tycha schreef:Ze werd al vroeg grijs met een jaar al de eerste grijze haren. En ach, ze is nu ook al weer 8 dus het magInge schreef:Wat wordt ze grijs Marja![]()
Bij Biène zit aan moederskant ook PdT![]()
Volgens mij zitten er bij Biene en Tycha een aantal dezelfde voorouders. Als ik het me goed herinner. De vader van de moeder van Tycha was trouwens ook heel donker.
Funk to Funky perle de tourbiere
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
showlijn mechel
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: showlijn mechel

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Dat was mijn reactie ook toen ik de eerste keer foto's van hem zag. Persoonlijk vind ik dit ook niet mooi.
Is een nest broer van Fender perle de tourbiere. En die is in heel wat werklijnen terug te vinden.
Is een nest broer van Fender perle de tourbiere. En die is in heel wat werklijnen terug te vinden.

Groetjes Marja
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Fender is de opa van Biène 
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Toch wel grappig dat ze dus beide bijna dezelfde opa hebben, en dat ze qua uiterlijk zo verschillen van elkaar.Inge schreef:Fender is de opa van Biène

Groetjes Marja
- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Beetje bevooroordeeld omdat het een van mijn (vroegere) eigen honden betreft, maar vind dit persoonlijk een mooi type (stamboom) Tervueren (uit werklijn).

"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
-
magnum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders
Ik vind zelf ook niet alle werkmechels mooi, heelveel vind ik zelfs afschuwlijk om te zien.
Heb zelf 2 mechels met 2 totaal verschillende bouwen enz....
Magnum vind ik persoonlijk een mooie hond kwa bouw enz... voor een werkmechel.
Normaal formaat 60 cm schoft, en compact, en mooie driehoek oortje. (foto vertekent wat kwa oren want hij heeft hele mooie kleine driehoekjes, alleen hier lijken ze groter)

Colt daarin tegen vind ik te groot 65 cm schoft, te veel lip (hij heeft hanglippen), te grote oren.

Magnum vind ik persoonlijk een mooie hond kwa bouw enz... voor een werkmechel.
Normaal formaat 60 cm schoft, en compact, en mooie driehoek oortje. (foto vertekent wat kwa oren want hij heeft hele mooie kleine driehoekjes, alleen hier lijken ze groter)

Colt daarin tegen vind ik te groot 65 cm schoft, te veel lip (hij heeft hanglippen), te grote oren.

- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Nou, kom maar op dan met Colt, z'n bedje ligt op hem te wachten hier.magnum schreef:Ik vind zelf ook niet alle werkmechels mooi, heelveel vind ik zelfs afschuwlijk om te zien.
Prachthond vind ik het
Groetjes Sandra
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou in de vergelijk dan maar
Xito:

is overigens een keurrapport van ...
Xavi: (hier ongeveer 7 maanden)

Xena

Xito:

is overigens een keurrapport van ...
Xavi: (hier ongeveer 7 maanden)

Xena

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
magnum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders
Colt is ook wel mooi, maar ik val toch meer voor de bouw enz.... van Magnum.Rosan's Sandra schreef:Nou, kom maar op dan met Colt, z'n bedje ligt op hem te wachten hier.magnum schreef:Ik vind zelf ook niet alle werkmechels mooi, heelveel vind ik zelfs afschuwlijk om te zien.
Prachthond vind ik het
En geloof me Colt gaat hier echt niet zomaar weg, mijn kleine stuiterbal die overal zo zijn best voor wil doen.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Xavi groeit inderdaad echt mooi uit !
Mijn eigen pup vind ik ook erg mooi uitgroeien, prachtig hondje. Veel meer 'rasbelg' dan Ds en Fax.
Hoewel laatste keer dat ik Fax zag, ik nog steeds bezweek voor zijn uiterlijk, prachtige hond vind ik het. Maar eerlijk is eerlijk, buiten de rasstandaard (hoewel hij wel goedgekeurd is op show
) Maar om hem te gebruiken voor de fok: nee.
van die rasechte showlijn mechelaar: nee dank u, behoren zowel qua uiterlijk als qua karakter niet tot hetzelfde ras als de mijne. Dan prefereer ik toch mijn variant van het ras.
Over het algemeen vind ik een werklijn vele malen mooier dan een showlijn, dat heb ik bij praktisch ieder ras dat show- en werklijn kent.
Mijn eigen pup vind ik ook erg mooi uitgroeien, prachtig hondje. Veel meer 'rasbelg' dan Ds en Fax.
Hoewel laatste keer dat ik Fax zag, ik nog steeds bezweek voor zijn uiterlijk, prachtige hond vind ik het. Maar eerlijk is eerlijk, buiten de rasstandaard (hoewel hij wel goedgekeurd is op show
van die rasechte showlijn mechelaar: nee dank u, behoren zowel qua uiterlijk als qua karakter niet tot hetzelfde ras als de mijne. Dan prefereer ik toch mijn variant van het ras.
Over het algemeen vind ik een werklijn vele malen mooier dan een showlijn, dat heb ik bij praktisch ieder ras dat show- en werklijn kent.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Colt is helemaal niet te groot voor een Mechelaar hoor, volgens de rasstandaard valt hij er met zijn 65 centimeter gewoon netjes binnen: een reu mag 66 centimeter hoog zijn namelijk. 
Magnum is voor een reu juist aan de kleine kant, hij heeft de minimummaat voor een reu want dat is 60 centimeter.
Magnum is voor een reu juist aan de kleine kant, hij heeft de minimummaat voor een reu want dat is 60 centimeter.
- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Ik denk dat Colt nog niet uitgegroeidLongFields schreef:Colt is helemaal niet te groot voor een Mechelaar hoor, volgens de rasstandaard valt hij er met zijn 65 centimeter gewoon netjes binnen: een reu mag 66 centimeter hoog zijn namelijk.
Groetjes Sandra
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben benieuwd zet er is een fototje neer van je puppewupmaart schreef:Xavi groeit inderdaad echt mooi uit !
Hoewel laatste keer dat ik Fax zag, ik nog steeds bezweek voor zijn uiterlijk, prachtige hond vind ik het. Maar eerlijk is eerlijk, buiten de rasstandaard (hoewel hij wel goedgekeurd is op show) Maar om hem te gebruiken voor de fok: nee.
ps. heb wel een filmpje van vorige week met trainen van Xavi kun je zien hoe hij er nu uitziet... staat ergens op youtube zal hem straks ff zoeken
" onclick="window.open(this.href);return false;
*edit link toegevoegd

-
maart
- Zeer actief
ja, khad het filmpje zien staan op facebook, maar kan het niet bekijken
idem met de link hier, komt op het scherm:
Deze video bevat inhoud van SME, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land.
Het spijt ons.
ik heb niet zo meteen een erg duidelijke foto van runar nu en op de laptop staan er ook geen meer (die is ontploft
en dus een nieuwe).
Deze is van zondag getrokken, maar vertekend wel. Hij is ongeveer een cm of 50-52 en een kg of 18. Dus heus geen gigant of enorm zwaar.

Deze video bevat inhoud van SME, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd voor je land.
Het spijt ons.
ik heb niet zo meteen een erg duidelijke foto van runar nu en op de laptop staan er ook geen meer (die is ontploft
Deze is van zondag getrokken, maar vertekend wel. Hij is ongeveer een cm of 50-52 en een kg of 18. Dus heus geen gigant of enorm zwaar.

-
maart
- Zeer actief
Heb er overigens ook toevallig een filmpje van gemaakt gisteren, tijdens een 'foute' training (in de val laten lokken en gelukt
) maar dat zet ik maar niet hier neer, wil het je wel per pb sturen.
- AnnSophie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
- Contacteer:
Dit vind ik ook een mooie tervueren. Ik hou niet zo van de extreme haarballen die je soms in de show ziet.Tony schreef:Beetje bevooroordeeld omdat het een van mijn (vroegere) eigen honden betreft, maar vind dit persoonlijk een mooi type (stamboom) Tervueren (uit werklijn).
De glijbaanhoofden en korte oren hebben niet zo mijn voorkeur, niet voor tervueren en niet voor mechels. Om nu te zeggen dat het lelijk is, dat niet, maar ik heb een voorkeur voor een meer normaal gebouwd hoofd met oren die in proportie zijn en voor mij lijken die kleine oortjes toch uit proportie.
Wat hier ook gezegd geweest is, ipv vierkant zijn sommige langhaar belgen meer verticale rechthoekjes geworden. Lange poten met een zwaar lichaam (door de vele beharing) en een dikke kraag, vind ik er gewoon maar "raar" en uit proportie ook weer. Ik zie dan liever een iets langere hond dan een korte die schijnbaar op stelten loopt.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
het is net een hollandse herder langhaar , die kopTony schreef:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
larkin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): cairn terrier/belgische herder - mechelaar
Runar heeft een hele mooie moeder op en top werkteef goede bloedlijn erachter en op de aankeuring van de NVBH uitermate geschikt bevonden voor de exterieur fokkerij..maart schreef:ja, khad het filmpje zien staan op facebook, maar kan het niet bekijkenidem met de link hier, komt op het scherm:
Het spijt ons.
![]()
![]()
ik heb niet zo meteen een erg duidelijke foto van runar nu en op de laptop staan er ook geen meer (die is ontploften dus een nieuwe).
- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Wat hier ook gezegd geweest is, ipv vierkant zijn sommige langhaar belgen meer verticale rechthoekjes geworden. Lange poten met een zwaar lichaam (door de vele beharing) en een dikke kraag, vind ik er gewoon maar "raar" en uit proportie ook weer. Ik zie dan liever een iets langere hond dan een korte die schijnbaar op stelten loopt.
Hij kwam trouwens uit volle mechelse lijnen maar omdat hij langharig was is er een Tervueren stamboom op aangevraagd, hadden ook de keus om er Mechel stamboom op te zettenhet is net een hollandse herder langhaar , die kop
Vader is Jari (mijn diensthond van 9 waar ik nog steeds mee werk) Stamboom
Opa is Cuja's Hierro (was een langharige Mechelse Herder) Stamboom
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind hem prachtigTony schreef:Hij kwam trouwens uit volle mechelse lijnen maar omdat hij langharig was is er een Tervueren stamboom op aangevraagd, hadden ook de keus om er Mechel stamboom op te zettenhet is net een hollandse herder langhaar , die kop(hij was overigens de enige langhaar in het nest)
Vader is Jari (mijn diensthond van 9 waar ik nog steeds mee werk) Stamboom
Opa is Cuja's Hierro (was een langharige Mechelse Herder) Stamboom
misschien kan hij gebruikt worden in het terugfokprogramma van de holl.langhaar ?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Tony
- Zeer actief
Haha, roep dat maar niet te hard op...Podenji schreef:ik vind hem prachtig![]()
misschien kan hij gebruikt worden in het terugfokprogramma van de holl.langhaar ?
-
maart
- Zeer actief
Ik vind haar inderdaad ook een erg knappe teeflarkin schreef:
Runar heeft een hele mooie moeder op en top werkteef goede bloedlijn erachter en op de aankeuring van de NVBH uitermate geschikt bevonden voor de exterieur fokkerij..
Runar is een uitermate prachtige nakomelingen van de combinatie alvast
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
dan heb jij andere informatie dan ik over varieteitskruisingen bij de Belgische Herder. Als je over Nederlandse regels praat, dan zijn varieteitskruisingen onder het huidige convenant dat de rasvereniging heeft afgesloten met de Raad van Beheer namelijk niet toegestaan. Voor Laekense x Mechelaar, Laekense x Tervuerense, Laekense x Groenendaeler, Mechelaar x Tervuerense, Mechelaar x Groenendaeler, Mechelaar x Tervuerense, Groenendaeler x Tervuerense worden in Nederland voor zover mij bekend geen stambomen afgegeven.Tony schreef: Alle Belgische variëteiten mag je onderling kruisen met behoud van stamboom (De Belgische Herdershond) met wat er uiteindelijk uitkomt bepaal je de keus van de variëteit en wat er op de stamboom komt te staan, met de Hollanders kijken ze iets nauwer... Al zit ook daar wel hier en daar vreemd bloed (vermoed ik).
Dit is in het verleden en in sommige landen nog steeds wel toegestaan (geweest), vandaar dat er bijvoorbeeld in Groenendaelernesten nog wel eens niet-zwarte pups geboren worden, die als Tervuerense geregistreerd mogen worden.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
de tervueren is naar mijn beste weten al gebruikt in het terugfokprogramma van de hollandse langhaarTony schreef:Haha, roep dat maar niet te hard op...Podenji schreef:ik vind hem prachtig![]()
misschien kan hij gebruikt worden in het terugfokprogramma van de holl.langhaar ?Alle Belgische variëteiten mag je onderling kruisen met behoud van stamboom (De Belgische Herdershond) met wat er uiteindelijk uitkomt bepaal je de keus van de variëteit en wat er op de stamboom komt te staan, met de Hollanders kijken ze iets nauwer... Al zit ook daar wel hier en daar vreemd bloed (vermoed ik).
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt.Podenji schreef:de tervueren is naar mijn beste weten al gebruikt in het terugfokprogramma van de hollandse langhaarTony schreef:Haha, roep dat maar niet te hard op...Podenji schreef:ik vind hem prachtig![]()
misschien kan hij gebruikt worden in het terugfokprogramma van de holl.langhaar ?Alle Belgische variëteiten mag je onderling kruisen met behoud van stamboom (De Belgische Herdershond) met wat er uiteindelijk uitkomt bepaal je de keus van de variëteit en wat er op de stamboom komt te staan, met de Hollanders kijken ze iets nauwer... Al zit ook daar wel hier en daar vreemd bloed (vermoed ik).
Groetjes Inge

- Tony
- Zeer actief
@ Suzanne, je hebt helemaal gelijk
Het bewust kruisen onderling is niet toegestaan ! (maar is dat alleen vanuit de rasverenigingen of ook vanuit de RvB ?
Wel vreemd dat ik de keuze had om ofwel een Mechelse Herder of een Tervueren Stamboom te krijgen. Uitleg RvB was destijds (ca. 5 jaar geleden), dat er gekeken werd naar de vacht variëteit die eruit kwam en aan de hand daarvan werd bepaald welke soort het uiteindelijk werd (naar eigen keuze).
Slaat nog nergens op, want in principe was die van mij een stamboom mechel maar mocht daarna dus gewoon legaal in de Tervueren lijn 'verwerkt' worden.
Wel vreemd dat ik de keuze had om ofwel een Mechelse Herder of een Tervueren Stamboom te krijgen. Uitleg RvB was destijds (ca. 5 jaar geleden), dat er gekeken werd naar de vacht variëteit die eruit kwam en aan de hand daarvan werd bepaald welke soort het uiteindelijk werd (naar eigen keuze).
Slaat nog nergens op, want in principe was die van mij een stamboom mechel maar mocht daarna dus gewoon legaal in de Tervueren lijn 'verwerkt' worden.
-
larkin
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): cairn terrier/belgische herder - mechelaar
In ieder geval eentje die met alle 4 de poten stevig op de grond staatmaart schreef:Ik vind haar inderdaad ook een erg knappe teeflarkin schreef:
Runar heeft een hele mooie moeder op en top werkteef goede bloedlijn erachter en op de aankeuring van de NVBH uitermate geschikt bevonden voor de exterieur fokkerij..en naar het schijnt ook enorm zelfzeker. Bert (eigenaar van vader van Runar) had naar eigen zeggen nog maar bitter weinig zo zelfzekere teven gezien die lanskwamen voor een dekking. Ze paradeerde daar meteen of dat het ganse terrein van haar was.
Runar is een uitermate prachtige nakomelingen van de combinatie alvast
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is nog steeds zo. Er worden langharen geboren uit kortharen (langhaar is recessief) en die kunnen inderdaad een tervueren stamboom krijgen en daarna eventueel worden ingezet in de fok van de tervueren.Tony schreef:@ Suzanne, je hebt helemaal gelijkHet bewust kruisen onderling is niet toegestaan ! (maar is dat alleen vanuit de rasverenigingen of ook vanuit de RvB ?
Wel vreemd dat ik de keuze had om ofwel een Mechelse Herder of een Tervueren Stamboom te krijgen. Uitleg RvB was destijds (ca. 5 jaar geleden), dat er gekeken werd naar de vacht variëteit die eruit kwam en aan de hand daarvan werd bepaald welke soort het uiteindelijk werd (naar eigen keuze).![]()
Groetjes Inge

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
De vereniging heeft een convenant opgesteld en dat is overgenomen door de Raad. Het convenant os overigens voor bepaalde tijd en loopt dus af, waarna er op het fokkersoverleg en daarna op de ALV opnieuw over gestemd zal moeten worden om te bezien of het verbod op varieteitskruisingen gehandhaafd blijft voor een volgende periode.Tony schreef:@ Suzanne, je hebt helemaal gelijkHet bewust kruisen onderling is niet toegestaan ! (maar is dat alleen vanuit de rasverenigingen of ook vanuit de RvB ?)
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Contacteer:
Ja, dat wilde ik ook al zeggen. De namen van het ras geven in dit geval gewoon de vachtkleur, structuur en lengte aan.malinois schreef:da's niet zo raar, het is ook 1 ras: de belgische herder met daarin de 4 varianten: mechel, tervueren, laeken en groenendaeler.blondie schreef:Jeetje bovenste lijken wel terveurnse..alleen kortharig.Danielle schreef:dit is voor mij een typische showmechel:
en dit voor mij een werkmechel

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.