Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheid en artrose

Moderator: moderatorteam

Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Behendigheid en artrose

Ongelezen bericht door Femmel »

Ginger is 6 jaar en heeft artrose aan haar rechterheup. Nog niet dusdanig dat ze op pijnstilling staat, maar wel zo dat we er rekening mee moeten/willen houden. We hebben de gehoorzaamheidscursussen inmiddels afgerond en zijn er achter dat we met haar géén G&G willen gaan doen, ze doet het wel en leert snel maar vindt het niet leuk.

Nu is mijn man met haar aan het speuren, een schot in de roos! :E: Ze vindt het geweldig en doet het goed.

Ik wil ook graag iets met haar gaan doen. Omdat ze in het bos graag over boomstammetjes springt etc. dacht ik wellicht dat behendigheid een leuke optie zou zijn? Nu kan ze door haar misvormde achterpoot (de andere kant dan waar de artrose zit) bepaalde elementen niet doen zoals bv. smalle bruggetjes, maar we zouden de behendigheid alleen graag op recreatief niveau doen, gewoon lekker samen bezig zijn.

Kan een hond met artrose behendigheid doen of is dat toch te belastend?

Daarnaast hoor ik de honden bij behendigheid vaak heel enthousiast blaffen en bezig zijn en krijg een beetje het idee dat het bij behendigheid vaak wat onrustig/druk is. Ik vraag me ook af of dit beeld klopt?
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Behendigheid en artrose

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik zou het niet doen denk ik, het lijkt me ook al sla je bepaalde onderdelen over, toch te belastend voor haar. Misschien zou je wel iets van combisport kunnen doen?
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik zou het ook niet doen en echt iets anders gaan zoeken om te doen, iets dat minder belastend is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Voor wat ik uit jullie vorige topics begrijp mogen jullie heel blij en trots zijn dat ze weer behoorlijk loopt. Behendigheid is toch een belastende sport en ik zou het persoonlijk in haar situatie helemaal niet gaan uitproberen.

Tenzij je een vereniging vind waar het echt alleen om wat sturen door tunnels en super lage sprongetjes in rechte lijntjes gaat. geen schutting (en geen katteloop en wip volgens jezelf ivm te smal) paaltjes is ook belastend dan blijft er niet veel over.........
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nee dat zou ik zeker niet doen. Toen bij Nilo hele lichte artrose werd geconstateerd kreeg ik het advies om met behendigheid te stoppen. Verder mag hij alles (we doen nu jachttraining) maar behendigheid is gewoon één van de meest belastende hondensporten en daarvoor moet je hond in topvorm zijn.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nee absoluut niet doen. Het is ook nog zo dat je op recreatief niveau waarschijnlijk een trainer krijgt die totaal niet weet wat wel en niet belastend is. Ik zou het lekker bij speuren houden!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Yup, dat dus;
Denk 's aan rally-O?
Dat is een "gehoorzaamheidscursus, beetje a-la-GG maar dan met meer fun"

Suzanne
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Gevoelsmatig en verstandelijk zeg ik ook nee niet verstandig om behendigheid te gaan doen.
Atrose word door teveel belasting erger.
Maar ook word atrose er niet beter op als je weinig doet met je hond, dus de spieren in vorm houden is een heel goed plan.
Dit heeft niet met je vraag te maken, maar geef je al iets van een glucosamine-complex? Dit kan helpen dat ze minder last heeft van haar atrose en soepeler kan bewegen.
Misschien vind je doggydance leuk? Of een jachtcursus?
Of obedience, clicker cursussen (in de zin van freeshapen enzo), dat zijn allemaal cursussen waarin juist het samenwerken belangrijk is.
Van G&G vind ik dat ook, maar het is vaak de manier waarop getraind word dat het de hond (of de baas) het niet leuk vind.

Ps, train je toevallig bij de VVH?
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Ik was er al een beetje bang voor dat het niet verstandig zou zijn, maar weet eigenlijk niets van behendigheid dus vond het wel een vraag waard.

Ik ga eens kijken naar de geopperde sporten, misschien zit daar nog wel iets tussen wat leuk zou zijn voor ons.

Speuren doet ze graag en gaan we ook zeker mee door, ik ga binnenkort de cursus (en examen natuurlijk) SHH lopen zodat we ook wat diploma's kunnen gaan halen. Verder lopen we dagelijks zo'n 2 uur dus ze zit zeker niet stil. Het is een actief hondje wat de wandelingen zeker nodig heeft, maar ook geestelijk moet ze uitdagingen hebben en we willen haar graag geregeld hond-hond contacten laten hebben omdat dat erg slecht ging toen we haar kregen en nu steeds beter gaat.

Ze loopt inderdaad met haar brace goed op 4 pootjes, maar de brace is een stuk groter dat haar poot (het is net loopgips :wink: ) en natuurlijk heeft ze daar geen gevoel in waardoor ik denk dat ze niet over smalle bruggetjes kan lopen met brace. Glucosamine (+chondroitine) krijgt ze ook.

Ik ken de VVH niet, is dat een club in de buurt (Breda-Roosendaal) waar ze ook verschillende sporten doen? We trainen nu bij HTC Stawski in Den Hout.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Frouke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie

Ongelezen bericht door Frouke »

Je zou inderdaad CombiSport eens kunnen proberen, daar zit ook wel springen in, maar lang niet elke les, omdat het uit meerdere onderdelen bestaat. Verder staan de schutting en katteloop laag. En staan er geen paaltjes en wip in het parcours en loop je alleen maar in één rechte lijn.

Bij KKC Sport en Spel in Made wordt CombiSport gegeven, als je nu in Den Hout traint is dat volgens mij bij jou in de buurt. En het is ook nog eens een leuke hondenschool :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”