Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Palen aanleren, welke manier en waarom?

Moderator: moderatorteam

May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Re: Palen aanleren, welke manier en waarom?

Ongelezen bericht door May Linn »

Eastwood schreef:
Zoek stok! schreef:Ook voor het lopen zie ik al zoveel gebeuren tussen handler en hond....gesnauw naar de hond, correcties strrrrresssss....iets in de luwte blijven en hondje belonen voor gewenst gedrag helpt zoveel. En.....train op zekerheden! Ik ga bijv los de ring in, zoals we op training ook starten met een oefening. Izzie blaft en springt om heen. Ik loop rustig door. Ga staan. Zeg start. Ze zit als een blok naast me. En ik kan doen en laten wat ik wil. Hoe vol vuur ze ook zit, ze wacht tot ik go zeg. Dan ga je al zoveel lekkerder van start dan zo'n baas die BLIJF GVD BLIJF IK ZEI BLIJF *#%~%* roept en een hond die dan toch gaat. Gek hè, dat de samenwerking dan niet optimaal gaat.
Het begint inderdaad al voor de start van het parcours. Tot afgelopen weekend liet ik mijn hond voor de start lekker afreageren op haar speeltje onder het motto "even de spieren opwarmen". Ik heb nu gemerkt dat ik vervolgens, als ik het speeltje weer afpak en ze moet gaan blijven bij de start, zoveel frustratie oproep, dat ze lekker zelf het moment uitkiest om te starten en als het ff kan ook nog welke hindernis ze dan gaat nemen. Eerder was dat heel subtiel, startte ze misschien een paar tienden voor mijn releasecommando, afgelopen zondag was het heel duidelijk. Heb nu de tip gekregen om aandachtsoefeningetjes te doen voor de start. Doet ze het goed, dan belonen met het speeltje. Allerlei trucjes laten uitvoeren met als beloning haar speeltje.

In mijn jumping ging het overigens helaas weer mis op mijn palen, maar heb gehoord dat ik veel te veel in beweging was naar de palen toe. Slecht gehandeld dus en geen fout van mijn hond. In het spel vond ik de palen wat te lastig staan om te oefenen, daar heb ik ze toen maar overgeslagen. In het vast parcours gingen mijn palen goed, alleen was dat helaas één van de weinige dingen die wel goed gingen. Doordat Azurra te vroeg startte liep ik bij de start gelijk achter de feiten aan omdat ik niet in goede positie stond.
Ik zie dit zelf altijd wat anders. Want hoe ik ook handel, als ik "weave" roep is het de snelste weg naar de paaltjes en het toestel goed doen.
Nu is dit niet in een weekje gebeurt, hier gaat veel trainen aan vooraf.
En dan vooral trainen erop dat de hond de palen zelfstandig doet.
Als ik dus merk dat mijn hond moeite heeft met een bepaalde manier van handelen van mij. Dan gaan we dat extra oefenen, totdat ik bij wijze van spreken, op mijn kop kan gaan staan en mijn hond de palen goed doet.
Wel is dit uiteraard een trainingsfout van mij, want blijkbaar heb ik die handeling naar de palen toe niet goed geoefend.

Een hond die dit wel prima beheerst, krijgt van mij een foutmelding. Dat is geen foei of nee. Maar meer op een normale toon gezegd, dat doe je niet goed zo krijg je geen beloning.
Mijn hond gaat dan nadenken en 9 van de 10x gaat het de 2x wel goed.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Dat is wel heel simpel gesteld Peggy, want dan zou je aan de kant kunnen gaan staan en roepen wat de hond moet doen. Het maakt immers niet uit hoe je handelt.

In het voorbeeld dat ik noemde kwam Iz uit de tunnel en liep ik al ver door naar de palen. Zonder er rekening mee te houden dat ze mij eerst zoekt uit de tunnel. Ik riep gewoon palen omdat ik haar geleerd heb dan de palen te zoeken. Zonder echt op positie en handling te letten. Maar in de praktijk kijkt ze dus eerst naar mij als ze uit de tunnel komt. Jan leerde me een kleine handbeweging en de juiste positie en dan klapt ze gelijk vanuit de tunnel de palen in.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eastwood schreef:
Zoek stok! schreef:Ook voor het lopen zie ik al zoveel gebeuren tussen handler en hond....gesnauw naar de hond, correcties strrrrresssss....iets in de luwte blijven en hondje belonen voor gewenst gedrag helpt zoveel. En.....train op zekerheden! Ik ga bijv los de ring in, zoals we op training ook starten met een oefening. Izzie blaft en springt om heen. Ik loop rustig door. Ga staan. Zeg start. Ze zit als een blok naast me. En ik kan doen en laten wat ik wil. Hoe vol vuur ze ook zit, ze wacht tot ik go zeg. Dan ga je al zoveel lekkerder van start dan zo'n baas die BLIJF GVD BLIJF IK ZEI BLIJF *#%~%* roept en een hond die dan toch gaat. Gek hè, dat de samenwerking dan niet optimaal gaat.
Het begint inderdaad al voor de start van het parcours. Tot afgelopen weekend liet ik mijn hond voor de start lekker afreageren op haar speeltje onder het motto "even de spieren opwarmen". Ik heb nu gemerkt dat ik vervolgens, als ik het speeltje weer afpak en ze moet gaan blijven bij de start, zoveel frustratie oproep, dat ze lekker zelf het moment uitkiest om te starten en als het ff kan ook nog welke hindernis ze dan gaat nemen.
Ik pak Izzie zeven honden van tevoren uit de tent. Opwarmen met wat wandelen en balletje weggooien. Trekspelletje met bal doen. Ongeveer twee honden van tevoren haal ik haar weer een beetje uit drift. Doe wat korte simpele oefeningetjes zoals zit, af en staan. Waarvoor ik met iets heel lekkers beloon. Pas als de keurmeester fluit, doe ik haar tuigje af en lopen we los naar de start. Dus bij de start zelf geen overheen gehang meer enzo.

Misschien werkt het voor jou ook :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:Carma, Izzie doet ook allerlei toestellen op eigen initiatief. Alleen bij het gaan klaarstaan voor een oefening voorkom ik dat. Omdat dit heel erg op de start van een wedstrijd lijkt. Maar loop ik bijvoorbeeld langs een raakvlak om haar naar de kant te brengen oid, dan gaat ze vaak twee op twee af staan. Maakt niet uit, op een wedstrijd loop je toch niet op weg naar de start langs een raakvlak.

Wat ik ook altijd voorkom is over de zak van de slurf heen lopen.
Ah ok, dan is er nog hoop! :wink:
Bij het "starten" let ik ook altijd goed op dat ze wacht op mijn commando, ben dit ook nog steeds aan het belonen door terug te gaan en te voeren als ze blijft zitten, want ze wil zooooooo graag!
Als ik over het veld loop moet ik echter goed opletten, want ze neemt alles mee wat ze kan pakken als ik niet oplet, ook de wip die ze nog niet beheerst :schrik:
Afbeelding
May Linn
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Dat is wel heel simpel gesteld Peggy, want dan zou je aan de kant kunnen gaan staan en roepen wat de hond moet doen. Het maakt immers niet uit hoe je handelt.

In het voorbeeld dat ik noemde kwam Iz uit de tunnel en liep ik al ver door naar de palen. Zonder er rekening mee te houden dat ze mij eerst zoekt uit de tunnel. Ik riep gewoon palen omdat ik haar geleerd heb dan de palen te zoeken. Zonder echt op positie en handling te letten. Maar in de praktijk kijkt ze dus eerst naar mij als ze uit de tunnel komt. Jan leerde me een kleine handbeweging en de juiste positie en dan klapt ze gelijk vanuit de tunnel de palen in.
Het is mijn doel dat mijn hond ongeacht wat ik doe het toestel opzoekt wat ik noem.
Palen is voor mij een sterk commando, net als tunnel of kat(tenloop) bv.
Dit omdat ik er op moet vertrouwen dat mijn hond bv over de kattenloop gaat als ik "kat" roep en niet door de tunnel die eronder ligt.
Idem voor mij bij de palen.
Een minder sterk commando voor mij is "hoog" want er staan immers altijd meer hoogtesprongen in een parcours. Mijn handeling is dan meestal bepalend.

Uiteraard steun ik op een wedstrijd de palen, maar ook hier heb je op den duur een blinde insteek.
Hier een voorbeeld:
Afbeelding

Ik verwacht dan idd dat mijn hond zonder mijn handeling, maar wel op stemcommando de palen opzoekt, ik ben immers niet in de buurt.
Dit gaat natuurlijk niet van de 1 op de andere dag en daarbij let ik natuurlijk op hoeveel steun mijn hond nodig heeft.
Mijn jonge hond zou ik bovenstaande insteek echt niet vragen. Maar mijn border collie van 3 wel en dat doet ze ook.
Zeker een jonge hond (in de behendigheid) help ik met de paleninsteek. Maar ik oefen ook veel zonder mijn handeling en met tegengestelde handeling of slechte handeling. Zodat hij woordcommando's goed gaat snappen en zich niet laat afleiden midden in een toestel.

Dat wat Jan je als advies gegeven heeft is goed advies, want het werk dat is belangrijk.
Toch vraag ik me dan af, wat gebeurt er als je niet in positie kan zijn? Is de kans dat het fout gaat dan groot?
Want dat gebeurt gewoon dat je soms niet in positie kan komen.
Ik zou in jou geval de hond leren ook vanuit een tunnel te focussen op de palen als jij het commando "palen" roept.
Dan kan je alsnog ondersteunen met handgebaar en positie, maar als dit niet lukt ook geen probleem.
May Linn
Zeer actief

Een soort gelijke oefening als hieronder, hebben we (Jan ook) eens tijdens een workshop van Antonin Grygar (Tonda) gehad.
Uitleg van Tonda was, dat je hond de woordcommandos heel goed moet beheersen.
Want bv in deze oefening kan je ongeveer niks doen om te zorgen dat je hond de 2 sprongen na de tunnel negeert en de palen neemt.
Na een paar keer (sommige de 1e keer al) dit rondje gelopen te hebben, beheersen bijna alle honden deze oefening.
Dit zullen we thuis nog meer moeten om te zorgen dat het altijd goed gaat.
Ik vind dit soort oefeningen super, omdat het precies verteld wat je hond beheerst en wat niet aan woordcommando's.

Afbeelding
Eastwood
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder

Ongelezen bericht door Eastwood »

Ha, afgelopen weekend nog op een workshop gehad, daar werd het "toesteldiscriminatie" genoemd. Tunnel onder de kattenloop en dan maar "katte katte katte!". Waar je denkt dat je hond eenvoudig een kattenloop van een tunnel kan onderscheiden kan je nogal eens makkelijk bedrogen uitkomen, is mijn ervaring. Ze moeten dan, als ze het een paar keer mis hebben gehad en geen beloning krijgen, echt gaan nadenken. Azurra was 's avonds helemaal kapot, vooral vanwege het mentale gedeelte...
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

toch grappig dat ik nu zie dat de meesten dus toch voor een combinatie van manier kiezen bij het aanleren van de palen. En de ene methode de ander dus niet uitsluit. (y)

Kay kan overigens ook uit eigen initiatief wat hindernissen nemen. Dat kost me ook wel eens een disc. OVerigens niet bij de start, maar als we een hindernis moet herstellen dan neemt hij tussendoor vast wat extra oefeningen..... :cheer: Work-a-holic haha
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Eastwood schreef:Ha, afgelopen weekend nog op een workshop gehad, daar werd het "toesteldiscriminatie" genoemd. Tunnel onder de kattenloop en dan maar "katte katte katte!". Waar je denkt dat je hond eenvoudig een kattenloop van een tunnel kan onderscheiden kan je nogal eens makkelijk bedrogen uitkomen, is mijn ervaring. Ze moeten dan, als ze het een paar keer mis hebben gehad en geen beloning krijgen, echt gaan nadenken. Azurra was 's avonds helemaal kapot, vooral vanwege het mentale gedeelte...
Dat kan niet anders dan de Back to Basics training geweest zijn als ik het zo lees. :mrgreen:
En dan vermoedelijk het deel dat door Katja gegeven werd?
laura86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door laura86 »

Hier nog zo'n geval wat uit zichzelf af en toe wat hindernissen neemt. Alles wat voor zijn neus komt moet hij overheen.

Ik heb ook een combinatie van 2x2 en channel wires gebruikt. Nu alleen nog de channel wires omdat ik zelf geen goede palen heb om de 2x2 mee te oefenen. Die paaltjes die je in het gras kan steken walst hij ondertussen omver.

Er staan een hoop goede tips in dit topic, die kan ik weer gebruiken :ok:
Eastwood
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Hollandse schapendoes
Mechelse herder

Ongelezen bericht door Eastwood »

LongFields schreef:
Eastwood schreef:Ha, afgelopen weekend nog op een workshop gehad, daar werd het "toesteldiscriminatie" genoemd. Tunnel onder de kattenloop en dan maar "katte katte katte!". Waar je denkt dat je hond eenvoudig een kattenloop van een tunnel kan onderscheiden kan je nogal eens makkelijk bedrogen uitkomen, is mijn ervaring. Ze moeten dan, als ze het een paar keer mis hebben gehad en geen beloning krijgen, echt gaan nadenken. Azurra was 's avonds helemaal kapot, vooral vanwege het mentale gedeelte...
Dat kan niet anders dan de Back to Basics training geweest zijn als ik het zo lees. :mrgreen:
En dan vermoedelijk het deel dat door Katja gegeven werd?
Jij mag niet meer raden. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”