Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nog meer hondenrassen verboden in denemarken
Moderator: moderatorteam
- nana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
- Aantal honden: 3
Nog meer hondenrassen verboden in denemarken
« Weekly Roundup, Week Ending 7/24/11 | Main | Updated: Temperament Testing, Bias & ridiculousness in shelter practice »
JULY 25, 2011
Denmark Breed Ban is failing (and why the solution is not more banning)
Last week, an organization in Denmark called "Fair Dog" released a report detailing some of the failures of the Breed Ban in Denmark.
If you recall, on July 1 of 2010, Denmark banned 13 breds of dogs, including the pit bull terrier, Tosa Inu, American Staffordshire Terrier, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, American Bulldog, Boerboel, Kangal, 3 breeds of Ovtcharkas, Tornjak and Sarplanina.
In the Fair Dog report, they accumulated dog bite numbers for the 12 months prior to the ban and for the 12 months post the ban -- by accumulating data from veterinary offices, the internet and police numbers. While they acknowledge the data is more of a collection of facts than truly statistical, the numbers do give some insight into the failings of the National Breed Ban.
The report focuses on 464 bite episodes from every region of the country, and even breaks down the bites from dog vs human, dog vs dog, dog vs other animal and fatal attack.
Based on their data, the number of dog bites on humans went from 67 in the 12 months prior to the ban to 107 in the 12 months after the ban (a 60% increase), dog bites on other dogs from 75 to 117 (a 56% increase), dog bites on other animals 21 to 24 (14% increase) and fatal attacks from 23 to 30 (30% increase)*. Total dog bites went from 186 to 278 -- a 49% increase.
*The study doesn't specifically mention what constitutes a 'fatality' -- my assumption is that a fatality includes human and other animal deaths and not just human deaths -- as 30 human fatalities in a country of just over 5 million people would be a ridiculously high number -- as 30 is a high number of fatalities per year in the U.S. where we have a population of over 300 million people.
Of the bite incidents, 6.5% of all bites in the 12 months prior to the ban were from the banned breeds, this number dropped to 4.3% in the 12 months after the ban as bites from non-banned breeds increased.
The top biting dogs have changed little from before the ban vs after. Post the ban, the top biting dogs are Schaefer (German Shepherds -- who were #1 before the ban), Rottweilers and Bladinghundes (which is the Danish term for mixed breeds).
The Danish Government has responded to the poor first year of the ban, not by acknowledging the failure of targeting breeds vs targeting careless owners, but by discussion adding another 12 breeds to the banned list.
That too, will fail.
The report also details other areas in which breed bans have failed, including detailing information from Spain, The Netherlands, Germany, Italy, Scotland and the UK. Continuing to
The problem with dogs is not dogs. It is with people. And laws that continue to focus on dogs and not on the owners are destined to fail because they are targeting the wrong end of the leash. This has been true throughout the world -- and study after study proves it.
Focusing on responsible dog ownership is the solution, not targeting dogs based on their shape.
You can read the entire report here (much of it is in Danish but Google Translate can help you muddle through it). Some pieces are in English.
H/T to Kenzo the Hovawart -- who has more there and has been doing a great job of covering the news in Denmark.
JULY 25, 2011
Denmark Breed Ban is failing (and why the solution is not more banning)
Last week, an organization in Denmark called "Fair Dog" released a report detailing some of the failures of the Breed Ban in Denmark.
If you recall, on July 1 of 2010, Denmark banned 13 breds of dogs, including the pit bull terrier, Tosa Inu, American Staffordshire Terrier, Fila Brasileiro, Dogo Argentino, American Bulldog, Boerboel, Kangal, 3 breeds of Ovtcharkas, Tornjak and Sarplanina.
In the Fair Dog report, they accumulated dog bite numbers for the 12 months prior to the ban and for the 12 months post the ban -- by accumulating data from veterinary offices, the internet and police numbers. While they acknowledge the data is more of a collection of facts than truly statistical, the numbers do give some insight into the failings of the National Breed Ban.
The report focuses on 464 bite episodes from every region of the country, and even breaks down the bites from dog vs human, dog vs dog, dog vs other animal and fatal attack.
Based on their data, the number of dog bites on humans went from 67 in the 12 months prior to the ban to 107 in the 12 months after the ban (a 60% increase), dog bites on other dogs from 75 to 117 (a 56% increase), dog bites on other animals 21 to 24 (14% increase) and fatal attacks from 23 to 30 (30% increase)*. Total dog bites went from 186 to 278 -- a 49% increase.
*The study doesn't specifically mention what constitutes a 'fatality' -- my assumption is that a fatality includes human and other animal deaths and not just human deaths -- as 30 human fatalities in a country of just over 5 million people would be a ridiculously high number -- as 30 is a high number of fatalities per year in the U.S. where we have a population of over 300 million people.
Of the bite incidents, 6.5% of all bites in the 12 months prior to the ban were from the banned breeds, this number dropped to 4.3% in the 12 months after the ban as bites from non-banned breeds increased.
The top biting dogs have changed little from before the ban vs after. Post the ban, the top biting dogs are Schaefer (German Shepherds -- who were #1 before the ban), Rottweilers and Bladinghundes (which is the Danish term for mixed breeds).
The Danish Government has responded to the poor first year of the ban, not by acknowledging the failure of targeting breeds vs targeting careless owners, but by discussion adding another 12 breeds to the banned list.
That too, will fail.
The report also details other areas in which breed bans have failed, including detailing information from Spain, The Netherlands, Germany, Italy, Scotland and the UK. Continuing to
The problem with dogs is not dogs. It is with people. And laws that continue to focus on dogs and not on the owners are destined to fail because they are targeting the wrong end of the leash. This has been true throughout the world -- and study after study proves it.
Focusing on responsible dog ownership is the solution, not targeting dogs based on their shape.
You can read the entire report here (much of it is in Danish but Google Translate can help you muddle through it). Some pieces are in English.
H/T to Kenzo the Hovawart -- who has more there and has been doing a great job of covering the news in Denmark.
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia
lydia
- nana
- Zeer actief
Re: Nog meer hondenrassen verboden in denemarken
Anatolian Shepherd Dog
Bull Mastiff
Cane corso italiano
Cao fila de Sao Miguel
Dogo canario
Ibero mastiff
Maremma
Mastin espanol
Mastino napoletano
Polski Owczarek podhalanski
Rottweiler
Staffordshire Bull Terrier
Dit zijn de rassen die waarschijnlijk toegevoegd gaan worden.
Bull Mastiff
Cane corso italiano
Cao fila de Sao Miguel
Dogo canario
Ibero mastiff
Maremma
Mastin espanol
Mastino napoletano
Rottweiler
lydia
lydia
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Niks.Machie schreef:Tsja, wat moet je er van zeggen
Wat ik me dan wel weer afvraag, hoe doen ze dat met kruisingen?

-
- Zeer actief
Dit is de lijst,nana schreef:Anatolian Shepherd Dog
Bull Mastiff
Cane corso italiano
Cao fila de Sao Miguel
Dogo canario
Ibero mastiff
Maremma
Mastin espanol
Mastino napoletano
Rottweiler
1. Akita inu (Japan)
2. Alano Español
3. Alpha blue blood bulldog
4. Alto de Can Estude
5. American Akita
6. Amerikansk Bulldog
7. Amerikansk molos (eller bandog)
8. Amstaff (Amerikansk Staffordshireterrier)
9. Australsk bandog
10. Australsk bully dane
11. Australsk pardogge
12. Bandog Bandogge
13. Boerboel
14. Bull Terrier + Bull Terrier miniature
15. Bullmastiff
16. Bully kutta (Afghanistan)
17. Ca de Bestiar
18. Ca de bou - mallorca bulldog
19. Cane Corso Italiano
20. Centralasiatisk ovtcharka
21. Cimarrón uruguayo (Molos)
22. Dobermann
23. Dogo Argentino
24. Dogue Brasileiro
25. Dogue Canario
26. Dogue de Bourdeux
27. Dosa (Sydkorea)
28. Engelsk bulldog
29. Engelsk bullterrier
30. Engelsk mastiff
31. Engelsk Staffordshire UK
32. Fila Brasilleiro
33. Great Japanese Dog
34. Guatemalan bull terrier
35. Guay malan bull terrier
36. Gull terrier (Pakistan/Afghanistan)
37. Irish staffordshire terrier
38. Italiensk pardog
39. Kangal, (Anatolsk hyrdehund)
40. Kaukasisk ovtcharka
41. Komondor
42. Mastiff (stor vagthunderace)
43. Mastin de los pirineos.
44. Mastin Espanol
45. Mastino napolitano
46. Miniature Bullterrier
47. Olde boston bulldogge
48. Olde english bulldogge
49. Ovcharka (voldakov)
50. Pit Bull Terrier
51. Rottweiler
52. Rhodesian ridgeback(hund til løvejagt)
53. Sarplaninac
54. Shar pei (Kina)
55. Sydrussisk ovtcharka
56. Tibetansk mastiff
57. Tornjak
58. Tosa inu
59. Alano
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Serieus. En de hond die het meest bijt zowel voor als na de ban is de Duitse Herder?
En die mag blijven. Schiet mij maar lek. Laat me raden, omdat daarmee gewérkt wordt.
En die mag blijven. Schiet mij maar lek. Laat me raden, omdat daarmee gewérkt wordt.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Een aantal Terriers en een groot deel van de Molossers dus... De Boxer zetten ze dan niet erbij maar de Cane Corso wel ?? (Vraagtekens niet omdat die 2 iets met elkaar te maken zouden hebben, buiten dat het beide molossers zijn, maar de bijtgrens ligt van beiden zeer laag... Het overgrote deel van de CC's bijt absoluut niet, zelfs als er grote dreiging is én ze mogen bijten... Een dreigende houding nemen ze overigens wel aan ! De huidige lijnen zijn wat dat betreft over het algemeen niet meer conform de rasbeschrijving, qua karakter dan.)
Tja, een lijst die niet met echt klennis is samengesteld, al weet je natuurlijk nooit wat de lijst met incidenten in Denemarken aangeeft, kan heel goed verschillen met hier in NL.
Tja, een lijst die niet met echt klennis is samengesteld, al weet je natuurlijk nooit wat de lijst met incidenten in Denemarken aangeeft, kan heel goed verschillen met hier in NL.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
- dagmar88
- Zeer actief

Da's dalijk de enige toegestane molosser...
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Anatolische herder en XMastin
Hoe moeten we dan in Noorwegen komen met onze honden
of mag doorreis wel???
Anatolische herder en xmastin.....

of mag doorreis wel???
Groetjes Petra
Djarro en Suus

Djarro en Suus

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
De "grap" is dat van sommige van deze rassen amper honden zijn in Denemarken (er is bijv. maar 1 Zuidrus teefje).
Groetjes, Marjan
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
van een paar rassen had ik nog nooit gehoord, wat een waslijst zeg
idd frapant van de duitse herder maar ik vraag me af of ze er echt iets mee gaan bereiken

- Living XL
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastiff!
- Contacteer:
Bewijst maar weer dat het altijd een aantal pennelikkers zijn die dit soort lijstjes maken....Nanna schreef:Old English Mastiff ook verboden...![]()
Als iéts een lieve hond is, is dat het wel.....

Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie

In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie

In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Zoiets vermoedde ik al. En..moet die nu het land uit?Nawosh schreef:De "grap" is dat van sommige van deze rassen amper honden zijn in Denemarken (er is bijv. maar 1 Zuidrus teefje).
Echt mijn nekharen gaan van dit soort dingen overeind staan.
Er wordt veel gebeten. Dat komt waarschijnlijk door opvoeding. We weten nu dat het eerdere verbod niks uitmaakte...eerder meer dan minder beten. De duitse herder nog steeds met stip op 1. We kunnen natuurlijk geen duitse herders gaan verbieden. We moeten wel wát doen, om te laten zien dat we "ermee aan de slag gaan". Dus > verbieden we alle en vooral ook erg obscure molossers

(edit; niet dat ik vind dat er duitse herder verboden moet worden, maar déze aanpak gaat natuurlijk niet werken)
groetjes Madelief en Yanthe

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan me dus echt niet voorstellen dat ze dit zomaar door kunnen drukken en je er nauwelijks iets over hoort.
Hoe zit het met de Deense Kennelcub ? Lijkt me niet dat die hier blij van worden.
Het is nogal een waslijst aan rassen
Hoe zit het met de Deense Kennelcub ? Lijkt me niet dat die hier blij van worden.
Het is nogal een waslijst aan rassen

-
- Actief
uhm wat me dan ook nog opvalt: De Maremma en de Mastin de los pirineos zijn verboden en hoe zit het dan met die andere witte berghonden???? Die zijn liever 

Groetjes Petra
Djarro en Suus

Djarro en Suus

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik snap hier niets van.
Hoe doen ze dat op shows dan? Ik bedoel: als je dus een Zuidrus op de Kopenhagen Winner wilt uitbrengen mag je het land niet in?
Wat doet de Deense kennelclub hieraan?
Hoe doen ze dat op shows dan? Ik bedoel: als je dus een Zuidrus op de Kopenhagen Winner wilt uitbrengen mag je het land niet in?
-
- Zeer actief
Sommige zijn daar helemaal nietNawosh schreef:De "grap" is dat van sommige van deze rassen amper honden zijn in Denemarken (er is bijv. maar 1 Zuidrus teefje).

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Wat ik van anderen begrepen heb, is dat je ze wel mee mag nemen maar dat ze continu en overal gemuilkorfd en kort aangelijnd moeten zijn.Marjoleine schreef:Ik snap hier niets van.
Hoe dat dan op een show werkt, weet ik niet

Groetjes, Marjan
- nana
- Zeer actief
Er mag niet meer mee gefokt worden de honden die er al zijn moeten met muilkorf.
Vilgens mij mag je gewoon helemasl het land niet in met 1 van deze hobden ook niet voor shows.
Vilgens mij mag je gewoon helemasl het land niet in met 1 van deze hobden ook niet voor shows.
lydia
lydia
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik vraag mij vooral af waarop ze deze lijst baseren 

- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
- saskia en sjaak
- Zeer actief
die mogen gewoon door, zijn kliko bakkie's, staan niet op't lijssie!!!Djarro schreef:Hoe moeten we dan in Noorwegen komen met onze honden![]()
of mag doorreis wel???

-
- Actief
saskia en sjaak schreef:die mogen gewoon door, zijn kliko bakkie's, staan niet op't lijssie!!!Djarro schreef:Hoe moeten we dan in Noorwegen komen met onze honden![]()
of mag doorreis wel???

Nu is de kangal al verboden dus ik kan aantonen met de stamboom dat het geen kangal is maar een anatolische herder (wordt nogal eens in één naam genoemd)
Maar ik zie op het nieuwe lijstje ook de anatolian shepherd staan en tja dan wordt het lastig.
Anatolische herder is een verzamelnaam voor een aantal turkse rassen erkend door de FCI, Kangal is een turks ras, niet erkend, maar daar gaat dit topic niet over

Die ander is een kruising met een spaanse mastif of mastin espangnol maar daar kan ik niks van aantonen.
Groetjes Petra
Djarro en Suus

Djarro en Suus

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:

Al staat mijn ras er niet op, ik zou niet eens meer in zo'n land willen wonen/komen met zo'n achterlijke lijst... ik vond de duitse lijst al onzin maar dit slaat werkelijk alles.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- saskia en sjaak
- Zeer actief
ach de grootse hond zit in de kennel daar.malinois schreef:nou ja zeg... willen ze van alle honden af?
Al staat mijn ras er niet op, ik zou niet eens meer in zo'n land willen wonen/komen met zo'n achterlijke lijst... ik vond de duitse lijst al onzin maar dit slaat werkelijk alles.
liep nog ff aan een touw op een eiland maar zit weer in zijn hok.
jammer dat dat ras niet op de lijst staat als verboden hond.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij haal je twee landen door elkaar hoor.saskia en sjaak schreef:ach de grootse hond zit in de kennel daar.malinois schreef:nou ja zeg... willen ze van alle honden af?
liep nog ff aan een touw op een eiland maar zit weer in zijn hok.
jammer dat dat ras niet op de lijst staat als verboden hond.
- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
- Aantal honden: 4
Reden genoeg om nooit naar Denemarken op vakantie te gaan. Overdrijven is ook een vak en deze lijst is toch wel een ietsiepietsie overdreven toch?
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
-
- Actief
Ik ben even gaan neuzen op het internet. De honden die er misschien aan toegevoegd worden, worden nu 2 jaar geobserveerd. Het gebeurt niet eerder dan in 2013. Dus we kunnen volgend jaar nog naar Noorwegen 
Als je aan kunt tonen dat je de hond voor 2010 hebt gekocht mag je hem aan een korte lijn uitlaten met muilkorf (ik weet niet of dit ook voor toeristen geldt) Ik wil altijd toch zo snel mogelijk door Denemarkten heen rijden want het land vind ik een beetje saai, hebben we nu nog een reden erbij om dat te doen.

Als je aan kunt tonen dat je de hond voor 2010 hebt gekocht mag je hem aan een korte lijn uitlaten met muilkorf (ik weet niet of dit ook voor toeristen geldt) Ik wil altijd toch zo snel mogelijk door Denemarkten heen rijden want het land vind ik een beetje saai, hebben we nu nog een reden erbij om dat te doen.
Groetjes Petra
Djarro en Suus

Djarro en Suus

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Mag ik vragen welke duitse lijst?malinois schreef:nou ja zeg... willen ze van alle honden af?
Dit is namelijk wat er op Dogsincluded staat:
Speciale rassen:
Pitbulls, Staffordshire terriërs, Staffordshire bullterriërs en Bullterriërs mogen in Duitsland worden ingevoerd, mits je niet langer dan vier weken in Duitsland verblijft of op doorreis bent. Deze honden moeten altijd een muilkorf dragen. Ook moet je je hond altijd aanlijnen (dit geldt voor alle rassen).
Je mag Duitsland namelijk gewoon in met een kruising van al deze rassen, mits aangelijnd en gemuilkorfd.

- dagmar88
- Zeer actief
In bepaalde delen betaal je als eigenaar geloof 7 x zo veel hondenbelasting voor een hond of daar op lijkende kruising van deze lijst.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rasseliste
Ik mag er met mijn meisje niet eens gaan wonen al zou ik het willen, staffjes en bullterriers mogen niet worden geïmporteerd.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rasseliste