Ik hoorde het vanavond van een buurtbewoonster. Het gebeurde in het uitlaatbos hier vlakbij. Daar lopen elke dag ofwel een man, ofwel zijn vrouw, met hun twee honden, een Golden Retriever teef en een kleinere, shi-tzu of kruising shi-tzu/boomertje, ook een teefje, beide honden al flink op leeftijd. En die kleine was dood gebeten, 'door een pitbullachtige hond', zoals de vrouw het me vertelde. Lekker bevestigend weer

Ik ben wel eens met die man opgelopen en ik heb wel eens een praatje gemaakt met die vrouw - toen ik nog in dat uitlaatgebied kwam. Het zijn beiden simpele zielen, maar zo goudeerlijk, oprecht en liefdevol; en zo lief met hun honden. Ging ook altijd leuk met Otto. Gewoon even lekker met z'n drietjes een beetje struinen. Ondertussen vertelde die man me honderduit over hoe ze worst maken in de Stegeman-fabriek, daar werkt hij. Nog maar een paar jaar te gaan en ondertussen geniet hij van zijn ouwelullendagen, met een verontschuldiging erbij voor dat woord. Zo aandoenlijk.
Maar in dat gebied kom ik, en meer mensen hier in de buurt, al lang niet meer. Daar lopen inderdaad een paar honden rond die niet leuk doen en waarvan de baasjes zeggen dat ze het zelf maar moeten uitzoeken. Maar het zijn altijd de kleintjes en de kwetsbaren die het onderspit delven

Van de vrouw die het me vertelde begreep ik dat de eigenaren van de bijter in elk geval de kosten voor de crematie van het hondje hebben vergoed, maar het leed dat die twee mensen ervan hebben... Die vrouw was helemaal de weg kwijt, vertelde de buurtbewoonster. En de bijter loopt er nog vrolijk rond. We waren het erover eens dat die gemuilkorfd zou moeten worden. maar ja, of dat gebeurt...?