met Sita hebben we netjes de gehoorzaamheid gevolgd zoals vereist door de KC. Maar dat zegt dus echt niets. Met de gehoorzaamheid peerde ze hem regelmatig en konden we haar bij de behendigheid of flyball ophalen. De behendigheid vindt ze zo leuk, dat ze tijdens het trainen keurig in de buurt blijft. Tijdens het wachten was het een ander verhaal. Maar nu ze ouder wordt, is ook dat een heel stuk makkelijker.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

duitse herder schreef:
gyanty schreef:Tja en toch zie ik het vaak wel mis gaan bij honden die nog nooit een cursus hebben gedaan. Bij behendigheid krijgen ze redelijk veel vrijheid en is het een groot spel. Dit vraagt wel wat van de gehoorzaamheid van de hond, omdat onder deze positieve overdaad van prikkels het toch meer vraagt om te blijven luisteren. Ook van honden die wel eerst gehoorzaamheid hebben getraind met een groep honden. Zeker omdat je vaak begint met het lopen rond de leeftijd dat de gehoorzaamheid uberhaupt al onder enige spanning kan komen te staan. Of je een diploma hebt of niet zou niet zo veel moeten uitmaken, het lijkt me wel handig als de hond gewend is om te gehoorzamen in een groep honden, waar het aan ontbreekt bij de meeste honden die thuis enkel en alleen getraind zijn.
Ik ook, hoewel ik zelf ook een hond heb zonder diploma. Ik erger me groen en geel van de kwallende honden die maar doen waar ze zelf zin in hebben. Een hond moet onder appel staan en anders zoek je een andere tak van hondensport. Behendigheid is nou eenmaal groot gedeelte appel, dan kan je niet als een doldwaze stier rondrennen.
Aan andere kant, Noah heeft dus ook geen papieren. Ze staat zo goed als VZH klaar, maar heeft alleen jonge honden 1 en jonge honden 2 behaald. Voor haar vind ik het onzin, zij staat prima onder appel.
Hier wil ik toch even op reageren. Toen ik met Daan behendigheid ging doen was hij de enige in de groep die nog nooit op het terrein van een hondenschool was geweest. De overige honden hadden allemaal meerdere cursussen gevolgd en 3 keer raden wel hond hem nooit peerde en het beste luisterde. Daan was de enige die hem nooit peerde of liep te gallen bij andere honden.
Afbeelding
Erwina
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Volgens mij is dat ook vaak iets wat mensen zichzelf (en de hond) wijsmaken. Nu nog steeds zie ik op wedstrijden mensen die perse met de hond links de palen moeten doen en dan denk ik :denken: Volgwerk is echt iets anders voor een hond dan agility. Als je de palen gewoon aanleert met afwisselende posities, is er niks aan de hand.

Er kan wel een voorkeur zijn bij een hond trouwens. Bram wil bijvoorbeeld eigenlijk graag rechts volgen, terwijl we jaren GG hebben getraind, links dus. Vreemd he.
Het is ook zeker wel zo dat mensen vaak moeilijk doen om de hond aan een kant te krijgen. Maar Rex vloog ook vaak naar links zonder dat ik het door had, gewoon omdat hij altijd links heeft gelopen daarvoor.

Honden zijn vast ook links of rechts :F:
Welkom Ollie!
Afbeelding

gyanty
Zeer actief

Erwina schreef:
Zoek stok! schreef:Volgens mij is dat ook vaak iets wat mensen zichzelf (en de hond) wijsmaken. Nu nog steeds zie ik op wedstrijden mensen die perse met de hond links de palen moeten doen en dan denk ik :denken: Volgwerk is echt iets anders voor een hond dan agility. Als je de palen gewoon aanleert met afwisselende posities, is er niks aan de hand.

Het is ook zeker wel zo dat mensen vaak moeilijk doen om de hond aan een kant te krijgen. Maar Rex vloog ook vaak naar links zonder dat ik het door had, gewoon omdat hij altijd links heeft gelopen daarvoor.

Honden zijn vast ook links of rechts :F:
Vergeet niet de invloed van de baas hierop. SChijnbaar kunnen veel bazen niet hetzelfde op rechts als ze op links kunnen vragen. Ik wordt nu ook elke keer op mijn vingers getikt. Links doe ik zus en zo en loopt Kay goed, maar als we het rechts doen, doe ik dat niet en doet Kay het ook niet. Dus waarom doe ik rechts niet hetzelfde als links....???
Afbeelding
Erwina
Zeer actief

Omdat jij waarschijnlijk net zo goed een favoriete kant hebt? :D
Welkom Ollie!
Afbeelding

Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Ik zou zelf op zoek gaan naar een school waar geen GG1 (of ander gehoorzaamheidsniveau) wordt gevraagd. Net zoals Linda zei, je hond moet kunnen wachten bij de start (zittend, stand of liggend) en het aller aller aller aller belangrijkste is het leuk vinden om met jou te spelen.

Het samen willen spelen (trekspelletje, balletje terugbrengen) en samen willen hollen en gek doen en een beloning leuk vinden (voer en speeltje) is vele male belangrijker dan netjes aan de lijn kunnen lopen.

Het zou zo mooi zijn als er een keer hondenscholen onstaan in de buurt van Amsterdam waar je kan beginnen met jonge honden / puppybehendigheid, zonder verder eisen.

Als je gebonden bent aan amsterdam...gaan dan flierefluitend door de gehoorzaamheidscursussen heen, maak ook dan vooral veel lol en eis geen gedrag van je hond...maak alles leuk...liever een hond met lol dan een hond die door het programma heen wordt gesjeest. Een hond raakt door een te strakke / harde opvoeding (met nadruk op verkeerd aangeleerd) in het eerste jaar ihkv zinloze GG oefeningen echt zijn motivatie kwijt....dat komt niet zo zeer door de oefeningen maar omdat wij en de trainers vaak de lol niet meer zien en alleen nog maar een ondeugende hond die niet wil luisteren (wat dikwijls grote onzin is). Veel beter is bijvoorbeeld zoals Linda met Izzie doet...obedience op hoog niveau..maar Izzie heeft nog geen moment getwijfeld of zij werken leuk vind....alles wordt leuk en vol energie aangeleerd, zonder druk in kleine stapjes. Zo kan GG en Behenidgheid juist wel samengaan. In het bos en thuis zijn er genoeg oefeningetjes te doen om je hond voor te bereiden op behendigheid.

Aangezien je in Amsterdam woont (en ik in Amstelveen) wil ik best wel een keertje met je een aantal oefeningetjes doen in het bos en het e.e.a. uit leggen als je dat leuk vind.

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

kiki78 schreef:
duitse herder schreef:
Hier wil ik toch even op reageren. Toen ik met Daan behendigheid ging doen was hij de enige in de groep die nog nooit op het terrein van een hondenschool was geweest. De overige honden hadden allemaal meerdere cursussen gevolgd en 3 keer raden wel hond hem nooit peerde en het beste luisterde. Daan was de enige die hem nooit peerde of liep te gallen bij andere honden.

geloof ik direct :D
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Erwina schreef:Omdat jij waarschijnlijk net zo goed een favoriete kant hebt? :D
Ja en gekke is, is dat dat juist rechts wel is. Ik ben wel tweehandig, maar heb veel rechts aangeleerd en die kant het meeste ontwikkeld. En wat gaat er fout, op rechts wil ik hem te veel begeleiden, terwijl ik op linds enkel dribbel en hem het ritme aangeef. Kay wil geen begeleiding :neenee: . Kay wil zelluf doen! haha
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het is, vind ik, in zijn algemeenheid een "juiste vereiste" dat de hond een bepaalde mate van gehoorzaamheid bezit, niet op andere honden afdonderd enzo. Dat kun je (KUN...) meten door een diploma of nivo te vereisen, maar een hondenschool kan ook gewoon "kijken naar de combinatie die loopt".
Het zou 'm eigenlijk moeten gaan om een soort "aantoonbare gehoorzaamheid" maar of dat nou een diploma moet zijn? Nee; een hond kan een diploma hebben zonder gehoorzaam te zijn. En omgekeerd.

Een hond die als een ongeleid projectiel over het veld scheurt en totaal geen respect heeft voor jou als baas, niet begrijpt wat 'zit en blijf' is en er een eigen feestje van bouwt is niet de bedoeling ;-) maar daar heb je niet perse een diploma voor nodig om dat te voorkomen.

Sommige verenigingen stellen als eis dat je eerst (bij hen!) gehoorzaamheid traint voor je aldaar behendigheid mag doen.
Anderen vereisen idd een diploma voor basisgehoorzaamheid als je van een "andere" school afkomt.
Weer anderen laten je eerst een soort "test" doen om te kijken of jij en de hond en dus ook in combinatie met elkaar wel geschikt zijn voor behendigheid en ze kijken dan meteen of zeg maar die basisgehoorzaamheid op orde is.

Kortom: veel mogelijkheden.

Ik zou persoonlijk huiverig zijn als er zeg maar helemaal geen "vereisten" zijn; want al zou mijn hond "welopgevoed" zijn.. de kans is dan aanwezig dat je cursusgenoten dat NIET zijn. En dat kan het plezier goed verknallen.

Oh ja, en let op de leeftijd van de hond; dat je niet te jong begint; pas met een jaartje echt gaan springen e.d. Eerder zo's een sprongetje of door een tunnel geen probleem, maar zeker met paaltjes, en contactvlaktoestellen zeker wachten. Als je hond groter is dan ik inschat (laten we zeggen veel groter dan kniehoog) zou je tot minimaal anderhalf tot 2 jaar moeten wachten.
Kun je ergens veel eerder beginnen; zou ik je adviseren dat niet te doen; kans op schade is te groot dan. Ik geloof dan ook absoluut niet in een soort "puppybehendigheid" wat soms gegeven wordt. Een "inleiding sporten" dan weer wel; maar dan leer je basisbeginselen, geen springen, geen contactvlaktoestellen; dat kan dan weer ZEER verantwoord zijn.

Suzanne
Sita
Zeer actief

Suzanne123 schreef: Ik zou persoonlijk huiverig zijn als er zeg maar helemaal geen "vereisten" zijn; want al zou mijn hond "welopgevoed" zijn.. de kans is dan aanwezig dat je cursusgenoten dat NIET zijn. En dat kan het plezier goed verknallen.
Een diploma zegt hier dus niets over. Ik ken heel veel honden die keurig netjes een basis gehoorzaamheidsdiploma hebben, maar die nog steeds niet luisteren... Maar gewoon een lesje gaan kijken, zegt mij meer dan genoeg wat dit betreft.
Oh ja, en let op de leeftijd van de hond; dat je niet te jong begint; pas met een jaartje echt gaan springen e.d. Eerder zo's een sprongetje of door een tunnel geen probleem, maar zeker met paaltjes, en contactvlaktoestellen zeker wachten. Als je hond groter is dan ik inschat (laten we zeggen veel groter dan kniehoog) zou je tot minimaal anderhalf tot 2 jaar moeten wachten.
Kun je ergens veel eerder beginnen; zou ik je adviseren dat niet te doen; kans op schade is te groot dan. Ik geloof dan ook absoluut niet in een soort "puppybehendigheid" wat soms gegeven wordt. Een "inleiding sporten" dan weer wel; maar dan leer je basisbeginselen, geen springen, geen contactvlaktoestellen; dat kan dan weer ZEER verantwoord zijn.

Suzanne
Op jonge leeftijd beginnen kan prima. Juist raakvlaktraining is iets waar je heel vroeg mee kunt beginnen. Plank op de grond en clickeren voor het raakvlak. Niets belastend aan en de honden vinden het super leuk om te doen. Paaltjes in een straatje en er door heen laten gaan. Sprongen met latjes op de grond. Allemaal dingen die je kunt doen met een jonge hond. Springen is inderdaad iets waar je later mee moet beginnen. Maar anderhalf, twee jaar is wel heel lang hoor om daar mee te wachten.

Afbeelding
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Dat vraag ik me dus af of dat heel lang is. Ik heb met Azul heel bewust gewacht totdat die anderhalf jaar oud was met springen. Als hij 10 is laat ik je wel weten of dat half jaartje wachten ervoor heeft gezorgd dat ie een paar jaar langer mee kan in de sport. Want als je het zo bekijkt, win je juist tijd door wat langer te wachten.
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik denk dat de leeftijd om te beginnen heel erg van de baas-handler relatie afhangt en daarnaast hoe je hond is.
Naar mijn idee kun je met behendigheid beginnen als jij en je hond er klaar voor zijn, je dus een goede band hebben en samen werken.
Dit zal met het trainen alleen maar beter worden.
Wat ik nog belangrijker vind is dat je de belasting van het trainen zo laag als mogelijk houd voor elke hond.
Goede toestellen, eerlijke parcoursen voor je hond en een goede opbouw zijn o.a. hier voorbeelden van.
Dan nog dat jijzelf als handler optijd aangeeft wat de hond moet doen en de hond zo dus niet heel erg hoeft te remmen.
En natuurlijk samen lol hebben :D

De leeftijd waarop je met een hond begint vind ik minder belangrijk.
Wel is het belangrijk te kijken naar je hond. Heb je een ongeleid slungelig projectiel dan zou ik persoonlijk wat langer wachten.
Heb je een hond die toestellen netjes neemt en niet in 7 sloten tegelijk loopt kun je naar mijn idee best beginnen rond 1 jaar.
Van mijn 4 eigen honden waarmee ik behendigheid gedaan heb, is er 1 die vroegtijdig uitviel en 1 met erfelijke afwijkingen.
De 1e mijn herder begon met 2 jaar behendigheid te lopen, maar moest helaas door atrose en iets in de rug stoppen op 8 jarige leeftijd.
De 2e een border begon met 1 jaar met behendigheid en loopt nu met 11 nog steeds een veteranenparcoursje.
De 3e een border begon met 14 maanden en moest afhaken op 6 jarige leeftijd door ED en HD.
En de 4e een border begon met 1 jaar en is nu 3 jaar en ik heb nog nooit zo'n soepele hond gehad.
Hier kan ik dus geen enkele lijn in trekken, maar het is "better to be safe, than sorry" :wink:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Sita schreef:
Suzanne123 schreef: Ik zou persoonlijk huiverig zijn als er zeg maar helemaal geen "vereisten" zijn; want al zou mijn hond "welopgevoed" zijn.. de kans is dan aanwezig dat je cursusgenoten dat NIET zijn. En dat kan het plezier goed verknallen.
Een diploma zegt hier dus niets over. Ik ken heel veel honden die keurig netjes een basis gehoorzaamheidsdiploma hebben, maar die nog steeds niet luisteren... Maar gewoon een lesje gaan kijken, zegt mij meer dan genoeg wat dit betreft.
Klopt, maar dat is toch dacht ik precies wat ik zeg?
Ik zeg niet dat een school een diploma moet eisen maar liefst wel honden moet aannemen die aantoonbaar gehoorzaam zijn (binnen de grens die hoort bij behendigheid).
Doen ze dat niet, dan loop je de kans om in een groep te komen met ongeleide projectielen ;-)

Suzanne
Sita
Zeer actief

Met Sita zijn we ook pas begonnen toen ze anderhalf/twee was. Meer omdat zij inderdaad de verplichte gehoorzaamheid moest hebben om te kunnen beginnen. Zij is ook onze eerste hond en geen flauw idee wat uberhaupt het spelletje behendigheid inhield. Ik merk wel nu ik met Rowan eerder begonnen ben met raakvlaktraining en gewenning aan toestellen dat het veel makkelijker gaat. Ik ben zelf niet echt bekend met behendigheid. Veel gekeken bij de trainingen en wedstrijden van Jeroen met Sita. En een poging gewaagd met onze stabij, maar dat was geen succes.

Overigens ben ik met het springen ook terughoudend hoor. Heb daar laatst nog een topic over geplaatst. Rowan is nu veertien maanden en springt nog over small. Wil het in het komende seizoen (aug/sep) op gaan bouwen naar medium. En daarna moet ik nog bekijken wanneer we naar large gaan. Het is een vrij zware hond, dus wil geen enkel risico nemen. Daar ga ik dus volledig met je mee. Alleen vond ik het vrij zwart/wit om te stellen dat je helemaal niets kan doen tot anderhalf/twee jaar met een grote hond.

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Suzanne123 schreef:
Sita schreef:
Klopt, maar dat is toch dacht ik precies wat ik zeg?
Ik zeg niet dat een school een diploma moet eisen maar liefst wel honden moet aannemen die aantoonbaar gehoorzaam zijn (binnen de grens die hoort bij behendigheid).
Doen ze dat niet, dan loop je de kans om in een groep te komen met ongeleide projectielen ;-)

Suzanne
Dan bedoelen we inderdaad hetzelfde :ok:

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Suzanne123 schreef:Oh ja, en let op de leeftijd van de hond; dat je niet te jong begint; pas met een jaartje echt gaan springen e.d. Eerder zo's een sprongetje of door een tunnel geen probleem, maar zeker met paaltjes, en contactvlaktoestellen zeker wachten. Als je hond groter is dan ik inschat (laten we zeggen veel groter dan kniehoog) zou je tot minimaal anderhalf tot 2 jaar moeten wachten.

Suzanne
Dat ben ik eigenlijk niet met je eens. Ik geloof wel degelijk in een dergelijke cursus op jonge leeftijd. Ik zie dat de honden dan veel sneller zich bewust zijn van hun lichaam (en dan met name hun achterlijf) en hierdoor veel beheersder leren lopen. Net zoals gymles voor kinderen nodig is om deze ervaring op te doen, kan dit voor honden zeker toegevoegde waarde hebben.
gyanty
Zeer actief

Ik ben ook niet voor zo vroeg beginnen hoor. En dan niet omdat het niet zo kunnen (want je kan best onbelast wat dingen aanleren, dus niet springen, maar wel over iets heen, zonder sprongbeweging, wel raakvlakken maar geen schuinen, geen paaltjes, maar wel een brede straat zonder buigen een tunneltje en begrippen als sturen van hindernis naar hindernis) Maar de valkuil is eigenlijk dat men dan fanatiek wordt en de hond dan 1 keer eens laten springen, er gebeurd niet dus gaan het snel al wat vaker doen. De fanatisme van de baas vind ik een groter probleem dan die cursussen die goed gegeven worden. En voor niet ervaren handlers vind ik het zeker geen optie. Ben zelf blij dat ik met Kay tot 18 maanden heb gewacht, want wat een prachtheupen en schouders. Eerder had ik niet gedurfd, want als Kay dat doet en hij krijgt de smaak te pakken dan gaat het er soms raar aan toe.....
Ik heb gewoon een jaar aan gehoorzaamheid gewerkt en heus daar zat wel het commando hoog en door bij maar goed dat is dan ook 1 keer....

En waarom moet een hond zich zo snel bewust zijn van zijn lichaam en beweging? Waarom moet dat snel? Wat is het probleem als dat zich gewoon normaal ontwikkeld of misschien wel traag?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Bij de hondenschool hier in hoogeveen (KC Hoogeveen) zijn wel aardig wat diploma's verplicht, maar dat kan ik opzich wel begrijpen. Ik zou het wel mooier gevonden hebben als ze het op een andere manier zouden meten, want Luna is heel gehoorzaam en vindt springen en nieuwe dingen leren super, dus ik wilde ook graag met haar agility gaan doen. Alleen moeten we daarvoor een gehoorzaamheid B-diploma hebben, waarvoor je dus weer A1 en A2 moet hebben. Dus wij kunnen nog 3 x 12 weken op cursus, voor we zover zijn. Bij de hondenschool werd aangeraden om niet eerder te beginnen met agility dan 1,5 jaar, dus we hebben met Luna sowieso nog een half jaar te gaan.

Zijn er in de tussentijd leuke dingen om te doen, om Luna toch leuk bezig te houden? Ze heeft net geleerd om op commando over iets heen te springen (in 2 x een uurtje tijd, niet gek :D) en doet dit met zoveel enthousiasme, dat ik het jammer vind dat we nog niet wat 'beginnerswerk' kunnen doen. Iemand tips? (Ik wil wel graag rekening houden met haar leeftijd/belasting etc, want het moet wel leuk blijven natuurlijk).
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”