Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met de hond

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

sweety28
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door sweety28 »

Mijn oudste hond is bijna anderhalf jaar en wil graag met haar gaan fietsen

Hoe kan ik dit gaan trainen??? En opbouwen ik ben bang dat ze iets ziet en mij
van me fiets aftrekt wie heeft tips voor me??
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik ben langzaam en kort begonnen (maximaal in draf, eerst 5 minuten). Had ergens een opbouwschema voor jonge honden gevonden en heb die vanwege haar grootte nog iets milder gemaakt en dat aangehouden.

Schema zoals hier (halverwege p2)

Ik voel me heel veilig met een springer, maar er zijn ook mensen die juist met een springer het gevoel hebben dat de fiets onder hun vandaan getrokken wordt.

Prana en ik vinden het erg leuk om samen te fietsen!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
jelle & syb
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Samojeed
2 Friese stabijen
1 Grijze Keeshond
1 Kruising
1 Wetterhoun
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door jelle & syb »

Ik fiets hier al jaren met een Springer ben al aan me 3 e en heb 2 reserve liggen :ok:
Ik heb nooit een schema gebruikt,ik kijk gewoon naar me hond en oordeel dan :D
Fiets altijd met een fietskar erachter dus ze kunnen er zo in :wink:
Afbeelding
Leer van gisteren , droom van morgen , maar leef vandaag
http://www.hondenopvang.com/
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zelf gebruik ik met allebei de honden (21 en -+50 kilo) de goedkope springer van zooplus met daaraan een stevige elastische riem bevestigd met een harpsluiting.
:schrik: Ik was ook behoorlijk huiverig met de grootste, vooral omdat ze achter katten aan gaan als ze de kans krijgen; maar dit werkt voor mijn krachtige honden ideaal.
:LOL: Ik had letterlijk nachtmerries dat ik de eerste keer fietsen met hem zonder voortanden terug zou komen.

Hij gaat snel in standje 'volg de baas' zonder ergens anders op te letten :D
Wel heb ik voor de veiligheid een fiets met terug trap rem gekocht.

Kent hij de fiets? Charlie was er zonder springer sowieso bang voor en met haar heeft het even geduurd voor het kwartje viel, dus haar heb ik langzaam aan de fiets laten wennen.
Pluisje heeft vanaf de eerste seconde zonder een enkel probleem mee gelopen.

Ik ben begonnen met een schema, maar al snel bleek dat het beter was om rustig te beginnen en gewoon naar mijn honden te kijken wat betreft uitbouwen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Langzaam opbouwen
Ongeveer 12 km/uur aanhouden als snelheid
Opletten dat je hond in draf gaat en niet in gallop
Niet op het heetst van de dag gaan fietsen

Ik heb ook altijd gefietst met een springer, had dan de hond met tuig aan de springer vast en voor alle zekerheid ook nog een riem aan de halsband. Had het gevoel dat ik dan meer controle over mijn hond had.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

renee-uk schreef: Ik heb ook altijd gefietst met een springer, had dan de hond met tuig aan de springer vast en voor alle zekerheid ook nog een riem aan de halsband. Had het gevoel dat ik dan meer controle over mijn hond had.
Oh, vergeten; hier lopen ze inderdaad ook aan tuig en riem :lol1:
sweety28
Vaste gebruiker

Ok ik ga eerst een zonder springer proberen
als ik met haar een stukje ren draaft ze wel netjes mee

Dus ik denk dat zie fietsen heel leuk vind maar ben ook bang dat ik zonder voortanden thuis komt omdat mevrouw ineens iets zit (konijnen of katten)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

sweety28 schreef:Ok ik ga eerst een zonder springer proberen
als ik met haar een stukje ren draaft ze wel netjes mee

Dus ik denk dat zie fietsen heel leuk vind maar ben ook bang dat ik zonder voortanden thuis komt omdat mevrouw ineens iets zit (konijnen of katten)
en dan is dus die springer heel erg handig.
Ik heb diverse keren dwars op de weg gestaan als Gina weer eens een hond of een kat zag, maar gevallen ben ik nooit :cheer:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
abmiS
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door abmiS »

Bij mij gaat het eigenlijk gewoon vanzelf, ik fietste al met mn hond toen ik 10 was dus ik weet precies wat ik moet doen denk ik ?
Ben nog nooit gevallen en ik gebruik geen springer dan heb ik het gevoel dat ik geen controle over de hond heb.
Ik let gewoon heel goed op, het lijkt me raar dat de hond mij dan van de fiets kan trekken ?
Nou is onze hond ( waar ik mee fiets) ook niet zo super zwaar ofzo.

Maargoed ik heb iig nooit een schema of iets gehad, je kent je eigen hond het beste en als je logisch nadenkt en goed oplet voorzie ik geen problemen
Voor zij die aan me twijfelen. Twijfel je meer aan mij dan mij, ik betwijfel het.
Eigenlijk weet ik niet wat ik moet op de wereld, maar ik ben er en ik zit alleen te twijfelen.
Voor alle mensen die twijfelen, kom je daarmee verder, nee ik betwijfel het.

Eigenlijk weet niemand wat je moet op de wereld, maar je bent er en je moet niet zoveel twijfelen.

- fresku
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

wij hebben ook naar de honden gekeken en opgebouwd.
Ze kenden wel al het commando volgen dus dat hebben we ook aan de fiets gekoppeld. Eerst paar keer als ze wat zagen hebben we meteen hier op letten geroepen.
Nu willen ze alleen nog eens de berm snel in schieten als ze heel nodig moeten maar dat zie ik dan al aankomen.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Net weer lekker een rondje geweest. Lichtgevend vestje om Indy heen en gaan!
Heerlijk als het zo afgekoeld is nog even de polder in. (alleen ben ik een grote schijtlijster, maar met hond erbij durf ik wel, haha)
S@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nygel, Jago, Raika & Dana
Working Kelpie, Lancashire Heeler & BC.

Ongelezen bericht door S@nne »

Eerst zonder springer gedaan en lag met fiets en al op de grond...toen springer aangeschaft, meneer zag weer een kat en dacht leuk spelletje achter de kat aan racen! (hij weegt 21kg) en rukte zo zijwaarts...je voelt wel de trekkracht op de achterkant van de fiets, maar ik ben overeind gebleven! :D

Edit:
hier ook hesjes om tijdens het fietsen. En tevens eerst wandelend naast de fiets aangeleerd op jonge leeftijd, omdat ze het toch wel wat spannend vonden in 't begin...
Afbeelding
Schapendrijven, Frisbee, Agility, Flyball, Hoopers en Suppen ze zijn er gek op! :D
Afbeelding
Groetjes, Sanne
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

renee-uk schreef:Langzaam opbouwen
Ongeveer 12 km/uur aanhouden als snelheid
Opletten dat je hond in draf gaat en niet in gallop
Niet op het heetst van de dag gaan fietsen

Ik heb ook altijd gefietst met een springer, had dan de hond met tuig aan de springer vast en voor alle zekerheid ook nog een riem aan de halsband. Had het gevoel dat ik dan meer controle over mijn hond had.

Ik hoop dat je dit nog ziet .

Maar ik probeer toots dus in draf te houden , maar dat lukt niet altijd meestal gaat hij sluimgewijs toch weer in galop . Is dit heel erg denk je ? Ik vind het plezier voor hem het belangrijkst , maar wil hem niks aan doen zeg maar haha lol.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Langzamer fietsen dan.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Simba's pride schreef:Ik let gewoon heel goed op, het lijkt me raar dat de hond mij dan van de fiets kan trekken ?
Nou is onze hond ( waar ik mee fiets) ook niet zo super zwaar ofzo.
Dat zei ik ook altijd, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik fietste met mijn Kooiker (tuig, riem). Hij schrok van iets achter hem en wilde voor m'n wiel langs. Ik viel half doordat ik direct remde. Hield de lijn goed vast. Ging goed dus, dacht ik. Maar helaas was de metalen musketonhaak geknapt en rende de Kooiker zo de weg over. Waar net een auto aankwam. Die stopte gelukkig toen ik schreeuwde en Bram kwam direct terug op mijn commando. Nu ga ik toch de springer maar installeren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chihuahua-paws
Zeer actief

dagmar88 schreef:Langzamer fietsen dan.
Hij gaat ook met langzaam stapvoets fietsen in galop , hij gaat soms ook al met lopen in galop nou niet soms vaak .

Moet ook wel zeggen hij zit meestal los , ik steek alleen over met de riem daarbuiten mag hij lekker los mee lopen/rennen

sweety28
Vaste gebruiker

Hallo allen

Hier een update
Ik denk ik ga het gewoon proberen eerst met de fiets een stukje gelopen
En toen op de fiets gestapt en mvr bleef gewoon netjes naast me draven dus paar straten verder
gereden door de straat en toen weer naar huis en al die tijd bleef ze netjes naast me
Dus morgenavond ga ik dat weer doen en dan steeds een stukje verder ben helemaal blij
ik dacht als het zo niet gaat neem ik een springer. Maar als ik dit iedere avond doe
raken ze dan ook gewend aan verkeer en die dingen die haar kunnen afleiden lopen ze is toch anders
dan op de fiets of zou dat niet moeten uitmaken.....
dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

toots schreef:
Hij gaat ook met langzaam stapvoets fietsen in galop , hij gaat soms ook al met lopen in galop nou niet soms vaak .

Moet ook wel zeggen hij zit meestal los , ik steek alleen over met de riem daarbuiten mag hij lekker los mee lopen/rennen

hah, ik kwam hier om dezelfde vraag te stellen. Yuun gaat dus, hoe langzaam ik ook fiets in galop, en ga ik langzamer dan gaat ze trekken (ze trekt bij het wandelen niet, alleen bij fietsen wil ze graag rennen). Nou rent ze zowiso graag hard, dus het is niet dat zij mij bij moet houden, het is eerder andersom. Vaak na een paar minuten sprinten remt ze zelf wel weer af, maar soms moet ik echt de rem er bijna opzetten, ze kan me namelijk met fiets en al vooruit trekken en dat lijkt me niet al te best voor haar ;)
Ken iemand anders met een chi, die heeft het zelfde probleem.. lijkt wel een chihuahua-trekje (lol, onbedoelde woordgrap).

snoepjes of clicker als ze langzaam gaat heeft geen zin, dan probeert ze mn fiets in te klimmen. Ze wil gewoon graag rennen. Ook als we wandelen, dan is ze gek op rennen, snelheidsduiveltje is het.

Toevoeging: ze zit aan een borst-tuig en lijn, dat vind ik zelf het prettigste vanwege de controle. Ze rent niet voor de fiets uit(te korte lijn), wel er naast, maar het liefste zou ze me als een husky met een slede voorttrekken..
Afbeelding
Yaika
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel

Ongelezen bericht door Yaika »

Diesel gallopeerd ook alleen maar..
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
sweety28
Vaste gebruiker

fiets je met de hond trouwens links of rechts???
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Rechts ivm verkeer.
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Ik ben eerst gaan hardlopen, toen ze dat goed deed, ben ik gewoon op de fiets gestapt en fietsen maar! Madam heeft ook echt goed moeten leren "draven", ik beloonde haar als ze in de draf ging, door te zeggen goedzoo..dat is draven! Nu weet ze wat het commando draven betekend, als ze in galop springt en ik zeg "nee draven", gaat ze over in de draf. Maar ik vind hardlopen fijner, ze is toch net wat te klein om naast de fiets te blijven draven als ik flink door wil fietsen. Met hardlopen hebben we hetzelfde tempo ongeveer...
Afbeelding
sweety28
Vaste gebruiker

Ok gister heb ik een stukje gefietst en toen dacht ik al zal dit wel goed zijn
Hond aan de linkerkant vanavond dan maar rechts proberen
Sonnie1983
Zeer actief

Is het trouwens niet zo dat het verboden is eigenlijk om de hond met de riem in de hand te fietsen?
Volgens mij moet je toch 2 handen aan het stuur en richting aan kunnen geven etc?

Overigens doen wij het hier ook zo gewoon aan de riem in de hand. In 2 min. zit in in natuurgebied en mogen ze los. dan door de wijk weer terug zijn ze wat meer moe en dan lopen ze rustiger en kan ik 2 handen op het stuur houden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Sonnie1983 schreef:Is het trouwens niet zo dat het verboden is eigenlijk om de hond met de riem in de hand te fietsen?
Volgens mij moet je toch 2 handen aan het stuur en richting aan kunnen geven etc?

Overigens doen wij het hier ook zo gewoon aan de riem in de hand. In 2 min. zit in in natuurgebied en mogen ze los. dan door de wijk weer terug zijn ze wat meer moe en dan lopen ze rustiger en kan ik 2 handen op het stuur houden.
heb altijd de hand war ik de lijn(en) in heb ook gewoon aan mijn stuur, ze weten toch wat volgen is?
Sonnie1983
Zeer actief

crutz schreef:
Sonnie1983 schreef:Is het trouwens niet zo dat het verboden is eigenlijk om de hond met de riem in de hand te fietsen?

heb altijd de hand war ik de lijn(en) in heb ook gewoon aan mijn stuur, ze weten toch wat volgen is?
dat weten ze ook. Alleen willen ze hier soms heel hard sjezen naar het natuurgebiedje hier. dus dan hou ik de hand waar ik de riem heb niet aan het stuur omdat ik (in ieder geval voor mijn gevoel) meer controle heb en kan ze dan terug houden en eventueel even corrigeren dat ze rustig naast de fiets moeten lopen. Maar normaal gesproken volgen ze inderdaad naast de fiets.

Maar ik dacht dat het officieel verboden was zo te fietsen.
Chihuahua-paws
Zeer actief

dancingdaydream schreef:
toots schreef:

hah, ik kwam hier om dezelfde vraag te stellen. Yuun gaat dus, hoe langzaam ik ook fiets in galop, en ga ik langzamer dan gaat ze trekken (ze trekt bij het wandelen niet, alleen bij fietsen wil ze graag rennen). Nou rent ze zowiso graag hard, dus het is niet dat zij mij bij moet houden, het is eerder andersom. Vaak na een paar minuten sprinten remt ze zelf wel weer af, maar soms moet ik echt de rem er bijna opzetten, ze kan me namelijk met fiets en al vooruit trekken en dat lijkt me niet al te best voor haar ;)
Ken iemand anders met een chi, die heeft het zelfde probleem.. lijkt wel een chihuahua-trekje (lol, onbedoelde woordgrap).

snoepjes of clicker als ze langzaam gaat heeft geen zin, dan probeert ze mn fiets in te klimmen. Ze wil gewoon graag rennen. Ook als we wandelen, dan is ze gek op rennen, snelheidsduiveltje is het.

Toevoeging: ze zit aan een borst-tuig en lijn, dat vind ik zelf het prettigste vanwege de controle. Ze rent niet voor de fiets uit(te korte lijn), wel er naast, maar het liefste zou ze me als een husky met een slede voorttrekken..
Ik heb het zelfde probleem met dat trekken als ik te langzaam fiets dan trekt hij mij gewoon voort zelfs heuvel op :S dan stop ik met voet op de grond of moet harder fietsen , dat trekken vind ik echt te zielig en wil ik echt niet. dus dan maar galop .
Maar ik weet niet zo goed wat daar dan de gevolgen van zijn ? of dat echt kwaad kan ? want ik heb maar een stukje te fietsen tot aan losloop gebied , dat aan de riem vind ik vaak minder omdat ik dan steeds bezig ben met draven . als die los loopt dan bepaald hij zelf tempo en dan is het echt in knoerd harde volle galop lekker racen gek doen enz. Ik denk zelf dat als hij dit zelf verkiest dat dat niet veel kwaad kan . ook ik fiets met tuigje , halsband lijkt me niks .

dancingdaydream
Zeer actief
Mijn ras(sen): Outdoor Chihuahua - Yuna, Perro Peruano Peludo - Chell

Ongelezen bericht door dancingdaydream »

volgens mij heeft het meer impact op de gewrichten. Bij mij is het gelukt door heel rustig te fietsen, en als ze in galop wilde *rustig* te roepen en een klein "rukje" aan de lijn te geven, net genoeg dat ze het voelt. Zodra ze naast me komt belonen *even stoppen en een voertje erin en weer gaan *
ze wil nog wel eens een echte galop trekken en niet luisteren, dan ga ik gewoon stilstaan en heeft ze het ook snel door.

Eventueel met een targetstik, dat hij niet daar voorbij mag lopen aanleren?
Afbeelding
grobegni
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador x mechelse Herder

Ongelezen bericht door grobegni »

Hoi:)

ik heb een pup van 5 maand en wil uiteindelijk met haar gaan fietsen. vanaf welke leeftijd kan dit ongeveer? totdat ze uitgegroeid is? (Ik weet nu dat ze nog te jong is)
Afbeelding
Amy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Aantal honden: 7

Ongelezen bericht door Amy »

Met 1 á 1.5 jaar voor een "groot" ras! Je kan wel vast beginnen met leren lopen met de fiets aan de hand :lol1:
Afbeelding
~reinforcement builds behavior~
~You can not influence someone while you are judging them~
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”