Een eigenzinnige Friese Stabij Reu (gecastreerd sinds 2 maanden) van bijna 2 jaar oud.
We hebben hem eind maart overgenomen van een gezin wat door scheiding uit elkaar viel.
Ik heb Fibromyalgie, een vorm van reuma, en moet daardoor veel bewegen (lees: wandelen) en daarvoor is Mack in ons midden gekomen. Sowieso zijn we al hondenliefhebbers, ik ben opgegroeid met 2 Duitse Herders en mijn man met een Hoverward (schrijf je dat zo?)
Dat het niet de makkelijkste hond is, waren we ons van te voren al van bewust

Hij luistert goed naar de basis commando's, wacht netjes voor zijn eten en is heel rustig 9 van de 10 keer. Een heerlijke hond! Hij blaft niet als de deurbel gaat, is wel waaks in huis maar met andere dieren gaat het super.
En nu komt het:
Hij kan alleen zijn, geen probleem. Maar het weggaan, dat wel! Zodra hij doorheeft dat we weggaan zonder hem blaft hij de hele boel bij elkaar, let wel: Van onder de eettafel..
dit is pas sinds 2-3 weken aan de gang.
Hij bijt in de riem. Als we naar binnen gaan, als we bij bepaalde plekken buiten komen of als we stil gestaan hebben, is het feest. Bokken, gek doen, in de riem bijten. We hebben een flexi (vooral vanwege mijn ziekte) en hij heeft een halti, maar dan doet hij zijn behoefte meteen niet meer dus die laten we altijd thuis. Als hij de halti omheeft, loopt hij keurig naast ons en is het echt een geweldige, rustige hond
Als hij weet dat hij iets fout heeft gedaan of aandacht wil, begint hij te blaffen. Negeren is de beste optie, maar erg moeilijk als hij zeker 20 minuten zo door kan gaan.
Als mijn man hem wil corrigeren, duikt hij ook weer onder de eettafel.
We weten natuurlijk niet wat hij bij zijn vorige eigenaar heeft meegemaakt en hoe hij gecorrigeerd is (als dat al gebeurde) wat we wel weten is dat hij zijn vorige vrouwtje heeft gebeten toen zij voor hem stond en over hem heen boog. Volgens haar had hij baknijd maar daar hebben wij hier niks van gemerkt, de katten mogen zelfs meekijken, en grommen tegen ons doet hij niet eens.
Heeft iemand hier tips om hem te corrigeren op een goede manier en hoe we sommige van bovenstaande dingen kunnen afleren?