Ik zie dit zelf altijd wat anders. Want hoe ik ook handel, als ik "weave" roep is het de snelste weg naar de paaltjes en het toestel goed doen.Eastwood schreef:Het begint inderdaad al voor de start van het parcours. Tot afgelopen weekend liet ik mijn hond voor de start lekker afreageren op haar speeltje onder het motto "even de spieren opwarmen". Ik heb nu gemerkt dat ik vervolgens, als ik het speeltje weer afpak en ze moet gaan blijven bij de start, zoveel frustratie oproep, dat ze lekker zelf het moment uitkiest om te starten en als het ff kan ook nog welke hindernis ze dan gaat nemen. Eerder was dat heel subtiel, startte ze misschien een paar tienden voor mijn releasecommando, afgelopen zondag was het heel duidelijk. Heb nu de tip gekregen om aandachtsoefeningetjes te doen voor de start. Doet ze het goed, dan belonen met het speeltje. Allerlei trucjes laten uitvoeren met als beloning haar speeltje.Zoek stok! schreef:Ook voor het lopen zie ik al zoveel gebeuren tussen handler en hond....gesnauw naar de hond, correcties strrrrresssss....iets in de luwte blijven en hondje belonen voor gewenst gedrag helpt zoveel. En.....train op zekerheden! Ik ga bijv los de ring in, zoals we op training ook starten met een oefening. Izzie blaft en springt om heen. Ik loop rustig door. Ga staan. Zeg start. Ze zit als een blok naast me. En ik kan doen en laten wat ik wil. Hoe vol vuur ze ook zit, ze wacht tot ik go zeg. Dan ga je al zoveel lekkerder van start dan zo'n baas die BLIJF GVD BLIJF IK ZEI BLIJF *#%~%* roept en een hond die dan toch gaat. Gek hè, dat de samenwerking dan niet optimaal gaat.
In mijn jumping ging het overigens helaas weer mis op mijn palen, maar heb gehoord dat ik veel te veel in beweging was naar de palen toe. Slecht gehandeld dus en geen fout van mijn hond. In het spel vond ik de palen wat te lastig staan om te oefenen, daar heb ik ze toen maar overgeslagen. In het vast parcours gingen mijn palen goed, alleen was dat helaas één van de weinige dingen die wel goed gingen. Doordat Azurra te vroeg startte liep ik bij de start gelijk achter de feiten aan omdat ik niet in goede positie stond.
Nu is dit niet in een weekje gebeurt, hier gaat veel trainen aan vooraf.
En dan vooral trainen erop dat de hond de palen zelfstandig doet.
Als ik dus merk dat mijn hond moeite heeft met een bepaalde manier van handelen van mij. Dan gaan we dat extra oefenen, totdat ik bij wijze van spreken, op mijn kop kan gaan staan en mijn hond de palen goed doet.
Wel is dit uiteraard een trainingsfout van mij, want blijkbaar heb ik die handeling naar de palen toe niet goed geoefend.
Een hond die dit wel prima beheerst, krijgt van mij een foutmelding. Dat is geen foei of nee. Maar meer op een normale toon gezegd, dat doe je niet goed zo krijg je geen beloning.
Mijn hond gaat dan nadenken en 9 van de 10x gaat het de 2x wel goed.