Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Showvraagje
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Showvraagje
Een hond uit een weinig voorkomend ras, heeft zijn kampioenstitel toch veel sneller en makkelijker dan een hond uit een ras waar er heul veel van zijn? Vooropgesteld dat ie een uitmuntend haalt natuurlijk, als je maar met 1 hond bent van het ras, dan krijg je sowieso je punten, toch? Is de titel dan wel net zoveel 'waard' ?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Showvraagje
Daar heb je wel gelijk in vind ik. Ik vind het ook een grotere prestatie als een laten we zeggen Labrador, Rhodesian Ridgeback of Golden Retriever deze titel heeft behaald dan bijvoorbeeld, laten we zeggen, een Laekense Herder. 
Maar ja, de eigenaar van de Laekense kan het ook niet helpen dat er weinig concurrentie is in de ring ten opzichte van de erder genoemde rassen natuurlijk. De eigenaar van een veel voorkomend ras in de showring kan hooguit overstappen naar een zeldzaam ras, als die titel zo belangrijk is om toch te halen.

Maar ja, de eigenaar van de Laekense kan het ook niet helpen dat er weinig concurrentie is in de ring ten opzichte van de erder genoemde rassen natuurlijk. De eigenaar van een veel voorkomend ras in de showring kan hooguit overstappen naar een zeldzaam ras, als die titel zo belangrijk is om toch te halen.

- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Ik vind het leuk dat ze kampioen worden, maar om nu te zeggen dat het een enorme beleving is bij een ras waar je vaak alleen staat. Uhm nee
Ik ben echt blij als er competitie is.
Overigens is het bij grote rassen vaak dat er een 'bekende' wint, zelfs als de hond slechter is dan competitie.

Overigens is het bij grote rassen vaak dat er een 'bekende' wint, zelfs als de hond slechter is dan competitie.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
ja precies, ik weet van bij de labradors dat het echt wel een prestatie is om kampioen te worden. Wordt er bij de kleinere rassen wel mee 'gepronkt' zeg maar? Of is het daar echt niets bijzonders?LongFields schreef:Daar heb je wel gelijk in vind ik. Ik vind het ook een grotere prestatie als een laten we zeggen Labrador, Rhodesian Ridgeback of Golden Retriever deze titel heeft behaald dan bijvoorbeeld, laten we zeggen, een Laekense Herder.
Het maakt mij overigens ook niet uit hoor, van mij mag iedereen kampioen worden, maar ik bedacht me dit ineens, vroeg me af of er misschien zwaardere eisen waren, of geen punten als er te weinig honden zijn ofzo, maar dat soort dingen is er dus niet

-
- Zeer actief
- Contacteer:
bedoel je met bekende dan een bekende handler/fokker of een bekende hond?ladybird schreef:Ik vind het leuk dat ze kampioen worden, maar om nu te zeggen dat het een enorme beleving is bij een ras waar je vaak alleen staat. Uhm neeIk ben echt blij als er competitie is.
![]()

- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Bekende fokker/handler. Die hebben bij een aantal keurmeesters helaas een streepje voor en winnen dan. En dat is niet altijd even correct.sbientje schreef:bedoel je met bekende dan een bekende handler/fokker of een bekende hond?ladybird schreef:Ik vind het leuk dat ze kampioen worden, maar om nu te zeggen dat het een enorme beleving is bij een ras waar je vaak alleen staat. Uhm neeIk ben echt blij als er competitie is.
![]()

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat hangt, net als bij de grotere rassen, van de mensen zelf af denk ik.sbientje schreef: Wordt er bij de kleinere rassen wel mee 'gepronkt' zeg maar? Of is het daar echt niets bijzonders?

Fijn dat de mensen met minder voorkomende honden jouw toestemming hebben!sbientje schreef:Het maakt mij overigens ook niet uit hoor, van mij mag iedereen kampioen worden, maar ik bedacht me dit ineens, vroeg me af of er misschien zwaardere eisen waren, of geen punten als er te weinig honden zijn ofzo, maar dat soort dingen is er dus niet

Het zou natuurlijk niet echt eerlijk zijn om de eigenaren van honden die je minder op show ziet te straffen voor het feit dat zij een ras hebben gekozen dat niet Jan en alleman heeft. Ik denk dat ieder weldenkend mens die op de hoogte is van de regels van kampioenschappen zelf ook wel kan inschatten dat de kans op een kampioenschapspunt en dus uiteindelijk de titel flink groter is als er kleine aantallen van dat ras ingeschreven worden.
Laatst gewijzigd door LongFields op 10 aug 2011 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Niet alleen bij grote rassen hoor. 1 van de 3 is al goed, maar als je alledrie hebt (bekende hond/fokker/handler), gegarandeerd succes en vaak niet allen op rasniveau, maar ook op groep niveau en BIS.sbientje schreef:bedoel je met bekende dan een bekende handler/fokker of een bekende hond?ladybird schreef:Ik vind het leuk dat ze kampioen worden, maar om nu te zeggen dat het een enorme beleving is bij een ras waar je vaak alleen staat. Uhm neeIk ben echt blij als er competitie is.
![]()
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ja, dat lijkt mij dus ook.. In een ras als de labrador idd (maar ook bij de amstaff, RR en Franse Bull zag ik enorme aantallen staan in de lijsten van Ahoy) lijkt het me veel lastiger om kampioen te worden dan in bv de Engelse Springer (waar ze meestal met z'n 5en in de ring staan..) Maargoed, dat weet je idd van tevoren :j En als het heel belangrijk voor een fokker is om kampioenshonden voort te brengen, tja dan moet ie idd Laekense Herders gaan fokken
Overigens kan ik ook uit ervaring zeggen dat het veel leuker is om met concurrentie in de ring te staan, dan in je eentje 

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En dan maar hopen dat je die aan de straatstenen kwijtraakt, ik ken een geval van iemand die een keer een nest van dit ras wilde fokken en de pups na een klein half jaar maar naar het asiel heeft gebracht omdat er niemand om kwam en de honden elkaar zo langzamerhand de tent uit knokten.grover schreef:En als het heel belangrijk voor een fokker is om kampioenshonden voort te brengen, tja dan moet ie idd Laekense Herders gaan fokken![]()
Dat is absoluut waar.Overigens kan ik ook uit ervaring zeggen dat het veel leuker is om met concurrentie in de ring te staan, dan in je eentje
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Oef ja, dat heb je dan natuurlijk weer.. Helemaal niet bij stilgestaan.. Nee das ook niet handig..LongFields schreef:En dan maar hopen dat je die aan de straatstenen kwijtraakt, ik ken een geval van iemand die een keer een nest van dit ras wilde fokken en de pups na een klein half jaar maar naar het asiel heeft gebracht omdat er niemand om kwam en de honden elkaar zo langzamerhand de tent uit knokten.grover schreef:En als het heel belangrijk voor een fokker is om kampioenshonden voort te brengen, tja dan moet ie idd Laekense Herders gaan fokken![]()
Dat is absoluut waar.Overigens kan ik ook uit ervaring zeggen dat het veel leuker is om met concurrentie in de ring te staan, dan in je eentje
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Bij de kooikers zegt een kampioenstitel mij alleen dat er keurmeesters zijn die de hond kampioenschappen hebben gegeven. Er zijn kampioenshonden die ik erg lelijk vindt (helaas heel veel
), er zijn kooikerhondjes die alleen jaarlijks op de clubmatch komen, geen kampioen zijn en die ik erg mooi vindt
. Doe mij dan maar een mooi hondje die geen kampioen is
.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
hahaha zo bedoelde ik het niet! Maar idd, mensen met kleine rassen, schrijf je in want sabien zegt dat het mag!LongFields schreef:Dat hangt, net als bij de grotere rassen, van de mensen zelf af denk ik.sbientje schreef: Wordt er bij de kleinere rassen wel mee 'gepronkt' zeg maar? Of is het daar echt niets bijzonders?![]()
Fijn dat de mensen met minder voorkomende honden jouw toestemming hebben!sbientje schreef:Het maakt mij overigens ook niet uit hoor, van mij mag iedereen kampioen worden, maar ik bedacht me dit ineens, vroeg me af of er misschien zwaardere eisen waren, of geen punten als er te weinig honden zijn ofzo, maar dat soort dingen is er dus niet![]()
Het zou natuurlijk niet echt eerlijk zijn om de eigenaren van honden die je minder op show ziet te straffen voor het feit dat zij een ras hebben gekozen dat niet Jan en alleman heeft. Ik denk dat ieder weldenkend mens die op de hoogte is van de regels van kampioenschappen zelf ook wel kan inschatten dat de kans op een kampioenschapspunt en dus uiteindelijk de titel flink groter is als er kleine aantallen van dat ras ingeschreven worden.

Ik zie er ook niets in om zeldzame rassen tegen te werken verder, vroeg het me gewoon af. Dat je dan ineens 20 punten moet halen ofzo

Ik geef overigens ook niet echt om de kampioenstitels geloof ik, ik ben meer van de buitenbeentjes

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Contacteer:
Ik vind het wel leuk dat Kai Belgisch kampioen is (heeft soms ook alleen in de ring gestaan) en zal dat ook op het forum een keer zeggen, maar speciaal is het niet echt.
Zo is er iemand met een leeuwhondje die heel europa afreisd en titels van verschillende landen verzameld en daar heel erg mee pronkt, tja ik vind dat eigenlijk zelf niet zo speciaal voor een leeuwhondje, in verschillende van die landen was dat hondje de enige in de ring en als de hond bij sommige landen al kampioen is ergens anders heeft het maar 1 cac nodig en hoeveel keurders geven een kampioen die cac nu niet (er zijn er, maar die zijn zeldzaam). Het is leuk ja, maar speciaal...
Moest dat nu een golden retriever dan zou ik daar wel een beetje anders over denken. Maar er word dus bij kleine rassen ook absoluut mee gepronkt.
Zo is er iemand met een leeuwhondje die heel europa afreisd en titels van verschillende landen verzameld en daar heel erg mee pronkt, tja ik vind dat eigenlijk zelf niet zo speciaal voor een leeuwhondje, in verschillende van die landen was dat hondje de enige in de ring en als de hond bij sommige landen al kampioen is ergens anders heeft het maar 1 cac nodig en hoeveel keurders geven een kampioen die cac nu niet (er zijn er, maar die zijn zeldzaam). Het is leuk ja, maar speciaal...
Moest dat nu een golden retriever dan zou ik daar wel een beetje anders over denken. Maar er word dus bij kleine rassen ook absoluut mee gepronkt.
Tja, dat hou je natuurlijk altijd, dat laatste.Renske schreef:Bij de kooikers zegt een kampioenstitel mij alleen dat er keurmeesters zijn die de hond kampioenschappen hebben gegeven. Er zijn kampioenshonden die ik erg lelijk vindt (helaas heel veel), er zijn kooikerhondjes die alleen jaarlijks op de clubmatch komen, geen kampioen zijn en die ik erg mooi vindt
. Doe mij dan maar een mooi hondje die geen kampioen is
.
Overigens, het ligt denk ik inderdaad aan de eigenaren zelf of er veel waarde aan gehecht wordt of niet. Ik ken genoeg mensen die er echt op geilen, alle shows af lopen en er mee pronken.
Hmm.. ik vind het leuk, maar daar blijft het ook bij.
Een tijdje terug kreeg ik mensen aan de telefoon: "Ja, maar hun stabij's zijn kampioenshonden". (En zetten dat dus ook zo duidelijk op de website als ze een nestje fokken)
Uhm.. ja, Senna heeft ook haar NJK, maar doet dat er toe als je een nestje gaat fokken? Nee, toch...

Zoals "Renske" schreef, er zijn veel honden die je nooit op shows ziet, maar echt prachtig zijn. Die eigenaren geven gewoon niets om showen.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
ik kan me ook wel voorstellen dat het leuk is hoor
het lijkt mij ook wel tof als je hond kampioen wordt! Maar volgens mij zou het mij nooit lukken met een hond, showen is neit zo mijn ding..

Er zit tussen de rassen ook wel weer veel verschil in, vindt ik.sbientje schreef:ik kan me ook wel voorstellen dat het leuk is hoorhet lijkt mij ook wel tof als je hond kampioen wordt! Maar volgens mij zou het mij nooit lukken met een hond, showen is neit zo mijn ding..
Zoals bij de stabij en wetter. Veel mensen staan gewoon met hun spijkerbroek en simpele trui in de ring, kloppen de hond een keer uit (bij wijze van

Als ik dat vergelijk met andere rassen

Niet mijn ding.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
De puli is maar zo'n flutrasje op showgebied dat ik een kampioenstitel daar niet indrukwekkend vind 
(al was ik wel happy met Dumas 1e puntje
)
Ik vind showen wel heel erg leuk. Nu is de puli ook rete makkelijk. Even op de kop uitschudden en klaar zeg maar

(al was ik wel happy met Dumas 1e puntje

Ik vind showen wel heel erg leuk. Nu is de puli ook rete makkelijk. Even op de kop uitschudden en klaar zeg maar

-
- Zeer actief
- Contacteer:
bij de labradors is het ook wel redelijk simpel, met een poedel zou ik er al niet eens aan beginnen! vraag me altidj wel af of je met een hele goede poedel maar zelf verslonst wel goed kan scoren..PattyB schreef:Er zit tussen de rassen ook wel weer veel verschil in, vindt ik.sbientje schreef:ik kan me ook wel voorstellen dat het leuk is hoorhet lijkt mij ook wel tof als je hond kampioen wordt! Maar volgens mij zou het mij nooit lukken met een hond, showen is neit zo mijn ding..
Zoals bij de stabij en wetter. Veel mensen staan gewoon met hun spijkerbroek en simpele trui in de ring, kloppen de hond een keer uit (bij wijze van) en gaan.
Als ik dat vergelijk met andere rassenDat zou ook niet mijn ding zijn. Helemaal netjes en zo ook de hond..
![]()
Niet mijn ding.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
ik heb een ras (Dogo Canario) dat zowel hier in Belgie als in Nederland niet enorm bekend is
wij hebben met onze reu, een stuk of 10 shows gedaan hier in Belgie en 2 keer was er concurrentie, de eerste keer was onze allereerste show, Darko was net 15 maanden, de concurrentie was een pupteef en een kampioensreu, wij werden 2e
de andere keer was de eurodogs show, er waren 2 pups, 1 puber, 2 open klasse (darko en nog een reu) en 2 kampioenshonden, darko werd weer 2e van zijn klas
in Nl hebben wij nu 1 show gedaan en ondanks dat er nog een reu was ingeschreven was deze niet aanwezig, dat gebeurd wel meer, wel inschrijven maar niet komen
wij hebben met onze reu, een stuk of 10 shows gedaan hier in Belgie en 2 keer was er concurrentie, de eerste keer was onze allereerste show, Darko was net 15 maanden, de concurrentie was een pupteef en een kampioensreu, wij werden 2e

de andere keer was de eurodogs show, er waren 2 pups, 1 puber, 2 open klasse (darko en nog een reu) en 2 kampioenshonden, darko werd weer 2e van zijn klas
in Nl hebben wij nu 1 show gedaan en ondanks dat er nog een reu was ingeschreven was deze niet aanwezig, dat gebeurd wel meer, wel inschrijven maar niet komen