Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dirigeren.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Dirigeren.

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ben met Macho aan het oefenen met het dirigeren.
Het gaat echt heel erg goed, ik kan hem helemaal sturen en hij heeft het helemaal door :D
Alleen soms twijfel ik over hoe ik op iets moet reageren.

Een voorbeeldje van vandaag.
Ik sta in een bospad en stuur Macho 20 meter vooruit totdat hij op een kruising komt.
Daar laat ik hem zitten op de fluit.
Dan stuur ik hem naar rechts het pad op en dan loopt hij dus keurig in een rechte lijn het pad op.
Ik wist dat de dummy ongeveer op 20 meter en dan in de bosjes lag dus toen hij er bijna was floot ik weer dat hij moest gaan zitten (waarna ik hem dus het zoek commando wil geven).
Alleen nu had meneer dus al de dummy in de neus, gaat niet meer zitten en loopt rechtsstreeks naar de dummy en apporteert hem.
Hoe zouden jullie nu reageren?
In principe doet hij het goed, het einddoel is de dummy.
Maar hij moet natuurlijk ook gewoon naar mijn zit commando luisteren.

Geven jullie nog wel een commando als de hond er bijna is?
Laten jullie de hond eerst zitten en geven dan een zoekcommando? of geven jullie tijdens het lopen van de lijn het zoekcommando?
Of zorg je gewoon dat de hond zo dichtbij mogelijk is zodat de hond hem ruikt en dan dus kan apporteren, zonder iets te zeggen?
Maar met dit laatste krijg je dan niet dat de hond tijdens het het dirigeren al enorm aan het zoeken is en dus niet meer netjes de lijnen loopt?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: Dirigeren.

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Bij apporteersport, dirigeer ik Suus richting verstopte dummy, en als ze vlakbij de plek is (+- 1 meter) geef ik het zoekcommando.
Dan hoeft ze niet eerst te gaan zitten.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Ik zou ook Macho in dit geval niet het tweede zit signaal geven. Als je weet dat hij op de juiste lijn zit om de geur in de neus te krijgen zou ik dat dus niet doen. Kijk dus goed of hij tekent en laat hem dan zijn werk gewoon doen. Mocht hij het apport voorbij dreigen te lopen kun je hem wèl afstoppen en aagvene dat hij in het zoekgebied zit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Renee1966 schreef:Bij apporteersport, dirigeer ik Suus richting verstopte dummy, en als ze vlakbij de plek is (+- 1 meter) geef ik het zoekcommando.
Ditte :ok:
Ik vind dat Macho het heel goed gedaan heeft. Hij kent die geur natuurlijk, en weet wat de bedoeling is.
Als je hem alsnog in zit wilt fluiten terwijl hij het apport al ruikt ligt wordt het een beetje pesten :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
samantha!
Zeer actief

Oke dank jullie wel!
Dus als hij tekent mag gewoon laten oppakken ook al wijkt hij dan af van de lijn die hij moest lopen?
Maar wat ik me afvraag, krijg je dan niet een hond die al zoekend gaat lopen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Jaap* schreef:
Renee1966 schreef:Bij apporteersport, dirigeer ik Suus richting verstopte dummy, en als ze vlakbij de plek is (+- 1 meter) geef ik het zoekcommando.
Ditte :ok:
Ik vind dat Macho het heel goed gedaan heeft. Hij kent die geur natuurlijk, en weet wat de bedoeling is.
Als je hem alsnog in zit wilt fluiten terwijl hij het apport al ruikt ligt wordt het een beetje pesten :wink:
Hij vond het ook niet grappig nee dat hij alsnog moest zitten :mrgreen:
En toen hij dat dus niet deed heb ik nog eens precies hetzelfde gedaan.
Dus weer vanaf het begin dirigeren, terwijl hij nu dus wist waar de dummy lag, en toen respecteerde hij dat heel goed en volgde toch gewoon alle commando's, maar volgens mij had hij echt zoiets van: laat me het nou zelf opknappen!!!
Maar goed ik moet hem dus ook maar gewoon meer zelf op laten knappen, hij weet het ook gewoon beter dan ik :F:
Afbeelding
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

samantha! schreef:Oke dank jullie wel!
Dus als hij tekent mag gewoon laten oppakken ook al wijkt hij dan af van de lijn die hij moest lopen?
Als je goed rekening houdt met de wind tijdens je dirigeren niet. Dat betekent dat je in de dirigeerstukken ervoor moet zorgen dat hij geen verwaaiing kan krijgen. Je dirigeert hem dan naar het gebied waar die verwaaiing wel komt en als hij die krijgt en dus tekent laat je hem gewoon gaan. Dus geen extra dirigeerwerk in het verwaaiingsgebied nadat hij heeft getekend.

Op die manier leert hij juist om op jouw aanwijzingen te vertrouwen die hem in het juiste gebied te leiden :wink:
samantha!
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef:
samantha! schreef:Oke dank jullie wel!
Als je goed rekening houdt met de wind tijdens je dirigeren niet. Dat betekent dat je in de dirigeerstukken ervoor moet zorgen dat hij geen verwaaiing kan krijgen. Je dirigeert hem dan naar het gebied waar die verwaaiing wel komt en als hij die krijgt en dus tekent laat je hem gewoon gaan. Dus geen extra dirigeerwerk in het verwaaiingsgebied nadat hij heeft getekend.

Op die manier leert hij juist om op jouw aanwijzingen te vertrouwen die hem in het juiste gebied te leiden :wink:
Oke, ik snap m! dankjewel :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je ook al grotere afstanden rechte lijnen laten lopen?
Ik zie dat je nu op 20 meter al een zit commando geeft.

Het is heel leuk om zo aan Macho te leren dat hij direct op de fluit moet gaan zitten, maar ik zou nu eerst zonder zitfluit de afstanden die hij vooruit moet gaan vergroten.
Gewoon met een dummy op het eind en zonder de zitfluit te gebruiken.

Als hij te veel gewend raakt aan zitten op 20 meter bij het vooruit sturen, loop je het risico dat hij gaat "vragen" als hij verder vooruit moet.

Let op de wind als je hem vooruit stuurt inderdaad duim.
Een van mijn trainers adviseert om de hond tegen de wind in vooruit te laten lopen als je begint met trainen.
Het voordeel is dat hij de dummy dan al ruikt en de rechte lijn gemakkelijker zal aanhouden.
Daarna ga je wisselen met windrichting.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief

Ja grotere afstanden kent hij inderdaad ook, dat heb ik inderdaad eerst gedaan voor ik met het afstoppen ben begonnen.
Hij loopt oneindig vooruit als het moet en ik oefen dan ook wel een afstanden waarbij ik hem alleen nog maar als bruin puntje zie :mrgreen:
Ik oefen dus steeds op andere afstanden, zoals eergister 20 meter maar ook wel eens 100 meter, iedere keer anders dus.
Ik wissel ook steeds af met wat ik doe.
Dus de ene keer gewoon vooruit met aan het eind een dummy.
De andere keer vooruit, afstoppen en dan links of rechts.
Weer een andere keer vooruit, afstoppen en weer verder vooruit sturen.
Totaal onvoorspelbaar voor hem dus wat er gaat gebeuren en dat gaat heel goed, hij loopt heel netjes rechte lijnen :D
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hartstikke goed :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Tara schreef:
ranetje schreef: Een van mijn trainers adviseert om de hond tegen de wind in vooruit te laten lopen als je begint met trainen.
Het voordeel is dat hij de dummy dan al ruikt en de rechte lijn gemakkelijker zal aanhouden.
Daarna ga je wisselen met windrichting.
Maar werkt dat ook bij een staande hond? Want ik weet vrij zeker dat die van mij dan gaan revieren.
Ik vind dat dirigeren maar moeilijk om te trainen. :(:
Die trainer heeft zelf staande honden (gehad).
Ik denk dat hij wel weet waar hij het over heeft.
Het commando is ook anders dan bij revieren en met geduld denk ik dat je je hond wel kunt leren wat het verschil is tussen "vooruit" tegen de wind in en "zoek fazantjes" :wink:
Ik vind het ook moeilijk om te trainen.
De ene keer gaat het bij Ita alsof ze er voor gemaakt is en de andere keer is het brandhout.

Ze kan heel goed tegen de wind in.
Dan wel met een richtpunt of met de zekere wetenschap dat er wat ligt (samen weggebracht).

Op een KNJV A proef moet je vaak de eerste uitloop tegen de wind in sturen.
Dus dat trainen heeft wel zin als je een A wilt halen.
En voor zover ik heb begrepen is het voor een MAP ook heel nuttig om wat te kunnen dirigeren.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Net weer even getrained.
Zoals hier op het 2e filmpje het 1e apport.
Ik geef Macho dus vooruit, stop hem af, stuur hem naar rechts en als hij er bijna is zeg ik zoek apport.
Daat prima.
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=220095
Maar stel nou: ik stuur hem vooruit, stop hem af, stuur hem naar rechts en al voor mijn zoek commando gaat hij op eigen initiatief al zoeken.
Dan zou hij dus niet doen wat ik zeg, maar gaat dus al zoeken en wijkt dus van de lijn af die ik wil dat hij loopt.
Want hij heeft dan het commando gekregen om naar rechts te lopen en niet om te zoeken.
Hij doet dat tot nu toe niet hoor maar het is een "stel dat" vraag.
Of denk ik er te moeilijk over na? kan ook hoor :mrgreen:
Of ligt dat aan het feit of hij verwaaiing heeft gekregen? dus als hij verwaaiing heeft gekregen mag hij natuurlijk zoeken maar als hij maar gewoon wat aan het zoeken gaat zonder dat hij verwaaiing heeft gekregen niet?
Volgens mij denk ik er te moeilijk over na :F:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Als hij verwaaiing heeft gekregen dan heb je de oefening niet goed uitgezet :wink:
Als hij door loopt op de lijn die je hem geeft omdat hij geen verwaaiing heeft gekregen dan doet hij het goed en heb jij de oefening goed uitgezet :ok:

Zou hij gaan zoeken zonder dat hij verwaaiing heeft gekregen en zonder zoekopdracht van jou, dan moet je hem zodra hij van de lijn afwijkt in zit zetten en nog eens door sturen in de gewenste richting.
Dat is de theorie hoor :mrgreen:
Ik ben met Ita nog niet zo ver, dus de ervaring in de praktijk heb ik nog niet :wink:

Als ik die filmpjes zie dan ben je al een heel eind op de goede weg :E:
Als je op grotere afstanden bezig bent, is het dan niet handig om een fluitsignaal te geven bij je richting gebaar en een zoekfluitsignaal te geven als hij in het "zoekgebied" is aangekomen?
Je hebt een heldere stem, dus mogelijk kan hij je best horen :D

Eigen keuze hoor en hij reageert prima op je stem.
Als het om proeven gaat zijn er vrij veel keurmeesters die het zeer waarderen als je je stem zo min mogelijk gebruikt :wink:
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef:Als hij verwaaiing heeft gekregen dan heb je de oefening niet goed uitgezet :wink:
Als hij door loopt op de lijn die je hem geeft omdat hij geen verwaaiing heeft gekregen dan doet hij het goed en heb jij de oefening goed uitgezet :ok:

Zou hij gaan zoeken zonder dat hij verwaaiing heeft gekregen en zonder zoekopdracht van jou, dan moet je hem zodra hij van de lijn afwijkt in zit zetten en nog eens door sturen in de gewenste richting.
Dat is de theorie hoor :mrgreen:
Ik ben met Ita nog niet zo ver, dus de ervaring in de praktijk heb ik nog niet :wink:

Als ik die filmpjes zie dan ben je al een heel eind op de goede weg :E:
Als je op grotere afstanden bezig bent, is het dan niet handig om een fluitsignaal te geven bij je richting gebaar en een zoekfluitsignaal te geven als hij in het "zoekgebied" is aangekomen?
Je hebt een heldere stem, dus mogelijk kan hij je best horen :D

Eigen keuze hoor en hij reageert prima op je stem.
Als het om proeven gaat zijn er vrij veel keurmeesters die het zeer waarderen als je je stem zo min mogelijk gebruikt :wink:
Helemaal mee eens. Geef toe dat ik mijn proeventijd al een poosje achter me heb maar toen was de menselijke stem een storende factor in het veld dus sterk negatief beoordeeld en werd de zgn. territoriumfluit geaccepteerd. Gaf nog al wat discussie aan de zijlijn.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
samantha!
Zeer actief

Dan had ik de proeven goed uitgezet want hij kreeg geen verwaaiing en hij bleef dus ook netjes op de lijn :lol1:
Ik zat inderdaad ook te denken aan een fluitcommando voor van richting veranderen en zoeken maar heb geen idee wat voor commando.
Ik heb een acme 211,5.
Daarmee doe ik hierkomen: 3 keer kort en zitten: 1 keer lang.
Welke commando's die duidelijk te onderscheiden zijn kan ik nog meer met dezelfde fluit doen?
Ik gebruik ook de armgebaren erbij.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik heb een dubbele fluit.
Aan de ene kant een rolfluit (politiefluitje) waarmee ik de hond in zit fluit.
Aan de andere kant de gewone fluit.
Voor "hier" gebruik ik twee maal achter elkaar een kort tuut-tuut
Voor zoeken in een bepaald gebied, de territoriumfluit, geef ik een lange onafgebroken toon die een beetje "zingt" dus van harder - naar zachter - naar harder enz.
Als ik een richting aangeef doe ik dat eerst met een half gebogen arm opzij om aan te geven welke kant ze op moet en als ze mag gaan dan strek ik mijn arm helemaal opzij en geef er een korte fluittoon bij.

Als je een fluit hebt met maar één toon en geen rolfluit zou je het territorium kunnen aangeven met zelf een "rollertje" fluiten door je tong te laten trillen tegen de fluit :mrgreen:
Zo hoor ik het bij anderen wel eens.
En als je wel een rolfluit hebt zou je die als territoriumfluit kunnen gebruiken?

Het opzij sturen zou jij ook met een hele korte fluittoon kunnen doen?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Dat is wel een goed idee ja.
Ik heb maar 1 fluit.
Dus richting aangeven met 1 korte fluittoon en armgebaar erbij.
En zoeken met dat "rollertje".
Eerst zelf maar eens oefenen :LOL:
Dankje, ik ga er mee aan de slag :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

:ok:
Ik wacht op het volgende filmpje :8): :D
Laatst gewijzigd door ranetje op 07 jul 2011 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Even een kleine aanvulling, een goed hulpmiddeltje bij het uitzetten van de proef is een zeepbellen blaasding, om de windrichting te bepalen. Vaak hebben ze die dingen bij de Action winkels, voor een paar dubbeltjes.
zoiets bedoel ik: http://burgertjes.punt.nl/upload/bellen ... aardag.jpg
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

carlos schreef:Even een kleine aanvulling, een goed hulpmiddeltje bij het uitzetten van de proef is een zeepbellen blaasding, om de windrichting te bepalen. Vaak hebben ze die dingen bij de Action winkels, voor een paar dubbeltjes.
Wat leuk is dat je ook weer overeenkomsten ziet met andere hondensporten, zoals kNPV zoekhonden :ok:
Jan
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef: :ok:
Ik wacht op het volgende filmpje :8): :D
Ik zou het inderdaad weer filmen :lol1:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

carlos schreef:Even een kleine aanvulling, een goed hulpmiddeltje bij het uitzetten van de proef is een zeepbellen blaasding, om de windrichting te bepalen. Vaak hebben ze die dingen bij de Action winkels, voor een paar dubbeltjes.
Dat is wel handig ja!
Bedankt voor de tip :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”