Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

apporteren

Moderator: moderatorteam

Woest
Zeer actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

apporteren

Ongelezen bericht door Woest »

Afgelopen zondag heb ik met Rico de eerste les GG0 gehad. Helaas was ik genoodzaakt hem aan de lijn te houden, want de avond ervoor was hij gegrepen door een cattledog en moest onder narcose het kraakbeen binnenin z'n oor gehecht worden.
Maar goed ik weet nu dus wel ongeveer welke nieuwe oefeningen er in zitten. We hebben nu een paar weken zomerstop, dus we moeten thuis oefenen. 1 nieuwe oefening is gaan zitten tijdens het volgen, als ik doorloop, en dat gaat al erg goed naar mijn mening. De andere nieuwe oefening is apporteren, maar dat wil niet echt. Hij haalt het speeltje wel op, maar op het moment dat hij wil gaan zitten laat hij het vallen (als het niet een meter eerder is)
Heeft iemand een goede tip hoe ik hem het speeltje kan laten vasthouden?
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: apporteren

Ongelezen bericht door Carma »

Met Lynn heb ik precies hetzelfde gehad.
Bij haar hielp het om haar eerst te leren het speeltje in mijn hand te leggen, zonder dat ze hoeft te gaan zitten.
Dit kun je op verschillende manieren bereiken. Gebruik je een clicker?
Je kunt simpel beginnen door speeltje op de grond te leggen (terugbrengen doet ze al, dus je kunt de oefening heel simpel houden) en je hand uit te steken (laag bij de grond). Zodra ze in de buurt komt met speeltje bij jouw hand click je. Dit breid je uit totdat ze speeltje in je hand legt. Je kunt dan hand steeds hoger gaan houden.
Dit werkte goed voor mijn vorige hond Luka, Lynn begon echter het speeltje in mijn hand te gooien en wordt snel onzeker als de click lang uitblijft. Met haar heb ik het dus op een andere manier moeten trainen.

Ik ben achteruit gaan lopen terwijl Lynn naar mij toekwam met uitgestoken hand, ze kwam dan heel snel op me af gerend en kwam al gauw met het speeltje boven mijn hand uit, dit kon ik gaan clickeren. Een iets andere aanpak dus.

Als ze eenmaal heeft geleerd het speeltje in je hand te leggen zal de stap naar gaan zitten en het speeltje afgeven minder groot zijn :wink:
Afbeelding
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik ben met solo ook rustig aan bezig.

ik ga op een lage stoel zitten met het blok tussen mn knieen ingeklemd.

in het begin was het klik als hij er aan rook, snuffelde en dergelijke en nu zijn we al zover dat hij het blok ook echt pakt.

nu ben ik bezig met eerst weer een paar keer blok tussen mn knieen en dan geef ik hem in zn bek en klik als hij hem vast pakt...

hierna ga ik pas over op van de grond afpakken.

ik moet wel even bij vermelden dat solo van kleins af aan al geleerd heeft om dingen in mn hand te leggen zoals bv met de bal....ik gooi de bal niet eerder als dat hij hem in mn hand heeft gelegd dus dat stukje kent hij al (straks alleen nog oefenen met het blok)
groetjes Tamara
Woest
Zeer actief

Ik gebruik geen clicker en ben ook niet van plan die te gaan gebruiken. Ik zal eens kijken of ik hem het speeltje in mijn hand kan laten leggen als ik mijn hand op de grond hou.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Beloon je met een snoepje voor het apporteren?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Woest
Zeer actief

Nee gewoon met m'n stem.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wanneer beloon je met je stem? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

Wij hebben een hond in de groep die ook ver vantevoren het apport al liet vallen. Heel druk en overstuur allemaal.
Na een tip om even te hurken als de hond terugkwam ging het al beter. En na een tip om helemaal niks te doen en voor al niks te zeggen, en gewoon met uitgestoken hand te blijven zitten wachten, had de hond binnen tien seconden uitgevogeld wat de bedoeling was.
Dat was in één keer voorgoed opgelost.
Vaak zijn we het toch echt zelf, die onze honden onbewust in de war maken :wink:
Woest
Zeer actief

ranetje schreef:Wanneer beloon je met je stem? :wink:
Op het moment dat Rico het speeltje op pakt.
Jaap*
Zeer actief

Woest schreef:
Eigenlijk moet je daar niet voor belonen, want de oefening is dan nog niet klaar :wink:
Je kunt hem wel onderstéunen op zo'n moment, bijvoorbeeld door het commando nog eens te herhalen. Of door jezelf klein te maken (te hurken), of, als hij op de loop zou gaan met het apport, door hem een paar keer aan een lange lijn te doen en hem zachtjes (niet 'trekken') naar binnen te hengelen zodat hij het automatisch goed doet.
Je kunt hem ook lokken door met een doosje met brokken te rammelen, waar hij dan wat van krijgt als hij het apport heeft afgegeven.
Dat vroege belonen maakt hem in de war waarschijnlijk.
Als hij het kunstje al kent , is het beter om helemaal niets te zeggen totdat je het apport in handen hebt.
En dan niet omdat je het 'afgepakt' hebt, maar omdat hij het in je hand heeft afgegeven :wink:
Als je dat laatste stukje te haastig maakt en het apport gaat vangen als het ware, krijg je vaak ook een hond die altijd nét wat te vroeg loslaat. Het moet een rustige beheerste oefening zijn, dat afgeven :wink:
Als puur het afgeven in je hand op zich moeilijkheden oplevert kun je dat ook prima als losse oefening aanleren

Als ik overigens "apport" zeg, is dat altijd voor een echt apport. Ik gebruik dat niet bij speeltjes. Omdat ik zuining ben met commando's die een betrouwbare uitvoering vereisen, die gebruik ik in de dagdagelijkse omgang niet lichtvaardig. Een speeltje zal dus nooit geapporteerd hoeven te worden :wink:
Woest
Zeer actief

Wij mogen nog gewoon een speeltje gebruiken bij GG0. Maar ik ben sowieso wel van plan om een dummy of een blok te gaan halen om te apporteren. Tot ik die heb oefen ik ook niet meer. Ik zal in ieder geval m'n mond proberen te houden als hij apporteert :E:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Als ik overigens "apport" zeg, is dat altijd voor een echt apport. Ik gebruik dat niet bij speeltjes. Omdat ik zuining ben met commando's die een betrouwbare uitvoering vereisen, die gebruik ik in de dagdagelijkse omgang niet lichtvaardig. Een speeltje zal dus nooit geapporteerd hoeven te worden :wink:
dat onderscheid maak ik hier ook heel consequent, meer nog : ik heb zelden een hond gehad (eigenlijk nog nooit :mrgreen: ) die zo correct apporteert als relax terwijl ze amper te porren is om speeltjes op te halen.
maar het ophalen van een speeltje blijft hier altijd een vrijblijvend iets waarbij ze mogen stuntelen zo hard ze maar willen, daar gebruik ik dus ook nooit het apport (halter) of het bevel 'breng' voor.
Ja, en ik wil ook wel eens gewoon iets weg kunnen gooien waar hij achteraan mag rennen, zonder verdere diepgaande gedachten :mrgreen:
Z'n voerdummy hoeft hij ook nooit te apporteren. Die wíl hij juist graag brengen, zodat ik hem open kan maken :wink:
ranetje
Zeer actief

Woest schreef:
Dan beloon je voor het oppakken.
Niet voor het apporteren (= naar je toe brengen en afgeven).

Jaap heeft het al uitgelegd :ok:

Ik heb zelf bij Ita in het begin veel gewerkt met een rammeldoosje met wat lekkers.
Zonder nog een apportcommando overigens.
Dat werkte heel goed.
En natuurlijk alleen belonen als het gebrachte in je handen wordt gelegd.
In het begin zat ik daarbij gehurkt met mijn handen open (handpalm naar boven) op mijn knieën.
Ita liep dan als het ware zo met het apport mijn handen binnen.

Dat was voor mijzelf een extra steuntje om me te dwingen niet naar het apport te gaan graaien.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Misschien heb je ook nog wat aan dit topic: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... lit=apport
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Woest
Zeer actief

Dankje, daar heb ik zeker wat aan. Zo ver had ik nog niet terug gezocht met de zoekfunctie :mrgreen:

Ik heb inmiddels een blok gekocht, dus ik ben benieuwd
Woest
Zeer actief

Nou het is moeilijker dan ik dacht. Wij stranden al bij het recht voor komen zitten. Zolang ik op de stoel zit lukt dat, ga ik staan, dan gaat Rico scheef zitten en/of veel te ver weg.
Jaap*
Zeer actief

Dat is het jammere van teveel spelregels. Die afstand heeft met respect te maken, een mooi gebaar, maar voor een perfecte uitvoering waarschijnlijk "niet goed" :ugh:
Jaap*
Zeer actief

Gaat het vasthouden en afgeven nu wel goed?
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Woest schreef:Nou het is moeilijker dan ik dacht. Wij stranden al bij het recht voor komen zitten. Zolang ik op de stoel zit lukt dat, ga ik staan, dan gaat Rico scheef zitten en/of veel te ver weg.
Al tegen een muur geleund met je rug? Zo sta je al wel rechterop, maar heeft de hond nog wel de ruimte om tussen je voeten plaats te nemen. Dit kun je uitbouwen door de schuinte tegen de muur steeds minder schuin te maken. Let er ook op dat je voeten precies ver goenoeg uit elkaar staan dat je hond er net tussen past (maatje "ken net") , dan wordt het schuinzitten al een stukkie lastiger. Hij zal moeten leren om in jouw ruimte te gaan zitten en niet netjes in gedrag of comfortabel op iet wat afstand (en dus schuin).
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Woest
Zeer actief

Jaap* schreef:Gaat het vasthouden en afgeven nu wel goed?

Dat laat ik nu even achterwege, ik ben nog niet verder dan recht voor me gaan zitten.

Ik ga eens kijken of een muur uitkomst biedt.
tkuijernl
Zeer actief

misschien kan je een beetje gehurkt tegen de muur staan zodat hij toch tussen je benen kan komen.

daarnaast wel je benen wat uit elkaar houden zodat hij er tussen kan

ik heb zelf ook nog in beide handen een goed ruikend lekkers, die naast elkaar tussen de benen zodat hij met zn neus tegen je handen aan komt en dan steeds wat hoger zodat je hem laat zitten en dan geven....wel 2 handen naast elkaar met lekkers omdat ze anders scheef gaan zitten..

kan rico trouwens evt direct naast gaan zitten?? want dan hoef je het voorkomen niet te doen maar kan hij direct naast of aan de voet dat doe ik met Solo namelijk
groetjes Tamara
Woest
Zeer actief

Ik denk dat ik Rico wel vrij snel kan bijbrengen om direct aan de voet te gaan. Maar dat lijkt me met apporteren niet de bedoeling? Of mag dat ook?
tkuijernl
Zeer actief

Woest schreef:Ik denk dat ik Rico wel vrij snel kan bijbrengen om direct aan de voet te gaan. Maar dat lijkt me met apporteren niet de bedoeling? Of mag dat ook?
mag ook. ik doe het ook en ook op wedstrijden en dergelijke mag het. de meeste doen het ook eigenlijk....
groetjes Tamara
Woest
Zeer actief

Ah dat is wel handig om te weten! Nou ik ga gewoon nog even proberen om het netjes voor komen zitten bij te brengen. We hoeven ook niet de eerste keer te slagen, dat hebben we met andere cursussen ook nooit gehaald :D
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Ah dat is wel handig om te weten! Nou ik ga gewoon nog even proberen om het netjes voor komen zitten bij te brengen. We hoeven ook niet de eerste keer te slagen, dat hebben we met andere cursussen ook nooit gehaald
Van het apport zal dat wel of niet slagen bij de G&G0 nog niet zo zeer afhangen hoor, is maar 20 punten of zo terwijl andere onderdelen als het afliggen, volgen vast en los, vak etc. (veel) meer punten geven.

In de vervolgcursussen wordt het apporteren overigens wel steeds belangrijker en komt meerdere keren voor.
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Mojo heeft dat ook gehad, dat hij het apport eerder liet vallen.
Ik heb hem toen het commando vast aangeleerd. Gewoon thuis op een stoel gaan zitten, hond voor je, apporteerblok/dummy in de bek geven en commando vast erbij. Eerst maar een paar sec (en dan natuurlijk het commando los) en dat steeds verder uitbreiden. Zodra hij dat commando beheerst kun je dat ook met apporteren gebruiken. Zodra hij het apport opgehaald heeft en aan komt rennen geef je het commando vast. Als het goed is zal hij het dan vast blijven houden! Het is ook een kwestie van oefenen trouwens, als hij eenmaal doorheeft hoe het moet, zal hij waarschijnlijk niet meer loslaten. Succes! :ok:
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
Woest
Zeer actief

Even een update:

We zijn nu 6 weken verder, en er is een kwartje gevallen!!!!!!!!!!!

Rico snapt dat hij kan zitten met het blok in z'n bek. Recht zitten is er niet bij en meer dan 1 seconde vasthouden ook niet, maar het begin is er!

Allemaal bedankt voor de tips!

Nog 6 of 7 lessen voor het examen, ik ben benieuwd.
ranetje
Zeer actief

Woest schreef:Even een update:

We zijn nu 6 weken verder, en er is een kwartje gevallen!!!!!!!!!!!

Rico snapt dat hij kan zitten met het blok in z'n bek. Recht zitten is er niet bij en meer dan 1 seconde vasthouden ook niet, maar het begin is er!

Allemaal bedankt voor de tips!

Nog 6 of 7 lessen voor het examen, ik ben benieuwd.
Mooi :ok:
De tijd dat hij vast houdt heel rustig opbouwen.
Moet goedkomen :wink:
Afbeelding
Woest
Zeer actief

Nog een update: We hadden vandaag les, en hij deed het apporteren echt gewoon perfect! Ik ben zo trots! Hij was de enige van de groep die het zo goed deed.

Alleen een beetje jammer dat hij voor de rest de hele les niet gehoorzaamd heeft hahahaha.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Wat fijn dat het apporteren nu zo goed ging.

En de rest van de gehoorzaamheid, dat komt wel weer. Zolang jullie samen lol hebben is het toch goed?
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”