massam schreef:vertel eens wat over de tibetaan als jullie willen...
uiterlijk vind ik leuk, niet te groot, mooi meeneem formaat, beetje slordig haar vind ik ook mooi en dat hebben ze ook. niet wit is een check en een niet te hard verharen vacht ook leuk.
de gedragsbeschrijving van de clubsite klinkt goed, maar doe mij eens wat meer info.
kinderen
andere honden
leren
activiteiten die ze leuk vinden
erfvast
blafferig
aanhankelijk
etc.
Had net ook al gereageerd op een ander topic van je
Mi-Lan is gek op kinderen. Ik denk dat ik hem een groot plezier zou doen om hem op een schoolplein te laten spelen met kinderen (maar dat doe ik niet

)
Met mijn zoontje van 6 maanden is hij zachtjes, maar wel heel nieuwsgierig. Denk dat die twee straks partners in crime worden
Mi-Lan speelt graag met andere honden. Dominante reuen gaat niet altijd goed, hij laat zich niet afbekken zeg maar. Op een "uhh" van mij loopt hij er gewoon bij weg trouwens. Valt niet uit of iets dergelijks, behalve als er dus een reu dominant op hem af komt. Maar ik heb twee onderdanige teefjes erbij, die met alle honden kunnen (op hun rug gaan liggen om het minste of geringste), dus ik heb niet zo'n goed referentiekader wat dat betreft.
Bedoel je met erfvast of hij niet van het erf af zal lopen? Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Wij hebben een hek om het huis. Als ik weleens boodschappen pak en het hekje open laat staan, loopt hij wel mee naar de auto (oprit) en weer terug. Maar ik woon in een woonwijk, dus laat hem nooit los op de oprit eigenlijk.
Mi-Lan blafte als de deurbel gaat. Dat mocht altijd. Nu mag dat niet meer (i.v.m. een baby die heel licht slaapt), en hij doet het ook bijna nooit meer. Wij wonen aan een voetpad, en de buurhond blaft heel veel, af en toe loopt er dan iemand langs met een hond. Mijn honden zijn de enige honden hier in het rijtje die niet constant aanslaan. Mi-Lan heb ik dat trouwens wel af moeten leren, maar dat ging heel snel.
Aanhankelijk is Mi-Lan heel erg. Hij zit het liefst aan ons vastgeplakt. Zit overal met zijn neus bij. Als mijn man in de tuin bezig is, of aan het klussen is, staat Mi-Lan naast hem te kijken of hij het goed doet

Toen hij nog een pup was, was mijn man in de achtertuin bezig met een hamer, die Mi-Lan steeds afjatte
Mi-Lan wil heel graag werken. Ik heb met hem gehoorzaamheid gedaan, had altijd 8'en en 9'ens. Ik doe nu behendigheid met hem en dat vind hij heel erg leuk. Hij heeft ook best potentie (alleen moet ik na 7 jaar met slome honden te hebben gelopen leren om een snelle hond te handlen

)
Op zich zijn ze qua beweging wel makkelijk. Toen ik hoogzwanger was, mocht ik niet zover wandelen. Mijn man nam het wel over, maar wandelde niet zoveel als ik deed. Mi-Lan had daar geen moeite mee. Die wandelt heel graag (lopen naast de fiets vindt hij ook erg leuk), maar een dagje alleen in huis vindt hij ook goed.
Verharen doet hij niet. Dus wat dat betreft scheelt dat in huis. Alleen heb je nog meer werk dan een verharende hond qua stofzuigen. Hij neemt namelijk heel veel zand en takjes mee in zijn vacht. Soms is het hier net een zandbak na een wandeling. En Mi-Lan houdt van zwemmen en moddersloten. Dat brengt natuurlijk ook meer troep met zich mee. Regen vindt hij ook geen punt, vindt hij geweldig.
Vachtverzorging is een belangrijk punt. Ik borstel om de dag een kwartiertje, 1 keer in de week een half uur. Hij gaat één keer in de drie weken in bad, ben ik er minimaal 2 uur mee bezig.
O ja, gereserveerdheid kan volgens mij wel uit de rasbeschrijving, de meeste Tibetanen die ik heb ontmoet (en dat zijn er veel) hebben daar nog nooit van gehoord. Zijn allemaal enthousiast naar vreemden.